Ewolucja nauczania: modele kształcenia i nowoczesne narzędzia
edukacyjne
Prowadzący: Andrzej Grzybowski, Intel Technology Poland
Przedstawiciele: Dariusz Andrzejewski, Szkoła Podstawowa we
Wrześni; Kamil Sijko i Jacek Staniszewski z Instytutu Badań
Edukacyjnych; Agata Wilman, Uniwersytet Dzieci, Krzysztof
Wojewodzic, Ośrodek Rozwoju Edukacji
Przedmiotem panelu dyskusyjnego była refleksja nad zmianami w
szkole XXI wieku, do których może przyczynić się nowoczesna
technologia, a także prezentacja dobrych praktyk z Polski i ze
świata, pokazujących, jak dobrze wykorzystać technologię, żeby
zmieniać środowisko szkolne na lepsze.
Dariusz
Andrzejewski – dyrektor SP nr 6 we Wrześni, na wstępie przekazał
informacje na temat sukcesów i problemów wynikających z udziału
jego szkoły w programie Cyfrowa Szkoła. Następnie zaprezentował
elektroniczną książkę przygotowaną w jego szkole przez Michała -
jednego z uczniów V klasy. Dzieci wykorzystując TIK tworzą
e-książki, w których opisują swoją historią i historię szkoły.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest zamieszczanie w nich
prezentacji, filmów, a korzystający z niej mogą dodawać
komentarze, wpisywać notatki.
,,Szkoła styka się z TIK przez cały czas. Szukaliśmy sposobu,
aby TIK zaczął dobrze funkcjonować wśród nauczycieli, dzieci i
rodziców. Idealnym rozwiązaniem inicjującym kolejne
przedsięwzięcia było wprowadzenie w naszej szkole dziennika
elektronicznego’’ – dodał Dariusz Andrzejewski
Krzysztof Wojewodzic zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie
problemem wielu szkół był sprzęt, a dokładniej jego brak. Teraz
ważniejsze staje się to, co możemy pokazywać, prezentować. Z
jakich źródeł czerpać. To jego zdaniem będą priorytety
przyszłości.
Agata Wilam nawiązując do filmu autorstwa ucznia klasy V -
Michała, stwierdziła, że fascynujące jest poszukiwanie rozwiązań
przez dzieci. Michał z filmu otrzymał podstawowe informacje
dotyczące obsługi programu. Musiał jednak samodzielnie przejść
przez cykl poszukiwania informacji. To jest wspaniałe, że jeśli
dzieciom damy zadanie, nie określając całej drogi dojścia do
celu, to one są bardzo twórcze. Staramy się przeobrazić szkoły w
swoiste laboratorium, gdzie uczniowie staja się są badaczami.
Dzieci jednak trzeba do tego przygotować. Ważne, aby wiedzą
naukową na ten temat podzielić się z nauczycielami. Dla dzieci
technologia informacyjna jest czymś powszednim. Jej stosowanie
na zajęciach w sposób naturalny i ciekawy daje bardzo dobre
efekty. Równie ważne jest, aby wiedzą naukową na ten temat
podzielić się z nauczycielami.
Jak ważna jest efektywność podejmowanych działań, mówił Kamil
Sijko. Badania potwierdzają, że wykorzystanie technologii nie
przekłada się na efekty, które są mierzone na egzaminach,
sprawdzianach. Umiejętności TIK niekoniecznie bezpośrednio
wpływają na lepsze oceny uczniów. Zajęcia za to są niewątpliwie
ciekawsze, uruchamiają dodatkowe bodźce. W parze jednak musi
iść używanie wraz z TIK tradycyjnych narzędzi – papieru,
długopisu, książki itp.
Głos z sali zabrała nauczycielka biologii, która opowiedziała,
że wykorzystuje w swojej pracy multimedia i wskazała na sieć,
jako ogromne źródło materiałów, które można wykorzystać w
szkole. Magadalena Bogusławska, jedna ze słuchaczek dodała, że
tak naprawdę powinniśmy rozmawiać o nauczycielach, od których
kompetencji bardzo dużo zależy. To ich przyzwyczajenia powinno
się zmieniać i podkreślać wagę wykorzystania TIK. Często
kompetencje nauczycieli z wykorzystania TIK są niższe niż
uczniów.
Prowadzący zakończył dyskusję pytaniem skierowanym do obecnych
na sali: czy technologia informacyjno - komunikacyjna przyczynia
się do poprawy jakości pracy szkoły i czy inwestycje w rozwój
technologii w ogóle się opłacają.
Sprawozdanie opracował: Dariusz Zelewski |