Seminarium dla szkół
ponadgimnazjalnych - zawodowych
Bogusława Wojtczak,
CEO, OSKKO
W trakcie spotkania były poruszane
m.in. kwestie takie jak:
·
Organizacja od września
2012 r. pracy szkół i placówek prowadzących kształcenie
zawodowe.
·
Zmiany w klasyfikacji
zawodów szkolnictwa zawodowego.
·
Podstawa programowa
kształcenia w zawodach.
·
System egzaminów
potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Szkolnictwo zawodowe przechodzi
gruntowne zmiany we wszystkich obszarach. Za najważniejsze
uznaje się klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, nową
podstawę programową kształcenia w zawodach oraz nową formę
kształcenia dorosłych: kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Jedną z kwestii, która wzbudziła
wątpliwości uczestników było czy np. czy absolwenci obecnych
zasadniczych szkół zawodowych mogą być przyjmowani do 2 klasy
liceów ogólnokształcących dla dorosłych. Prowadząca podkreśliła,
że ostatecznie decyzja należy do dyrektora, należy jednak wziąć
pod uwagę znaczne różnice programowe kształcenia ogólnego
pomiędzy dotychczasowymi a nowymi zasadniczymi szkoła zawodowymi
.
Kolejna zmiana dotyczy też sposobu
uruchamiania nowych zawodów w szkole. Od września 2012,
dyrektorzy szkół, aby prowadzić kształcenie w nowym zawodzie
muszą zasięgnąć opinii zarówno powiatowej jak i wojewódzkiej
rady zatrudnienia.
Słuchacze brali aktywny udział w
spotkaniu i zadawali pytania dotyczące wprowadzania zmian w ich
placówkach, np. od czego należy uzależnić wybór przedmiotów
rozszerzonych, jak wprowadzać do ramowych planów nauczania
praktyki zawodowe w wymiarze większym niż 4 tygodnie.
Zebrani dzielili się swoimi
doświadczeniami np. trudnościami związanymi z pisaniem programów
nauczania, a szczególnie brakiem nazw przedmiotów w zawodach.
Następnym omówionym punktem była
podstawa programowa kształcenia w zawodach, w której muszą być
zawarte takie elementy jak:
Prowadząca udzieliła wielu rad
odnosząc się przede wszystkim do wątpliwości zgłaszanych przez
uczestników, a następnie przeszła do przedstawienia zagadnień
związanych z egzaminami zawodowymi – terminów, zakresu i czasu
ich trwania.
Na koniec zostały omówione zmiany w
ramowych planach nauczania w technikum oraz sposób organizowania
kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
|