Spotkanie
z Edwardem Wiśniewskim (znanym z Forum OSKKO jako kompetentny i
życzliwy doradca „Dyrek”) miało charakter otwartej dyskusji, podczas
której, równolegle z omawianymi przez prelegenta zagadnieniami,
każdy z uczestników mógł zadać pytanie dotyczące własnej praktyki
dyrektorskiej. Na początku seminarium omówiono zagadnienia dotyczące
zatrudnienia nauczycieli w szkołach samorządowych – rodzaje umów
oraz ich warunki. Zwrócono uwagę na stosunek pracy na podstawie
mianowania. Następnie określone zostały wyjątkowe warunki
zatrudnienia na czas określony oraz nieokreślony.
W odpowiedzi na burzliwą dyskusję, Edward Wiśniewski zaapelował do
zebranych, aby nie obawiać się sądów pracy, ponieważ nauczyciel,
dochodzący swoich praw w sądzie, nie występuje przeciwko dyrektorowi, a
przeciwko szkole. Dyrektor jedynie reprezentuje placówkę, a do jego
obowiązków należy dbanie o jej dobro. Oprócz tego, wyrok zasądzony przez
sąd pracy, staje się podstawą do decyzji dyrektora, co ułatwia oraz
usprawnia decyzyjność dyrekcji. Zaznaczono, że często efektem
postępowania nie musi być wyrok, ale np. ugoda. Prelegent podkreślił, że
wobec ogromnej ilość przepisów prawnych, często jedynie sąd pracy może
pomóc w rozwiązaniu wyjątkowo skomplikowanego problemu. Ustalono, że
częstą przyczyną obaw dyrekcji, przed podejmowaniem decyzji dotyczących
ruchu służbowego w szkole, jest brak odpowiedniej porady prawnej, a
dyrektorzy często mają wątpliwości dotyczące odpowiedniej interpretacji
przepisów.
Następnie
Edward Wiśniewski omówił proces zwalniania nauczycieli, w wyniki czego
dyskutowano o „Kryteriach zwalniania nauczyciela”, których opracowywanie
nie jest obowiązkowe jeśli nie są to zwolnienia grupowe. Jedna z
uczestniczek opowiedziała o problemach związanych z opracowaniem
„Kryteriów…” w swojej szkole. W odpowiedzi na wątpliwości słuchaczy,
omówiono różnice wynikające z organizacji nauczania oraz organizacji
pracy szkoły. Następnie poruszono kwestię uprawnień i funkcjonowania w
szkołach związków zawodowych nauczycieli, omówiono problem „nauczycieli
chronionych”. Rozmawiano również o urlopach bezpłatnych, które, w
ostatnim czasie, stają się problemem w wielu szkołach.
Podsumowując prelegent zaznaczył, że dyrektor zawsze musi kierować się
dobrem szkoły, a odpowiedzi na wszelkie nurtujące pytania można uzyskać
zgłaszając się do odpowiednich instytucji.