Praktyki dyrektorskie
Moduł przygotowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej
Moduł przygotowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej
przedstawiał opisy zmian wprowadzone w sześciu szkołach różnego
typu – od podstawowej po zawodową. O zmianach opowiadali ich
pomysłodawcy – dyrektorzy, jednocześnie absolwenci podyplomowych
studiów liderów oświaty. Moduł był podzielony na części, w
każdej prezentowały się trzy szkoły.
Konieczność
zmiany – jak podkreślali dyrektorzy – wynikała z potrzeby i
chęci podniesienia efektywności nauczania i uczenia się, a jej
nadrzędnym celem było uczynienie procesu uczenia bardziej
świadomym zarówno dla nauczyciela jak i dla ucznia. Wprowadzone
modyfikacje zaprezentowane przez dyrektorów – liderów to
zaszczepienie na gruncie szkolnym elementów oceniania
kształtującego, pod bardzo różnymi postaciami
i w różnym wymiarze. Każda – mimo iż dotyczyła tego samego
tematu – była inaczej inicjowana, realizowana i odbierana, różne
też przynosiła efekty.
Część właściwą spotkania rozpoczęła prezentacja „Obserwacje
koleżeńskie są ok” dyrektor Janiny Grzecznowskiej z Zespołu
Szkół Mechanicznych w Gorzowie Wielkopolskim. Prelegentka
wyjaśniła, że wprowadzone w placówce obserwacje koleżeńskie,
których celem było monitorowanie funkcjonowania elementów
oceniania kształtującego, podniosły efektywność nauczania.
Zapewniła, iż obserwacje te są dobrą okazją do wymiany
doświadczeń, inspirują i zmuszają do poszukiwania nowych
rozwiązań. Nauczyciele wzbogacają swój warsztat pracy, czerpią
pomysły od koleżanek i kolegów, samodoskonalą się. Nabywają
umiejętności udzielania informacji zwrotnej w postaci
merytorycznych życzliwych komentarzy, zamiast słów krytyki,
udzielają porad i wskazówek.
Zapisywanie celów lekcji i kryteriów sukcesu, a więc clou
oceniania kształtującego pozwalają nie tylko efektywnie
wykorzystać czas na lekcji, ale przede wszystkim pomagają
uczniom uporządkować wiedzę i zrozumieć sens uczenia się.
Dyrektor Grzecznowska podkreśliła, iż choć zmiany są trudne i
budzą lęk, często to jedyna droga do sukcesu. „Najważniejsza
jest wiara, że uda się zmienić rzeczywistość” – powiedziała.
Następnie głos zabrała dyrektor Aleksandra Mikulska ze Szkoły
Podstawowej nr 8 im. J. Piłsudskiego we Wrocławiu, która dzięki
prezentacji „Przez obserwację koleżeńską do zespołu uczącego
się” wykazała, w jaki sposób bezstronne obserwacje koleżeńskie
pomagają nauczycielom w ich rozwoju i doskonaleniu. Wypracowanie
wspólnej strategii działania – wykorzystywanie tych samych
pomysłów, metod, sposobów pracy z dziećmi i zespołami wpływa na
efekty kształcenia i nauczania. Wzrasta motywacja nauczycieli do
pracy i uczniów do uczenia się. Dzięki wprowadzonej zmianie
udało się na nowo stworzyć zespół działający jednym frontem i
wypracowanie takich metod i sposobów pracy, które dla
pojedynczego ucznia będą identyczne na każdej lekcji. Dyrektor
Mikulska zaakcentowała, by wprowadzając zmianę nie trzymać się
tylko swojej wizji, ale otworzyć się na głosy innych.
Kolejna prelegentka dyrektor Dorota Gnych z Gimnazjum nr 2 w
Polkowicach dostrzegła, w „Ocenianiu kształtującym” – pomoc w
uczeniu się. Wyjaśniła, że pomimo zaangażowania nauczycieli i
bardzo dobrego wyposażenia szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne
uczniowie osiągali słabe wyniki w egzaminach zewnętrznych. Był
to przyczynek do wprowadzenia elementów oceniania
kształtującego.
Określanie celów lekcji
oraz kryteriów oceniania sprawiają, że uczniowie lepiej
przygotowują się do zajęć w krótszym czasie i bez wysiłku. Część
z nich ma większą motywację do nauki i chętniej rozwija ją.
Ocenianie kształtujące jest skutecznym sposobem na podniesienie
osiągnięć uczniów oraz wpływa na poprawę wyników nauczania. W
nauczycielach ocenianie kształtujące może wzbudzić pasję i
większe zaangażowanie w proces uczenia.
Następnie
dyrektor Maria Traczyk ze Szkoły Podstawowej nr 15 w Gorzowie
Wielkopolskim opowiedziała o historii zmian, jakie wprowadziła w
swojej szkole pod hasłem „A miały być tylko cele i kryteria...”
Zaznaczyła, iż ocenianie kształtujące prowadzi do zmiany w
uczeniu i nauczaniu po to, by uczniowie uczyli się skutecznie, a
nauczyciele ciągle poszukiwali, samodoskonalili się i czerpali z
umiejętności innych. Ocenianie kształtujące wpływa na budowanie
właściwej relacji nauczyciel-uczeń w poczuciu bezpieczeństwa,
zaufania i partnerstwa. Podjęte działania sprawiły, że szkoła
znacznie podniosła wyniki egzaminów zewnętrznych.
Kolejno głos zabrała
dyrektor Dorota Pintal z prezentacją „Wspieramy uczniów w
uczeniu się” z Zespołu Szkół nr 1 z oddziałami integracyjnymi w
Zamościu. Tu wprowadzenie elementów oceniania kształtującego
pozwoliło szkole uporać się z jej największym problemem – złą
organizacją pracy i sprawiło, że nauczanie stało się procesem
świadomym i pełnym, zaś nauczyciele odnaleźli pasję w tym, co
robią, ciągle poszukują nowych rozwiązań, wykorzystują dobre
przykłady na swoich lekcjach, uczą się cierpliwości,
wykorzystują nowoczesne technologie komunikacyjne: platformę
zdalnego nauczania, szkolenia e-learningowe. Uczniowie zaś
angażują się w proces uczenia, sami szukają rozwiązań, chcą się
rozwijać, są zmotywowani..
Ostatnia
prelegentka dyrektor Bożena Turek z Gimnazjum im ks. J.
Twardowskiego w Białym Kościele w swojej prezentacji „Sztuka
motywowania, czyli jak pomóc dziecku, aby samo chciało”
podkreśliła, jak bardzo podjęte działania wzbogaciły wiedzę
nauczycieli i rodziców oraz doprowadziły do wypracowania
wspólnej strategii sprzyjającej rozwojowi motywacji uczniów do
nauki, własnego rozwoju. Zarówno nauczyciele, jak i rodzice
zaczęli intensywniej ze sobą współpracować, wymieniać
doświadczenia, szukać wspólnych rozwiązań i dróg dojścia do
celu. Uczniowie, widząc zaangażowanie obu grup, ich trud uczenia
się, chętnie włączyli się w ten proces. Dyrektor Turek zwróciła
uwagę, iż podczas wprowadzania zmian niezwykle ważne jest
wzajemne zaufanie i odpowiedzialność.
Każda zmiana budzi pewien niepokój, lęk, sprzeciw, nawet bunt.
Jest to zrozumiałe, gdyż łatwiej jest poruszać się w tym co
pewne, niż wyruszać całkiem w nieznane. Najważniejsze to
uwierzyć, że się uda, że zmiana jest możliwa. Sukces odniosą
tylko te projekty, do których przystąpią nauczyciele rozumiejący
swoją misję. Najważniejsza jest wymiana doświadczeń oraz
świadomość, że zmiana musi dokonać się w nas. Do sukcesu zaś
doprowadzi determinacja w działaniu, pasja i entuzjazm. Warto
wprowadzać zmiany.
Sprawozdanie opracowała: Jolanta Basaj
Dyrektor twórcą szkolnej zmiany w zakresie
nauczania i uczenia się. Praktyki dyrektorskie.
Centrum Edukacji Obywatelskiej
|
Przez obserwację koleżeńską do zespołu uczącego
się
Aleksandra
Mikulska dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 8 we
Wrocławiu
Ocenianie kształtujące – pomoc w uczeniu się
Dorota
Gnych dyrektor Gimnazjum nr 2 w Polkowicach
A miały
być tylko cele i kryteria…
Maria
Traczyk dyrektor Szkoły Podstawowej nr 15 w
Gorzowie Wielkopolskim
Wspieramy uczniów w uczeniu się
Dorota
Pintal dyrektor Zespołu Szkół Nr 1 w Zamościu
Sztuka
motywowania, czyli jak pomóc dziecku, aby samo
chciało
Bożena
Turek dyrektor Gimnazjum w Białym Kościele
|
zapoznaj się z innymi materiałami konferencyjnymi>>> |