W odpowiedzi na Państwa pismo DKOS-1/ DB5022 /03       z dn. 17 maja 2003 przedstawiam stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty w sprawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 1

Tabela: Stanowisko OSKKO wobec poszczególnych punktów Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego.

Punkty § l-go. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego Stanowisko OSKKO wobec proponowanych zmian:
1) w § 2 ust. l otrzymuje brzmienie:

„l. W szkołach, z zastrzeżeniem ust. 2-4, zajęcia dydaktyczno -- wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, z wyjątkiem soboty, a kończą w ostatni piątek czerwca.";

OSKKO popiera proponowane terminy, z zastrzeżeniem § 2. ust.1. Stanowiska OSKKO
2) w § 3 w ust. l pkt 2 otrzymuje brzmienie:

,,2) ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od polowy stycznia do końca lutego, z zastrzeżeniem ust. 2; terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na terenie poszczególnych województw ustala - po zasięgnięciu opinii wojewodów i kuratorów oświaty - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania i ogłasza je nie później niż do końca czerwca każdego roku poprzedzającego rok, w którym będą trwały ferie zimowe,";

OSKKO jest jednoznacznie przeciwne odebraniu kuratorom oświaty decyzji w sprawie terminów rozpoczęcia ferii w poszczególnych województwach. Terminy uogólnione - od polowy stycznia do końca lutego nie budzą, naszym zdaniem, zastrzeżeń.

 

 

 

 

 

 

3) w § 6:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Dzień, w którym odbywa się sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, jest w szkołach podstawowych dniem wolnym od zajęć dydaktycznych.";

Z zastrzeżeniem § 2. ust.1. Stanowiska OSKKO

 

b) po ust. 2 dodaje się ust. 3 - 5 w brzmieniu:
 „3. Dni, w których odbywa się egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum, są w gimnazjach dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych. Z zastrzeżeniem § 2. ust.1. Stanowiska OSKKO
4. Dni, w których odbywa się pisemny egzamin dojrzałości lub pisemny egzamin maturalny, są w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych, technikach, uzupełniających liceach ogólnokształcących i technikach uzupełniających, dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych. Z zastrzeżeniem § 2. ust.1. Stanowiska OSKKO
5. Dla uczniów, którym rodzice (prawni opiekunowie) nie mogą zapewnić opieki w dniach, o których mowa w ust. 2-4, szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo-opiekuńczych.". Bez zastrzeżeń
   
   

§ 2

1)      Postulujemy globalne uporządkowanie kwestii odrabiania dni między dniami świątecznymi oraz dni wolnych od zajęć dydaktycznych podczas egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w §1, u 3. komentowanego rozporządzenia dzięki proponowanemu w  §1 ust. 1. późniejszemu zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.  Uważamy, że tak wydłużony termin zakończenia zajęć pozwala uczynić wolnymi od nich wymienione dni – zarówno te między dniami świątecznymi, jak i te podczas egzaminów i sprawdzianów. Ponadto przestanie być problemem dowolność planowania i brak przewidywalności kalendarza roku szkolnego w poszczególnych placówkach oświatowych.

§ 3

1)      Zwracamy uwagę na kwestię dnia Edukacji Narodowej. Aktualną organizację tego dnia uważamy za uregulowaną niejednoznacznie.

2)     Sugerujemy zmianę terminu egzaminów maturalnych oraz egzaminów z przygotowania zawodowego i nauki zawodu. Naszym zdaniem najkorzystniejsze dla niezaburzonego przebiegu zajęć dydaktycznych byłoby przeprowadzenie ww. egzaminów w ostatnim tygodniu czerwca oraz uczynienie tych dni wolnymi dla pozostałych uczniów. Zdając sobie sprawę ze stopnia komplikacji zagadnienia pozostawiamy je do oddzielnego rozważenia.

3)     Z doświadczeń ubiegłorocznej Nowej Matury wynika, że dni wolnych na egzaminy pisemne wypadnie za dwa lata  kilkakrotnie więcej niż przy maturze starego typu (zależnie od wyboru uczniów danej szkoły). Dyrektorom szkół bardzo ułatwiłoby organizację egzaminów bardziej precyzyjne sformułowanie przepisów dotyczących dni wolnych w czasie Matury 2005.