Podręczniki na tablecie w szkole.
Maciej Jonek, Multiedukacja
Blok tematyczny „Cyfrowa Edukacja” miał za zadanie przybliżyć
uczestnikom konferencji ideę zastosowania narzędzi multimedialnych w
procesie edukacji. Maciej Jonek opowiedział słuchaczom o wprowadzeniu do
szkół podręczników zainstalowanych na nośnikach elektronicznych, w
szczególności na tabletach. Głównym pytaniem jakie stawiali sobie twórcy
realizując projekt było to, jak zachęcić ucznia do korzystania z
podręcznika. Uznano, że samo narzędzie, w tym wypadku tablet, może
skutecznie zachęcić do nauki, jednak nie należy zapominać, że ważną rolę
w tym procesie odgrywa sam nauczyciel. Prelegent zwrócił uwagę na dobór
odpowiedniej ilości bodźców, które mogą zarówno utrudniać, jak i
ułatwiać przyswajanie wiedzy oraz ich ilość, która powinna być
optymalna. Maciej Jonek odwołując się do strategii poznawczych,
podkreślił, że nauka z klasycznych podręczników nie wykorzystuje
wszystkich możliwości uczniów, a często sprowadza się jedynie do
powtarzania informacji. Omawiając najbardziej znane koncepcje edukacyjne
podkreślono, że w procesie edukacji nie można oczekiwać od uczniów
jedynie wymierzalnych efektów w postaci wyników egzaminu, ale należy
również dążyć do rozwoju ucznia oraz zachęcenia go do nauki i
osiągnięcia przez niego świadomości planowania oraz kontroli procesu
edukacji.
Słuchacze mogli również zobaczyć krótki film „Lekcja WOSu”, który
prezentował lekcję z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, w tym
tabletów. Poruszono kwestię zachowania zeszytów, w których uczniowie
muszą pisać ręcznie, nawet wówczas gdy korzystają z podręczników na
tablecie. Pisanie ręczne ma rozwijać, angażować zmysły, których nie
używamy korzystając jedynie z tabletu.
Obecna na spotkaniu Elżbieta Tołwińska-Królikowska, prezes FIO,
zaznaczyła, że dzieci mogą wykorzystywać tablety nie tylko do nauki z
podręcznika, ale również powinny uczyć się wykorzystywać urządzenie i
jego funkcje w sytuacjach praktycznych np. podczas wyjścia ze szkoły lub
realizacji zadania praktycznego.
|
|