Diagnozować, aby lepiej uczyć. Przedmioty zawodowe
Anna
Dubiecka, Dyrektor Ośrodka Diagnostyki Edukacyjnej WSiP
Swoją prezentację Anna Dubiecka – Dyrektor Ośrodka Diagnostyki
Edukacyjnej WSiP – rozpoczęła od uzasadnienia potrzeby diagnoz
edukacyjnych. Wyjaśniła, że to nie tylko wymóg wynikający z
rozporządzenia ministerstwa, ale rzeczywista potrzeba
sprawdzania efektów działalności edukacyjnej i opiekuńczej szkół
oraz monitorowania zmian, jakie w nich zachodzą.
Prelegentka zaznaczyła, że diagnozowanie odbywa się niemal
codziennie na zajęciach lekcyjnych, nie wszyscy uczniowie bowiem
wpisują się w ustalone klucze i schematy oceniania, a mimo to
nauczyciel musi wystawiać im odpowiednie noty. W szerszej
perspektywie diagnozowanie służy zaś monitorowaniu osiągnięć
uczniów i szacowaniu wyników sprawdzianów i egzaminów, a także
kontroli realizowania podstawy programowej. „Diagnozujemy więc
po to, aby ulepszać” – stwierdziła Anna Dubiecka.
Ośrodek Diagnostyki Edukacyjnej WSiP oferuje dwuczęściowe
diagnozy i narzędzia analizowania wyników testów
egzaminacyjnych, które dyrektor szkoły może wykorzystać do
poprawy podstawy programowej oraz w pracy nad przygotowaniem
uczniów do egzaminów zewnętrznych. WSiP proponuje włączenie tych
diagnoz do szkolnego planu ewaluacji, ze swojej strony
zapewniając liczne materiały testowe i naprawcze, uwzględniające
wyniki uczniów, a także raporty dotyczące wzrostu ich efektów.
Narzędzia WSiP umożliwiają obserwację ucznia na tle klasy i
szkoły oraz całej populacji biorącej udział w badaniu.
Jeśli chodzi o przedmioty zawodowe, oferta WSiP obejmuje
materiały diagnostyczne dla takich specjalności jak: technik
budownictwa, technik elektronik, technik mechanik, technik
informatyk, technik ekonomista i technik żywienia. 3 grudnia
2012 roku udostępniono szkołom bezpłatne informacje dotyczące
diagnozy, materiały PDF, pozwalające przeprowadzić próbne
egzaminy w szkole (zarówno teoretyczne jak i praktyczne), a
także umożliwiono wprowadzanie ich wyników do systemu i
zapoznawanie się z raportami. Oferta komercyjna rozszerzona jest
natomiast o wersje on-line testów (prace uczniów zostają
automatycznie oceniane) i dodatkowe karty pracy z zadaniami dla
ćwiczenia zdobytych umiejętności.
Podsumowując swoją prezentację Anna Dubiecka wymieniła korzyści
płynące z diagnoz ODE; zwróciła uwagę na kompletność i spójność
oferty, różnorodność metod analizy, a także możliwość porównania
wyników z innymi szkołami i skorzystania z propozycji programu
naprawczego. Zapewniła także, że ODE WSiP wspiera nauczycieli
poprzez udostępnianie im kursu e-learningowego.
„Pomóżmy uczniom uwierzyć w ich szanse na sukces” zaapelowała na
koniec, dziękując zebranym za przybycie i zapraszając na stronę
internetową Ośrodka
www.ode.pl.
zapoznaj się z materiałami konferencyjnymi>>> |