Zarządzanie ryzykiem jako kluczowy element kontroli zarządczej
Anna
Jaskulska, Instytut Raabe
Trenerka Instytutu Raabe, Anna Jaskulska, na wstępie zaprosiła
słuchaczy na organizowane przez tę instytucję szkolenia otwarte,
które dają możliwość warsztatowego przygotowania do realizacji
procesu zarządzania ryzykiem. Celem tego spotkania było
natomiast przede wszystkim objaśnienie terminu „zarządzanie
ryzykiem” oraz oswojenie z nim dyrektorów szkół.
Referentka
zauważyła w pierwszej kolejności, że nazwa „kontrola zarządcza”,
która znalazła się w ustawie o finansach publicznych błędnie
odsyła do tradycyjnej kontroli, podczas gdy to, co oznacza
powinno być interpretowane po prostu jako skuteczne zarządzanie
placówką oświatową. Zarządzanie ryzykiem ma zwiększyć szanse
osiągnięcia założonych celów i realizacji wyznaczonych zadań.
Przez ryzyko należy rozumieć sytuację, czynnik, zdarzenie o
określonym prawdopodobieństwie i negatywnym wpływie na założone
cele i zadania. Może ono mieć dwojakiego rodzaju źródło:
wewnątrz organizacji oraz w środowisku, w jakim dana jednostka
funkcjonuje.
Proces zarządzania ryzykiem powinien obejmować trzy etapy.
Najważniejszy z nich, pierwszy, polega na identyfikacji ryzyka.
Na bieżąco oraz okresowo (przynajmniej raz w roku) właściciel
ryzyka, czyli osoba posiadająca uprawnienia do tego, by
efektywnie zarządzać danym ryzykiem (w placówkach oświatowych to
prawie zawsze dyrektor), ma obowiązek nazywać potencjalne
trudności związane z planowaniem działalności. Kolejny etap
stanowi analiza i ocena ryzyka, któremu towarzyszyć musi
określenie akceptowanego poziomu ryzyka oraz hierarchizacja.
Narzędziem przydatnym w uporządkowaniu i porównaniu
zdiagnozowanych obszarów ryzyka może okazać się graficzne
przedstawienie, np. w postaci mapy. Pojawić się muszą w końcu
reakcje zarządzającego na ryzyko, które mogą być bardzo
zróżnicowane, od unikania go, związanego nawet z rezygnacją z
danego celu, poprzez zmianę skutków ryzyka (np. ubezpieczenie
się), aż do podjęcia lub zwiększenia ryzyka, gdy mogłoby ono
przerodzić się wielką szansę.
Ważnym elementem w zarządzaniu ryzykiem jest jego rejestr, który
w każdej placówce może wyglądać nieco inaczej, musi być bowiem
odpowiednio dostosowany do jej warunków. Taki krótki,
przejrzysty dokument zawiera informacje dotyczące wszystkich
etapów procesu. Dyrektor szkoły, odpowiedzialny za
ukształtowanie systemu zarządzania ryzykiem, wdrożenie procedur
oraz doskonalenie postępowania, powinien zaangażować cały zespół
w działania, zwłaszcza przy identyfikacji ryzyka. Tak prowadzone
przedsięwzięcie przyniesie korzyści placówce, a dla dyrektora
będzie wsparciem i ułatwieniem w zakresie obowiązków, które
właściwie zawsze były stałym komponentem jego pracy.
zapoznaj się z innymi materiałami konferencyjnymi>>> |