Wyniki ewaluacji programu „Cyfrowa szkoła”.
Piotr Penszko
Przedstawiciel
Instytutu Badań Edukacji, Paweł Penszko, zaprezentował wyniki ewaluacji
rządowego programu „Cyfrowa szkoła”, który został przeprowadzony w 400
wytypowanych szkołach podstawowych w ramach czterech modułów: e-uczeń i
e-szkoła, które polegały na zakupie sprzętów multimedialnych dla uczniów
i szkół, e-zasoby, który opierał się na stworzeniu cyfrowej bazy
materiałów dydaktycznych i e-nauczyciel, który miał na celu zapewnić
szkolenia dla nauczycieli. Wiele badań na temat wykorzystania sprzętu w
dydaktyce, a także ewaluacja przeprowadzona przez IBE w ramach funduszy
z projektu systemowego UE dały różne wyniki na temat wpływu technologii
na proces kształcenia.
Paweł Penszko przedstawił metody badania ewaluacyjnego
przeprowadzonego przez IBE, do których należały ankieta internetowa
skierowana do dyrektorów i nauczycieli, badanie jakościowe
skoncentrowane na wykorzystaniu technologii w pracy z uczniami o
specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz analiza danych, którymi szkoły
już dysponowały, takich jak wyniki sprawdzianów i egzaminów. Z analizy
wyników ankiety wynika, że prawie wszyscy nauczyciele wykorzystywali
sprzęt w czasie lekcji i prawie wszyscy dyrektorzy szkół zauważyli
pozytywny wpływ technologii na pracę szkoły, szczególnie w aspekcie
dydaktyki, mniej w sferze wychowania, gdzie nie zaobserwowano wpływu
programu. Przedstawiciel IBE pokazał, że również sami nauczyciele
zauważyli pozytywny wpływ wykorzystania technologii na umiejętności
uczniów, np. umiejętność krytycznego myślenia, znajdywania informacji,
liczenia czy pracy zespołowej, jedynie w zakresie wpływu programu na
umiejętność pisania opinie były podzielone. Paweł Penszko przypomniał
założenia projektu, który miał na celu zwiększyć kompetencje uczniów w
korzystaniu z technologii w uczeniu się i zgodnie z wynikami ten cel
osiągnięto. Prelegent wyjaśnił również, że szkoły specjalne brały udział
w programie na ogólnych zasadach oraz że analiza wyników sprawdzianu po
szóstej klasie w losowo wybranych szkołach pokazała, że program miał
wpływ na wyniki uczniów słabszych w zadaniach sprawdzających
rozumowanie, w innych zaś nie zaobserwowano ani pozytywnego ani
negatywnego wpływu programu.
Następnie P. Penszko opisał problemy jakie pojawiły się podczas
realizacji programu. Przede wszystkim krótki czas jego trwania nie
pozwala ocenić dobrze efektów. Poza tym szkoły zwracały uwagę na
obciążenie pracą dyrektorów, na których często samorządy nakładały
obowiązek przeprowadzania przetargów oraz szkolnych koordynatorów
projektu, najczęściej nauczycieli informatyki, którzy musieli pełnić
obowiązki administratora sprzętu bez dodatkowego wynagrodzenia za tę
pracę. Prelegent zwrócił też uwagę na problem opóźnienia we wprowadzaniu
niektórych modułów, co uniemożliwiało skutecznie zastosowanie
pozostałych oraz brak materiałów dydaktycznych dla nauczycieli do
wykorzystania w pracy z technologiami, jednak zaznaczył, że te problemy
znikną wraz z czasem, jak pokazują przykłady innych krajów, które
wprowadziły technologie do szkół. Na koniec zaprosił do kontaktu z IBE
przez pocztę elektroniczną w przypadku wątpliwości i zapewnił, że w
ramach regionalnych projektów operacyjnych będą realizowane kolejne
programy.
|