Planowane pracy
szkoły
Ryszard
Sikora, OSKKO
Prelekcję poprowadził
Ryszard Sikora. Jej głównym tematem było planowanie pracy szkoły
– we wszystkich aspektach. Pierwsza kwestia poruszona przez
prowadzącego dotyczyła tego, czym jest planowanie i dlaczego
jest potrzebne.
Planowanie
jest zawsze procesem decyzyjnym, w którym w celu sprawnego
zarządzania, z rożnych możliwości wybiera się najbardziej
odpowiednią w danym momencie. Umożliwia ono uzyskanie i
przekazanie przez organizację środków potrzebnych na realizację
jej działań, działanie członków organizacji zgodnie z przyjętymi
celami i procedurami oraz śledzenie i pomiar stopnia realizacji
celów, co umożliwia podjęcie działań korygujących, jeśli postępy
są niezadowalające.
Jaką pierwotną w
procesie planowania prowadzący uznał koncepcję pracy szkoły. W
przepisach prawnych występują dwa miejsca, w których wspomina
się o tej koncepcji. Pierwsze z nich to wymagania, jakie winna
spełnić osoba przystępująca do konkursu na dyrektora szkoły –
kandydat/kandydatka musi przedstawić taką koncepcję, która
będzie realizowana, jeśli zostanie dyrektorem. Drugim miejscem
jest rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego z 2009 r.,
gdzie w części dotyczącej wymagań mówi się o tym, że szkoła lub
placówka ma mieć koncepcję pracy. Zawarty w niej „pomysł na
szkołę”, czyli opis tego jaką szkołę chce się tworzyć, jest
podstawą do planowania realizacji tej koncepcji. Postanowienia w
niej zamieszczone, będą tym lepiej realizowane, im lepiej będzie
ona znana pracownikom i przez nich akceptowana. Dlatego też
powinno się włączyć nauczycieli w planowanie pracy, gdyż to oni
przede wszystkim będą zobowiązani do realizowania wypracowanego
wspólnie pomysłu na szkołę.
Następnie prelegent
przedstawił schemat obrazujący hierarchię planowania. Pojęciem
najbardziej podstawowym jest koncepcja. Dopiero na jej bazie
można budować cały proces planowania: planowanie strategiczne
(cele o dłuższym zasięgu) i planowanie średniookresowe (od roku
do trzech lat). Z tego ostatniego wynikają dwa elementy:
planowanie operatywne (plany na krótki czas – kilku dni,
tygodni, miesięcy) i planowanie problemowe (plan nadzoru
pedagogicznego). Prowadzący omówił następnie znaczenie strategii
dla planowania (zwłaszcza w zmieniającej się perspektywie
demograficznej w Polsce) oraz poszczególne komponenty planu
strategicznego takie, jak:
-
wizja – myślenie o tym, jaka będzie szkoła w dłuższej
perspektywie czasowej. Jest to ogólny obraz przyszłości,
który szkoła chce wykreować.
-
misja – podstawowe działania, główne metody postępowania
zastosowane w celu realizacji wizji szkoły. Misja wyznacza
kierunek i dotyczy przyszłości, a proces jej realizacji jest
wiarygodny, tzn. ma odniesienie do realnych działań.
-
cele szkoły – nadanie jednolitego kierunku działaniom ludzi
pracujących w szkole. Ustalenie celów wpływa na planowanie w
szkole i wykonywanie działań, ponieważ mogą być źródłem
motywacji dla pracowników i są podstawą skutecznego
mechanizmu oceny i kontroli. Pośród celów wymienił:
efektywnościowe, socjalne i prestiżowe.
Przedmiotem analizy w
dalszej części wystąpienia były różne plany działania, w tym:
-
roczny plan pracy
-
plan nadzoru pedagogicznego
-
plan doskonalenia zawodowego nauczycieli
-
plan rozwoju
-
plan pracy zespołów
-
plany organizacyjne (plan nauczania, arkusz organizacji
pracy szkoły)
-
plany techniczne (np. plan remontów)
Ryszard Sikora
zapoznaj się z innymi
materiałami konferencyjnymi>>> |