![]() |
Aneta Marciszewska, Renata Podgórska
|
Nowa Podstawa programowa wprowadzona wraz z reformą oświaty przesądziła o wprowadzeniu do szkół technologii informacyjnej. Wejście do pracowni komputerowej nauczycieli innych przedmiotów stało się niejako zadekretowane i otwarło nowy problem: jednoosobowej odpowiedzialności nauczyciela informatyki za pracownię komputerową i obowiązku ujętego w „Zadaniach ogólnych szkoły” z Podstawy programowej dostępności pracowni dla nauczycieli wszystkich przedmiotów w czasie zajęć dydaktycznych.
Rozwiązaniem tego problemu jest pomysł prof. Macieja Sysły z Uniwersytetu Wrocławskiego, który zaproponował wprowadzenie na poziomie jednej szkoły bądź gminy stanowiska (funkcji) szkolnego (gminnego) koordynatora TI - szczegóły w: http://www.wsip.com.pl/serwisy/ti/070.htm
Koordynator TI współpracując z dyrekcją szkoły, wynagradzany stosownie do powierzonych mu zadań na miarę jego kwalifikacji może zmniejszyć szok cywilizacyjny, którego udziałem są obecnie nauczyciele w reformowanej i zagrożonej niżem demograficznym polskiej szkole. Wymiana doświadczeń pozwala uniknąć błędów, korzystać z gotowych rozwiązań i doświadczeń oraz przyspiesza czas, w którym nauczycielska społeczność będzie w pełni przygotowana do wdrażania zapisów Podstawy Programowej.
Funkcja ta obecnie jest pełniona w wielu szkołach w Polsce, ale niestety tylko kilku nauczycieli otrzymuje za to jakiekolwiek wynagrodzenie. Jest już obecnie kilka rozwiązań i pomysłów na to jak radzić sobie z niedoborem godzin, na które narzeka wielu dyrektorów. Jednak zawsze należy prowadzić dialog z dyrekcją szkoły oraz władzami gminy w zakresie rozwoju szkoły, by cele edukacyjne były zbieżne z rozwojem TI.
Na rysunku 1 przedstawiono przykładowy schemat organizacyjny szkoły (autorzy: Aneta Marciszewska i Marian Antosz - dyrektor szkoły w Bielanach Wrocławskich), w którym przedstawiono miejsce koordynatora TI
Koordynator TI podlega dyrektorowi, a wszyscy nauczyciele mogą korzystać z jego
fachowego przygotowania. Służy on też radą zespołowi dyrekcyjnemu w zakresie
wprowadzania komputerów do administracji szkoły, szkolnej biblioteki itp.,
sprawuje ponadto nadzór nad sprzętem i oprogramowaniem komputerowym w placówce.
By koordynator TI mógł wypełniać powierzone zadania wprowadzone być muszą zapisy prawne. W tej chwili funkcjonują w postaci:
1. Wprowadzenia zapisu w Statucie szkoły w celach i zadaniach: „Zapis Podstawy programowej dotyczący nauczania technologii informacyjnej jest realizowany przez Koordynatora Technologii Informacyjnej”.
2. Na tej podstawie można starać się o otrzymanie od 2-6 godzin dydaktycznych tygodniowo dla nauczyciela, by przeszkolił Radę Pedagogiczną w tym zakresie, by przygotował pracownię, sprawował opiekę nad jej poprawnym funkcjonowaniem.
Ponadto dodatkowo koordynator TI jako osoba odpowiedzialna za wdrażanie tej ważnej dziedziny może pomóc w:
Wysiłek włożony w organizowanie akcji w „Pracownia internetowa w każdej gminie” i „Pracownia internetowa w każdym gimnazjum” oraz oddolny nakład rad gmin w doposażeniu szkół w sprzęt komputerowy musi znaleźć odzew w przemyślanym programie pełnego wykorzystania sprzętu dla potrzeb szkolnej społeczności.
Za wdrażanie programu w szerokim zakresie stosowania TI na poziomie szkoły (gminy) powinien być odpowiedzialny koordynator TI. Takie rozumienie przyniesie pełne możliwości wykorzystania tak nowoczesnego narzędzia jakim jest w szkole komputer przez dyrekcję szkoły, administrację i wszystkich nauczycieli bez zbędnego strachu, z szerokimi kompetencjami. W ten sposób wizja nowoczesnej technologii informacyjnej i komunikacyjnej stanie się nieodzownym elementem systemu wspierania edukacji, podnoszenia standardu zarządzania i środkiem porozumiewania się w każdej szkole. A nasi uczniowie będą w pełni przygotowani do życia w społeczeństwie informacyjnym.