Przywództwo – projekt kształcenia i doskonalenia dyrektorów. Wykład.
Dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz
Dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz zatytułował swój wykład „Przywództwo
edukacyjne: ruchome piaski” i odnosząc się do tytułu wyjaśnił, że
projekt „Przywództwo edukacyjne” jest na końcu fazy wstępnej i wchodzi
w
fazę pilotażu, zatem można na razie mówić jedynie o inspiracjach i
planach na przyszłość. Wskazał, że na początek należy zadać sobie
pytanie, po co zmieniać i wspierać dyrektorów, a odpowiedź, że po to,
aby mogli wpływać pozytywnie na rozwój szkół, nie dla wszystkich jest
oczywista. Kolejnymi pytaniami na które trudno znaleźć jednoznaczną
odpowiedź są pytania o to, jakiej chcemy szkoły oraz jak sprawić, żeby
szkoła była bliżej potrzeb uczniów. Szkoła oferuje czasem wizje świata,
które nie przystają do współczesności, jednak trudno ją zmienić ze
względu na pewne uwarunkowania kulturowe i na złożoność procesu
podejmowania decyzji co do kształtu szkolnictwa. Odpowiedzialność szkół
polega między innymi na znajdywaniu odpowiedzi na wyzwania
współczesności, jednak często traci się ten cel z oczu, dlatego m.in.
wsparcie dobrych przywódców szkół może pomóc oświacie lepiej reagować na
zmieniający się świat. Wyzwania jakie stoją przed dzisiejszą szkołą, to
na przykład konieczność znalezienia odpowiedzi na pytania o to, jak
uczyć w społeczeństwie, w którym nie ma pracy, albo w świecie o
różnorodnych wartościach.
Następnie Grzegorz Mazurkiewicz spróbował odpowiedzieć na część z tych
pytań, mówiąc, że szkoła aby reagować na rzeczywistość, musi zmienić
filozofię
nauczania ukształtowaną w erze przemysłowej, która zakłada np. że dzieci
to niedokończeni dorośli, że można podzielić uczniów na złych i dobrych,
że wiedzę można kategoryzować, albo że proces uczenia się zachodzi tylko
w głowie i tylko w szkole. Współczesna szkoła powinna wspierać ucznia w
procesie uczenia się organizując mu do tego odpowiednie warunki, bazując
na jego indywidualnych zdolnościach, pobudzając jego motywację do
zdobywania wiedzy i organizacja tego całego procesu jest rolą dobrego
przywódcy a kompetencje menadżerskie mają mu jedynie pomóc w łatwiejszym
osiąganiu tych celów. Ponadto szkoła musi kształtować postawy
obywatelskie, walczyć z nierównościami społecznymi i uczyć do
demokracji. Dlatego dobry przywódca musi dbać o siebie zarówno jako
intelektualista, czyli krytyczny obserwator rzeczywistości, jako aktywny
obywatel oraz jako profesjonalista, która pomaga uczniom dochodzić do
wiedzy.
Grzegorz Mazurkiewicz przeszedł w dalszej części do omówienia obecnej
sytuacji dyrektorów szkół i kandydatów na dyrektorów, którzy nie mają
często żadnego wsparcia. Brakuje dobrego systemu kształcenia dyrektorów
oraz ścieżek rozwoju dla tych, którzy już pełnią obowiązki albo jako
byli dyrektorzy mogliby podzielić się doświadczeniem z innymi. Celem
projektu jest zmiana tej sytuacji, tak aby szkoła skoncentrowała swoje
wysiłki na procesie uczenia się. Najpierw należy rozwiązać takie
kwestie, jak np. kryteria wyboru dyrektorów czy prawne ograniczenia
udziału dyrektorów w ewaluacji innych szkół, zaś do 2016 r. autorzy
projektu chcą wprowadzić kompleksowe rozwiązania doskonalenia
dyrektorów.
Następnie prelegent skoncentrował się na wyjaśnieniu samego pojęcia
przywództwa, które stereotypowo rozumiane odbiega od idei przywództwa
partycypacyjnego, czyli opartego na współpracy. Ponieważ szkoła ma przed
sobą wiele różnorodnych zadań, to dyrektor szkoły powinien przede
wszystkim wyzwalać w innych umiejętność jak najlepszego działania.
Grzegorz Mazurkiewicz powiedział jednak, że zmiana wzorca przywódcy
edukacyjnego jest bardzo trudna, mimo że mamy wiedzę na temat tego jaki
powinien być dobry przywódca, czyli taki który pomaga wypracować wizję
pracy szkoły, a nie narzuca ją, a także dzieli się przywództwem z innymi
i zachęca do ciągłego dialogu.
Według
badań nauczyciele rozwijają się indywidualnie, a ponadto czują się
bardzo samotni w swoich codziennych problemach w dydaktyce, rolą zaś
dyrektora powinno być przełamywanie tej samotności i wspieranie
współpracy między nauczycielami.
Grzegorz Mazurkiewicz wymienił jeszcze kilka cech dobrego dyrektora,
wyjaśnił, że proces zmiany modelu przywództwa w szkołach będzie
długotrwały i może potrwać ok. 20-25 lat, a następnie przeszedł do
omówienia planu projektu. Założeniem projektu jest stworzenie wspólnego
modelu przygotowania kandydatów na dyrektorów, wsparcia młodych
dyrektorów i ich dalszego rozwoju, który realizowałby się w kilku
obszarach takich jak przywództwo dla uczenia się, przywództwo w
środowisku lokalnym, zarządzanie ludźmi, zarządzanie strategiczne i
zarządzanie własnym rozwojem. Wszystkie elementy systemu tworzyłyby
spójny model, a dyrektorowie mogliby sami planować swój rozwój,
korzystając z nich według swoich potrzeb i zainteresowań. Na koniec
Grzegorz Mazurkiewicz wymienił cechy, które wyróżniają projekt na tle
innych inicjatyw, czyli odwołanie do idei przywództwa, mówienie o
wartościach, odpowiednie dla dorosłych metody nauki i szereg wskazówek
dla uczestników oraz poprosił OSKKO o pomoc zarówno poprzez zgłaszania
uwag i sugestii, jak i udział w programie pilotażowym, chociaż nie
będzie to dawało żadnych uprawnień.
|