Zgłoszenia zbiorów danych osobowych placówek oświatowych do GIODO.
Adam Korzuch
Celem spotkania było omówienie jednego z obowiązków dyrektorów
szkół, zgłoszenia zbiorów danych osobowych do rejestracji Generalnemu
Inspektorowi Danych Osobowych.
Pierwszą kwestią, którą prowadzący rozpatrywał, było pojęcie
danych osobowych, przez które rozumiemy wszelkie informacje dotyczące
zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.
Należą do nich nie tylko wszelkie informacje identyfikacyjne (adres,
NIP, PESEL) ale także dane wrażliwe(pochodzenie etniczne i rasowe,
orzeczenia sądowe, życie seksualne) oraz wiedza o nawykach,
wykształceniu, trybie życia, środowisku domowym. Jedynym podmiotem,
który może zgłosić zbiory danych jest Administrator Danych, jednostka
organizacyjna, której rolę w szkołach zazwyczaj sprawuje dyrektor.
Drugim punktem rozważań było znalezienie odpowiedzi na pytanie o
prawo do zarządzania danymi a także ich przetwarzania. Odwołując się do
Art. 23 „O Przetwarzaniu Danych Osobowych” prelegent wyjaśnił w jakich
okolicznościach dopuszczalne jest udostępnienie informacji o podmiotach
(np. uczniach). Zgodnie z rozporządzeniem Administrator Danych powinien
dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów uczniów.
W kolejnej części wystąpienia Adam Korzuch przypomniał zebranym
dyrektorom o czasowej barierze posiadania danych, nie może być dłuższa
niż cel, dla którego owe informacje pozyskano. Wreszcie wyświetlając
prezentację przedstawiającą poprawne schematy zgłoszeń na platformie
GIODO, przeszedł do omówienia, zgłaszanie jakich danych leży w obowiązku
placówek szkolnych. Warto tutaj pamiętać, że program zgłoszeń obejmuje
nie tylko osoby uczące się ale i m.in. księgi, korespondencję,
kontrahentów, kandydatów do pracy.
Na koniec spotkania jeden z uczestników spotkania zapytał, po co w
ogóle te zgłoszenia i rejestracja danych osobowych. Prowadzący
odpowiedział, że takie są przepisy prawne i nic nie da się z tym zrobić.
|
|