Odpowiedzialność
cywilno-prawna nauczycieli
Jacek
Rudnik, OSKKO
Jacek Rudnik rozpoczął wykład od nakreślenia sytuacji
współczesnego szkolnictwa, która wpływa na coraz liczniejsze
problemy związane z odpowiedzialnością cywilno-prawną
nauczycieli. Zdaniem specjalisty jedną z przyczyn wzrostu
znaczenia tego aspektu pracy w szkole jest coraz większa
świadomość prawna rodziców. Prelegent zwrócił dyrektorom uwagę
na to, że najczęściej to rutynowe i nierozsądne działania
nauczycieli prowadzą do kłopotów prawnych. Dlatego właśnie
dyrektorzy stają przed zadaniem uwrażliwiania swoich pracowników
na wszelkie okoliczności, które mogą okazać się zagrożeniem dla
ich podopiecznych. O obowiązku działania zgodnie z dobrem
uczniów mówi przede wszystkim art. 4 ustawy o systemie oświaty
oraz art. 6 Karty Nauczyciela. Referent podkreślił, że – zgodnie
z Konstytucją RP – w wypadku reprezentantów władzy publicznej
legalność czynów definiowana jest inaczej. Podczas gdy dla
obywateli oznacza ona wszystko to, czego prawo nie zabrania, dla
nauczycieli, jako pracowników instytucji publicznych, legalne
jest tylko to, co jest dozwolone. Muszą się oni kierować zatem
pewnym „modelem postępowania”, który określają przepisy prawa.
Nauczyciele ponoszą dwa rodzaje odpowiedzialności: prawną
(pracowniczą, dyscyplinarną, cywilną, karną) oraz moralną. Każdy
organ powołany do orzekania o odpowiedzialności prawnej bierze
pod uwagę zachowanie się osoby podlegającej odpowiedzialności,
bezprawność, czyli niezgodność czyjegoś zachowania z wzorcem
prawidłowego zachowania się w określonej sytuacji oraz związek
przyczynowo-skutkowy między bezprawnym zachowaniem a sprzecznym
z prawem skutkiem. Rudnik przypomniał o tym, że odpowiedzialność
porządkowa dotyczy wszystkich pracowników szkoły, że od 2009
roku wszyscy nauczyciele podlegają odpowiedzialności
dyscyplinarnej, a obowiązująca KN zrównuje pod względem prawnym
nauczycieli uczących w szkołach publicznych i niepublicznych.
W dalszej części wystąpienia referent scharakteryzował
poszczególne rodzaje odpowiedzialności prawnej, wskazując w
oparciu o zapisy prawne na ich funkcje, przykłady czynów, które
mogłyby one objąć oraz właściwy dla nich tryb postępowania, a
także przewidziane w prawie kary. Wykład teoretyczny prelegent
zilustrował licznymi przykładami, które czerpał w znacznej
części z własnego doświadczenia. W jego przekonaniu tylko
przezorność oraz rzetelność może uchronić nauczycieli przed
nieszczęśliwymi wydarzeniami w codziennej praktyce
dydaktyczno-wychowawczej oraz przed przykrymi dla całej
społeczności szkolnej konsekwencjami. Ponieważ nawet niewielkie
zaniedbanie może okazać się wystarczającym powodem do wszczęcia
postępowania przeciwko nauczycielowi lub szkole, należy pamiętać
– podkreślał Rudnik – o konieczności ciągłego uświadamiania
nauczycieli o ich odpowiedzialności.
zapoznaj się z innymi materiałami konferencyjnymi>>> |