Ogólnopolskie
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty przedstawia postulaty
dotyczące planowanych zmian w oświacie i wnioskuje o ich
uwzględnienie. OSKKO zrzesza około 5 000 dyrektorów,
liderów, urzędników oświatowych i ma 33 000
zidentyfikowanych korespondentów.
Jest to głos istotnej
liczby osób profesjonalnie zajmujących się zarządzaniem w
oświacie.
I. System
kształcenia - 6 + 3 + pełne 3*, a w technikum pełne
4
-
Proponujemy 12 lat
kształcenia ogólnego w rozbiciu na 6 lat szkoły
podstawowej + 3 lata gimnazjum + pełne 3 lata liceum
ogólnokształcącego. Za pozostawieniem obecnego
modelu kształcenia zdecydowanie przemawia fakt
obowiązkowego
9- letniego kształcenia ogólnego, co jest istotne w
aspekcie wyrównywania szans edukacyjnych oraz wydłuża
okres podjęcia decyzji co do wyboru dalszego kierunku
kształcenia (zawodowe, ogólnokształcące). Skrócenie o
rok kształcenia ogólnego będzie niekorzystne szczególnie
dla uczniów, którzy zdecydują się na dalsze kształcenie
w szkole zawodowej. Pełne 3 letnie liceum (4 letnie
technikum), umożliwi naszym zdaniem osiągnięcie celu
jakim jest przygotowanie młodzieży do zdania egzaminu
maturalnego.
-
*Co oznacza: „pełne 3”?
Postulowany system kształcenia ogólnego wiąże się ze
zmianą terminu egzaminów zewnętrznych.
Odnosząc się do obecnej organizacji roku szkolnego,
zdecydowanie postulujemy, by do egzaminu
gimnazjalnego uczniowie przystępowali w ostatnim
tygodniu maja lub pierwszym tygodniu czerwca, natomiast
egzamin maturalny powinien rozpocząć się dla
abiturientów w ostatnim tygodniu czerwca lub pierwszym
tygodniu lipca.
Podajemy jednocześnie pod rozważenie możliwość zmiany
obowiązujących terminów roku szkolnego zapisanego w art.
63 ustawy o systemie oświaty oraz terminów rozpoczęcia i
zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych określonych
w rozporządzeniu w sprawie organizacji roku szkolnego.
Sytuacja klimatyczna obserwowana w ostatnich latach
skłania do tego by rok szkolny kończył się najpóźniej
ok. 15 czerwca, a tym samym rozpoczynał ok. 20 sierpnia
danego roku. Warto również przemyśleć wprowadzenie
tygodniowej przerwy dla uczniów na przełomie
października i listopada ze względu na długi okres bez
odpoczynku dla dzieci i młodzieży
-
Uważamy, że należy dać
rodzicom możliwość faktycznego decydowania w sprawie
posłania do szkoły dziecka sześcioletniego bez
sankcjonowania tego opinią Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej, pod warunkiem odbycia
rocznego przygotowania przedszkolnego. Ponadto
uważamy, że obowiązek takiego przygotowania
przedszkolnego powinien dotyczyć wszystkich dzieci
pięcioletnich.
-
W każdym gimnazjum
należy bezwarunkowo zapewnić specjalistów
wspomagających proces edukacji jak: psycholog,
pedagog i doradca zawodowy, którzy powinni mieć ustawowo
określony tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin.
-
W szkołach
ponadgimnazjalnych dla młodzieży: liceach
ogólnokształcących, technikach oraz liceach
ogólnokształcących dla dorosłych, w których zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym
powszednim dniu września, należy zapewnić pełny
3-letni cykl nauczania ogólnego. Zajęcia dydaktyczne
winny się kończyć w każdej klasie i w każdej szkole w
jednakowym terminie np. w przedostatni/ostatni piątek
miesiąca czerwca.
-
Miejsce egzaminu.
Proponujemy, by egzamin maturalny organizować poza
siedzibą szkoły lub w szkole na podstawie umowy zawartej
z CKE lub podległych jej OKE (przeprowadzenie
egzaminu maturalnego jest zadaniem ustawowym OKE - art.
9c ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty) a JST lub
bezpośrednio dyrektorem szkoły, gdyż do egzaminu
maturalnego przystępują abiturienci a nie uczniowie
szkoły prowadzonej przez JST. Jest to więc dodatkowe
zadanie zlecane JST przez administrację rządową.
Wyniki i ewentualne egzaminy poprawkowe można
przeprowadzić w sierpniu. Rekrutacja (elektroniczna) na
uczelnie wyższe oraz ewentualne badanie predyspozycji
kandydatów na studentów może być prowadzona we
wrześniu.
-
Jednocześnie w modyfikowanym systemie
kształcenia ogólnego za istotne uważamy:
- utrzymanie i wzmacnianie edukacji włączającej w
szkołach ogólnodostępnych w ramach kształcenia ogólnego.
Tworzenie oddziałów integracyjnych nie powinno być
uzależniane od liczby uczniów, już przy jednym uczniu
winna być zagwarantowana konieczność tworzenia
oddziałów integracyjnych w szkole ogólnodostępnej.
Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi należy
zapewnić profesjonalną (uwzględniającą zalecenia z
orzeczeń PPP) opiekę, zgodnie z obowiązującymi zasadami
finansowania. Rodzice powinni mieć prawo wyboru szkoły
dla dziecka,
- w przypadku zmian w podstawach programowych
kształcenia ogólnego precyzyjnego określenia kanonu
wiedzy w powiązaniu z praktycznym jej zastosowaniem,
który powinien w stopniu pozytywnym opanować absolwent
szkoły. Niezbędnym jest na każdym etapie edukacji
kształcenie u uczniów umiejętności komunikacyjnych,
współpracy i współdziałania w zespole, uczenia się oraz
samooceny.
-
Proponujemy również, by
kwestie ewentualnych łączeń różnych typów szkół/placówek
w zespoły było autonomiczną decyzją JST, której
ustawowym zadaniem własnym jest zaspokajanie zbiorowych
potrzeb wspólnoty, do których należy edukacja publiczna.
II. Status
zawodowy nauczyciela
Wnioskujemy o zmiany przepisów zawartych w
ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.
U. z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.) oraz aktach wykonawczych,
dotyczących sposobu zatrudniania, kompetencji zawodowych,
czasu pracy, wynagradzania, sposobu motywowania i
awansowania nauczycieli. Wskazujemy na potrzebę powierzenia
nauczycielom współodpowiedzialności za jakość procesu
kształcenia uczniów i udziału w zarządzaniu
wewnątrzszkolnym. Proponowane zmiany mają na celu
podwyższenie jakości edukacji uczniów i usprawnienia
zarządzania szkołami.
Zdobywanie uprawnień do
wykonywania zawodu nauczyciela. |
Postulat |
Uwagi |
1. |
Dobór do zawodu
nauczyciela - podczas rekrutacji na kierunek
nauczycielski, uczelnia winna sprawdzić
predyspozycje kandydata do wykonywania zawodu
nauczyciela, tj. umiejętność pracy z uczniami i w
zespole nauczycieli oraz warunki psychofizyczne.
Postulujemy zawarcie kryteriów takiego doboru w
stosownym rozporządzeniu Ministra Nauki i
Szkolnictwa Wyższego. |
|
2. |
Kompetencje
nauczycieli:
1.
Standardy kształcenia w zawodzie nauczyciela powinny
być opracowywane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa
Wyższego przy stałym udziale Ministra Edukacji
Narodowej oraz konsultowane ze środowiskiem
pracodawców w oświacie.
2.
Odbywanie przez kandydatów w trakcie studiów praktyk
nauczycielskich w wymiarze wystarczającym do
zyskania odpowiedniej wiedzy o pracy z uczniami.
Otwartą pozostaje kwestia liczby godzin takich
praktyk. |
Pracodawcy w oświacie
dostrzegają niedostatki w przygotowaniu przyszłych
nauczycieli. Uwzględnienie potrzeb szkoły w tym
zakresie jest konieczne.
Studentom kończącym
studia nauczycielskie brak praktycznych
umiejętności, szczególnie w zakresie metodyki
nauczania, komunikowania się z uczniami,
rozpoznawania problemów rozwojowych dzieci i
młodzieży. Proponujemy by w trakcie studiów studenci
kierunków nauczycielskich odbywali całoroczne
praktyki w szkole. Takie rozwiązanie funkcjonowało
np. w NKJO, gdzie słuchacze odbywali praktykę w
określony dzień tygodnia przez cały okres zajęć w
danym roku szkolnym mając opiekuna ze strony szkoły
oraz osobę nadzorującą z kolegium. Co najmniej raz w
miesiącu pracownik kolegium obserwował zajęcia
słuchacza wspólnie z opiekunem i były one omawiane
ze słuchaczem. Pozwalało to również by słuchacz
poznawał specyfikę pozadydaktyczną pracy szkoły w
różnych okresach roku szkolnego. |
3. |
Państwowy egzamin
nauczycielski - przeprowadzany po ukończeniu
studiów, w trakcie stażu, konieczny do uzyskania
pełnego prawa wykonywania zawodu nauczyciela |
Kolejny etap doboru,
który pozwoli na wskazanie najlepszych kandydatów do
zawodu. Zdany egzamin będzie uprawniał do tytułu
„nauczyciela”.
Egzamin mogłyby
przeprowadzać wojewódzkie komisje egzaminacyjne
powoływane przez ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania, który w rozporządzeniu
określiłby skład i tryb postępowania komisji.
Komisja ta przeprowadzałaby także egzaminy na
stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. |
II. Wykonywanie
zawodu nauczyciela. Jakość pracy nauczyciela. |
Postulat |
Uwagi |
1. |
Awans zawodowy
nauczycieli:
1.
Po
ukończeniu studiów, kandydat na nauczyciela powinien
być zatrudniany na jeden rok szkolny i przejść
kolejne etapy, by móc zostać zatrudnionym na stałe:
a.
w ciągu
pierwszego roku powinien pracować pod obowiązkową
codzienną opieką wybranego nauczyciela, otrzymać
ocenę pracy dyrektora i zdać państwowy egzamin
nauczycielski,
b.
po
zdaniu egzaminu (tytuł nauczyciela), dyrektor może
przedłużyć umowę na kolejne dwa lata, podczas
których nauczyciel będzie odbywał staż na stopień
nauczyciela kontraktowego,
c.
po
odbyciu stażu i otrzymaniu pozytywnej oceny pracy za
okres stażu a następnie zdaniu egzaminu przed
komisją powołaną przez dyrektora szkoły, nauczyciel
uzyskuje stopień nauczyciela kontraktowego i może
być zatrudniony w szkole na czas nieokreślony,
d.
zatrudniony w szkole nauczyciel kontraktowy ma
prawo, po przepracowaniu co najmniej 2 lat od
momentu uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego,
wystąpić o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela
mianowanego, trwającego 2 lata i 9 miesięcy,
e.
postępowanie na stopień nauczyciela mianowanego jest
zakończone egzaminem zdawanym przed komisją właściwą
do przeprowadzania państwowych egzaminów
nauczycielskich,
f.
zatrudniony w szkole nauczyciel mianowany może, po
przepracowaniu co najmniej 2 lat od uzyskania
stopnia nauczyciela mianowanego, wystąpić o
rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela
dyplomowanego, trwającego 2 lata i 9 miesięcy,
g.
postępowanie na stopień nauczyciela dyplomowanego
kończy się egzaminem przed komisją właściwą do
przeprowadzania państwowych egzaminów
nauczycielskich.
2. Na każdym etapie
rozwoju zawodowego nauczyciel, bez względu na
stopień awansu zawodowego, jest zobowiązany do
samodoskonalenia się i ukończenia form doskonalenia
zawodowego. Do dyskusji pozostaje, czy określać
zakres tego doskonalenia, jego czas oraz sposób
podejmowania decyzji. |
W pierwszym roku pracy, po ukończeniu studiów,
kandydat na nauczyciela - jako rezydent - poznawałby
w praktyce specyfikę pracy szkoły, zadania
nauczyciela i inne obowiązki.
Dyrektor, wg stwierdzonych potrzeb określałby zakres
doskonalenia. Nauczyciel może zaproponować zakres i
formę doskonalenia (wymagana zgoda dyrektora) lub
korzysta ze wskazanych przez dyrektora form. |
2. |
Zarządzanie
wewnątrzszkolne:
Należy podjąć
działania w kierunku stworzenia nowego sposobu
realnego awansu w zawodzie nauczyciela,
pozwalającego na poziomy awans w ramach szkoły.
Należy zmierzać do utworzenia formalnych stanowisk
liderów w szkole tj.: zespołów przedmiotowych,
wychowawczych, koordynatorów, itp. |
System „awansu”
zawodowego nie jest wystarczająco pro-jakościowy.
Należy docelowo odejść od opłacania kolejnych,
następujących co kilka lat zbiurokratyzowanych
działań nauczycieli, zarzucić skomplikowany i
sztuczny system "awansu" na rzecz prostej zasady -
szkolni liderzy powinni otrzymać za swą pracę
wynagrodzenie, wpływ na zarządzanie szkołą oraz
odpowiedzialność za swe działania kierownicze.
Proponowane
rozwiązanie pozwoli zrealizować ambicje
nauczycieli-liderów w konstruktywny sposób, uruchomi
aktywność osób zaangażowanych w proces zarządzania,
spowoduje, że zaczniemy płacić za realnie wykonywaną
pracę. Nauczyciele-liderzy także w naturalny sposób
będą zdobywali doświadczenie oraz przygotowanie do
pełnienia w przyszłości innych ról kierowniczych
(np. dyrektora i wicedyrektora). |
III. Czas pracy
nauczyciela. Efektywność pracy. |
1. |
Należy rozważyć
zapisanie w ustawie godzin pobytu w szkole
(dostępność nauczyciela w szkole).
W ramach tych godzin
nauczyciel, oprócz zajęć dydaktycznych odbywanych w
ramach pensum, podejmowałby inne działania na
terenie szkoły związane przykładowo z:
e
zarządzaniem wewnętrznym (lider, koordynator,
przewodniczący);
e
opieką
nad stażystą w pierwszym roku jego pracy;
e
udziałem
w zebraniach (rady pedagogicznej, wywiadówki, prace
zespołów, szkolenia);
e
tworzeniem i prowadzeniem dokumentacji;
e
opieką
nad uczniami;
e
prowadzeniem zajęć pozalekcyjnych w różnej formie;
e
udziałem
w różnych formach doskonalenia zawodowego
organizowanych przez szkołę;
e
poznaniem specyfiki pracy na stanowiskach
urzędniczych, pomocniczych i obsługi w zakresie
organizacji pracy szkoły. |
Tego typu rozwiązanie
funkcjonuje w większości krajów europejskich. |
2. |
Wymiar urlopu
nauczyciela placówki feryjnej powinien być
określony w dniach, z możliwością skorzystania z
urlopu na żądanie, podobnie jak ma to miejsce w
przypadku nauczycieli placówek nieferyjnych. |
Obowiązujący dzisiaj
zapis art. 64 ust. 2 KN znacznie utrudnia prace
związane z przygotowaniem nowego roku szkolnego i
przeprowadzaniem egzaminów, gdyż termin 7 dni jest
zbyt krótki.
Ponadto w trakcie roku
szkolnego zdarzają się sytuacje, gdy nauczyciel
chce skorzystać z dnia wolnego z różnych powodów nie
opisanych w obowiązujących przepisach. W obecnym
stanie prawnym może wnioskować o urlop bezpłatny.
Możliwość skorzystania z urlopu na żądanie (podobnie
jak w placówkach nieferyjnych) umożliwi załatwienie
pilnych spraw przez nauczyciela. |
IV. Kogo powinna
dotyczyć nowa ustawa regulująca status zawodowy
nauczyciela. |
|
Nauczyciel - to
naszym zdaniem osoba, która wykonuje określony
rodzaj pracy, a nie osoba zatrudniona w określonym
miejscu pracy. |
Karta Nauczyciela
powinna dotyczyć, w szczególności osób pracujących
bezpośrednio z dziećmi, uczniami, wychowankami,
słuchaczami, itp.
Nie powinna ona
obejmować pracowników administracji oświatowej i
osób delegowanych, urlopowanych do pracy poza
szkołą. |
V. Wynagradzanie. |
|
Wynagrodzenie -
jak w przypadku wszystkich pracowników powinno być
wypłacane nauczycielom z dołu. |
Nauczyciele jako
jedyna grupa zawodowa otrzymują wynagrodzenie za
pracę, której
jeszcze nie wykonali.
Konieczność obliczania i wypłacania wynagrodzenia na
początku miesiąca (stałe składniki wynagrodzenia), a
następnie na koniec miesiąca (zmienne składniki
wynagrodzenia) powoduje komplikacje i utrudnia pracę
osobom to uposażenie naliczającym. |
III. Status
zawodowy dyrektorów szkół i placówek oświatowych
Wskazujemy na potrzebę jednolitego
dookreślenia zawodu dyrektora, uregulowania jego statusu
oraz zakresu autonomii. Zespół kompetencji, zakres
obowiązków dyrektora szkoły/placówki oświatowej oraz
profesjonalizacja zarządzania wyodrębniły stanowisko jako
odrębny zawód w instytucjach edukacyjnych o symbolu 134501,
co jest zawarte w załączniku do Rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. (Dz.
U. z 2015 r. poz. 1145). Postulujemy zmianę zapisów w
ustawie o systemie oświaty oraz Karcie Nauczyciela,
polegającą na uregulowaniu statusu dyrektora jako
pracownika, bez względu na to, czy kandydat na dyrektora
jest nauczycielem, czy osobą niebędącą nauczycielem. Zmiana
ta stanowiłaby ważny krok ku uporządkowaniu takich obszarów,
jak zagadnienia dotyczące zatrudniania dyrektora i jego
uprawnień pracowniczych, mających wpływ na jakość
zarządzania szkołą.
I. Powierzanie
stanowiska dyrektora szkoły. |
Postulaty |
Uwagi |
1. |
Konkursy na
stanowisko
1.
Należy
doprecyzować w ustawie o systemie oświaty
przypadki, w których organ prowadzący powierza
stanowisko dyrektora lub powołuje na nie na okres
krótszy niż 5 lat.
2.
Nauczyciele mający stopień awansu nauczyciela
kontraktowego z co najmniej 5-letnim stażem, powinni
mieć możliwość przystąpienia do konkursu (po
spełnieniu wszystkich pozostałych wymagań). |
Uważamy, że należy
określić katalog zamknięty przypadków, w których
organ prowadzący może stosować powierzenie kadencji
na okres krótszy niż 5 lat.
Poszerzy to zakres
nauczycieli, którzy będą mogli przystąpić do
konkursu i będzie szansą dla nauczycieli, którzy z
przyczyn od nich niezależnych (brak stabilności w
zatrudnieniu), nie mogą uzyskać wymaganego obecnie
stopnia awansu zawodowego, by przystąpić do
konkursu. |
2. |
Procedura
obsadzania stanowiska dyrektora i odwoływania z
niego.
1.
Należy w
sposób jasny i przejrzysty w ustawie o systemie
oświaty opisać sposób obsadzania stanowiska
dyrektora szkoły i odwoływania ze stanowiska.
2.
W
przypadku odwołania ze stanowiska, dyrektor powinien
mieć możliwość odwołania się od decyzji w trybie
administracyjnym, a nie wyłącznie sądowym. W ustawie
o systemie oświaty brak jest uregulowań, a art. 38
ustawy stwarza pole do nadużyć.
3.
W sposób
niebudzący wątpliwości należy zapisać uprawnienie
organu prowadzącego, dotyczące zatrudnienia
dyrektora będącego nauczycielem, rekrutującego się
spoza szkoły, w której przystępuje do konkursu, w
sytuacji, gdy z różnych przyczyn nie można
zastosować art. 18 Karty Nauczyciela. |
W ustawie Kodeks pracy
„powierzenie” stanowiska nie występuje jako forma
nawiązywania stosunku pracy, również ustawa o
pracownikach samorządowych nie przewiduje
zatrudnienia na podstawie „powołania” dyrektorów
szkół niebędących nauczycielami.
Dzisiejsze zapisy w
ustawie o systemie oświaty niespójne z innymi aktami
prawnymi oraz różnie interpretowane przez organy
prowadzące, są przyczyną nieporozumień i konfliktów. |
II. Doskonalenie
kompetencji dyrektora. |
1. |
1.
Osoby
bez doświadczenia kierowniczego, którym po raz
pierwszy powierza się stanowisko dyrektora,
proponujemy objąć obowiązkową opieką dyrektora z
długoletnim, co najmniej 5-letnim stażem w szkole.
2.
Należy
również zobowiązać dyrektora, który nie ma
doświadczenia kierowniczego, do doskonalenia przede
wszystkim w zakresie sprawowania nadzoru
pedagogicznego i nadzoru administracyjnego w
szczególności w zakresie finansów publicznych. |
Opieka
dyrektora–mentora znacznie ograniczy ryzyko
popełniania błędów w wykonywaniu zadań przez
niedoświadczonego dyrektora, (dotyczących
zarządzania finansami, kierowania zespołem,
organizowania procesów edukacyjnych). Taka baza
(zasób kadrowy) doświadczonych dyrektorów i byłych
dyrektorów, mających autorytet, osiągnięcia lub
rekomendację czy referencje instytucji albo
organizacji oświatowych, mogłaby powstać i
funkcjonować np. w powiecie, kuratorium lub w dużej
gminie.
W interesie szkoły,
organu prowadzącego
a także samego dyrektora jest dbałość o
profesjonalne i rzetelne wykonywanie powierzonych
dyrektorowi zadań. Żeby zdać sobie sprawę ze skali
zadań nałożonych na dyrektorów, dość wspomnieć, że
obecnie tych wynikających z prawa oświatowego jest
ponad 1100, z czego ponad 400* z nich to zadania
wspólne prawie dla wszystkich dyrektorów.
Dla funkcjonowania
szkoły jako instytucji niezbędna jest również
dyrektorowi znajomość i umiejętność stosowania w
codziennej pracy aktów prawnych z zakresu finansów,
administrowania, prawa pracy, itd. |
III. Jakość
zarządzania szkołą. Autonomia dyrektora. Współpraca
z innymi podmiotami. |
1. |
Precyzyjne
umocowanie statusu dyrektora.
Do dalszej dyskusji
pozostaje alternatywa: dyrektor - pracownik
samorządowy czy autonomiczny - jak jest aktualnie.
W takim stanie prawnym
postulujemy jednoznaczne wyszczególnienie czynności
z zakresu prawa pracy dokonywanych wobec dyrektora
przez organ prowadzący. |
Dyrektor powinien
pozostać w obszarze swych kompetencji niezależny. W
dzisiejszym stanie prawnym pozycja dyrektora jako
pracownika i pracodawcy, wydawałoby się jasna, wciąż
bywa przyczyną sporów w relacjach dyrektora szkoły
z organem prowadzącym, mających nierzadko swój finał
w sądach pracy.
Zwracamy też uwagę na
to, że nauczyciel, któremu organ prowadzący powierza
stanowisko dyrektora, pozostaje w szkole
nauczycielem podlegającym zapisom ustawy Karta
Nauczyciela, czyli objąwszy stanowisko, dokonuje
jako pracodawca czynności z zakresu prawa pracy
także wobec siebie. W praktyce ta autonomia jest
często naruszana. |
2. |
Wskazanie osoby
odpowiedzialnej za nadzór nad finansami oraz
sprawami administracyjnymi i gospodarczymi.
Na wniosek
nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora
szkoły, obligatoryjnym powinno być tworzenie
stanowiska kierowniczego w zakresie obowiązków
administracyjno-gospodarczych. Osoba taka powinna
mieć przypisany nadzór w zakresie spraw finansowych,
administracyjnych i gospodarczych, podobnie jak ma
to miejsce obecnie, w przypadku pełnienia nadzoru
pedagogicznego zgodnie z art. 36 ust. 2a. |
Uważamy, że podobnie
jak w służbie zdrowia,
gdzie dyrektorem jest
lekarz, odpowiedzialność za kwestie
administracyjno-gospodarczo-finansowe spoczywa na
kierowniku do ww. spraw. W przypadku szkoły/placówki
jest to zadanie i odpowiedzialność organu
prowadzącego art. 5 ust. 7 ustawy o systemie
oświaty.
Dyrektor szkoły
powinien ponosić wyłączną odpowiedzialność za
realizację zadań określonych w art. 21a ustawy o
systemie oświaty oraz sprawy kadrowe. Pozostałe
kwestie, po akceptacji dyrektora, winien realizować
i ponosić za nie odpowiedzialność organ prowadzący
lub wskazana osoba z wyłączeniem
dyrektora-nauczyciela. |
IV. Wykonywanie
zawodu dyrektora. |
1. |
Urlop dyrektora.
Urlop dyrektora
szkoły/placówki feryjnej powinien być określony w
dniach, z możliwością skorzystania z urlopu na
żądanie. Można tu zastosować rozwiązanie
przewidziane dla placówek nieferyjnych. |
Rozwiązanie uznajemy
za korzystne ze względu na specyfikę pracy
szkoły/placówki feryjnej. Obecnie urlop dyrektora w
wymiarze ferii i i w czasie ich trwania pozostaje
nim na papierze. |
2. |
Czas pracy
dyrektora - W przypadku dyrektora szkoły
proponujemy zastosowanie systemu zadaniowego czasu
pracy. |
Obowiązki dyrektora
szkoły przede wszystkim koncentrują się wokół zadań
związanych z zarządzaniem placówką. Czas pracy
dyrektora szkoły musi uwzględniać również godziny
potrzebne na realizację pensum nauczycielskiego oraz
na przygotowanie się do zajęć. Dyrektor szkoły, ze
względu na zakres obowiązków nie jest w stanie
precyzyjnie określić godziny rozpoczęcia i
zakończenia pracy. Nie można odgórnie ustalać
dziennej liczby godzin pracy. |
2. |
Pensum dyrektora.
Proponujemy zwolnienie
dyrektora szkoły, w której nie utworzono stanowiska
wicedyrektora, z obowiązku wypracowania pensum.
Jeśli dyrektor takiej szkoły uzna, że powinien być
jednocześnie nauczycielem, należy pozostawić to jego
decyzji i umożliwić mu zwrócenie się do organu
prowadzącego o ustalenie pensum (z uwzględnieniem
obniżki).
W przypadku szkół,
w których utworzono stanowisko wicedyrektora,
proponujemy, by pozostawić do wyboru dyrektorowi
szkoły, czy jego pensum będzie określane/rozliczane
w wymiarze tygodniowym czy np. w wymiarze rocznym. |
Dyrektor pozbawiony
wsparcia wicedyrektora jest nadmiernie obciążony
obowiązkami związanymi z zarządzaniem i
administrowaniem, toteż trudno jest mu wywiązywać
się rzetelnie z dodatkowych obowiązków jako
nauczyciel.
Nierównomierne
obciążenie dyrektora w poszczególnych okresach roku
szkolnego, czyli spiętrzenie zadań wynikających ze
specyfiki pracy szkoły oraz konieczność załatwiania
na bieżąco spraw pilnych, jest przyczyną
niezawinionej przez dyrektora nieobecności na
lekcjach. Obowiązek wypracowania pensum w skali roku
pozwoli dyrektorowi na bardziej racjonalne
wykorzystanie czasu poświęcanego na pracę
bezpośrednio z uczniami. |
3. |
Ocena pracy
dyrektora.
1.
Stoimy
na stanowisku, że dyrektor szkoły powinien być
oceniany za sprawowanie funkcji dyrektora. W
przypadku otrzymania oceny negatywnej konsekwencją
powinno być odwołanie ze stanowiska dyrektora.
2.
Uważamy
za nieuprawnione praktyki organów prowadzących,
polegające na zasięganiu opinii rady pedagogicznej
przy dokonywaniu oceny pracy dyrektora. |
W obecnym stanie
prawnym ocena negatywna pracy dyrektora skutkuje
automatycznym pozbawieniem pracy na stanowisku
nauczyciela.
Naszym zdaniem,
obowiązujące przepisy nie dają radzie pedagogicznej
kompetencji do wydawania opinii o pracy dyrektora
przy dokonywaniu oceny jego pracy. Uważamy, że gdyby
ustawodawca chciał dać takie uprawnienie radzie
pedagogicznej wpisałby to wprost w zapisy art. 6
ust. 7 KN (w przypadku gdy w szkole nie ma rady
szkoły), podobnie jak jest to ujęte w art. 52 ust. 2
ustawy o systemie oświaty. |
* A. Jeżowski; ”Zadania dyrektora szkoły
i placówki oświatowej”; wyd. IBO; 2009
IV. Nadzór pedagogiczny
Poniżej odnosimy się do trzech obszarów
nadzoru – kontroli, ewaluacji
zewnętrznej i ewaluacji wewnętrznej.
Jeśli chcemy zachęcać szkoły do podejmowania
rzeczywistych działań projakościowych, powinniśmy
doskonalić obecny system nadzoru pedagogicznego, oparty o
nowoczesne metody ewaluacyjne, (stosowane przez państwa
o wysokim poziomie szkolnictwa, takie jak np. Finlandia).
1. Z elementów
systemu nadzoru, zdaniem Stowarzyszonych, bardzo
dobrze funkcjonuje „twarda” część nadzoru - kontrola
w obecnej formie.
Uzasadnienie: Sprawowana kontrola polega na badaniu
zgodności z prawem określonego zakresu obszarów działalności
szkoły. Kontrola jest jasna i przejrzysta. Jest to najlepiej
funkcjonująca forma nadzoru pedagogicznego.
2. Ulepszenia
wymaga ewaluacja zewnętrzna – w założeniu dział nadzoru mogący znakomicie
spełniać zadanie gromadzenia informacji niezbędnych państwu
do podwyższania jakości edukacji. Występują tu jednak
postulaty kadry kierowniczej, których realizacja jest
niezbędna:
- Postulujemy
otwarcie naboru na funkcje ewaluatorów
i opracowanie kryteriów tego naboru z wykazem wymaganych
kompetencji i zakresu zadań. Należy stworzyć silne wsparcie
w zakresie doskonalenia ewaluatorów pod kątem ww.
opracowanego zakresu kompetencji.
Uzasadnienie:
Kluczowe dla jakości ewaluacji są kompetencje ewaluatorów.
Poważnym błędem jest ograniczenie naboru na ewaluatorów
do li tylko wizytatorów. Nie stanowi to kryterium
jakościowego.
- Zalecamy
ograniczanie zadań ewaluatorów oraz poziomu obciążenia
ich pracą ze względu na niekorzystny dla jakości ewaluacji
wpływ dzisiejszych praktyk.
Uzasadnienie:
Nadmierne obciążenie ewaluatorów pracą i zadaniami jest
niekorzystne dla jakości ewaluacji. W praktyce niektórych
Kuratoriów Oświaty dostrzegamy, że ewaluatorom powierza się inne zadania, w tym kontrolne, co
uważamy za niewłaściwe.
- Oczekujemy
poprawy jakości narzędzi ewaluacyjnych.
Uzasadnienie: Zbyt wiele czasu zajmuje ewaluatorom
umieszczanie danych w formularzach na platformie
ewaluacyjnej, przez co nakład pracy wizytatora jest
niewspółmierny do efektów. Należy ulepszyć sposób używania
tego narzędzia. Należy zbadać, czy narzędzia służące
przeprowadzaniu ewaluacji są właściwie skonstruowane i
skierowane do właściwego adresata oraz czy właściwa jest
ilość pytań zawartych w kwestionariuszu . Niewłaściwy jest
sposób wypełniania ankiet/ kwestionariuszy, ponieważ, przy
dużej objętości, nie jest możliwy zapis części pracy. Jako
niską oceniamy funkcjonalność, przyjazność użytkownikowi
platformy internetowej www.npseo.pl. Przed wszystkim mało
przyjazny jest dostęp do konta użytkownika.
3.
Priorytetem należy uczynić
ewaluację wewnętrzną, najistotniejszą dla jakości pracy
szkoły. Uzasadnienie: Autoewaluacja, refleksja
dokonywana w szkole najskuteczniej motywuje nauczycieli do
lepszej pracy. Należy jednocześnie jakość przeprowadzania
ewaluacji wewnętrznej uczynić jednym z najważniejszych
kryteriów ewaluacji zewnętrznej.
V. Doskonalenie zawodowe nauczycieli
W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli za istotne
uważamy, że należy:
-
zapewnić środki na
doskonalenie w wysokości 1 % (postulujemy zaprzestanie
praktyki ostatnich lat, blokowania stosownego zapisu
Karty Nauczyciela poprzez ustawy okołobudżetowe).
-
zagwarantować autonomię
szkoły w realizacji wydatków z doskonaleniem dyrektora
włącznie.
-
wspomaganie szkół i
placówek organizować wyłącznie na życzenie/zaproszenie
szkoły na zasadach ustalonych pomiędzy dyrektorem a
wspomagającym /osoba lub instytucja/,musi odpowiadać na
realne potrzeby i oczekiwania szkoły/placówki.
Ponadto uważamy, że należy zachować relacje
między wspomaganiem a doskonaleniem nauczycieli. W ramach
wspomagania, poza działaniami skierowanymi do całej kadry
pedagogicznej, powinno być realizowane również wsparcie dla
pojedynczych nauczycieli, o ile wynika to ze zdiagnozowanych
potrzeb szkoły.
VI. Finansowanie edukacji
Uważamy, że należy traktować finanse na oświatę nie jako
wydatki ale jako inwestycję. Wskazujemy na potrzebę
określenia minimalnych, podstawowych standardów
edukacyjnych warunkowanych np. gęstością zaludnienia, na
których podstawie budżet państwa gwarantowałby określony
minimalny % subwencji oświatowej. Należy objąć
subwencjonowaniem wszystkie oświatowe zadania obligatoryjne
dla jednostki samorządu terytorialnego adekwatnie do
potrzeb.
|