Przywództwo – projekt kształcenia i doskonalenia dyrektorów.
Warsztaty.
Magdalena Swat-Pawlicka
Magdalena Swat-Pawlicka poprowadziła spotkanie warsztatowe,
podczas którego zaprezentowała fragmenty warsztatów przygotowanych w
projekcie „Przywództwo – projekt kształcenia i doskonalenia dyrektorów”.
Na początek zaprosiła wszystkich uczestników do udziału w przygotowanych
przykładowych fragmentach zajęć i poprosiła o zgłaszanie uwag, które
pomogą ulepszyć program. Zaczęła od przedstawienia założeń projektu
odwołując się do wykładu dr. hab. Grzegorza Mazurkiewicza, który
prezentował projekt od strony teoretycznej, i wyjaśniła, że jest to na
razie program pilotażowy, który może się zmieniać w zależności od
potrzeb i sugestii uczestników. Zajęcia w ramach projektu będą
skierowane do trzech grup, kandydatów na dyrektorów, młodych dyrektorów
i doświadczonych dyrektorów oraz będą dotyczyły kilku obszarów takich
jak: przywództwo, zarządzanie w uczeniu się, zarządzanie zasobami
ludzkimi, zarządzanie strategiczne i zarządzanie własnym rozwojem
dyrektora. Prowadząca wyjaśniła, że część warsztatowa spotkania będzie
prezentowała fragmenty szkoleń w obszarze zarządzania procesem uczenia
się i przypomniała, że to uczeń jest najważniejszym podmiotem procesu
uczenia się.
Następnie prowadząca przedstawiła trójkątny model nauczania wg
prof. R. Elmore'a, który opiera się na trzech elementach: nauczycielu,
uczniu i treści, między którymi w procesie uczenia się zachodzą wzajemne
reakcje. Zadanie edukacyjne, które przygotowuje nauczyciel, w kontekście
tego modelu, nazywanego inaczej rdzeniem nauczania, musi uwzględniać
przede wszystkim ucznia a także zmiany jakie zachodzą w relacjach między
trzema elementami modelu w czasie trwania lekcji. Magdalena
Swat-Pawlicka przypomniała, że to od jakości zadania edukacyjnego zależy
przede wszystkim jakość pracy szkoły, więc ważne jest, aby nauczyciel
potrafił dostosowywać to zadanie do konkretnego ucznia i do zmieniającej
się w czasie lekcji sytuacji.
Tego modelu dotyczyło pierwsze zadanie dla uczestników spotkania,
którzy mieli w parach określić jakie działania wynikają z tak
rozumianego wzajemnego oddziaływanie tych trzech czynników i kiedy te
działania są wysokiej jakości, wpisując pomysły w trójkątny model przy
odpowiedniej relacji. Uczestnicy przedstawili między innymi takie
działania jak: budowanie komunikacji, zbieranie informacji zwrotnej,
bazowanie na wiedzy ucznia – w kontekście relacji uczeń-nauczyciel;
dopasowanie treści do potrzeb ucznia, dobieranie treści na podstawie
wiedzy uczni, budowanie zainteresowania ucznia – w kontekście relacji
uczeń-treść; dobór metod odpowiednich do treści, szukanie motywacji w
treściach, także motywacji dla samego nauczyciela – w kontekście relacji
nauczyciel-treść i wreszcie w kontekście wszystkich trzech relacji –
planowanie zadań edukacyjnych pod kątem konkretnych uczniów.
Kolejne zadanie dla uczestników polegało na określeniu wyzwań
jakie stoją przed dyrektorem w perspektywie tak rozumianego rdzenia
nauczania. Wśród odpowiedzi znalazły się między innymi: budowanie
relacji i sieci współpracy między nauczycielami zamiast rywalizacji,
wspólne podejmowanie decyzji, czy korzystanie z różnych form
samodoskonalenia. Uczestnicy wspólnie doszli do wniosku, że dyrektor
powinien uświadomić nauczycielom potrzebę zmiany, zdiagnozować konkretne
potrzeby szkoły i zaplanować cykl szkoleń dla całego grona
nauczycielskiego, tak aby wszyscy wzięli w nich udział i wprowadzili
proponowane zmiany podczas swoich lekcji. Jeden z dyrektorów podzielił
się swoim doświadczeniem, mówiąc, że udało mu się skłonić nauczycieli do
zmiany podejścia do swojego zawodu, dopiero gdy poprosił pewną grupę z
nich o sprawdzenie jednej pracy maturalnej i ich oceny wahały się od
najniższej do najwyższej, co pokazało im realny wpływ ich decyzji na los
uczniów.
W kolejnej części spotkania prowadząca zaprezentowała fragment
warsztatów poświęcony refleksji nad przestrzenią uczenia się. Na
początek przestawiono uczestnikom cztery modele ustawienia ławek w
klasie względem siebie i względem tablicy, i poproszono każdy z dwóch
zespołów o opisanie dwóch z tych modeli pod kątem tego, co taka sala
lekcyjna mówi o sposobie pracy oraz jakie relacje i jakie wartości są w
nich widoczne. Klasyczny model, czyli dwuosobowe ławki ułożone rzędami
uczestnicy określili jako preferujący ograniczone relacje między
uczniami, poza pracą w parach, i ważną pozycję nauczyciela. Drugi układ,
czyli pojedyncze stanowiska pracy ułożone rzędami, uczestniczy określili
jako typowo egzaminacyjny, promujący raczej konkurencję niż współpracę.
Trzeci układ z dywanem ułożonym z jednej strony sali i ławkami z drugiej
uczestnicy określili jako idealny dla nauczania zintegrowanego albo
początkowego, który dzieli przestrzeń klasy na część do nauki i część do
zabawy i pozwala na przechodzenie z jednej do drugiej w miarę potrzeb
uczniów. Ostatni układ, czyli ławki pogrupowane po dwie i rozmieszczone
równomiernie w całej sali, określono jako idealny do pracy w zespołach,
np. nad projektami. Ostatnie proponowane ćwiczenia dotyczyło miejsca
nauczyciela w przestrzeni lekcyjnej.
Na koniec prowadząca poprosiła uczestników o komentarze dotyczące
przeprowadzonych zajęć, zaprosiła do zapoznania się z projektem na
stronie internetowej i zachęciła do brania udziału w kolejnych
pilotażowych cyklach warsztatów dla dyrektorów. Uczestnicy zgodzili się,
że najważniejszym ale zarazem najtrudniejszym zadaniem dla dyrektora
szkoły jest uświadomienie nauczycielom potrzeby zmiany i zmobilizowanie
ich do samodoskonalenia.
|
|