Państwowa Inspekcja Pracy w szkole.
Radosław
Łuczak, inspektor PIP.
Radosław Łuczak, inspektor PIP z praktyką w inspekcji szkół,
poprowadził spotkanie na temat wewnątrzzakładowych źródeł pracy
w jednostkach oświatowych. Celem wykładu było zapoznanie
słuchaczy z prawem oświatowym, zmianami w Karcie Nauczyciela
oraz sposobem ewidencjonowania czasu pracy.
Na początku prelegent przypomniał, jakie są wewnątrzzakładowe
źródła prawa pracy w szkole, które interesują PIP, po czym
przeszedł do omówienia każdego z nich pod kątem najczęstszych
błędów, na jakie natrafia PIP podczas inspekcji. Jako
najważniejszy dokument wymienił statut szkoły, którego zawartość
jasno określa ustawa. Musi ustanawiać on, ile trwa lekcja w
szkole oraz czy placówka jest feryjna, i których pracowników
traktujemy jako feryjnych. Następnie przeszedł do omówienia
regulaminu pracy, który może być zastąpiony obwieszczeniem (tzw.
małym regulaminem) w szkole o mniej niż 20 pracownikach.
Wyjaśnił, że regulamin musi określać liczbę pracowników (nie
etatów) w szkole oraz zasady usprawiedliwiania nieobecności i
udzielania urlopów. Przypomniał, że musi być on uzgodniony z
organizacjami związkowymi, które mają trzydzieści dni po
otrzymaniu na jego zatwierdzenie. Częstym błędem dyrektorów jest
przekazywanie regulaminu związkom do zatwierdzenia bez
pokwitowania daty jego przekazania. Podkreślił, że w kodeksie
pracy oraz w Karcie Nauczyciela jest określone wszystko, co musi
się znaleźć w regulaminie, czyli m.in. informacja o rozkładzie
czasu pracy, systemie czasu pracy, długości okresu
rozliczeniowego, a także o postępowaniu w stosunku do kobiet w
ciąży lub w wypadku przekroczenia norm hałasu.
Kolejnymi dokumentami omówionymi przez Radosława Łuczaka były
uchwały organów prowadzących w sprawie wynagrodzenia
nauczycieli. Prelegent przypomniał, że ich uchwalenie leży w
gestii organów prowadzących. Szkoła musi jedynie je posiadać i
się do nich stosować, a w razie zauważenia błędów może je
zaskarżyć do wojewody z pomocą radnych. Wskazał, że częstym
błędem jest określanie terminu wypłacania i wysokości dodatków
funkcyjnych i motywacyjnych, które nie powinny być określane.
Nie powinno się ponadto uchwalać wewnątrzszkolnych regulaminów
przyznawania dodatków. Następnie Łuczak omówił pokrótce
regulamin wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami
oraz regulamin premiowania. Przy ich uchwalaniu obowiązuje
podobna procedura jak przy regulaminie pracy.
Dalej referent opisał Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń
Socjalnych, który jest kością niezgody w wielu szkołach.
Przypomniał, że kryteria przyznawania środków z tego funduszu
określa pracodawca, podobnie jak sposób powołania komisji
przyznającej środki, oraz że korzystają z niego także
emerytowani pracownicy szkoły. Zwrócił uwagę, że inspekcja pracy
karze za nieutworzenie funduszu świadczeń socjalnych, za
nieodprowadzenie funduszu w terminie oraz za nieutworzenie
regulaminu. Kolejnymi omówionymi przez prelegenta dokumentami
były: Regulamin Funduszu Zdrowotnego, który musi utworzyć organ
prowadzący, nawet dla placówek poniżej 20 pracowników, oraz
regulamin nagród, zatwierdzany przez organizacje związkowe.
Następnie omówiono plan doskonalenia zawodowego, który
opracowuje dyrektor i przekazuje organowi prowadzącemu. Na tej
podstawie rezerwuje on na ten cel środki w budżecie. Na koniec
przypomniał o kilku ważnych kwestiach, które budzą wątpliwości
wielu dyrektorów, i wyjaśnił między innymi, że regulaminy
nieuzgodnione ze związkami, ale niezaskarżone, obowiązują jako
prawo miejscowe do momentu ich zaskarżenia.
W kolejnej części spotkania Radosław Łuczak wyszczególnił, które
przepisy kodeksu pracy i Karty Nauczyciela stosują się do
nauczycieli. Podkreślił, że Karta Nauczyciela stosuje się w
większości wypadków, w tym np. przy nawiązywaniu i rozwiązywaniu
stosunku pracy, oraz że nie pozwala ona na zatrudnianie
nauczycieli na okres próbny ani na czas nieokreślony z
możliwością zmiany pensum, nie dopuszcza także innego niż
trzymiesięczny okres wypowiedzenia. Specjalista opisał częste
błędy oraz wątpliwości dyrektorów i wyjaśnił, że nie należy
zwierać umów z nauczycielami do 24 czerwca i przedłużać ich „o
urlop”, przy umowie poniżej 10 miesięcy należy wypłacić
nauczycielowi ekwiwalent za urlop, a niepełne miesiące przy
ustalaniu wynagrodzenia zaokrągla się do góry. Wskazał, że
kodeks pracy stosuje się w wypadku płatnego zwolnienia od pracy
i odmowy stosunku pracy, w pozostałych natomiast wypadkach, np.
przerwy na karmienie, urlopów wychowawczych czy czasu pracy
rodziców, stosuje się przepisy zawarte w Karcie Nauczyciela.
Następnie Radosław Łuczak wyjaśnił, że to pracodawca decyduje,
czy zawiera z nauczycielem umowę na czas nieokreślony lub
określony, musi jednak wykazać zasadność tej decyzji w arkuszach
organizacyjnych pracy szkoły. Przypomniał, że przy zawieraniu
umów na czas określony nie stosuje się przepisów kodeksu pracy
określających, że trzecia umowa na czas określony staje się
umową na czas nieokreślony, także w wypadku umów w ramach prac
interwencyjnych. Zwrócił uwagę również na to, że na dyrektorze
spoczywa obowiązek mianowania nauczyciela po zdanym przez niego
egzaminie. Wykład spotkał się z dużym zainteresowaniem
słuchaczy, niestety jednak czas przewidziany na spotkanie nie
pozwolił na dyskusję, referent przypomniał więc tylko, że w
każdym inspektoracie pracy funkcjonuje dział porad prawnych, do
którego można się zgłosić z wszelkimi wątpliwościami.
zapoznaj się z materiałami konferencyjnymi>>> |