OSKKO zostało poproszone przez MEN o
zaopiniowanie
poniższego projektu ustawy.
Zapraszamy do zapoznania się z projektem aktu:
Treść
projektu ustawy
Uzasadnienie
Ocena Skutków Regulacji
AKTUALIZACJA - stanowisko OSKKO.
OSKKO, po konsultacji ze środowiskiem kadry
kierowniczej oświaty przekazuje poniższe uwagi i wnioskuje o ich
uwzględnienie:
Proponowana zmiana |
Uwagi – propozycje - postulaty |
Art. 33 ust.1 pkt 3
udzielaniu pomocy
przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego,
szkołom i placówkom, o których mowa w art. 2 pkt 2 – 10, z
wyłączeniem zakładów kształcenia nauczycieli, oraz szkołom,
zespołom szkół, szkolnym punktom konsultacyjnym przy
przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych
i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej
i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych; |
Pojęcie udzielanie pomocy jest terminem
bardzo obszernym. Obecnie udzielanie pomocy jest utożsamiane
z przekazaniem informacji i formułowaniem wniosków z
pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Proponujemy:
doprecyzować w sposób jednoznaczny pojęcie
„udzielanie pomocy” o formy i zakres tej „pomocy” lub
zastąpić terminem - udzielanie informacji
zgodnie z art. 35 ust.1 pkt f) –
projektowanej
zmiany
|
Art.,33 ust.3 pkt 4
wstępu w charakterze obserwatora na zajęcia
dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i inne zajęcia
organizowane przez przedszkole, inną formę wychowania
przedszkolnego, szkołę i placówkę, o której mowa w art. 2
pkt 2 – 10,
z wyłączeniem zakładu kształcenia nauczycieli, oraz szkołę,
zespół szkół i szkolny punkt konsultacyjny przy
przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym i
przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej |
Zdecydowanie brak racjonalnego uzasadnienia
dla możliwości wstępu w charakterze obserwatora na
zajęcia edukacyjne bez obowiązku poinformowania o tym
dyrektora. Przepisy obowiązującego prawa jednoznacznie
wskazują jakie kontrolne instytucje Państwa mają prawo
wstępu na teren zakładu pracy, bez informowania o tym fakcie
pracodawcy, podając przy tym uzasadniony, zgodny z normami
przyjętymi w naszym systemie prawnym, powód takiej
interwencji. Tego typu przesłanki nie mają odzwierciedlenia
w zakresie nadzoru pedagogicznego.
Stanowczo
proponujemy
pozostawić zapis art. 33 ust 3 pkt 4 w obecnie
obowiązującej formie.
|
Art.35 ust. 3
W celu realizacji zadań, o których mowa w
ust. 1 pkt 3, minister właściwy do spraw oświaty i
wychowania może, w drodze rozporządzenia, utworzyć
specjalistyczną jednostkę nadzoru oraz określić jej
organizację i szczegółowy zakres powierzonych zadań.
|
Brak uzasadnienia do tworzenia kolejnej
instytucji - jednostki nadzoru (koszty tworzenia
i utrzymania), która miałaby współistnieć
z kuratorium.
Proponujemy:
Adekwatne do potrzeb modyfikować strukturę
obecnie funkcjonującej jednostki nadzoru – kuratorium - bez
konieczności tworzenia nowych specjalistycznych jednostek
nadzoru.
Rozważyć także poszerzenie zakresu katalogu
zleceń występujący w obecnie obowiązującym stanie prawnym (w
nawiązaniu do aktualnego Art. 35 ust 5a) |
art. 41. ust. 1 kompetencji stanowiących RP
należy:
pkt 6 ustalanie sposobu wykorzystania wyników
nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub
placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu
doskonalenia pracy szkoły lub placówki. |
Rada pedagogiczna winna mieć prawo
opiniowania ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru
pedagogicznego, pełnionego również przez dyrektora w ramach
jego kompetencji, a nie jego stanowienia.
Proponujemy:
Przenieść proponowany zapis do art. 41 ust.
2 |
Art. 54 ust.2 pkt 1
uchwalanie
w porozumieniu z radą pedagogiczną programu
wychowawczego szkoły dostosowanego do potrzeb rozwojowych
uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego
wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym
skierowane do uczniów realizowanego przez nauczycieli,
uwzględniającego wszystkie treści i działania o charakterze
profilaktycznym skierowane do
uczniów, nauczycieli i rodziców |
W pełni popieramy propozycję zawartą w art.
53, ust. 3a dotyczącą wydłużenia do 3 lat kadencji rady
rodziców.
Po raz kolejny postulujemy jednak, by
kompetencję uchwalania programu wychowawczego przekazać
radzie pedagogicznej z warunkiem uzyskania pozytywnej opinii
Rady Rodziców zmieniając zapisy art. 54 ust. 2 pkt1 oraz
ust. 4
|
Art. 55
ust.5a
Samorząd uczniowski opiniuje projekt sposobu wykorzystania
wyników nadzoru pedagogicznego, sprawowanego nad szkołą lub
placówką przez organ nadzoru pedagogicznego.”
|
Proponujemy:
by kompetencję opiniowania przez Samorząd
uczniowski projektu sposobu wykorzystania wyników nadzoru
pedagogicznego przyjąć z zastrzeżeniem, że nie dotyczy
Samorządu uczniowskiego w szkołach podstawowych
uzasadnienie - wiek uczniów; 6-12 lat
|
Pobierz stanowisko OSKKO w formacie pdf.
|