Nowe media: rozwiązania
wychowawcze w erze cyfrowej
Dr Jacek
Pyżalski, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera w Łodzi
Dr Jacek Pyżalski ukazał, że
negatywny wpływ nowych mediów na młodych ludzi jest tylko obawą
dorosłych, a badania wyraźnie pokazują, że dla nowego pokolenia
internet jest narzędziem dnia codziennego.
Prelegent zaczął swój wykład od przytoczenia trzech podstawowych
elementów, jakie towarzyszą wychowaniu: enkulturacja,
emancypacja i kształtowanie świadomości. Przekonywał wszystkich,
aby nie skreślali nowych mediów, gdyż są one znakiem czasu i
nie da się od nich uciec. Zasugerował również, że np. internet
jest tym, czym kiedyś był telefon i inne starsze środki
komunikacji.
Badania pokazują, że większość młodych ludzi korzysta z nowych
mediów bezpiecznie i z korzyścią zarówno dla siebie, jak i dla
otoczenia. Komunikacja i kontakty zapośredniczone służą zwykle
jako możliwość rozszerzenia i pogłębienia tych więzi, które
młody człowiek realizuje twarzą w twarz. Do tego, badania
pokazują, że wiele relacji i grup, które funkcjonują
online, ma mnóstwo cech wspólnych z podobnymi w świecie
rzeczywistym. W sieci mamy do czynienia z wieloma pozytywnymi
zjawiskami, np. altruizmem czy udzielaniem innym informacji.
Internet daje możliwości rozwoju zainteresowań i kontaktu z osobami
o podobnych zainteresowaniach.. Najważniejsze jest chyba to, że
w przeciwieństwie do telewizji internet daje użytkownikom
możliwość tworzenia i publikowania własnych treści. Trzeba
zauważyć, że kreatorzy treści funkcjonują bardzo dobrze także w
świecie offline. Pojawiły się jednak nowe zjawiska – np.
szeroko rozpowszechniona komunikacja zapośredniczona, która ma
swoją specyfikę i różni się od komunikacji twarzą w twarz. Poszukiwania
relacji z osobami znanymi jedynie z internetu, czy uzależnienia
od korzystania z nowych mediów to zagrożenia, których nie wolno
bagatelizować. Na szczęście dotyczą niewielkiej ilości
internautów.
Wartościowym elementem wykładu było okazanie statusów szkół, w
których zastrzeżenia co do korzystania nowych mediów są za duże.
Brakuje wykorzystania współczesnych narzędzi w edukacji.
Następnie prelegent przedstawił kilka metod wychowawczych, z
których można skorzystać w praktyce. Należy rozmawiać z uczniami
o funkcjonowaniu w sieci, przekazywać im wiedzę o NETykiecie,
pozwolić im. np. moderować szkolne forum, tworzyć wspólne
projekty on-line, tworzenie stron internetowych, nauka przez
praktykę.
Wspomniał również o zjawisku luki pokoleniowej, której można się
dopatrywać w obecnych czasach. Jest to spowodowane tak szybkim
rozwojem technologii, ze starsi ludzie nie potrafią nadążyć za
rozwojem.
|