Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły w praktyce.
Seminarium dla szkół ponadgimnazjalnych.
Joanna Jasiak, Anna Olszewska
Spotkanie poprowadziły Joanna Jasiak, dyrektor V Liceum
Ogólnokształcącego w Tarnowie, oraz Anna Olszewska, nauczyciel języka
polskiego i lider zespołu ewaluacyjnego V LO, które przedstawiły
doświadczenia z prowadzenia nadzoru pedagogicznego w swoje szkole. Na
początek Anna Olszewska przypomniała prawne podstawy prowadzenia nadzoru
pedagogicznego przez dyrektora szkoły i
przedstawiła
plan ewaluacji przyjęty w jej szkole. Ewaluacja w V LO w Tarnowie
rozpoczęła się w 2009 roku i w pierwszym roku opracowano scenariusze
lekcji z wykorzystaniem metod aktywizujących. W kolejnym roku
wykorzystano te scenariusze w pracy z dwoma klasami, a następnie na
podstawie ankiet porównano efekty uczenia się w tych klasach z klasami,
w których nie korzystano z metod aktywizujących, które pokazały
zainteresowanie uczniów tymi metodami. W 2011 roku opracowano koncepcję
pracy szkoły, konsultowaną z nauczycielami, rodzicami i uczniami, która
zawierała między innymi wykorzystanie postaci patrona szkoły, Janusza
Korczaka, w nauce tolerancji i promowaniu kultury żydowskiej. W ostatnim
roku dokonano diagnozy szkoły w dwóch aspektach, poczucia bezpieczeństwa
wśród uczniów oraz nabywania przez nich wiedzy i umiejętności, i udziału
w konkursach. Po przeprowadzeniu badania, między innymi w postaci
ankiety, opracowano raport, wnioski z którego Anna Olszewska
przedstawiła słuchaczom, pokazując, że uczniowie czują się bezpiecznie w
szkole, jednak są pewne miejsca, w których można jeszcze poprawić
bezpieczeństwo, oraz że uczniowie chętnie biorą udział w licznych
konkursach, korzystając z pomocy nauczycieli przy przygotowaniu.
Następnie dyrektor szkoły, Joanna Jasiak, przedstawiła swoją praktykę w
przeprowadzaniu nadzoru pedagogicznego, zaczynając od kontroli.
Opowiedziała o przykładowych tematach kontroli, takich jak prawidłowość
dokumentacji pedagoga, prawidłowość dokumentacji wycieczek szkolnych,
czy punktualność zaczynania i kończenia lekcji przez nauczycieli.
Zaprezentowała również przykładowy sposób dokumentowania kontroli, w
którym opisała termin, temat, podstawę prawną i metody przeprowadzanych
działań oraz pokazała przykładowy arkusz protokołu kontroli w zakresie
dokumentacji wycieczek szkolnych. W kolejnym punkcie, opowiedziała o
swoich działaniach w zakresie wspomaganie nauczycieli, takich jak
szkolenia, wspieranie indywidualnych form doskonalenia, omawianie zmian
w przepisach prawa a także dobór tematów szkoleń zależnie od potrzeb
nauczycieli. Jako trzeci element nadzoru opisała obserwacje, które
przeprowadzała pod kątem zaangażowania uczniów w proces uczenia się,
mając na celu wsparcie nauczycieli w zakresie organizacji procesu
edukacyjnego. Opowiedziała również o całodziennych obserwacjach
prowadzonych przez nią w klasach pierwszych i o obserwacjach
koleżeńskich, prowadzonych nawzajem w parach przez nauczycieli, do
których zachęcała.
Obserwacje koleżeńskie w parach przedstawiła szerzej Anna Olszewska,
która powiedziała, że początkowo nauczyciele niechętnie się na nie
decydowali, jednak z czasem przekonywali się, że jest to dla nich
bezpieczna szansa na poprawę własnej pracy. Zwróciła uwagę, że metoda ta
opiera się na zaufaniu i współpracy nauczycieli i służy budowaniu
relacji między nimi. Następnie Joanna Jasiak zaprezentowała, w jaki
sposób podsumowała działania podjęte w ramach nadzoru pedagogicznego. Na
wątpliwość jednego z uczestników odpowiedziała, że nie ma obowiązku
przygotowaniu dokumentu, który zawierałby takie informacje, jednak ona
zdecydowała się na taką właśnie formę. Wyjaśniła, że przedstawiła w tym
dokumencie efekt realizacji działań zawartych w planie nadzoru, który
należy przedstawić do 15 września każdego roku szkolnego, i który ma
określać działania, które zostaną podjęte w ramach nadzoru w danym roku
szkolnym. Na koniec krótko odniosła się także do ewaluacji zewnętrznej,
która kończy się raportem, na podstawie którego szkoła może podjąć
określone działania, żeby poprawić jakość swojej pracy. W V LO w
Tarnowie zdecydowano się po ewaluacji zewnętrznej na powołanie zespołów
zadaniowych, tworzonych przez nauczycieli różnych przedmiotów, które
miały na celu m.in. pomóc uczniom w planowaniu ich dalszej edukacji.
|