„Wyróżnij się lub zgiń..." - doradztwo edukacyjno-zawodowe
jako istotny element budowania prestiżu szkoły.
Wojciech Kreft
Spotkanie poprowadził Wojciech Kreft – psycholog oraz
doradca zawodowy związany z
Wyższą Szkołą
Pedagogiczną
im. J. Korczaka w Warszawie. Prelegent skupił się na odpowiedzi na pytanie, co
powinno wyróżniać szkołę oraz jak budować jej prestiż.
Za jeden z istotnych elementów budowy renomy szkoły
Kreft uważa doradztwo edukacyjno-zawodowe, które pokazuje uczniowi, w
jakim celu i dlaczego warto się uczyć. Wiedza ta umożliwia odpowiednie
ukierunkowanie edukacji oraz dodaje motywacji do nauki. Cały proces ma
nadać edukacji sens, co pozwala uczniowi budować osobisty potencjał.
Jeśli zaś uczeń osiągnie dzięki temu sukces, wówczas doceni edukację, a
w szczególności szkołę oraz nauczycieli, którzy pomogli mu rozwinąć się
w odpowiednim kierunku. Przedstawione zależności budują prestiż szkoły,
w związku z czym Wojciech Kreft uznał doradztwo edukacyjno-zawodowe za
atut szkoły oraz wartość dodaną nawet do najlepszej oferty edukacyjnej.
Następnie podkreślił obowiązek prowadzenia zajęć z doradztwa
edukacyjno-zawodowego we wszystkich szkołach gimnazjalnych i
ponadgimnazjalnych w Polsce oraz przedstawił rolę podobnych zajęć w
innych krajach. Zwrócił uwagę, że nieodłącznym elementem sukcesu
doradztwa edukacyjno-zawodowego jest współpraca nauczyciela, ucznia i
rodziców. Przypomniał również takie inicjatywy na rzecz poradnictwa jak
Krakowska Szkoła Doradztwa Zawodowego, Festiwal Zawodów oraz
Ogólnopolski Tydzień Kariery.
W dalszej części wykładu prelegent omówił rolę
wszelkiego rodzaju innowacji dotyczących treści oraz metod nauczania w
budowaniu prestiżu szkoły. Jako przykład zastosowania najnowszych
technologii Wojciech Kreft przedstawił program multimedialny „Kariera na
maksa”, stosowany z powodzeniem w wielu szkołach. Zaprezentowane zostały
również dwa powstające obecnie projekty. Pierwszy z nich to strona
internetowa
www.jak-wybrac-studia.pl, która zacznie działać jeszcze w bieżącym
miesiącu. Drugim projektem jest „Akademia Innowatora” stworzona w ramach
współpracy z WSP im. J. Korczaka w Warszawie, czyli nakreślenie ścieżki
edukacyjnej dla nauczycieli chcących rozwijać swoje umiejętności
związane z innowacjami w dziedzinie nauczania. Ścieżka rozwoju obejmuje
pięć etapów, w ramach których innowator może kształcić się w ramach
otwartych warsztatów oraz trzy-poziomowych studiów podyplomowych,
których zwieńczeniem może stać się obrona pracy doktorskiej z dziedziny
innowacji w edukacji. Prelegent zaznaczył, że projekt budzi na razie
kontrowersje, został zaprezentowany po raz pierwszy i ma zostać
dopracowany w ciągu najbliższych tygodni.
|
|