Uświadomiona skuteczna komunikacja.
Witold Kołodziejczyk
Redaktor
naczelny miesięcznika „Edukacja i dialog”, twórca Collegium Futurum -
szkoły przyszłości powstającej w Słupsku - Witold Kołodziejczyk, swoje
wystąpienie rozpoczął spostrzeżeniem, że
w dzisiejszym ponowoczesnym świecie nastąpiły potężne zmiany w procesie
komunikacji społecznej. Głównych przyczyn prowadzących do
nieumiejętności komunikacji, niechęci do wyrażania swoich emocji, coraz
większych barier językowych między nauczycielami, rodzicami oraz
uczniami, należy upatrywać w rozwoju globalizacji na świecie, a co za
tym idzie, we wzroście konsumpcjonizmu. Bardzo istotne stało się
znalezienie odpowiedzi na pytania: dlaczego w ogóle mówimy o komunikacji
i co chcemy dzięki niej uzyskać? Nowy kontekst życia społecznego
zdeterminowany przez ponowoczesność, rozwój technologii, wymusił na
pokoleniu, które pojawiło się w szkole, wyznaczenie nowych nawyków,
znalezienie innych sposobów budowania relacji. Dzięki właściwym sposobom
komunikowania można wykształcić taki charakter relacji, który będzie
pozwalał z większą siłą budować nowe postawy i nawyki uczniów. Witold
Kołodziejczyk szczególną uwagę zwrócił na dwie płaszczyzny, na których
odbywa się komunikacja: intelektualną (rozwojową, racjonalną) oraz
emocjonalną, na poziomie której zaczynają tworzyć się problemy.
W kolejnej części autor przedstawił piramidę potrzeb
(samorealizacja, potrzeba bycia uznanym, poczucie przynależności,
bezpieczeństwa oraz fizjologiczne). Warto pamiętać o tym, iż dobra
szkoła może zostać wybudowana tylko wtedy, gdy będzie zaspokajała
psychiczne potrzeby człowieka. Bardzo istotne w poprawnym budowaniu
komunikacji jest to, by mieć na względzie nawet podstawowe potrzeby,
które mogą wydawać się trywialne tj. poczucie bezpieczeństwa,
zrozumienia przez innych (Stephen Covey). Szkoła, jako miejsce, w którym
młodzi ludzie wchodzą w dorosłe życie, musi zadbać o zaspokojenie takich
potrzeb, a żeby tak się stało, nauczyciele nie mogą dążyć wyłącznie do
swojej samorealizacji. Należy zawsze pamiętać o tym, iż emocje, które
pojawiają się w każdym z nas, powodują nasze późniejsze reakcje i
zachowania, dlatego też konieczne jest nauczenie się wyrażania ich w
sposób czytelny. To emocje decydują w znacznym stopniu o podejściu do
samej komunikacji, o wybieranych sposobach komunikowania się i stanowią
o sposobie przełożenia tego, co ktoś powiedział czy zrobił na własne
rozumienie przekazu.
W dalszej części spotkania Witold Kołodziejczyk zastanawiał się
nad kwestią zaufania w stosunkach międzyludzkich oraz czynnikiem, który
decyduje o sposobie odczuwania przez ludzi z jakiegoś konkretnego
powodu. Odwoływał się do zaproponowanej przez Thomasa Gordona,
amerykańskiego psychologa pedagogiki, koncepcji pedagogicznej wychowania
bez porażek. Bez wątpienia najważniejszą cechą komunikacji jest to, by
była uświadomiona, należy zawsze pamiętać o tym, co i po co chce się
wyrazić. Drugą istotną cechą jest skuteczność, która wpływa na
formułowanie nawyków wśród młodych ludzi. Dzieje się tak, ponieważ słowo
powiedziane dziś, będzie również owocowało jutro i czasami za wiele
lat. Dzisiejszy świat i rynek pracy wymagają ludzi odpowiedzialnych,
dlatego też pracownicy szkół, którzy wykształcają w młodych pewne
postawy, nie mogą zapomnieć o istocie komunikowania, nieprodukowaniu
niepotrzebnych strat własnych i innych ludzi. Tylko właściwa komunikacja
będzie budować relacje między ludźmi w szkołach, a żeby tak się stało,
nie wystarczy już tylko odbieranie komunikatów, trzeba wejść na wyższy
poziom empatii, słuchania, które pozwala zrozumieć innych ludzi.
W ostatniej części autor przywołuje metaforę drzewa (Covey),
którego korona jest obiciem wizerunku, natomiast korzenie, charakteru.
Ludzie nie ufają osobom, którzy wiedzą jak się zachować w każdej
sytuacji, mają wyćwiczoną gestykulację, dykcję czy nawet mimikę twarzy.
Ludziom ufa się z innego powodu, dzięki charakterowi, który budujemy
przez lata przez uświadomione działanie, w oparciu o jakieś cechy. O
jakości komunikacji nie decyduje wizerunek lecz właśnie natężenie cech
takich jak: poczucie własnej wartości, proaktywność, wyobraźnia,
poczucie spójności wewnętrznej (słowność), poczucie obfitości, pozytywne
myślenie. Brak którejkolwiek z cech prowadzi do utrudnienia w
kształtowaniu właściwej komunikacji.
Witold Kołodziejczyk podsumowując spotkanie, stwierdził, iż
nauczyciele nie mogą wymagać określonych postaw od uczniów, jeżeli nie
mają w sobie empatii, nie potrafią rozpoznać ich potrzeb oraz nie
rozumieją, jak istotne jest dążenie do wewnętrznej spójności (rozwijaniu
w swoim charakterze określonych cech).
|