Z perspektywy nauczyciela i rodzica:
amerykańskie podejście nauczycieli a polska praktyka nauczania
Jolanta
Gałecka, Young Digital Poland
Jolanta
Gałecka z zawodu radca prawny i nauczycielka, podzieliła się z
uczestnikami konferencji swoimi refleksjami i spostrzeżeniami na
temat znanych jej szkół amerykańskich. Spotkanie miało na celu
zachęcenie do wprowadzenia rozwiązań, zmian, pomysłów w polskiej
szkole. Prowadząca zwróciła uwagę na podstawową różnicę, jaką
zauważyła na początku pobytu za granicą. Zdaniem Gałeckiej
podejście amerykańskich nauczycieli jest pełne optymizmu i
energii, wiary, że to, co robią jest wartościowe i że mogą w ten
sposób coś zmienić. Ich nastawienie wpływa pozytywnie na
podopiecznych.
Do
podstawowych zasad obyczajowości Amerykanów, mających znaczenie
dla sposobu zachowania się w szkole, należą m.in.:
·
grzeczność i uprzejmość
dla wszystkich, ogromna poprawność nauczycieli i jak najbardziej
pozytywne komunikaty, jakie przekazują dzieciom,
·
zakaz podnoszenia głosu
i uwrażliwienie na jego ton w kontaktach z uczniami,
·
absolutny zakaz używania
wulgaryzmów i ich surowe karane,
·
uprzejmość nauczycieli
wobec rodziców – rodzaj komunikacji, który sprawia, że rodzic
nie przyjmuje postawy obronnej i czuje, że ma wsparcie w
nauczycielu.
Inne
elementy mające wpływ na jakość edukacji wymienione przez
prelegentkę:
·
dużo przestrzeni do
dyspozycji uczniów i pełne oraz swobodne jej wykorzystywanie,
·
różne rodzaje
aktywności, którą podejmują uczniowie, np. gra na instrumentach
muzycznych albo samodzielne wykonywanie strojów
średniowiecznych,
·
bezpośredni kontakt
nauczyciela z uczniem i uczniów między sobą – ławki nie są
ułożone w jeden ustalony sposób, ale ich układ jest zmieniany na
potrzeby lekcji, uczniowie uczą się od siebie, mogą chodzić po
klasie, rozmawiać,
·
atmosfera zabawy i
kontrolowanego rozgardiaszu panującego na zajęciach, jednak
dzieci wiedzą, że zawsze trzeba posprzątać na koniec, a po
zabawie przychodzi czas na naukę,
·
uczenie dzieci różnych
perspektyw – połączenie się przez Internet np. z klasą w Etiopii
i interaktywne zajęcia albo uczenie tolerancji przez lekcje o
rasizmie,
·
dużo zajęć poza
lekcjami, np. przyjęcia i dyskoteki zawsze przygotowywane przy
dużym zaangażowaniu rodziców i z ich udziałem,
·
różnorodna tematyka
zajęć i stosowanych metod, np. bal i uczta średniowieczna,
zabawy w sklep, nauka języka migowego,
·
komunikacja nauczyciela
z rodzicami: nauczyciele piszą maile do rodziców, opisują, nad
czym pracują dzieci, wysyłają zdjęcia; Zabiera to dużo czasu,
ale daje bardzo pozytywne efekty,
·
dostępność psychologa i
nauczyciela; dzieci znają szkolnego psychologa, organizowane są
zajęcia, podczas których rozmawia się o emocjach; spotkanie z
psychologiem nie kojarzy się negatywnie,
·
uczenie dzieci szacunku,
docenianie ich aktywności i inicjatywy,
·
silny nacisk na uczenie
pracy w grupach już od samego początku, realizowanie różnych
wspólnych projektów,
·
eksponowanie prac dzieci
na ścianach klas i wystawach, zapraszanie rodziców na pokazy;
podstawą uczenia się jest wyzwalanie radości,
wygoda i swoboda - organizowanie przykładowo dnia piżamowego w
szkole: dzieci przynoszą kocyki, poduszki, leżą w salach,
czytają książki.
Sprawozdanie opracowali: Elżbieta Rakoczy i Jerzy Kostyła |