Nadzór pedagogiczny dyrektora w praktyce. Seminarium dla
przedszkoli.
Anna Zabielska, Beata Gutowska
Podczas
spotkania przedstawicielki Przedszkola nr 201 w Warszawie, dyrektor Anna
Zabielska oraz lider zespołu ewaluacyjnego Beata Gutowska, opowiadały o
tym, jak w ich przedszkolu ewaluacja wewnętrzna stała się procesem
„łatwym, szybkim i przyjemnym”.
Dyrektor przypomniała słuchaczom, że przeprowadzanie ewaluacji
wewnętrznej jest obowiązkiem każdego przedszkola, należy jednak odrzucić
niechęć związaną z tym procesem oraz postarać się o wypracowanie
własnych metod dostosowanych do potrzeb lokalnych. Opowiedziała również
o przełamaniu tej niechęci w Przedszkolu nr 201, gdzie przekonywająca
okazała się metafora lustra – dyrektor zwróciła uwagę kadry na fakt, że
swoją pracę należy kontrolować i ciągle udoskonalać, a ewaluacja
wewnętrzna jest istotnym narzędziem mogącym dopomóc w rozwoju. Anna
Zabielska opowiedziała również o tym, jak doszło do tego, że Beata
Gutowska została liderką oraz jak ogromny ma to wpływ na integrację
kadry. Dyrektorka jest przekonana, że bez pomocy nauczycielki, która
zaraża swoimi pomysłami
współpracowników
oraz jest świetnym łącznikiem personelu z dyrekcją, plany rozwoju
placówki nie mogłyby zostać wdrożone tak sprawnie. Następnie panie
wspólnie opowiedziały o metodach badawczych, jakie wypracowane zostały w
ich przedszkolu. Metody te umożliwiają szybkie wyrażenie przez rodziców
oraz dzieci opinii na dany temat lub przedstawienie odpowiedzi na zadane
pytanie. Anna Zabielska podkreśliła, że działając w przedszkolu ma
wyjątkową możliwość przeprowadzenia badania w formie zabawy, co jest
akceptowane oraz spotyka się z sympatią zarówno wśród rodziców jak i
dzieci. Do metod pozyskiwania informacji bądź badania opinii w
przedszkolu należą m.in.: „fotoocena” czyli ocena realizacji danego
projektu lub opis danego problemu na podstawie odpowiednio
przygotowanych fotografii, „balon”, gdzie w odpowiednim miejscu na
przygotowanej planszy z rysunkiem balonu można oznaczyć działania,
emocje negatywne oraz pozytywne, działające na podobnej zasadzie
„walizka i kosz”. Z kolei dzięki takim rozwiązaniom jak „róża wiatrów”,
„tarcza strzelnicza”, „młyńskie koło”, czy „termometr uczuć” uczestniczy
mogą w szybki sposób wyrazić swoje emocje, zainteresowanie czy stosunek
do określonego zagadnienia. Często stosowana jest również „gadająca
ściana”, gdzie rodzice w wyznaczonym miejscu, za pomocą krótkich haseł,
mogą wyrazić opinię na określony
temat.
Prelegentki zaznaczyły, również jak ogromną rolę ma przeprowadzanie
badań, podsumowywanie ich wyników oraz ocena pracy w podniesieniu
samooceny nauczycielek pracujących w przedszkolu oraz upewnieniu ich w
wartości oraz prawidłowości wykonywanej pracy.
Po prezentacji przykładowego, przeprowadzonego w przedszkolu badania
„Przyprowadzanie dzieci o różnych porach do przedszkola”, wspólnie ze
słuchaczkami omówiony został problem niepunktualnego przyprowadzania
dziecka do przedszkola oraz przyczyny takich sytuacji i metody
rozwiązywania tego problemu w różnych przedszkolach. Słuchaczki
zainteresowało również szkolenie „Nauczyciel-badacz”, w którym wzięła
udział Beata Gutowska. Prowadzące podkreśliły wspólnie, że pracując z
dziećmi nie można wpaść w rutynę, a ciągła kontrola własnej pracy, jest
nieodłącznym elementem ich zawodu.
|