powrót

Stanowisko Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.

 


 Uwagi Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty

dotyczące

projektu z dnia 15 września 2011 r. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach

 

W związku ze skierowaniem do konsultacji projektu rozporządzenia w sprawie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach informuję, że Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty zgłasza do w/w aktu pytania oraz wnioski:

Lp.

Pytania OSKKO

1.

W części II są określone efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszarów kształcenia, gdzie jest podział na obszary ale podane tam umiejętności za każdym razem są zatytułowane: Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: (i tu podane są zawody wchodzące w obszar kształcenia) - Nie jest jasne, czy chodzi o efekty kształcenia w zakresie wspólnym dla podanych zawodów (czasem jest to tylko jeden zawód), czy umiejętności jakie musi mieć kandydat rozpoczynający kształcenie...?

2.

Czemu są zawody na poziomie technikum o 1 kwalifikacji - czy to oznacza, że uczniowie ci aby otrzymać dyplom i tytuł zawodowy będą musieli zdać tylko 1 egzamin, a nie tak jak inni 3 egzaminy?

3.

Czy w zawodach mających  wyodrębnione 2 lub 3 kwalifikacje, trzeba je zdobywać w kolejności przewidzianej w III części podstawy programowej, czy też kolejność zdawania egzaminów w zakresie poszczególnych kwalifikacji jest dowolna? Ani to rozporządzenie, ani pozostałe nie wyjaśniają tej sprawy, a numerowanie kwalifikacji sugeruje, że kolejność ma znaczenie, ale warto byłoby to jasno zaznaczyć.

4.

Dlaczego czasem przewidywane możliwości dalszego kształcenia w części III są nierealne z powodu braku możliwości zdania egzaminów z niektórych kwalifikacji w innym trybie niż w czasie nauki technikum, szkole tylko młodzieżowej, niedostępnej dla absolwenta ZSZ, czy młodocianego, który ukończył naukę zawodu u pracodawcy?

5. Podstawa programowa zawiera minimalne liczby godzin wymagane w kształceniu w danym zawodzie z podziałem na kwalifikacje oraz zastrzeżeniem, że należy je powiększyć, jeśli ramowy plan nauczania przewiduje większą minimalną liczbę godzin. A co wówczas, gdy ramowy plan nauczania przewiduje mniejszą liczbę godzin niż ta podana w podstawie programowej?

6.

Dlaczego na przykład technik budownictwa nie musi posiadać wiedzy/umiejętności dotyczących wykonywania:

 - konstrukcji betonowych i żelbetowych

 - konstrukcji murowych

 - konstrukcji ciesielskich

 - konstrukcji drewnianych

Za to monter konstrukcji budowlanych ma krótszą drogę do uzyskania tytułu technika budownictwa niż murarz-tynkarz, betoniarz-zbrojarz czy cieśla.

Przedstawiona podstawa programowa jest dokumentem niejednorodnym – częściowo jest bardzo przemyślana i skonstruowana zgodnie z myślą przewodnią, która da się zauważyć, ale nie można oprzeć się wrażeniu, że niektóre jej części zostały nieprzepracowane dokładnie lub potraktowane z mniejszą uwagą . Albo też, zdaniem autorów, są mniej istotne niż pozostałe. Powoduje to wrażenie pośpiechu, szybkiego zakończenia pracy pomyślanej pierwotnie na bardziej szczegółową niż się to okazało.

Mamy nadzieję, że nad podstawą programową kształcenia zawodowego będą nadal trwały prace, które pozwolą na usunięcie tych niedociągnięć i poprawę tego, co okaże się w trakcie jej stosowania potrzebne do poprawy. Dokument ten w większym stopniu wymaga, naszym zdaniem, poddania go ewaluacji i monitoringowi niż podstawa programowa kształcenia ogólnego.