Spotkanie z Minister Edukacji Narodowej, Joanną Kluzik-Rostkowską.
8 marca 2014r, uczestnicy Konferencji OSKKO spotkali się z Minister
Edukacji Narodowej, Joanną Kluzik-Rostkowską. Swoje wystąpienie minister
rozpoczęła od prezentacji działań podjętych w ostatnim czasie przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przypomniała, że ministerstwo zebrało
wokół siebie grono ekspertów, a także zorganizowało szereg debat, także
z rodzicami, na temat nowoczesnej oświaty i wkrótce przedstawi pomysły
proponowanych zmian. Na razie jednak prace ministerstwa skupiły się
wokół dwóch palących kwestii, które minister zamierzała przedstawić
bliżej zgromadzonym, tj. posłania 6-latków do szkół oraz bezpłatnych
podręczników dla pierwszoklasistów.
Joanna Kluzik-Rostowska przypomniała obawy rodziców związane z posłaniem
sześcioletnich dzieci do szkół, związane z nieprzygotowaniem placówek,
zarówno w zakresie zajęć lekcyjnych, jak i opieki po lekcjach.
Zapewniła, że rozumie te lęki i postara się upewnić, że wszystkie szkoły
będą przygotowane na przyjęcie 6-latków we wrześniu 2014 roku. W tym
celu ministerstwo opracowało mapę wszystkich szkół podstawowych w Polsce
i urzędnicy sprawdzają poziom ich przygotowania, ponadto samorządy są
zobligowane pomóc szkołom w razie jakichkolwiek problemów, czego sama
minister obiecała dopilnować. Joanna Kluzik-Rostkowska zwróciła także
uwagę, że rodzice mogą sami sprawdzić stan przygotowania szkoły, i że
wstępne badania opinii rodziców pokazują dość pozytywne rezultaty.
|
|
W kolejnej części wystąpienia minister przeszła do kwestii wydania przez
ministerstwo bezpłatnego podręcznika do I klasy. Jak wyjaśniła Joanna
Kluzik-Rostkowska, zdecydowano się na ten krok, ponieważ dotychczas
wydawane podręczniki często były tworzone przez wydawców tak, aby nie
można było ich użyć ponownie w kolejnym roku. Ta patologia dotyczyła
szczególnie zestawów podręczników do klas I-III, które ponadto
organizowały pracę nauczyciela, nie zostawiając mu pola na własne
pomysły na lekcje. Minister wyjaśniła także, że ministerstwo zdecydowało
się wydać własny podręcznik ze względu na opór środowisko wydawniczego
przed zmianami, jednak ministerstwo dopuści do użytku także inne
podręczniki, z których zostaną usunięte wszystkie treści jednoroczne.
Joanna Kluzik-Rostowska ogłosiła także, że z ustawy wykreślony został
termin 15 czerwca, do którego dyrektorzy mieli zgłaszać zapotrzebowania
na podręczniki, co spotkało się z burzliwą reakcją zadowolenia ze strony
zgromadzonych, ponieważ ten termin zmuszał szkoły do deklarowania
zapotrzebowania przed naborem nowych uczniów, więc niejako w ciemno.
Po skończonym wystąpieniu minister zaprosiła uczestników spotkania do
zadawania pytań. Jako pierwsza głos zabrała Bogna Skoraszewska, członek
Zarządu OSKKO, która poprosiła o wyjaśnienie kwestii związanej z
obowiązkiem przygotowania się szkół do przeprowadzania egzaminów
zawodowych, co wiąże się z dużymi kosztami, np. zakupu stanowisk
egzaminacyjnych takich jak kombajny i w perspektywie może grozić
kolejnym odwrotem od szkolnictwa zawodowego. Minister odpowiedziała, że
pierwsze miesiące swojej pracy poświęciła problemom 6-latków i
podręczników, jednak zapewniła, że zamierza przyjrzeć się kwestii
szkolnictwa zawodowego, tym bardziej, że można zaobserwować wzrost
zainteresowania tego typu szkolnictwem.
|
|
Kolejne pytania zadała dyrektor Przedszkola nr 31 w Białymstoku,
Małgorzata Muszyńska, która zwróciła uwagę na brak podstawy prawnej do
blokowania miejsc w przedszkolach dla 6-latków z decyzją o odroczeniu
rozpoczęcia edukacji szkolnej. Joanna Kluzik-Rostowska wyjaśniła, że
ministerstwo pracuje nad rozwiązaniami, które z jednej strony umożliwią
odraczanie lub cofanie decyzji o gotowości dziecka do edukacji szkolnej,
a z drugiej strony dadzą poradniom odpowiednie narzędzia do badania
dzieci, tak więc ta sprawa powinna zostać wkrótce unormowana.
|
|
Jako trzecia głos zabrała Joanna Lajza, dyrektora dużej szkoły
podstawowej we Wrocławiu, która zwróciła uwagę na problem dzieci
niepełnosprawnych i przewlekle chorych, którym ze względu na brak
środków szkoły nie mogą zapewnić odpowiedniej opieki. Minister
przyznała, że ministerstwo rozpoznało problem, i że przyjrzy się uważnie
środkom, które są przeznaczone na ten cel, a nie zawsze trafiają do
odpowiednich szkół. Powiedziała także, że choć z finansowego punktu
widzenia lepiej, żeby takie dzieci trafiały do szkół specjalnych, to z
punktu widzenia ich rozwoju nie jest to oczywiste, więc warto przyjrzeć
się temu problemowi.
Kolejna uczestniczka spotkania, dyrektor jednego z warszawskich
gimnazjów, zapytała o kwestię braku środków np. na remont instalacji
elektrycznej w szkole, co uniemożliwia korzystanie z programu „Cyfrowa
Szkoła”. Minister przypomniała, że za remont szkoły odpowiada organ
prowadzący, więc ministerstwo nie pomoże szkołom w tej kwestii, jednak
zaznaczyła, że przeznaczono ponad 4 mld zł na informatyzację szkół i
wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwem
Cyfryzacji i Administracji zastanawiają się jak najlepiej zagospodarować
te pieniądze.
Bożena Łotecka, dyrektor Zespołu Szkół Miejskich w Kędzierzynie-Koźlu,
zapytała o kwestię związaną w tworzeniem oddziałów sportowych,
finansowanie których jest zagrożone, jeśli UKS stwierdzi, że w toku
trzech lat edukacji oddział zmniejszy się do mniej niż 20 osób. Minister
przyznała, że rozporządzenie na temat tworzenia oddziałów sportowych
jest stare i być może należałoby je zmienić i zapowiedziała, że przyjrzy
się sprawie.
Następnie jeden z uczestników, dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej ze
Starogardu Gdańskiego, zwrócił uwagę na niejasny zapis prawny dotyczący
finansowania badań lekarskich o zdolności do pracy w zawodzie,
koniecznych przy rekrutacji do niektórych szkół ponadgimnazjalnych.
Minister zapewniła, że przyjrzy się tej kwestii, oraz że rozpoznała
problem związany z ustawą rekrutacyjną oraz oceniającą i postara się,
aby możliwie wiele kwestii regulowały akty niższego rzędu, czyli
rozporządzenia.
Następne pytanie zadał prezes OSKKO, Marek Pleśniar, który zwrócił
uwagę, że narodowy program czytelnictwa jest realizowany poza oświatą,
która jest naturalnym miejscem dla promowanie czytelnictwa. Minister
przyznała, że nie wie dlaczego tak jest, i że postara się to zmienić,
ponieważ zgadza się, że oświata powinna uczestniczyć w tym programie.
Kolejne pytanie zadał Ryszard Ratajczak, dyrektor Szkoły Podstawowej we
Wschowie, który zapytał, czym będzie się charakteryzować podręcznik, że
będzie dostosowany do wszystkich dzieci, i czy jego wydanie oznacza
powrót do centralizacji w oświacie. Minister zwróciła uwagę, że w
przeciwieństwie do dotychczasowych podręczników, będzie on naprawdę
podręcznikiem, czyli będzie stanowił jedynie bazę dla inwencji
nauczyciela. Ponadto ministerstwo zostawia szkołom możliwość wyboru
innego podręcznika, jeśli samorząd zgodzi się na jego finansowanie,
ponieważ głównym założeniem reformy jest to, żeby podręczniki, jako
własność szkoły, były bezpłatne dla uczniów.
|
|
Następne pytanie dotyczyło wzrostu obciążeń samorządów związanych z
zakupem nowego podręcznika. Minister przypomniała, że samorządy zawsze
narzekają na brak środków, mimo że część przychodów z podatków zostaje
na poziomie samorządu, a ponadto samorządy otrzymują subwencje na cele
oświatowe, więc ministerstwo nie może nic więcej w tej kwestii zrobić.
Kolejne pytanie dotyczyło innego problemu związanego z samorządem, czyli
zapotrzebowania na nowe szkoły w gminach przylegających do dużych miast,
które obserwują wzrost dzieci w wieku szkolnym. Minister przyznała, że
zauważa problem, jednak jego rozwiązanie również pozostaje w gestii
samorządu.
Kolejny uczestnik spytał o zmiany w Karcie Nauczyciela. Minister
przyznała, że chociaż widzi potrzebę przygotowania nowego dokumentu,
który określałby ramy prawne zawodu nauczyciela, to niestety przed
wyborami ciężko będzie zaproponować jakiekolwiek zmiany, ponieważ nawet
dobre propozycje mogą przepaść w walce politycznej.
Kolejna uczestniczka, Grażyna Szczodry z Liceum Ogólnokształcącego w
Świnoujściu, zwróciła uwagę na problem OKE, która zmusza dyrektorów do
osobistego odbierania świadectw, przez co nie może ona uczestniczyć w
uroczystości zakończenia szkoły swoich uczniów. Poruszyła także kwestię
urlopu dla dyrektora, który jej zdaniem w liczbie kilku dni powinien być
zagwarantowany ustawowo. Joanna Kluzik-Rostkowska powiedziała, że
pracuje nad podporządkowaniem wszystkich OKE jednej CKE ponieważ na
razie formalnie nie są one podporządkowane centrali, i że postara się
zwrócić uwagę na problem świadectw.
Agata Ludna, dyrektor szkoły społecznej, zwróciła uwagę na problem
możliwości zwiększenia czesnego w szkołach społecznych, jeśli szkoła
będzie chciała zdecydować się na zakup innego podręcznika niż ten wydany
przez MEN. Minister zwróciła uwagę, że to właśnie szkoły niepubliczne
mają największe środki do korzystanie z tego rozwiązania. Kolejne
pytanie dotyczyło poprawek w ustawie oceniającej, a także ogólnej wizji
polityki nowej minister. Joanna Kluzik-Rostkowska zapowiedziała, że
ustawa oceniająca będzie poddana konsultacjom, oraz zapewniła, że nie
jest jej intencją centralizacja oświaty.
Ostatnie dwa pytania dotyczyły zapisu, który nakazuje dyrektorom do
końca maja przedłużać umowy z nauczycielami oraz sytuacji poradni, które
nie mają możliwości wydania decyzji o zagrożenia dziecka
niepełnosprawnością i objęcia go opieką od jak najmłodszych lat.
Minister obiecała, że przyjrzy się obu tym sprawom.
Na koniec Izabela Leśniewska przedstawiła Joannie Kluzik-Rostkowskiej
postulaty przygotowane przez stowarzyszenie, „absurdy oświatowe” zebrane
przez Forum OSKKO i uczestników konferencji. Minister zapowiedziała, że
zapozna się ze wszystkimi propozycjami i przyznała, że liczy na
współpracę z OSKKO i wsparcie w kształtowaniu polityki oświatowej.
Spotkanie zakończył prezes stowarzyszenia, Marek Pleśniar, który
zapowiedział, że wszystkie postulaty zgłaszane przez członków będą
przekazywane pani minister oraz zaprosił Joannę Kluzik-Rostkowską na
wrześniowy kongres stowarzyszenia, który w tym roku odbędzie się w
Łodzi, w dniach 24-26 września.
|
|