Pomysły na promocję
zdrowia nauczycieli
dr hab.
Jacek Pyżalski, Instytut Medycyny Pracy - Łódź
Wykład dr hab. Jacka Pyżalskiego rozpoczął się od pytania: Czy
polscy nauczyciele są zdrowi? W odpowiedzi padło, że to zależy
kogo i jak pytamy.
Jeśli
spytamy nauczycieli o stan zdrowia, większość twierdzi, że jest
bardzo dobrze i dobrze. Jednocześnie duża grupa mówi o wypaleniu
zawodowym, co ma bezpośredni wpływ na stan zdrowia psychicznego.
Czynniki mające wpływ na ten stan zdrowia to silne negatywne
emocje i dolegliwości fizyczne. Wypalenie wiąże się również ze
środowiskiem pracy. W Polsce do wypalenia zawodowego przyznaje
się kilkanaście procent nauczycieli. To niedużo, ale w innych
krajach europejskich jest ich zdecydowanie mniej. Jednocześnie
nauczyciele w całej Europie nauczyciele stwierdzają, że nie są
przygotowani do kontaktów z rodzicami i trudnymi uczniami.
Na zdrowie psychiczne pracowników w tzw. zawodach społecznych,
pomocowych (pracownik socjalny, nauczyciel) bardzo duży wpływ
mają kontakty międzyludzkie, np. relacje nauczyciel –
nauczyciel, nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic. Jak
wynika z badań, ci pracownicy częściej niż inni sięgają po
używki i leki przeciwbólowe.
W czasie badań nauczyciele zwracali oni uwagę na problem
mobbingu, zbyt duże wobec nich oczekiwania i wymagania. Mówili o
wycieńczeniu po kontaktach z rodzicami (w tym z tymi bardzo
roszczeniowymi), niewłaściwym zachowaniu uczniów, braku
dyscypliny, nieoptymalnych warunkach pracy.
W Polsce za główną chorobę zawodową nauczycieli uważa się
przewlekłe patologiczne zmiany narządów głosu. Na świecie
dotyczy to 17-20% nauczycieli, w Polsce około 40%. Innych
dolegliwości, choć mają negatywny wpływ na zdrowie, nie zlicza
się do chorób zawodowych.
J. Pyżalski podkreślił, że nie ma zdrowia ogólnego bez zdrowia
psychicznego i nie ma zdrowego ucznia bez zdrowego nauczyciela.
W szkole nauczyciel uczy o zdrowiu, ale nikt nauczyciela nie
pyta, czy jest na tyle silny i zdrowy, żeby sobie radzić.
Promocja zdrowia to także np. praca nad wsparciem koleżeńskim,
musi być jednak prowadzona w sposób zaplanowany.
Wiele instytucji stoi na stanowisku, że promocja zdrowia to
wyłącznie badania okresowe. A to nieprawda i dlatego dla działań
promocyjnych potrzebne jest wsparcie społeczne.
Prelegent postawił pytanie: Co to znaczy, że dbamy o zdrowie
fizyczne?. W odpowiedziach padło, że to spokojny sen, zdrowe
odżywianie, uprawianie aktywności fizycznej. Natomiast dbałość o
zdrowie psychiczne, to radzenie sobie z problemami, unikanie
stresu, otrzymanie wsparcia społecznego.
Dr Pyżalski omówił dwa programy badawcze. Pierwszy dotyczył
badania pracowników socjalnych, czyli pracowników pomocowych.
Zapytano ich, z jakimi zagrożeniami natury psychicznej mają do
czynienia
w swojej pracy. Na pierwszym miejscu postawili pracę z osobami z
problemami psychicznymi, kolejno wymienili złe relacje między
samymi pracownikami, odbieranie dzieci rodzicom, stres,
bezradność, kontakty ze środowiskiem patologicznym.
Pracownicy wyrazili zadowolenie, że ktoś w końcu zwrócił uwagę
na ich problemy. Zorganizowano szkolenie z psychologiem
klinicznym, a później zapytano, co można dla nich zrobić, jeśli
chodzi o wypoczynek, następnie każdy z nich wybierał z listy
aktywność dla siebie. Po jakimś czasie okazało się, że ludzie
ci, zaczęli lepiej sobie radzić w swoich codziennych
obowiązkach.
Drugie badanie przeprowadzono w czterech krajach w ośrodkach
specjalnych dla osób znacznie i głęboko upośledzonych umysłowo
Pracownicy opiekowali się osobami w ośrodku i dodatkowo
wspierali ich rodziny. Zapytano odpowiedzialnych za promocję
zdrowia, jakie działania podejmują w tej kwestii wobec
pracowników, a nie tylko wobec podopiecznych w ośrodkach.
Okazało się np., że każdy z pracowników raz w tygodniu
korzystał z fitness, usług kosmetyczki, uczestniczyli w
superwizji - jak sobie radzą z emocjami oraz zajęciach
grupowych.
Każdy pracownik miał prawo raz w roku wycofać się z
bezpośredniej pracy z ludźmi i zająć pracą biurową. Nikt
również nie dociekał powodów takiej decyzji. Takie działania
wobec pracowników przynosiły dobre efekty.
Aby promować zdrowie najpierw należy rozpoznać problem – czy
wiemy, co jest problemem w naszej szkole? Należy pytać o to
nauczycieli. I podejmować nawet drobne, niewymagające dużych
nakładów działania, które usprawniają i ułatwiają pracę lub
poprawiają jej atmosferę.
Ewaluacja procesu i efektów polega na tym, że pytamy ludzi: jak
to działa, czy ma sens, czy są jakieś efekty. Promowanie
zdrowia, zauważył prelegent, należy prowadzić nie tylko dla
ludzi, ale przede wszystkim z ludźmi.
Na zakończenie J. Pyżalski zaprosił na stronę
www.promocjazdrowiawpracy.pl, gdzie
dostępne są bezpłatne materiały dotyczące promocji zdrowia.
Sprawozdanie opracowała: Renata Kalinowska
zapoznaj się z innymi materiałami konferencyjnymi>>> |