PROGRAM
KONFERENCJI
Piątek, 12 kwietnia 2013 r., godz.
11:00-19:00
JAK ROZPOZNAĆ ZABURZENIA ROZWOJOWE U DZIECI.
Mary Mountstephen,
Wielka Brytania - specjalistka w dziedzinie wczesnego i
wczesnoszkolnego rozpoznawania zaburzeń u dzieci, autorka
książki Jak rozpoznać zaburzenia rozwojowe u dzieci i co
dalej. Wykład, 90 min. Jakie zachowania dziecka mogą
wskazywać na opóźniony rozwój jego umiejętności wzrokowych,
słuchowych, motorycznych, przetwarzania informacji lub
innych. Jakie badania lekarskie i psychologiczne warto
wykonać, by sprawdzić, w czym tkwi sedno problemów. Jak
dostosować oczekiwania wobec wychowanka/ucznia do jego
możliwości, a także, rozumiejąc jego specyficzne potrzeby i
trudności, zastosować skuteczne interwencje, które pozwolą
mu osiągnąć sukces edukacyjny.
|
Pobierz prezentację
(pdf) |
Materiały wolno wykorzystywać do wszelkich celów
oświatowych -
lecz w postaci niezmienionej, z zachowaniem opisów i nazwisk
autorów. |
JAK ROZPOZNAĆ ZABURZENIA ROZWOJOWE U DZIECI.
Mary Mountstephen.
Seminarium dla praktyków ze szkół i przedszkoli. 3x90 min.
·
Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Czym są specjalne
potrzeby edukacyjne? Niektóre różnice w uczeniu się o
których musisz wiedzieć
·
Interwencja psychologiczna w domu i szkole.
Ruch a uczenie się. Postępowanie z dziećmi, które „są
leniwe”, nie umieją się skupić i nie są gotowe do nauki
szkolnej, czyli o wadze wczesnej interwencji. Radzenie sobie
bez diagnozy, czyli na zewnątrz dziesięciolatek, a w środku
trzyletni berbeć. Ruch uczący: neurorozwojowe podejście do
trudności w uczeniu się. Jaką rolę odgrywa aspekt ruchowy w
przypadku specyficznych trudności w uczeniu się? Abc uczenia
się. Dlaczego równowaga jest ważna? Pisanie. Wskazówki dla
rodziców i nauczycieli. Rozwijanie pozytywnej samooceny
dziecka
·
Wzrok, przetwarzanie obrazu i uczenie się. Badanie wzroku,
problemy z przetwarzaniem bodźców wzrokowych i trudności z
uczeniem się. Diagnozowanie problemów z widzeniem. Co może
być pomocne w domu i szkole? Dlaczego powinniśmy się
bardziej zainteresować behawioralną optometrią. Dlaczego
dziecko nie umie złapać piłki?
·
Słuch, przetwarzanie bodźców słuchowych i uczenie się.
Dlaczego umiejętność słuchania jest ważna. Różnica między
słuchaniem a słyszeniem. Kiedy słuch stanowi problem.
Praktyczne strategie dla rodziców i szkoły. Terapia
dźwiękowa i programy stymulacji słuchowej.
·
Wprowadzenie do roli psychologa szkolnego. Rodzaje problemów. Jak powstaje
diagnoza psychologiczna dziecka. Testy wspomagające
diagnozę, stosowane przez psychologów szkolnych. Czynniki
związane ze szkołą. Informacja zwrotna i raporty.
Prawdopodobne wyniki.
ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH U DZIECI W POLSKIEJ
PRAKTYCE.
Dr Agnieszka Olechowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im.
Marii Grzegorzewskiej.
Opis wdrażania metod Mary Mountstephen w Polsce.
Sobota, 13 kwietnia 2013 r., godz. 9:00-15:00
ODPOWIEDZIALNOŚĆ CYWILNO-PRAWNA NAUCZYCIELI.
Jacek Rudnik, OSKKO.
Seminarium dla praktyków. OSKKO. Zawód nauczyciela jest
zawodem specyficznym, a wykonując swoje obowiązki
pracownicze nauczyciel pełni jednocześnie funkcje
wychowawcze i opiekuńcze podlegając szczególnej
odpowiedzialności. Odpowiedzialność prawną nauczyciela i jej
zasady określają różne akty prawne powodując, że możemy ją
podzielić na cywilną, karną, dyscyplinarną, porządkową i
materialną. Zagadnienia odpowiedzialności prawnej
nauczycieli należą jednocześnie do najbardziej obszernych i
zawiłych w prawie oświatowym.
|
Pobierz prezentację
(pdf) |
Materiały wolno wykorzystywać do wszelkich celów
oświatowych -
lecz w postaci niezmienionej, z zachowaniem opisów i nazwisk
autorów. |
|
Pobierz artykuł
(pdf) |
METODA TOMATISA -
metoda wczesnego wykrywania obniżonej percepcji słuchowej
oraz usprawniania czynnego słuchania u dzieci w wieku
wczesnoszkolnym
Marzena Mularzuk - logopeda. Pracownik Kliniki Audiologii i
Foniatrii w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w
Warszawie.
Nieinwazyjna metoda obejmująca stymulację dźwiękową, trening
audio-wokalny oraz konsultacje. Stosowana w celu zwiększenia
umiejętności oraz przezwyciężenia problemów związanych z
zaburzeniem słuchania, w konsekwencji prowadzących do
zaburzenia mowy, języka, głosu, uczenia się, zaburzenia
koncentracji uwagi i komunikacji. Słyszenie nie jest
jednoznaczne ze słuchaniem. Słyszenie to proces bierny
zależny od fizjologicznej wydolności narządu słuchu i
wywołane przez bodziec dźwiękowy. Słuchanie to proces
aktywny, świadome przyjmowanie lub odrzucanie dźwięków
(czerpanie informacji o otaczającym nas świecie). Powtarzana
przez pewien określony czas stymulacja akustyczna prowadzi
do trwałej poprawy słuchania. Jest to możliwe dzięki
odpowiedniemu programowaniu i realizacja terapii z
zastosowaniem „ucha elektronicznego”.
MONITOROWANIE REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ W
PRZEDSZKOLACH I PIERWSZYM ETAPIE EDUKACJI.
Alicja Kapcia, Izabela Leśniewska, Anna Zabielska - OSKKO.
Jak monitorować podstawę programową wychowania
przedszkolnego i pierwszego etapu edukacji, szczególnie w
zakresie osiąganych efektów? Monitorowanie zalecanych
warunków i sposobów realizacji podstawy programowej. Co
jest obowiązkiem, a co autonomiczną decyzją dyrektora? Jakie
zadania można delegować na nauczycieli? Wybór programu
wychowania przedszkolnego / nauczania. Rozwiązania
metodyczne sprzyjające osiąganiu założonych celów. Rola
współpracy z rodzicami. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do
potrzeb i możliwości dziecka. Przygotowanie nauczycieli do
pracy z dzieckiem młodszym w szkole podstawowej. Dobre
praktyki, narzędzia, sposoby dokumentowania.
RUCH KADROWY W SZKOLE. ZATRUDNIANIE I ZWALNIANIE
NAUCZYCIELI.
Ewa Halska, OSKKO.
Prawo oświatowe i prawo pracy w praktyce. Repetytorium dla
praktyków, związane z wiosennym „ruchem kadrowym”,
tworzeniem arkuszy organizacyjnych. Jak uniknąć pułapek
związanych ze stosowaniem Art. 20., 27. i inn. Konsultacje
zwolnień ze związkami zawodowymi. Stan nieczynny.
Ograniczenie zatrudnienia. Kryteria zwalniania nauczycieli.
|
Pobierz prezentację
(pdf) |
Materiały wolno wykorzystywać do wszelkich celów
oświatowych -
lecz w postaci niezmienionej, z zachowaniem opisów i nazwisk
autorów. |
JAK SKUTECZNIE OCENIAĆ PRACĘ NAUCZYCIELI. POLITYKA KADROWA.
Dyskusja programowa OSKKO.
Cel spotkania: wobec wyzwania, jakie stoi przed dyrektorami
w czasie gdy czekają oświatę zwolnienia nauczycieli,
wypracować wspólnie dobrą, opartą na prawie politykę kadrową
stawiania na pracowników najlepszych. Jak powadzić „ruch
służbowy” w sposób uczciwy wobec dobrych nauczycieli?
Dyskusja z udziałem ekspertów. Dokumentowanie przebiegu
pracy nauczyciela. Kryteria oceny pracy nauczycieli? Jak
przygotować się na konfrontację z sądem pracy w sprawie
stosowania oceny pracy, jako kryterium zwolnień?
|