Cele sesji
Celem sesji było
zebranie doświadczeń, opinii i dobrych praktyk odnoszących się do przygotowania
i wsparcia szkolnych liderów (w szczególności dyrektorów, ale również
nauczycieli), a także procesów ich wyboru. Dyskusja toczyła się wokół
doświadczeń dyrektorów (uczestników sesji) związanych z procesem stawania się
liderem. Kolejnym obszarem dyskusji był temat systemu wsparcia i przygotowania
osób pełniących funkcje przywódcze w szkole, w tym wspierania i rozwoju
kompetencji przywódczych nauczycieli.
Sesja odbywała się
w ramach międzynarodowego projektu Europejska Sieć Przywództwa w Szkole (Europen
Policy Network on School Leadership). W założeniach dyskusja posłużyć miała do
wypracowania wniosków i rekomendacji związanych z powyższymi obszarami, które
będą wykorzystane w pracach Sieci.
Uczestnicy sesji
W sesji
uczestniczyło ok. 35-40 osób (przede wszystkim dyrektorzy szkół i placówek, a
także przedstawiciele ośrodków doskonalenia nauczycieli, badacze). Wprowadzenie
do sesji wygłosił Marek Pleśniar (OSKKO), Rafał Lew-Starowicz (IBE) przedstawił
działania Instytutu Badań Edukacyjnych, dalej sesję poprowadził Tomasz Kasprzak
(IBE).
Przebieg sesji
W ramach
wprowadzenia Marek Pleśniar przedstawił założenia i cele umowy partnerskiej,
jaką w ramach Europejskiej Sieci Przywództwa w Szkole podpisało IBE i OSKKO.
Podkreślił szczególnie możliwość, jaką dla OSKKO jest formułowanie rekomendacji
związanych z przywództwem szkolnym na poziomie inicjatyw wspólnotowych.
Kluczowym elementem
sesji była dyskusja we wskazanych wyżej obszarach (wybór i wsparcie dyrektorów).
Poprzedziła ją prezentacja IBE odnosząca się do:
-
zakresu działań
Europejskiej Sieci Przywództwa w Szkole;
-
aktualnych
trendów w badaniu i rozwoju przywództwa szkolnego w Europie [m.in.
przywództwo transformacyjne (transformational leadership), przywództwo
rozproszone (distributed leadership), przywództwo zorientowane na nauczanie
(instructional leadership) oraz przywództwo systemowe (system leadership)].
Dyskusja na temat
kwestii związanych z wyborem/rekrutacją dyrektora szkoły oraz wsparcia
dyrektorów z perspektywy samych dyrektorów
Ze względu na dużą
liczbę uczestników, przy ograniczonym czasie sesji dyskusja przebiegała w
następujący sposób – najpierw uczestnicy byli proszeni o wymianę doświadczeń w
parach na wybrany temat, jednocześnie spisywali wnioski z tych rozmów. Następnie
moderator zbierał spisane wnioski i prosił o podzielenie się nimi na forum.
Poniżej
przedstawiamy pojawiające się zagadnienia odnoszące się do dobrych praktyk oraz
wyzwań związanych z problematyką przywództwa szkolnego. Są one formułowane na
różnym poziomie szczegółowości i mają różnych adresatów: MEN, ORE, jednostki
samorządu terytorialnego, kuratoria oświaty, instytucje zajmujące się
doskonaleniem zawodowym, OSKKO, wreszcie same szkoły – dyrektorzy i nauczyciele.
1. Doświadczenia uczestników i wnioski związane z wyborem liderów
Można wskazać na
kilka przywoływanych przez uczestników wątków w dyskusji:
-
Dyrektorzy
wskazywali, iż kluczowa w tym obszarze jest nie zmiana prawa, ale zmiana
świadomościowa co do roli dyrektora w procesie uczenia się uczniów oraz
zarządzania szkołą jako instytucją publiczną;
-
W kontekście
przedstawianej na sesji idei przywództwa rozproszonego - dyrektor nie tylko
powinien szerzej delegować odpowiedzialność innym, ale jednocześnie sam
powinien widzieć sensowność takich rozwiązań. Oznacza to także zmianę
kultury zarządzania całej szkoły – nauczyciele też powinni być gotowi
przyjąć odpowiedzialność za prowadzenie szkoły;
-
W procesie
stawania się liderem ( byciem nim na co dzień) zasadniczą rolę odgrywają
inni liderzy (dyrektorzy). Jak to ujął jeden z uczestników: „Nikt nie da
dyrektorom tego czegoś (wiedzy, wymiany doświadczeń, także wsparcia
psychicznego), tylko inni dyrektorzy”;
-
Prawne
regulacje związane z wyborem dyrektora umożliwiają prawidłowy przebieg tego
procesu. Uczestnicy podkreślali, że sporym wyzwaniem jest natomiast kwestia
samego konkursu na dyrektora;
-
Kluczowy jest
pierwszy rok stawania się dyrektorem. Zdobywanie doświadczenia okazuje się
najważniejsze. Istotna tu jest rola innych dyrektorów (życzliwych,
krytycznych przyjaciół). Istotne są warunki, w jakich ma to miejsce: „W moim
przypadku ogromną rolę odegrało właśnie OSKKO – mogłam bez lęku i szczerze
podzielić się własnymi rozterkami, trudnościami i uzyskać pomoc, radę. Ważne
tu jest, że na forum OSKKO nie konkurujemy ze sobą, jak to mam miejsce we
własnych miejscowościach”;
-
Bycie
dyrektorem to konieczność uczenia się przez całe życie. Dyrektor musi być
dobrze przygotowany. W związku z tym szkolenie i doskonalenie tych, co już
nimi są, jest konieczne, przy jednoczesnym jak najlepszym przygotowaniu
kandydatów na dyrektorów;
-
W kontekście
wymiany doświadczeń i wiedzy ważne jest, żeby dyrektorzy zapraszali
nauczycieli w celu zapoznania ich z dobrymi praktykami we własnych szkołach
(wymiana doświadczeń, uczenie się od siebie na poziomie pojedynczej
placówki). Na kolejnym poziomie wartościowa jest wymiana doświadczeń miedzy
szkołami (wizyty studyjne);
-
Wartościowe i
uczące są inicjatywy oddolne – „OSKKO to samoistna grupa wsparcia, która sie
samoistnie zinstytucjonalizowała”. Ponadto uczestnicy wskazywali na różne
programy w ramach CEO, np. Akademia Szkół Uczących się (SUS) jako przykład
inicjatyw oddolnych, samodzielnych, nie zapisanych w prawie oświatowym–
„Ważne chyba jest, żeby to nie było nakazowe, nie odgórne”;
-
Uczestnicy
wskazywali jednocześnie na trudności związane w kursami kwalifikacyjnymi:
„Kurs kwalifikacyjny organizuje się tak, aby trwał jak najkrócej. Praktyka
jest szczątkowa. Adepci powinni mieć szanse przez dłuższy czas poznać, czy
chcą, czy nadają się do bycia dyrektorem”. Uczestnicy postulowali, aby
obserwacja miała miejsce w kilku szkołach. Obserwujący powinien mieć
możliwość przyjrzenia się pracy dyrektora w różnych kontekstach i zobaczenia
różnych stylów zarządzania szkołą.
2. Doświadczenia i wnioski związane ze wsparciem dyrektorów
W tym obszarze
pojawiły się następujące wątki:
-
Konieczność
przygotowania, a potem wspierania liderów przez cały okres ich pracy
zawodowej. Rynek szkoleń jest w Polsce stosunkowo rozbudowany, kluczowe
wydaje się posiadanie przez liderów wiedzy, jakie szkolenia wybierać, a
jakie nie. Dla dyrektorów pomocna byłaby baza np. akredytowanych szkoleń
(np. przez ORE, OSKKO);
-
Same spotkania
o charakterze wymiany doświadczeń, dobrych praktyk, uczenia się od siebie
powinny mieć miejsce pomiędzy dyrektorami, którzy nie rywalizują ze sobą.
Oznacza to w praktyce wsparcie pomiędzy dyrektorami z innych miejscowości.
„Ja dzięki OSKKO takie rzetelne informacje i wsparcie otrzymuję”;
-
Kolejna kwestia
to współpraca dyrektorów z kuratorium oraz konieczność uzyskania
odpowiedniego wspomagania ze strony lokalnego kuratorium dla szkół i samych
dyrektorów. „W moim mieście wojewódzkim, pomijając szczegóły z czego to
wynika, to ciężko o wsparcie, i łatwiej mi zadzwonić z pytaniem do innego
niż własne kuratorium”;
-
Część
uczestników postulowała powrót do praktyk, jakimi były tematyczne zespoły
wsparcia oraz wspierająca rola konferencji metodycznych dla nauczycieli,
które kiedyś na szeroką skalę organizowały kuratoria. „Do tego należy
wracać, bo to wspiera nauczycieli i przez to całą szkołę i łatwiej wtedy o
sensowne przywództwo także nauczycieli”;
-
Na koniec
pojawiło się oczekiwanie co do realizacji programu wsparcia szkół:
„Potrzebujemy sensownej reformy doskonalenia i wreszcie wystartowania na
poważnie z projektem systemowego wsparcia szkół. W skrócie można powiedzieć,
że nadzór zewnętrzny, szczególnie ewaluacja rozwinęła się w ostatnich
latach, a doskonalenie póki co kuleje”.
Podsumowanie
Warto podkreślić
aktywność i duże zainteresowanie uczestników sesji samą tematyką, jak i
dyskusją. Sesję należy traktować raczej nie jako zakończony proces formułowania
uwag i rekomendacji, ale początek dyskusji dotyczącej wyboru i wsparcia liderów
w szkołach. Ta dyskusja wymaga struktury i ram czasowych w ramach partnerstwa
OSKKO i IBE w projekcie Europejska Sieć Przywództwa w Szkole. |