OSKKO zostało poproszone przez MEN o
zaopiniowanie
poniższego projektu ustawy.
Zapraszamy do zapoznania się z projektem aktu:
Treść
projektu ustawy
Uzasadnienie
Zapraszamy do udziału w konsultacji
na Forum OSKKO:
Dyskusja
na Forum OSKKO
I. Określenie na poziomie ustawowym kryteriów rekrutacji, w tym
wskazanie grup kandydatów o szczególnym statusie uprzywilejowania
oraz hierarchii poszczególnych kryteriów.
Kryteria, którymi należy się kierować w procesie rekrutacji do
publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania
przedszkolnego, publicznych szkół i placówek zostały podzielone na
trzy grupy.
Pierwsza grupa uwzględnia
zakres potrzeb wynikających z umowy społecznej, Osoby, które z
przyczyn losowych mają trudniejszą sytuację rodzinną, finansową lub
zdrowotną uzyskują od państwa szczególną pomoc. Kryteria zostały
odmiennie sformułowane w zależności od tego, czy dotyczą dzieci i
młodzieży, czy dorosłych. Wszystkie kryteria z tej grupy mają
jednakową wartość i nie mogą być dowolnie wybierane w procesie
rekrutacji.
Druga grupa kryteriów
uwzględnia zakres społecznych potrzeb rodziny. Ich zaspokojenie
sprzyja wychowawczej i opiekuńczej roli rodziny poprzez zapewnienie
możliwości korzystania z publicznego przedszkola, publicznej innej
formy wychowania przedszkolnego lub publicznej szkoły lub placówki,
które znajdują się w dogodnym położeniu ze względu na realizację
różnorodnych funkcji życiowych przez poszczególnych członków
rodziny. Sprzyja to pogodzeniu obowiązków zawodowych z obowiązkami
rodziców, a dzieciom stwarza poczucie bezpieczeństwa. Organy
prowadzące będą miały możliwość wprowadzenia w tej grupie kryteriów
dodatkowych (nie więcej niż trzech), jednak kryteria te nie mogą
mieć przyznanej większej liczby punktów niż kryteria określone w
ustawie.
Trzecia grupa kryteriów
uwzględnia indywidualne zdolności kandydatów, ich predyspozycje i
zainteresowania, które powinny być wzięte pod uwagę przy dokonywaniu
rekrutacji do szkół i placówek, wymagających specjalnych
predyspozycji (np. szkoły artystyczne, dwujęzyczne, sportowe i
mistrzostwa sportowego, placówki oświatowo-wychowawcze, poszczególne
typy szkół ponadgimnazjalnych).
II. Określenie na poziomie ustawowym zasad przeprowadzania
rekrutacji.
1. Rekrutacja do publicznych przedszkoli i innych form wychowania
przedszkolnego:
-
W pierwszym etapie
postępowania rekrutacyjnego bierze się pod uwagę kandydatów
zamieszkałych na obszarze danej gminy.
-
W przypadku większej liczby kandydatów niż
wolnych miejsc przeprowadza się kolejne etapy postępowania
rekrutacyjnego. W drugim i trzecim etapie brane są pod uwagę
odpowiednio kryteria z pierwszej i drugiej grupy. Jeżeli po
przyjęciu kandydatów zamieszkałych na terenie danej gminy
publiczne przedszkole (inna forma wychowania przedszkolnego)
dysponuje nadal wolnymi miejscami, można – na wniosek rodziców –
przyjąć dzieci zamieszkałe poza terenem tej gminy zgodnie z
zasadami postepowania rekrutacyjnego przeprowadzanego w stosunku
do dzieci zamieszkałych na terenie gminy.
2. Rekrutacja do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów:
-
Zachowane zostają
dotychczasowe rozwiązania: uczniowie mieszkający w obwodzie
danej szkoły są przyjmowani z urzędu, bez postępowania
rekrutacyjnego. Jeśli szkoła dysponuje wolnymi miejscami może
przyjąć uczniów mieszkających poza obwodem szkoły, po
przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
3. Rekrutacja do publicznych szkół ponadgimnazjalnych:
-
Zachowane zostaną (w
dużym zakresie) dotychczas obowiązujące rozwiązania: warunkiem
przyjęcia do publicznej szkoły ponadgimnazjalnej (oprócz szkół
policealnych) jest wcześniejsze ukończenie gimnazjum, a w
przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie – posiadanie
zaświadczenia lekarskiego orzekającego o braku przeciwskazań
zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
-
Tak jak obecnie będą brane pod uwagę
wyniki uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na
świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu
gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami). Zmianie ulegnie
zakres przedmiotów, z których oceny będą brane obowiązkowo pod
uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym: będą to oceny z języka
polskiego i matematyki oraz z dwóch wybranych przedmiotów.
-
W przypadku równorzędnych wyników
uzyskanych w pierwszym etapie postepowania rekrutacyjnego
przeprowadza się kolejne etapy na zasadach określonych w
ustawie.
4. Zostaną zachowane uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad
przedmiotowych i laureatów konkursów przedmiotowych o zasięgu
wojewódzkim lub ponadwojewódzkim: będą oni przyjmowani bez
postępowania rekrutacyjnego do wybranego publicznego gimnazjum lub
publicznej szkoły ponadgimnazjalnej.
5. Ustawa określa również zasady przeprowadzania rekrutacji:
-
do publicznych szkół
policealnych,
-
do publicznych szkół sportowych i szkół
mistrzostwa sportowego,
-
do publicznych szkół dwujęzycznych,
-
do publicznych oddziałów międzynarodowych,
-
do publicznych szkół dla dorosłych,
-
do publicznych szkół i placówek
artystycznych,
-
na zajęcia organizowane w publicznych
placówkach oświatowo-wychowawczych,
-
do publicznych placówek zapewniających
opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza
miejscem zamieszkania,
-
na formy pozaszkolne prowadzone przez
publiczne placówki kształcenia ustawicznego, kształcenia
praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego,
-
na kwalifikacyjne kursy zawodowe
prowadzone przez publiczne placówki kształcenia ustawicznego,
kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia
zawodowego.
6. W drodze rozporządzenia zostanie określony obowiązujący na
terenie całego kraju, jednolity sposób przeliczania na punkty
niektórych kryteriów, między innymi wyników egzaminu gimnazjalnego i
wyników na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz szczególnych
osiągnięć wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły.
III. Określenie na poziomie ustawowym procedury przeprowadzania
rekrutacji, w tym procedury odwoławczej w przypadku odmowy przyjęcia
kandydata oraz zasad ujawniania i przetwarzania danych osobowych
uczestników procesu rekrutacji.
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się na wniosek rodzica albo
osoby pełnoletniej składany do dyrektora wybranego przedszkola
(osoby kierującej inną formą wychowania przedszkolnego), szkoły lub
placówki. Określona została zawartość wniosku oraz wymagane
dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów na poszczególnych
etapach rekrutacji. W przypadku rekrutacji do przedszkoli, innych
form wychowania przedszkolnego albo szkół ponadgimnazjalnych wniosek
można składać maksymalnie do trzech podmiotów.
Postępowania rekrutacyjne kończy się wydaniem decyzji o przyjęciu
albo nieprzyjęciu kandydata, do której stosują się przepisy kodeksu
postępowania administracyjnego oraz przepisy o zaskarżaniu decyzji
do sądu administracyjnego. Wydanie tej decyzji następuje poprzez
ogłoszenie listy kandydatów przyjętych i listy kandydatów
nieprzyjętych. Przepisy regulują także okres przechowywania
dokumentacji powstałej w toku procedury rekrutacyjnej.
IV. Ustawa doprecyzowuje także inne obszary:
-
Wydawcy podręczników
lub firmy dokonujące obrotu podręcznikami nie będą mogły
oferować, obiecywać ani udzielać szkołom i nauczycielom
jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni, w
zamian za dokonanie wyboru określonego podręcznika lub
dostarczenie dowodów, że doszło do jego nabycia. Proponowany
zapis ma na celu wyeliminowanie praktyk nakłaniania szkół i
placówek do dokonywania wyboru podręczników szkolnych i innych
pomocy dydaktycznych ze względu na dodatkowe korzyści.
Nauczyciele powinni dokonywać wyboru podręczników kierując się
wyłącznie przesłankami dydaktycznymi oraz potrzebami i
możliwościami uczniów.
-
W przedszkolu będzie możliwe zatrudnienie
specjalistów, którzy mogą prowadzić zajęcia wykraczające poza
podstawę programową (za zgodą kuratora oświaty). Obecnie taka
możliwość istnieje tylko w szkołach.
-
W szkole podstawowej będzie mogła być
zatrudniona osoba (która posiada przygotowanie uznane przez
dyrektora szkoły za odpowiednie do wykonania tych czynności) w
celu wsparcia przeprowadzania obowiązkowych zajęć edukacyjnych
lub prowadzenia opieki świetlicowej.
-
Doprecyzowane zostały zasady
funkcjonowania świetlicy w szkole. W świetlicy szkolnej
przebywają zarówno dzieci, które w związku z godzinami pracy
rodziców przebywają w świetlicy systematycznie, jak i dzieci
korzystające ze świetlicy nieregularnie. Wpływa to na formę
spędzania czasu, jaką organizuje się dla dzieci w świetlicy, ze
względu na czas obecności dziecka mogą to być określone zajęcia
lub opieka. W związku z tym szkoła podstawowa oraz szkoła
prowadząca kształcenie specjalne, na
wniosek rodziców będzie zobowiązana zapewnić opiekę świetlicową tym
uczniom, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas
pracy rodziców. Przepis ten będzie można stosować także w
gimnazjum, jeśli zajdzie taka potrzeba. Natomiast w przypadku
uczniów, którzy ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub
inne okoliczności wymagają zapewnienia opieki w szkole, szkoła
zapewnia zajęcia opieki świetlicowej.
-
Proponuje się, aby obowiązkiem gminy był
również zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej
opiekuna dziecka do czasu ukończenia przez niego siódmego roku
życia w sytuacji, gdy droga dziecka z domu do szkoły przekroczy
odległość 3 km.
-
Doprecyzowane zostaną przepisy pozwalające
jednostce samorządu terytorialnego, będącej organem prowadzącym
szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na przekazanie
prowadzenia takiej szkoły osobie prawnej, niebędącej jednostką
samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej. Celem
zaproponowanych zmian jest między innymi uniknięcie
przekazywania przez gminy szkół i placówek publicznych do
prowadzenia gminnym spółkom prawa handlowego, które zostały w
tym celu powołane przez gminy. Zakładanie szkół i placówek
publicznych przez spółkę prawa handlowego utworzoną przez gminę
jest rozwiązaniem, które nie znajduje umocowania w obecnym
systemie prawnym.
Przewiduje się, że ustawa wejdzie w życie na początku 2014 roku,
zatem w trakcie roku szkolnego. W związku z tym zasady przyjmowania
do szkól podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych na rok
szkolny 2014/15 będą oparte na przepisach przejściowych, które
zachowują co do zasady dotychczasowe rozwiązania.
Natomiast rekrutacja do przedszkoli, innych form wychowania
przedszkolnego, pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego, szkół
dla dorosłych, szkół policealnych, na kwalifikacyjne kursy zawodowe
oraz na zajęcia organizowane w placówkach oświatowo- wychowawczych
będzie już przeprowadzana na podstawie kryteriów i zasad określonych
w projekcie. |