Forum OSKKO - wątek

TEMAT: ZEAS a dyrektor szkoły
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]
Adaa04-09-2008 16:06:34   [#01]

zastanawia mnie jak to wyglada w Polsce:-)

czy powszechnym zjawiskiem jest to, że dyrektorzy ZEAS bardzo chętnie wchodza w kompetencje dyrektorów szkół, czasami nawet uważajac, że dyrektorzy im podlegają;-)

na ile tworzenie ZEAS- ów pomaga dyrektorowi szkoły w sprawowaniu jego obowiazków a na ile jest instytucją dokładajacą mu niepotrzebnie tychże

domyslam sie, że dyskutanci z watku "OP łaczmy się" troszke sie oburzą, ale ciekawymi będą też - ich spostrzeżenia

:-)

 

 

nn04-09-2008 17:46:12   [#03]

Jestem OP, przez ponad 22 lata byłem dyrektorem szkoły. W tej materii powinna obowiązywać jedyna zasada. Kto jest dla kogo?

Głównym naszym klientem jest niewątpliwie uczeń. To on powoduje że nauczyciele mają pracę, dalej dyrektor, jeszcze dalej OP (czyli wspomniany dyrektor Zeas), Wójt, Burmistrz czy Prezydent miasta, Kuratorium całe. I tak wygląda ten swoisty łańcuch pokarmowy. Jest usługodawca i usługobiorca. Natomiast niektórym się wydaje, że poprzez bzdurne zarządzenia budują sobie autorytet. Nic bardziej mylnego. Ale do tego trzeba dorosnąć (niektórym) by uwierzyć.

Pamietam jeszcze z dawnych czasów byłych Zeasów (lata 80-te) Dyrektor tegoż mówił. "Jak dobrze pracuje się w wakacje, nauczyciele nie przychodzą i nie przeszkadzają". To samo można powiedzieć o niektórych nauczycielach.

I to byloby na tyle. Pozdrawiam.

Magosia04-09-2008 19:25:22   [#05]

Mam bogate doświadczenie w tej materii. :-(

Aktualnie trzecia osoba, z ktorą współpracuję.

Pomijając aspekty osobowościowe (z jednym się dogadujesz lepiej z drugim gorzej) - nie czuję wsparcia, czy inaczej - nie czuję, że jestem " obsługiwana".

Nie pozwalam ( po 9 latach ) wchodzić komuś w moje w kompetencje ( i nie ma już takich prób) - ale mam za to poczucie zwalania wszelkich zadań na dyrektora..

Przykładami mogłabym slużyć , ale chyba mi się nie chce.

Taki organ i taki Dyrektor  "ZEASU" jak Forumowy Zdzisław jawi mi się w kategoriach utopii- -i to  pokazuje moja ocenę zjawiska.

Adaa- Ty tak świadomie kij w mrowisko?

pinkas04-09-2008 19:34:09   [#07]
mam podobne odczucia jak Małgosia :)
Adaa04-09-2008 21:40:45   [#08]

nie kij w mrowisko Magosiu:-)

po prostu szlag mnie trafił gdy usłyszałam dziś "umowe, która pani podpisała musze skonsultowac z prawnikiem bo nie moze tak byc by jedna osoba miała umowę na dwa stanowiska"

po pierwsze - umowa, która podpisuje to moja sprawa i ja odpowiadam za jej poprawność
po drugie - jakim prawem bierze sie kopie moich umów i leci sie z nimi do prawnika
 

po trzecie - dokładnie tak jak Magosia : Zdzisław i Roman to utopia ...

DYREK04-09-2008 22:08:04   [#09]
AnO 06-11-2007 08:47:48

Pan

...

Dyrektor

Szkoły Podstawowej

 

w

 

 

 

 

 

 

 

Regionalna Izba Obrachunkowa w .............., działając na podstawie przepisów ustawy z dnia
7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) przeprowadziła w ramach kontroli kompleksowej gospodarki finansowej Gminy ........, kontrolę gospodarki finansowej Szkoły Podstawowej ..................... ze szczególnym uwzględnieniem działalności w 2006 r. do dnia kontroli.

 

Ustalenia kontroli zawarte w dwustronnie podpisanym protokole  kontroli z dnia 29 września 2006 r. wykazały nieprawidłowości w gospodarce finansowej, do których zaliczyć należy:

 

-         prowadzenie obsługi finansowo - księgowej Szkoły z naruszeniem postanowień art. 45 ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Dyrektor Szkoły nie powierzył obowiązków i odpowiedzialności w zakresie określonym ww. przepisem. Rachunkowość Szkoły prowadzi pracownik Gminnego Zespołu Ekonomiczno - Administracyjnego Szkół w..........., któremu pełnienie obowiązków Głównego Księgowego Szkoły powierzyła w dniu 5 stycznia 2004 r. p.o. Dyrektor GZEAS, 

 

-         nie ustalenie przez Dyrektora Szkoły pisemnych procedur w tym dotyczących przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków, co jest niezgodne z  postanowieniami art. 47 ust 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,

 

-         nieprawidłowe uregulowania instrukcji obiegu i kontroli dokumentów wprowadzonej zarządzeniem Dyrektora Szkoły Nr I/2 z dnia 7 stycznia 2003 r. naruszające stan prawny określony w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz w art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych  W Instrukcji wymienione zostały osoby niebędące pracownikami Szkoły - Sekretarz Gminy, Kierownik oraz Główna Księgowa Gminnego Zespołu Ekonomiczno - Administracyjnego Szkół - jako zatwierdzające dokumenty finansowe oraz dysponujące kontem bankowym. Postanowienia przedmiotowej instrukcji naruszają uprawnienia Dyrektora Szkoły wynikające z jednoosobowego działania i z odpowiedzialności za całość gospodarki finansowej,

 

-         prowadzenie ewidencji księgowej Szkoły wspólnie z ewidencją księgową wszystkich jednostek oświatowych Gminy ................z oraz brak odrębnego rachunku bankowego Szkoły Podstawowej. Brak własnych urządzeń księgowych kontrolowanej jednostki narusza postanowienia art. 4 ust. 1 i 2 w związku z art. 3 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,

 

 

Odpowiedzialność za powstanie nieprawidłowości ponoszą Dyrektor Szkoły oraz osoba pełniąca obowiązki Głównego Księgowego Szkoły.

 

Przedstawiając powyższe ustalenia Regionalna Izba Obrachunkowa w .......... prosi o podjęcie skutecznych działań zmierzających do usunięcia ujawnionych nieprawidłowości poprzez realizację następujących wniosków pokontrolnych:

 

1.          Zorganizowanie prowadzenia rachunkowości jednostki budżetowej - Szkoły Podstawowej w ................. w sposób zgodny z przepisami art. 45 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

 

2.          Wprowadzenie przez Dyrektora Szkoły pisemnych procedur w tym dotyczących przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków, stosownie do postanowień art. 47 ust 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104
z późn. zm.).

 

3.          Dostosowanie uregulowań Instrukcji obiegu i kontroli dokumentów do stanu prawnego określonego w art. 47 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w szczególności poprzez wprowadzenie postanowień, które nie naruszają uprawnień dyrektora do jednoosobowego działania i do odpowiedzialności za całość gospodarki finansowej.

 

4.          Prowadzenie ewidencji księgowej Szkoły Podstawowej zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości, (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
w szczególności poprzez prowadzenie własnych ksiąg rachunkowych.

 

5.          Usunięcie innych uchybień wykazanych w protokole kontroli, a nie ujętych w niniejszym piśmie.

 

 

W terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, do wniosków pokontrolnych zawartych w wyżej wymienionym wystąpieniu przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do Kolegium Izby – stosownie do postanowień art. 9 ust. 3 i ust. 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

 

              W terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia pokontrolnego kontrolowana jednostka jest obowiązana zawiadomić Regionalną Izbę Obrachunkową w ............... o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub o przyczynach ich niewykonania.

 

 

 Pozdrowienia AnO

z : Protokoł kontroli RIO szkoły -warto przeczytać

Adaa04-09-2008 22:20:42   [#10]

dzięki DYRKU za przypomnienie

podrzucę na biurko do szefowej ZEAsu, moze skończy sie : " moja ksiegowa dzis pani tego nie zrobi"

a w ogóle to koszmar jakiś

szkoła powinna miec swoja ksiegowa na miejscu ... żadne tam Zeasy

tym bardziej, że i tak za wszystko odpowiada dyrektor

 

AnJa04-09-2008 23:02:58   [#11]
informuję niniejszym, że bardzo mi się podoba wkurzona na swój OP Adaa

bo do niedawna kadziła temuż OP niemożebnie
bosia04-09-2008 23:06:19   [#12]

Adaa mam księgową swoją na miejscu

koszmar nie księgowa

dzisiaj tak mnie wkurzyła, że nawet nie chce mi sie mówić

 a jak ma L4, to wychodzi mi, że powinnam sama pensje liczyć

AnJa04-09-2008 23:46:07   [#13]
licz!

a księgowa do szefowej się czesto upodabnia
bosia04-09-2008 23:57:57   [#14]

rozczaruję Cię

właśnie mam zgodę OP na dodatkowy etat w księgowości

choć w razie czego i tak matematykowi łatwiej to wszystko policzyć

 

AnJa05-09-2008 00:04:17   [#15]
owszem

prawdopodobnie i naturalnie

acz niekniecznie prawdziwie
...
ilość etatów niekoniecznie przekłada sie na jakość księgowania- zwlaszcza jak księgowa się upodobni
bosia05-09-2008 00:07:41   [#16]

marudzisz

...

mam pewną koncepcję odnośnie księgowości i to jest wstęp, nie o ilosc etatów tu chodzi

AnJa05-09-2008 00:12:30   [#17]
no, formalnie wymiękam

szkol Ty se tych nauczycieli- to niegroźne, bo i tak oleją.

ale- na Boga- nie reformuj księgowości- to kosztuje- juz po pierwszej kontroli!!!
bosia05-09-2008 00:13:26   [#18]
Twoi OK olali?
AnJa05-09-2008 00:16:43   [#19]
nie

ale za 2 tygodnie owszem- spłynie po nich

chyba, ze kobita dobra będzie
bosia05-09-2008 00:18:44   [#20]

to nie miałeś jeszcze? bo nie wiem co te dwa tyg.

u nas Agnieszka, ta która miała z nami w Ustroniu profil

fajnie to zrobiła

AnJa05-09-2008 00:22:22   [#21]
nie mam pamięci do kobit

mam za 2 tygodnie szkolonko- u nas się w wakacje odpoczywa
bosia05-09-2008 00:24:07   [#22]
na innym wątku czytałam właśnie jak odpoczywałeś przy tfurczości teczkowej
AnJa05-09-2008 00:29:07   [#23]
ja odpoczywam we wrześniu- kwietniu oraz w czerwcu
KasiaZet05-09-2008 08:39:28   [#24]

ZEAS-y pomagają przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Łatwiej scalić budżety ze szkół przy projektach unijnych. 

Poza tym wszystko zależy od ludzi.

Ani dyrektor szkoły nie podlega dyrektorowi ZEAS-u ani dyrektor ZEAS-u dyrektorowi szkoły.  Układ powinien być partnerski.

Księgowa w szkole bardzo dobry pomysł pod jednym warunkiem: wiedza z zakresu finansów publicznych dyrektora, pozwala na prowadzenie rzeczywistego nadzoru nad pracą księgowej. Moje doświadczenie pokazuje, że te tematy rzadko kiedy są znane dyrektorom, którzy przede wszystkim są nauczycielami.

Pozdrowienia przed week-endem

 

Adaa05-09-2008 08:52:57   [#25]

do  [#11] AnJi

a żebyś wiedział, że mnie wkurzyła babka i cały ten twór administracyjny

chwaliłam niemozebnie - przed Zeasami - teraz juz mi przeszło:-)

....................

przeleciałam dzis wzrokiem raz jeszcze watek

Roman i Zdzisław to nie utopia -  napisalo mi się dosyc niezgrabnie - napisałabym, że obaj to marzenie - ale to tez głupio w moich ustach brzmi:-)

sorki za gafę:-)

..................

ZEAS-y pomagają przy pozyskiwaniu środków zewnętrznych

o!!...to, to...to jest utopia!

:-)

Renata7305-09-2008 08:54:19   [#26]
I jakby co, to dyrektorom łatwiej powiedzieć, że on nie wie, albo zeas "mu kazali". Nasz zespół to świetna wymówka dla dyrektorów - jak sam nie wiem co ma zrobić, to wymusza na nas odpowiedź, a potem się tłumaczy, że tak mu kazaliśmy. Na szczęście człowiek się uczy na błędach i nie dajemy się. Ponadto kierownik zeas (ja) jestem mlodsza od dyrektorów więc mam przerąbane podwójnie. Uważają że to tak jak relacje uczeń - nauczyciel.Młodszy się słucha... A do prawnika sama ich wysyłam z naprawdę problemową sprawą, ale nigdy im się nie chce ruszyć .upy...
Więc jest różnie. Wszystko zależy od współpracy i od bycia po prostu człowiekiem. Mam dyrektorów z którymi się ŚWIETNIE wspólpracuje.
Renata7305-09-2008 08:55:12   [#27]
Nie utopia z tym pozyskiwaniem, tylko realia. Też się tym zajmuję ;)
Adaa05-09-2008 08:59:06   [#28]

jak sam nie wiem co ma zrobić, to wymusza na nas odpowiedź, a potem się tłumaczy, że tak mu kazaliśmy.
Na szczęście człowiek się uczy na błędach i nie dajemy się.

ale nigdy im się nie chce ruszyć .upy...

nie bedzie dobrze, widać juz negatywne nastawienie

 

Adaa05-09-2008 08:59:12   [#29]
podwójny post
post został zmieniony: 05-09-2008 08:59:44
KasiaZet05-09-2008 09:00:23   [#30]

Ja też się zajmuję pozyskiwaniem środków. W wakacje zlożylam sporo wniosków gdy dyrektorów nie było wcale w szkołach. Liczę, że przejdą. Będzie kasa na zajęcia pozalekcyjne i wycieczki i pomoce

 

Adaa05-09-2008 09:02:59   [#31]

no to odszczekuję:-)

w sumie fajnie, że piszecie o tym - sobie to wydrukuję i pokaże, że mozna

mireko6605-09-2008 09:16:40   [#32]

Nie jestem szefem ZEAS-u tylko z OP i współpracuję i z ZEAS-em i z Dyrektorami szkół. Z tego co widzę dyrektorom odeszła cała sfera remontów, termomodernizacji, większych zakupów, zamówień publicznych, zusów, PIT-ów, stypendiów, a nawet planowania budżetów itp. (tylko podpisują). Całe wakacje, gdyby nie komisje kwalifikacyjne, egzaminacyjne dyrektorzy mieliby dla siebie. Chyba, że organizują wypoczynek dla dzieci, ale to dobrowolnie i zajmuje im to ok. 2 tygodni (ale nie wszystkim). Bardzo dużo błędnych decyzji jest wyłapywanych, które dyrektorzy mogą poprawić bez żadnych konsekwencji i "dywanika" u burmistrza. Dyrektorzy na bieżąco są informowani o wykonaniu budżetu i mogą spokojnie skupić się na sprawach szkoły. Wszystko jest omawiane wewnętrznie i dopiero wspólnie występuje się do OP, a że mają przegadane również ze mną to już jest droga łatwiejsza i z burmistrzem i z radą. Proszę zacząć dyskusję ze skarbnikiem, kontrolerem RIO, burmistrzem itd. Ile się przegada spraw, żeby coś załatwić, albo wyjaśnić. A tak dyrektor miałby to wszystko sam robić. Zaś wspólnie napisana strategia rozwoju edukacji powoduje, że rzeczy idą sobie do przodu.

Dodam tylko, że kiedyś u nas był ZEAS, później gmina go zlikwidowała, a później powołała z powrotem. Wszystkim dyrektorom szkół, którzy "marzą" o samodzielności niech to przemyślą, bo może trzeba tylko ułożyć sobie współpracę.

Mamy też niepisaną zasadę, że wszyscy na zewnątrz siebie chwalimy nawzajem i nie kopiemy dołków, i być może ja pracuję 17 lat w OP, dyrektor ZEAS-u od momentu reaktywacji, czyli 12 lat, a dyrektorzy po 15, 10 lat i mają przedłużane kadencje.

DYREK05-09-2008 09:16:55   [#33]

Warto jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami o finansach publicznych za wszystko zawsze odpowiada dyrektor szkoły (kierownik jednostki budżetowej) i to niezależnie od tego, czy obsługa finasowa jest w ZEAS, czy szkole.

Osoby zatrudnione do obsługi finasowej szkoły nie mają uprawnień do podejmowania decyzji finasowych za dyrektora szkoły.

ZEAS ma dwa zadania:

- obsługa finasowa oświaty w gminie,

- prowadzenie rachunkowości konkretnych szkół.

W ramach drugiego zadania pełni dla szkoły wyłącznie rolę usługodawcy ("wynajętego biura rachunkowego"), często jednak o tym zapomina.

AnJa05-09-2008 09:25:42   [#34]
"odeszła cała sfera remontów, termomodernizacji, większych zakupów, zamówień publicznych, zusów, PIT-ów, stypendiów, a nawet planowania budżetów itp."

a ja właśnie to lubię i nie chciałbym by mi to odeszło
Renata7305-09-2008 10:35:09   [#35]
Tak samo jak dyrektorzy często zapominają o tym, że zeas to tylko "biuro rachunkowe", a nie radca prawny, doradca merytoryczny, czy po prostu "worek treningowy" na którym można wyładować swoje złe emocje tylko po to, by zaraz na drugi dzień przyjść i przeprosić za złe zachowanie. Ba! Nawet zadzwonić tego samego dnia do domu i zapytać "czy bardzo się przejęłaś, bo nie trzeba było".
Wystarczyłoby być tylko (albo aż) człowiekiem...
I zawsze można się dogadać i pomóc sobie nawzajem.
DYREK05-09-2008 10:50:55   [#36]

niestety "są ludzie i ludziska" jak ktoś kiedyś powiedział:-)

 

Marion05-09-2008 10:56:45   [#37]
Pracowałam niegdyś 16 lat w MZEASz-u i miło wspominam tamten czas współpracy z dyrektorami szkół, a potem nas zlikwidowali i się znalazłam w gronie OPków.
Adaa05-09-2008 15:19:19   [#38]

zapewne w Twoim przypadku Marion wiadomym było że :

ZEAS ma dwa zadania:

- obsługa finasowa oświaty w gminie,

- prowadzenie rachunkowości konkretnych szkół.

.....................

a swoja drogą, kiedy spotykam sie z dyrektorem poradni psychologicznej, dyrektorem MZO, czy dyrektorem innym, jakiejkolwiek instytucji - nie zauwazam w ogóle, że mam do czynienia z DYREKTOREM ;-)

ale może to dlatego, że oni współpracują, a nie muszą współpracować;-)

Adaa05-09-2008 15:27:04   [#39]

jako zabawny kamyczek do ogródka :

sekretarka moja została dziś telefonicznie letko obsztorcowana przez dyrektora ZEAs bo :

wydała jeden( czysty) wniosek o przyznanie stypendium dla ucznia, a rodzic mial dwoje dzieci - i pojechał oddac do zeasu ten wniosek, a powinien oddac dwa - na dwoje dzieci...i zeas go przysłal do mnie po kolejny (czysty) wniosek - se chlop pojeździł po gminie;-)

oni czystych nie mają

zadanie wlasne gminy :-))

 

 

Adaa05-09-2008 17:02:52   [#40]

dla odstresowania zarzadziłam porzadki w domu...

i koń sąsiada...konik, przepraszam - zeżarł mi kawał dywanu - bo go sobie, jak kazda baba na wsi - na płocie powiesiłam

i wszystko przez ZEAS!

;-)

Adaa05-09-2008 17:46:31   [#42]
poczekam na prowizje z ubezpieczenia;-))
AnJa05-09-2008 19:59:15   [#44]
u mnie sensowne

kupić Ci Adaa dywan?

a może zastrzelić konia?
Adaa05-09-2008 20:04:05   [#45]

no co Ty kurna! zastrzelic takiego konia!?

dzieki niemu moge miec nowy dywan!:-))

kup : 2 m x 2,5 m w odcieniach beżu i brązu , bez fredzli - bo psy obgryzają

AnJa05-09-2008 21:19:32   [#46]
ok

chyba taki mam

nie ma fręzli

jak się zabrudzi- odcienie też pasują

na jaki adres wysłać?
Adaa05-09-2008 21:22:31   [#47]

przywieź na kongres - odbiorę

nie ufam listonoszowi;-)

AnJa05-09-2008 21:49:51   [#48]
się do walizki nie zmieści

wyjedż do Tłuszcza - podam przez okno
Adaa05-09-2008 21:52:38   [#49]

w pociagach z Tłuszcza nie otwieraja sie okna:-)

albo ich nie ma wcale (szyb) ale tam nie usiadziesz ze wzgledu na fryzurę, albo sa zaryglowane na stałe (urwana klamka)

;-)

kongres - tam najbezpieczniej i najpewniej

AnJa05-09-2008 21:54:45   [#50]
wyciepne przez drzwi

na kongres ne mogę- w tramwaju za duzo by wzięli za bilet
strony: [ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ]