Dla przypomnienia wklejam wnioski/postulaty zebrane przez zespół zawodowców na VIII Kongresie;
bardzo proszę o dalszą dyskusję;
zgodnie z zapowiedzią na XI Konferencji OSKKO,
chcielibyśmy jak najszybciej przedstawić Pani Minister zebrane wnioski
---------
1. Podstawa programowa - konieczność dopracowania i uporządkowania:
a) Weryfikacja proporcji godzin przeznaczonych na:
– efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz wspólne dla zawodów w ramach danego obszaru, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów (zmniejszenie liczby godzin)
oraz na
– efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie (zwiększenie liczby godzin).
b) Dookreślenie warunków realizacji dla każdej kwalifikacji/zawodu:
– liczba uczniów przy jednym stanowisku; liczebność grupy dostosowana do zawodu/kwalifikacji i do warunków lokalowych i wyposażenia szkoły;
przykładowo dla zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych liczebności takie zostały określone - b) stanowiska sporządzania potraw i napojów (jedno stanowisko dla trzech uczniów) a brak dla zawodu technik analityk brak określenia liczby uczniów przy stanowisku w pracowni instrumentalnej i pomiarów technicznych czy pracowni mikrobiologicznej
– wpisanie w warunkach realizacji kształcenia w zawodzie wymogów wyposażenia dla szkoły podejmującej kształcenie w zawodzie tylko takiego wyposażenia, które jest dostępne na rynku;
przykładowo zastrzeżenia budzą takie zapisy:
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik budownictwa powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
1) pracownię budowlaną, wyposażoną w: …..; filmy dydaktyczne ilustrujące etapy realizacji procesu budowlanego, technologie wykonywania robót budowlanych, urządzenia i sprzęt budowlany, różne rozwiązania konstrukcyjne; …; modele obiektów budowlanych oraz elementów budowli; …
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik usług pocztowych i finansowych powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
2) pracownię rozdzielczo-ekspedycyjną, wyposażoną w: …, specjalistyczne programy komputerowe dotyczące ekspedycji przesyłek
2. Baza kształcenia i egzaminowania
a) Konieczne jest zapewnienie obudowy dydaktycznej (w tym dobrej jakości podręczników) dla kształcenia zawodowego.
b) Konieczne jest przygotowania bazy egzaminacyjnej tak by przeprowadzanie egzaminów nie zakłócało procesu dydaktycznego w szkole – przeprowadzanie egzaminów z wykorzystaniem bazy i kadry szkół dezorganizuje naukę młodszych roczników (wyłączone pracownie, brak nauczycieli); zapowiedź doposażenia bazy egzaminacyjnej z funduszy projektowych od 2014 r. nie rozwiązuje bieżących problemów
c) Zbyteczne są spoty promujące przeprowadzanie egzaminów teoretycznych on-line; szkoły chętnie wprowadzą taką formę egzaminu o ile będą miały odpowiednie wyposażenie (nieakceptowane jest wyłączenie z lekcji szkolnych pracowni komputerowych na potrzeby przeprowadzanych egzaminów); spot promujący możliwość zdawania części pisemnej nowego egzaminu zawodowego przy komputerze: http://cke.edu.pl/index.php/aktualnosci-left/240-e-egzamin
d) Pożądane jest wprowadzenie mechanizmów motywujących pracodawców do tworzenia ośrodków egzaminacyjnych.
e) Wskazane jest upublicznienie informacji o wymaganiach bazowych i wyposażenia dla ośrodków egzaminacyjnych (dostęp pracodawców do informacji)
3. Egzaminy
a) Konieczne jest ogłaszanie terminów egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodach na początku roku szkolnego, tak by można je było uwzględnić w ogłaszanych przez dyrektora szkoły do 30 września dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
b) Wadliwe jest ocenianie egzaminu tylko przez jednego egzaminatora; ocena taka obarczona jest pewną dozą subiektywizmu.
c) Brak możliwości odwołania się od takiej subiektywnej oceny staje się szczególnie niebezpieczny w przypadku szkół konkurujących ze sobą na rynku edukacyjnym.
d) Pożądane jest opracowanie i upowszechnienie standardów wykonywania ćwiczeń/czynności zawodowych (tzw. standardy wykonywania zawodu) mających istotny wpływ na ocenię przebiegu wykonania zadań egzaminacyjnych (język efektów w podstawie programowej jest zbyt ogólny by mógł pełnić taką rolę).
e) Konieczne jest przekazywanie ośrodkom egzaminacyjnym środków finansowych na materiały egzaminacyjne przed egzaminem a nie refinansowanie po egzaminie.
f) Standaryzacja zadań egzaminacyjnych na uczniach kształconych wg innych (starych) podstaw programowych jest wadliwa.
g) Wskazane jest opracowywanie zadań egzaminacyjnych w oparciu o ośrodki/szkoły funkcjonujące w różnych warunkach środowiskowych, bazowych, kadrowych.
3. Wnioski/postulaty
a) Stworzenie realnych warunków współpracy szkoły z pracodawcami (organizacja współpracy nie tylko z inicjatywy szkoły).
b) Konieczność natychmiastowego dopracowania systemu egzaminów zawodowych, tak by ich obecna wadliwość i eksperymentowanie na uczniach nie przyczyniło się do kolejnej fali odwrotu od szkolnictwa zawodowego.
c) Organizacja systemu doskonalenia/wspierania dyrektorów, egzaminatorów, nauczycieli kształcenia zawodowego – konstruktywne spotkania, szkolenia, konferencje z wypracowaniem wniosków opartych na doświadczeniach i problemach szkół.
d) Odstąpienie od sztywnego określenia w rozporządzeniu ws. ramowych planów nauczania tygodniowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych w poszczególnych klasach; ułatwi to w technikach organizację praktyk zawodowych bez zagrożenia dla realizacji minimalnego wymiaru godzin kształcenia ogólnego - szczególnie w zawodach, dla których wymiar praktyk wynosi 8 i więcej tygodni, przeliczanych odpowiednio na 320 i więcej (wielokrotność 40 !) godzin.
|