Forum OSKKO - wątek

TEMAT: Propozycja OSKKO - odbiurokratyzowania rozporządzenia o PPP
strony: [ 1 ][ 2 ]
Marek Pleśniar19-10-2012 14:08:28   [#01]

Inicjatywa Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty

Propozycja zmian w celu ograniczenia czynności biurokratycznych
projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie
zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Zamieszczamy do konsultacji propozycję zmiany rozporządzenia - w oparciu o opracowanie członka OSKKO - forumowego Słosia.

Materiał został przejrzany i rokuje na bardzo dobrą propozycję - idąca w ślad za obietnicami rządu iż odbiurokratyzuje nam oświatę.

 

Więc trzymamy za słowo. Zapraszamy do czytania i czynienia uwag:

http://oskko.edu.pl/oskko/inicjatywa_oskko-ppp2012/

Sprawa jest pilna i czas dajemy Wam do niedzieli.

wątek jest moderowany - ku utrzymaniu jego tematu


post został zmieniony: 19-10-2012 15:48:33
Leszek19-10-2012 14:19:32   [#02]

Chyląc czoło wobec pracy

krótko do § 20 - KIPU ucznia może być przekazane do innej szkoły tylko za zgodą rodziców

proponuję w projekcie do tego wrócić

pozdrawiam

rzewa19-10-2012 14:33:51   [#03]

czyli:

2. Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola, po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. na życzenie rodziców (pełnoletniego ucznia) oryginał karty przekazywany jest do przedszkola, szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, do której uczeń został przyjęty. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty.

Jacek19-10-2012 15:01:20   [#04]

idąc tokiem, że wyżej w zapisach jest rodziców lub prawnych opiekunów zmodyfikowałbym rzewy propozycję tak:

2. Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola, po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. na życzenie rodziców lub prawnych opiekunów albo pełnoletniego ucznia oryginał karty przekazywany jest do przedszkola, szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, do której uczeń został przyjęty. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty.


post został zmieniony: 19-10-2012 15:01:50
DYREK19-10-2012 17:36:51   [#05]

można w § 1.

dodać:

3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o rodzicach, należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów.

 

§ 13.   Czy nie będzie pytań: godzina to ile trwa?  ;-)

1. Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych 60 minut.

2. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.

 

 

w § 17.

 ...o których mowa w § 19 ust. 1 pkt 1 ...    (chyba błędnie podano, nie ma § 19 ust. 1 pkt 1)

 

§ 21 § 18.

Pomoc takowa obejmuje ......  raczej     Pomoc taka obejmuje .....

 

skreślono cały zapis

2. O ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, niezwłocznie informuje na piśmie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.

jako rodzic chcę wiedzieć o sprawach dotyczących mojego dziecka

wystarczy skreślenie tylo fomy pisemnej powiadomienia

2. O ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, niezwłocznie informuje na piśmie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.

 

 

 

 

 

 

Adaa19-10-2012 18:01:55   [#06]

z informacji dotyczacej wykazu prac legislacyjnych wynika, że Men juz pracuje nad uproszczeniem rozporzadzenia
może warto zapytac, czy przypadkiem nie bedzie ono na dniach finalizowane

 

slos19-10-2012 18:44:34   [#07]

#3 Rzewo, własnie bez poprawnosci politycznej - karta idzie czy tego chca rodzice, czy nie, bo wtedy ma sens. Umozliwi to prace i ze zdolnym i z wymagajacym w innej szkole. To takze kwestia dobrze pojętej profilaktyki i bezpieczeństwa. Chodzi o ciągłośc informacji wszak objetych ochroną, więc zgoda nie ma nic do rzeczy. Jeśli pozostaje to uzaleznione od woli rodziców, to mozna jej nie zakładać bo jest zupełnie zbędna. 

slos19-10-2012 18:50:05   [#08]

#5 Dyrek w par. 18 - racja - mozna dodać punkt o informowaniu, wyleciał z rozpęedu i skreślić odwołanie do par 19.

krasnoludek zadyszek19-10-2012 19:56:50   [#09]

ja się bardzo zgadzam z autorem :) - widzę sens przekazywania karty między szkołami, bo inaczej szkoła wyższego stopnia nie wie nic o dziecku, nie wie, jak z nim pracowano, co już poprawiono itd. i musi właściwie rozpatrywać potrzeby od zera, wykonując niepotrzebną a biurokratyczną robotę (bo już raz ktoś to zrobił)

oczywiście szkoła wyższa może potrzebować zdefiniować dla siebie specyfikę ucznia, jeśli uzna, że dane z karty są na małe albo co, ale jeśli nie chce, niech ma materiał do pracy

aha, piszę z perspektywy LO i kwestii dyslektyków - może z mniejszymi dziećmi jest inaczej, nie znam się, może one faktycznie tak szybko się zmieniają, że dane, co robiono np. w klasach 1-3 nijak się nie przydają w gimnazjum, ja bym bardzo chciała mieć wgląd do kart, zamiast tworzyć je od nowa

slos19-10-2012 20:59:44   [#10]

Właśnie o to chodzi, jesli karta ma byc.

AsiaJ20-10-2012 00:03:29   [#11]

a ja się spotkałam z sytuacją, że szkoły niższego szczebla oddają sprawy w ręce rodziców, a nie wysyłają KIPU do szkół za swoimi absolwentami...

może by to w jakichś sposób usankcjonować również

poza tym dobrym pomysłem, o którym przy podobnej dyskusji była już chyba mowa, byłoby połączenie kipu i pdw w jeden dokument

:-)


post został zmieniony: 20-10-2012 00:05:07
Ala20-10-2012 11:34:25   [#12]

i dobrze te szkoły robią bo wysłać do następnej szkoły mogą tylko na prośbę rodziców :-)

jeśli byśmy chcieli aby informacja szła za uczniem od początku do końca to musiałby być obowiązek jej przekazywania ze szkoły do szkoły, teraz takiego obowiązku nie ma

kiedyś były karty sześciolatków a po ósmej klasie karta informacyjna i były one przekazywane do następnej szkoły obowiązkowo

ewa20-10-2012 12:04:14   [#13]

ale po co szkołą ma to robić na prośbę Ala, prościej chyba dać rodzicowi czy też pełnoletniemu uczniowi i on niech decyduje... po co ma szkoła czytaj dyrek znowu pośredniczyć, kończy szkołę dostaje świadectwo, zaświadczenie i kartę

no i wszystkie dywagacje na temat ochrony danych -można/nie można- załatwione, bo "właściciel" info dostaje ;-)

rzewa20-10-2012 13:51:05   [#14]

zgadzam się z Ewą, czyli:

2. Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola, po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty.

AsiaJ20-10-2012 23:21:17   [#15]

Szczerze mówiąc, to ja bym wolała,żeby mi przysyłała szkoła, za zgodą rodziców, niż żeby sami rodzice przynosili, bo z tym bywa różnie

Magosia21-10-2012 15:57:46   [#16]

Asiaj, a ja bym nie chciała wysyłać, bo nie wiem gdzie (nie mam obowiazku znać adresów szkół, do ktorych idą absolwenci gimnazjum ) .

 Zdecydowanie dać do ręki rodzicowi/uczniowi.

 


post został zmieniony: 21-10-2012 16:01:40
krasnoludek zadyszek21-10-2012 20:11:05   [#17]

A ja bym chciała to dostać, wszystko jedno, jaką drogą - od rodzica czy od szkoły poprzedniej. Logiczniej i wygodniej dla wszystkich stron chyba od rodzica, przy składaniu oryginału świadectwa. Tylko żeby był ten obowiązek, a nie, jak teraz, dobrowolność.

ewa21-10-2012 21:10:37   [#18]

nie bardzo raczej widzę możliwość nałożenie takiego obowiązku (bez zgody rodzica/ucznia) w rozporządzeniu, to raczej w uoso musiałoby się znaleźć, biorąc pod uwagę ustawę o ochronie danych osobowych

Ala21-10-2012 22:48:35   [#19]

napisałam, że szkoła może na prośbę rodziców bo tak jest obecnie w rozporządzeniu

obowiązku nie ma więc część rodziców przyniesie, reszta nie

wg mnie wygodniej (i w dodatku bez kosztów) wydać rodzicom :-)

i niech oni sami decydują czy bedzie jakaś ciągłość tej pomocy czy nie

ewa21-10-2012 23:04:13   [#20]

dokładnie tak Alu :-)

Marek Pleśniar22-10-2012 03:19:33   [#21]

Nanieśliśmy nasze wspólne uwagi i poprawki. Prosimy o ostatnie spojrzenie na projekt: http://oskko.edu.pl/oskko/inicjatywa_oskko-ppp2012/PropozycjaOSKKO.pdf 

 

Zmiany mają na celu eliminację wszystkich zbędnych papierów i uregulowań organizacyjnych. Większość z nich może wprowadzać dyrektor, który od tego w szkole jest...


post został zmieniony: 22-10-2012 03:24:00
slos22-10-2012 07:55:51   [#22]

Myślę,że tak może być. Ważne, ze nie narzuca się wzoru, czyli i tak dotąd prowadzona dokumentacja staje się "kartą" lub wpisem do niej zawierającyma podstawowe informacje o zorganizowanej ppp.

Marek Pleśniar22-10-2012 12:13:43   [#23]

damy zarówno tę tradycyjną staropolską OSKKO-wską tabelę zmian jak i materiał poglądowy w postaci tego Twojego tekstu "ujednolicającego"

Jacek22-10-2012 12:28:18   [#24]

Może jeszcze pomyśleć nad przepisami przejściowymi co z robić z tymi co już są w trakcie etapu i wg obowiązującego rozporządzenia mieli zakładane KIPU i inne takie.

Marek Pleśniar22-10-2012 13:15:05   [#25]

zróbmy to oddzielnie

AsiaJ22-10-2012 13:17:28   [#26]

do#19

wiem, że tak stanowią przepisy,

ale z pkt widzenia szkoły lepiej by było, żeby szkoła dostała ( za zgodą rodzica :) od poprzedniej szkoły, gdyby ta szkoła wiedziała, gdzie ma wysłać,
rzecz jasna:-)

Marek Pleśniar22-10-2012 13:18:07   [#27]

aha - te ewentualne przejściowe propozycje róbmy już - tu i teraz:-)

AsiaJ22-10-2012 13:29:38   [#28]

przeczytałam propozycję, z większością się zgadzam, niektóre rzeczy to kosmetyka...,

co do "emigracji" mam wątpliwość czy to nie oznacza to samo, co "kształcenie za granicą"..:)

 i mam pytanie jedno;

czy nie uciekły nam czasem dostosowania, które moim zdaniem stanowią istotę ppp, i są ważniejsze niż to czy zapiszemy je w kipu, pdw i ipecie?


post został zmieniony: 22-10-2012 13:44:30
Marek Pleśniar22-10-2012 14:57:37   [#29]

Aktualizacja: 22 października 2012 r.

Po przeprowadzeniu konsultacji z Członkami Stowarzyszenia na Forum OSKKO, przedstawiamy tekst ujednolicony rozporządzenia z naniesionymi propozycjami zmian:

pobierz tekst ujednolicony projektu rozporządzenia ze zmianami OSKKO

pobierz tabelę z propozycjami zmian

 

asiaju, dokument jest w MEN

kiedyś być musiał:-)

Jacek22-10-2012 15:09:06   [#30]

czyli te przejściowe przepisy to już musztarda po obiedzie raczej :-)

Marek Pleśniar22-10-2012 15:14:29   [#31]

nie

dajmy je - zróbmy co możemy

i dajmy np jutro

 

AsiaJ22-10-2012 18:28:32   [#32]

:-)

MEN to dobry adres dla tego projektu

Leszek12-12-2012 13:56:28   [#33]

Ukazał się dziś w ramach Konsultacji

projekt rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach - z 4.12.2012 r.

http://legislacja.rcl.gov.pl/bip/lista/501/projekt/84151#84151

 pozdrawiam

Adaa12-12-2012 14:41:27   [#34]

Rezygnację z obowiązku tworzenia w szkołach specjalnych zespołów pomagających uczniom z problemami oraz uczniom zdolnym, a także odejście od obowiązku zakładania tym uczniom specjalnych kart przewiduje projekt nowego rozporządzenia przygotowanego przez MEN

http://wyborcza.pl/1,91446,13035746,MEN__szkoly_nie_beda_musialy_tworzyc_zespolow_pomagajacych.html

no, nareszcie

już miałam dosyc tego kuriozum
ostatnia kontrola zarzuciła mi nieczytelny podpis pod KIPU oraz to, ze nie dokonałam oceny efektywności działan wobec ucznia (KIPU załozone we wrzesniu 2012, kontrola październik 2012 :-)

tak kontrolują urzędnicy z RPD

slos13-12-2012 09:53:30   [#35]

Bardzo pięknie...

slos13-12-2012 10:16:47   [#36]

Prawie jak nasz projekt...

 

grażka16-12-2012 09:42:14   [#37]

http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/668286,szkoly-nie-beda-musialy-tworzyc-zespolow-pomagajacych-uczniom.html

 

grażka18-12-2012 20:02:57   [#38]

Hall do Szumilas: nie psuj tego, co ja naprawiłam


Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75248,13073113,Pretensje_dwoch_szefowych_MEN__Hall_do_Szumilas__nie.html#ixzz2FQpepTuq

grażka19-12-2012 01:58:18   [#39]

http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2012/12/kosmetologia-oswiatowa.html

 

grażka19-12-2012 09:52:43   [#40]

http://blog.glos.pl/lorek/2012/12/11/magia-%E2%80%93-nowy-przedmiot-w-polskich-szkolach/

 

slos20-12-2012 09:25:08   [#41]

Mam wrażenie co do przytoczenia w #38, że jest akurat odwrotnie - naprawiane jest coś zepsutego.

grażka28-12-2012 19:51:57   [#42]

zdanie byłej minister edukacji, Katarzyny Hall

grażka28-12-2012 21:04:57   [#43]

ponieważ nie mam konta na "f" nie poczytałam wszystkich komentarzy - fatalnie, jeszcze do niedawna było to możliwe.

Marek Pleśniar28-12-2012 21:51:28   [#44]

dyrektorzy chcą tej zmiany. Sentymenty minister Hall nie wystarczą wobec takiego argumentu. Pytałem o to wielu osób - miałem też wątpliwości. Zdanie praktyków okazało się dla mnie najmądrzejsze.

 

hako229-12-2012 14:44:45   [#45]

Moim zdaniem tytuł artykułu powinien być taki:

"Napraw to, co ja zepsułam.... i to jak najszybciej".

Trzymam kciuki, aby projekt stał się obowiązującym prawem.

Power409-01-2013 05:53:30   [#46]

stosunkowo duża biurokracja stała się faktem, psychologów w szkołach jak na lekarstwo

w dużych szkołach 1 nauczyciel uczy około 150 do 300 uczniów

jeśli ma dużo dzieci z opiniami ppp albo SPE już sama ilość zespołów poraża,

Power409-01-2013 06:02:06   [#47]

Prawdą jest, że niektórzy rodzice bardzo sobie chwalą-to właśnie pewnie Ci którym na dziecku zależy i podstawowym "klientem" szkoły jest uczeń

ale prawdą jest również także to 

że wielu nauczycieli zespoły przeraziły, w tym konieczność i czasochłonność pisania/czytania/zapoznania się oraz liczba planowanych, dodatkowych  spotkań

indywidualizacja w dużych klasach?- z tym są chyba największe trudności

ilość nauczania indywidualnego i toku nauki wzrosła w Polsce w ostatnich latach?

 


post został zmieniony: 09-01-2013 06:08:29
Power409-01-2013 06:16:24   [#48]

A swoja drogą uważam , że taka kontrola jak w/w to dobra/idealna kontrola

wiemy jak miało to wyglądać zdaniem organów kontrolujących-mamy wówczas pełną jasność w temacie np. czy realne jest czy nie w szkołach i jakim nakładem sił

grażka16-01-2013 07:25:56   [#49]

http://wyborcza.pl/1,75248,13213669,Nie_Grzeczne_Dzieci_walcza_z_MEN.html

Nie zabierajcie niepełnosprawnym opieki w szkole - apelują do MEN rodzice. Ich zdaniem bez przymusu szkoły nic nie zrobią dla uczniów z różnymi dysfunkcjami.

Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75248,13213669,Nie_Grzeczne_Dzieci_walcza_z_MEN.html#ixzz2I7KInYOC

graraz02-09-2013 23:00:01   [#50]

"W tym roku każdy nauczyciel, który pracuje z uczniami z trudnościami lub zdolnymi w ramach pomocy psychologicznej musi napisać dla nich program." Taką informację dostałam od koleżanki z sąsiedniej szkoły, w innym niż ja województwie. I mam pytanie. Czy coś przegapiłam? Czy jeśli mam dziecko z opinią to muszę mieć dla niego osobny program? 

strony: [ 1 ][ 2 ]