Forum OSKKO - wątek

TEMAT: co ze ścieżkami edukacyjnymi?
strony: [ 1 ][ 2 ]
aleksandra200428-09-2005 20:55:20   [#01]
Czy w br. roku szkolnym też obowiązują ścieżki edukacyjne?

Słyszałam, że już nie.
Rycho28-09-2005 21:06:11   [#02]
a od kogo słyszałaś?
 
czy to czasem nie było tak, że ... jedna pani drugiej pani powiedziała ....?
 
a niby czemu miałyby nie obowiązywać jesli podstawa programowa nadal ta sama?
 
a potem się dziwimy, że krążą w środowisku różne pierdoły ...
ewika28-09-2005 21:19:48   [#03]
Ja też słyszałam, że nie istnieją. Może coś w tym jest.
aleksandra200428-09-2005 21:23:46   [#04]
Dyrektor usłyszał na naradzie. Ale najwyraźniej coś pomylił. No i komu ufać? Do KO nie będę dzwonić bo mnie mogą nie zrozumieć!
Fred28-09-2005 21:24:28   [#05]
A realizujesz je czy nie? Poznasz własnie po tym czy istnieją, czy też nie.
Rycho28-09-2005 21:25:08   [#06]

zamiast słuchać pierdół

może byście poczytały?

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z 2003 r. Nr 210, poz. 2041 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 165)

ja wskazałem swoje źródło, to was też o to proszę.

ewa28-09-2005 21:25:26   [#07]
nie dzwoń, uwierz Rychowi, wie co mówi :-)
ewika28-09-2005 21:27:41   [#08]
to z 2002 to znam, ale jest 2005 i może wymyślono cóś nowego
Rycho28-09-2005 21:36:08   [#09]
pozostaje sobie tylko sprawdzić czy jeszcze obowiązuje.
 
Najlepsza metoda chroniąca przed rozsiewaniem plotek. Polecam.
aleksandra200428-09-2005 21:41:31   [#10]
Rycho czy jesteś pewien? Mój internet wolno działa wię zanim wejdę na stronę...
Fred28-09-2005 21:45:18   [#11]
Teraz to już Rychu zwątpił. ;-))
annah28-09-2005 21:47:54   [#12]
nie tylko Rychu ;))
Adaa28-09-2005 22:01:12   [#13]

moze wyjasnie

sprawa wyglada tak

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu zleciło Instytutowi Spraw Publicznych opracowanie projektu nowej podstawy programowej.

W lutym tego roku opublikowano załozenia projektu nowej podstawy programowej i rzeczywiscie załozenia te rezygnuja takich podzialow jak moduł i sciezka edukacyjna.Włacza sie treśc ściezek do opisów macierzystych przedmiotow. Scieżki , ktore  nie maja macierzystych przedmiotów (np. edukacja filozoficzna) zostana przekszatałcone w samodzielne przedmioty z włsnym przydziałem godzin.

Więc nie drzyjcie sie na dziewczyny, cos tam wiedzą:-)

Rycho28-09-2005 22:04:30   [#14]

adaa

przy najbliższej okazji pogonię Cię po ścieżce ... zobaczysz ;-))
Fred28-09-2005 22:06:08   [#15]
dopadnij na filozoficznej;-))
Adaa28-09-2005 22:07:58   [#16]

a chcecie ten projekcik?

 ciekawa lektura:

http://www.isp.org.pl/podstawa/podstawa_files/zalozenia.pdf

Magosia28-09-2005 22:38:11   [#17]

Znam Rycha;-)))

Wie , co mówi:-) I znam Ewę Też wie:-))))))))

Pozdrawiam -stęsknilam się za normalnością :-)

A ścieżki? Były, zanim je wymyślono i nazwano- przynajmniej w większości znanych mi szkołach:-)

AnJa29-09-2005 00:14:52   [#18]
ja się przed reformą z tym dziwolągiem zetknałem tylko na filmach instruktażowych o sporcie i rekreacji - ścieżki zdrowia sie to nazywało

o Radomiu dowiedziałem sie później nieco
zgredek29-09-2005 00:16:53   [#19]
korelacja
AnJa29-09-2005 00:22:11   [#20]
aha

to teraz znaczy ściezka zastapiła kortelacje?
zgredek29-09-2005 00:23:11   [#21]
konstelacje?;-)
AnJa29-09-2005 00:25:08   [#22]
zdaje się , że gdzies tam w ostatniej Polityce

ale nie konstelacje tylko dzióbki, twarze i mordy biogramy gwiazdek i gwiazdeczek
zgredek29-09-2005 00:26:57   [#23]
ścieżki:-)
Doris29-09-2005 00:56:12   [#24]
Dlaczego nie ma tego projektu na stronach Menisu?
Doris29-09-2005 01:15:13   [#25]
Od kiedy ten projekt obowiązywałby?
Gaba29-09-2005 07:07:00   [#26]

Andzrejku, ty nie koreluj ścieżek z Radomiem i WSI, czy z innych małpich gajów... - masz zawsze korelacje historyczną. Jesteś więc skrzywiony!

Ścieżki były i narazie są. Podstawa prawna - zob. Rycho!

Konarzewski dokonywał konsultacji ścieżek w roku 2004, np. z dr. Bortnowskim, z ktorym z kolei rozmawiałam (udzielałam wywiadu). Material roboczy (nie widziałam go na uczy) krytykował ściezki w róznych aspektach.

 

ale ściezki czy były formalnie wyizolowane czy nie (jestem za wtapianiem ich w przedmiot - tzw. podejście asymilacyjne) były, sa i będą.

Nawet, gdy zliwiduje je K. lub kolejna ekipa - język polski jako przedmiot szkolny nie jest już od dawna przedmiotem, który uczy języka polskiego a wiedzy o kulturze... więc ... ;-) dlatego wok mnie śmieszy i cieszy!

Magosia29-09-2005 09:14:04   [#27]

Bardzo mi się to podoba:-)

Podstawa prawna: Rycho;-)))))))))))))))))

I to jest dobra podstawa:-)

Arwena29-09-2005 09:30:04   [#28]
Bardzo mnie cieszy perspektywa zniknięcia ścieżek - pomysł był moim zdaniem poroniony.
Przedtem nauczyciele robili dokładnie to samo, tylko nie wypełniali dodatkowo kupy papierów.
BRenia29-09-2005 14:18:18   [#29]
I znowu w kolejnej dyskusji dochodzimy do wniosku, że biurokracja jest wszechobecna.
aleksandra200429-09-2005 21:19:50   [#30]
No i nie wiem co robić? Wychowawcy w dzienniku na końcu narysowali kilka tabel i tam należałoby wpisywać te pierdoły tzn. tematy i treści ścieżek z określeniem rodzju edukacji. Mam tego dość.
beera29-09-2005 21:21:42   [#31]

mam fajne dzienniki

tresci sciezek sa na ostatniej kartce wypisane wszystkie i n-le wpisują kto jest odpowiedzialny za realizację jakiej, dzieki czemu mogę sobie powiedziec, ze nadzoruję realizację sciezek

:-)

to prostsze

aleksandra200429-09-2005 21:43:09   [#32]
ale czy istnieje konieczność zapisywania ścieżek w dzienniku? W jakim celu to robicie? czy nie wystarczy plan wynikowy ścieżek?
beera29-09-2005 21:46:37   [#33]

ja nie mam

planu wynikowego sciezek

:-)

w sensie- osobnych ściezek

sciezki maja w planach wynikowych w swoim przedmiocie własciwi n-le

no i zeby nam sie nie pomylil, kto jaka  treśc sciezki sobie realizuje, w jakim zakresie i w ktorej klasie, piszemy sobie przy tresci ściezki- np. "j.polski- listopad" ołówkiem we wrześniu, a w listopadzie piórem datę realizacji i przedmiot na jakim została dana treśc zrealizowana.

prościutkie i nie pracochlonne.

Doris02-10-2005 12:03:54   [#34]

wyjadacze p[rawa

Bardzo proszę o Wasz komentarz: czy i kiedy wspomniany wyżej projekt podstawy programowey (bez ścieżek)  ma szansę zostać zatwierdzonym. W mojej szkole do tej pory nie było żadnego formalnego dokumentu, w którym pokazywana byłaby  realizacja ścieżek, co więcej żaden z wizytatorów nie zwracał na to uwagi. Nowa wice zaplanowała w tym roku, żeby plan taki powstał, a ja się zastanawiam czy to ma sens skoro przez 13 lat obowiązywania ścieżek nikt na to nie zwracał uwagi, a teraz  prawdopodobnie  "ścieżki się kończą". Proszę o Waszą opinię
AnJa02-10-2005 12:08:59   [#35]
daj se na luz

ten projkt nie przejdzie:
1.jest kiepski (jak poprzedni, następny i każdy - kiepskość w pojęcie podstawa programowa jest wpisana)

2. jest niepoprawny politycznie w nowych realiach przyszłej IV Rzeczypospolitej
Gaba02-10-2005 12:26:36   [#36]

Doris - ścieżki obowiązują od 1.09.1999, jakżeś ty, Skarbie, naliczyła owo 13 lat? Ustawa i rozporządzenia są z 14 lub 15 lutego 1999... ;-)

zostawcie w spokoju ścieżki, po grzybka ci ścieżki - maja być wpisane w program!!! Weźcie se dobre programy do przedmiotów one załatwiają wsio.

Dobry program ma ścieżki - rozpisane, wskazane itp. Nie cudujcie, dajcie se luzu (zgodnie z zaleceniem Starszego Inpektora Forumowego p. AnJi... = SIF, ładmi tu sif robicie...).

 Gdyby jakaś p. wizytator lub inspektor coś mruczała - to pisz, napiszę więcej o tzw. ścieżkach... byłam przy tym, jak się to tworzyło. Szukaj materiałów m. in. p. Sielatyckiego - dobry jest w tej materii.

Alicja 5522-09-2006 16:16:43   [#37]
Obiecałam koleżankom, że dowiem się, czy w tym roku obowiązują ścieżki edukacyjne, więc stąd moje pytanie do Was, sa?
rzewa22-09-2006 17:38:19   [#38]

obowiązują

podstawa programowa się nie zmieniła, więc są
Alicja 5522-09-2006 17:39:40   [#39]

rzeczywiście:)

II ETAP EDUKACYJNY

klasy IV-VI

Począwszy od II etapu edukacyjnego wprowadza się, obok przedmiotów i bloków przedmiotowych, ścieżki edukacyjne o charakterze wychowawczo-dydaktycznym:

  1. Edukacja prozdrowotna
  2. Edukacja ekologiczna
  3. Edukacja czytelnicza i medialna
  4. Wychowanie do życia w społeczeństwie:
    1. Wychowanie do życia w rodzinie
    2. Wychowanie regionalne - dziedzictwo kulturowe w regionie
    3. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest za uwzględnienie problematyki ścieżek edukacyjnych w szkolnym zestawie programów nauczania. Za realizację ścieżek edukacyjnych odpowiedzialni są nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają odpowiednio treści danej ścieżki.

Częściowej realizacji tych treści można dokonać w czasie odrębnych, modułowych, kilkugodzinnych zajęć, stanowiących dla uczniów ważny punkt odniesienia. Dotyczy to zwłaszcza ścieżki edukacyjnej "Wychowanie do życia w społeczeństwie".

Krzysztof Pom22-09-2006 21:40:10   [#40]
wychowanie do życia w społeczeństwie ...... wychowanie patriotyczne
Marla22-09-2006 21:49:09   [#41]

pytanie

czy nauczyciel nauczania zintegrowanego po ukończeniu karsu kwalifikacyjnego  z zakresu "wychowanie do życia w rodzinie" ma kwalifikacje do pracy w gimnazjum?
Krzysztof Pom22-09-2006 22:15:27   [#42]

Ma kwalifikacje

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu1)
z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

 

§ 3.

Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjach posiada osoba, która:

1) ma kwalifikacje określone w § 2 ust. 1 lub

2) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) zgodnym lub zbliżonym z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć i posiada przygotowanie pedagogiczne albo

3) legitymuje się dyplomem ukończenia studiów magisterskich na kierunku innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć albo dyplomem ukończenia studiów wyższych zawodowych na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.

dota200223-09-2006 08:07:30   [#43]
Czy w klasach I-III obowiązują też ścieżki? My je realizujemy a pisanie sprawozdań jest koszmarem, ponieważ prawie codziennie wypadają nieraz po dwie ścieżki.
rzewa23-09-2006 08:55:23   [#44]

???

ja tych ścieżek w podstawi nie widzę...

ale ktoś ma może lepsze oczy?

Gaba23-09-2006 09:28:35   [#45]

robienie sprawozdań ze ścieżek jest prawkiem lub tzw. prawem powielaczowym, ktoś tzw. mundry, wymundrzył się.

Gdy mmnie kiedyś pouczano na naradzie, że trzeba wypisywac ścieżki, to powiedziałam, że nie trzeba, bo mająbyć w programie (tzw. małym - czyli w broszurce programowej lub w dużym czyli broszurce i podręczniku), ale autor mógł nie zawrzeć - odpiwiedziałam więc złośliwe: jako autorka ministerialna, wiem, co zrobiłam i zawarłam i nie zamierzam podważac tego, co zrobiłam, otrzymując dopuszczenie ministerialne mam całość.

Ktos nie zna podstawy programowej, jej idei.

Adaa23-09-2006 10:11:58   [#46]

od lat,upraszczając sobie pracę,odhaczam tylko w tabeli...znaczy-nauczyciele-jest w segregatorku...niech wizytatorzy mają,póki co wilk syty i owca cała;-)

przyklad:

IV .  EDUKACJA  EKOLOGICZNA

 

 

 

 

 

 

                  TREŚCI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

j. polski

 

 

 

 

historia

 

 

 

j.angielski

 

 

 

matematyka

 

 

 

przyroda

 

IV

 

V

 

VI

 

IV

 

V

 

VI

 

IV

 

V

 

VI

 

IV

 

V

 

VI

 

IV

 

V

 

VI

 

1. Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Przykłady miejsc (w najbliższym otoczeniu), w których obserwuje się korzystne zmiany zachodzace w środowisku naturalnym..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Degradacja środowiska – przyczyny, wpływ na zdrowie oraqz jej związek z formami działalności ludzi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej; zasady zachowania się na obszarach chronion ych.

Adaa23-09-2006 10:16:54   [#47]

a tu całośc arkuszy

 

21.11.2003 Adaa Zestawienie pomaga w monitorowaniu realizacji treści scieżek edukacyjnych w SP. Z całą pewnością wymaga uzupełnienia i aktualizacji.
Pobierz: Realizacja ścieżek edukacyjnych.zip* (44 KB)

http://www.vulcan.edu.pl/forum/do_pobrania/index.php?category=0&sortby=aa&page=1

krasnoludek zadyszek05-02-2007 20:54:26   [#48]

podnoszę wątek

... bo po feriach czeka mnie rozmowa z dyrekcją w sprawie ścieżki, której niby lideruję (filozoficznej) i chciałabym wiedzieć, jaki jest prawny stan na dziś dla liceum. W szukaju znalazłam tyle:

- ściezki obowiązują, bo nie zmieniła się jeszcze podstawa programowa; w nowej wg projektu ma ich nie być i stąd może niektórzy sądzą, ze już ich nie ma - ale są, prawda?

- to raczej na autorach programów (ew. i podręczników) spoczywa obowiązek ujęcia treści ściezki w programie przedmiotu; nauczyciel realizując program, realizuje zatem ścieżkę.

- można robić jakieś interdyscyplinarne, ścieżkowe projekty, konkursy, ale nie trzeba chyba, skoro ściezka jest też gdzieś indziej?

I teraz jeszcze moje pytania:
- jak dokumentować ściezki? Gaba pisze, ze nie trzeba pisać sprawozdań, ja mam własnie jedno do napisania - jak jest wg prawa?
- co z tym idiotycznym zaznaczaniem tematów na różowo w dziennikach? zaznacza się?

Przepraszam, że Was męczę, ale moja dyrekcja jest hmm, troszkę niezorientowana w aktach prawnych, a jednocześnie bardzo potulna w stosunku do wizytatorów, KO, i zwykle obarcza nas zadaniem stworzenia jakiś kosmicznych ilości papierzysk, które często okazują się - już po fakcie - niepotrzebne. Chciałabym teraz miec pewnośc, na czym stoję.
joszka05-02-2007 21:03:00   [#49]

Krasnoludku

Ależ to komfortowa sytuacja.[Mając przed oczyma ostatni akapit]
Masz dłuuugie pióro-pisz.Jak napiszesz to i tak nikt tego nie przeczyta. Zostaw w swoim archiwum, w przyszłym roku zmodyfikujesz tylko tytuł.Znam takich,którzy na potrzeby wizytacji wszelakich mają jeden zestaw duperelnych sprawozdań. A teraz w epoce "KOPIUJ WKLEJ"pisanie sprawozdań zależy tyko od prędkości Twojego komputera.Nawetdaty można podkręcic prestawiając na czas sprawozdania ustawienia w komputerze( to nie na moją odpowiedzialność,nie praktukuję)
krasnoludek zadyszek06-02-2007 12:06:29   [#50]
Joszka, faktycznie, tak może to wyglądać:)
Ale naprawdę nie znoszę robić rzeczy pozbawionych sensu... Jeśli ktoś ma jakieś pewne dane, to proszę o pomoc:)
strony: [ 1 ][ 2 ]