Aktualizacja 17.04.2015:
Uwagi OSKKO przekazane do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
L.p. |
Zapis
projektu rozporządzenia |
Uwagi i
propozycje zmian |
1. |
§ 10. 1.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny może przerwać ewaluację
w przypadku powzięcia informacji o działaniach szkoły lub
placówki mających wpływ na wiarygodność wyników ewaluacji.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organ sprawujący
nadzór pedagogiczny niezwłocznie przekazuje dyrektorowi
szkoły lub placówki oraz organowi prowadzącemu szkołę lub
placówkę pisemne powiadomienie o przerwaniu i przyczynach
przerwania ewaluacji.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organ sprawujący
nadzór pedagogiczny przeprowadza ewaluację całościową w
innym terminie. |
W
uzasadnieniu do rozporządzenia czytamy:
„Z
dotychczasowych doświadczeń wizytatorów przeprowadzających
ewaluację wynika, że zdarzają się przypadki niewłaściwego
podejścia dyrektorów i pracowników szkoły lub placówki do
ewaluacji na etapie przygotowawczym i badawczym, które
utrudnia lub uniemożliwia zebranie wiarygodnych danych i
informacji. Proces uzyskania w wyniku ewaluacji prawdziwego
obrazu pracy szkoły lub placówki zakłóca, np. przekazywanie
nieprawdziwych informacji; kopiowanie 5 fragmentów
dokumentów (często cudzych), co znacząco utrudnia
wizytatorom prowadzenie analiz; przygotowywanie do ewaluacji
pracowników, uczniów i rodziców, które polega na podawaniu
im poprawnych, w opinii dyrektorów, odpowiedzi i oczekiwaniu
udzielenia ich podczas wywiadów. Zdarza się, że członkowie
tych grup przychodzą na spotkania z wizytatorami z gotowymi
odpowiedziami. Chcąc przeciwdziałać takim sytuacjom,
zaprojektowano w rozporządzeniu możliwość przerwania badania
ewaluacyjnego w przypadku, gdy organ sprawujący nadzór
pedagogiczny uzyska informacje o działaniach szkoły lub
placówki mających wpływ na wiarygodność i rzetelność wyników
tego badania.”
Uważamy,
że w przypadku stwierdzenia praktyk opisanych w
uzasadnieniu, wizytatorzy mogą przekazać te informacje na
zebraniu rady pedagogicznej zgodnie z §11 ust. 1 projektu
oraz ująć w raporcie, do którego dyrektor może złożyć
zastrzeżenia na podstawie §11 ust. 8.
Proponujemy wykreślenie tego zapisu jako restrykcyjnego i
jednostronnego, który nie daje dyrektorowi możliwości
odwołania się, czy też zgłoszenia zastrzeżeń do decyzji o
przerwaniu ewaluacji. |
2. |
§ 24. 1.
Dyrektor szkoły lub placówki publicznej opracowuje na każdy
rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia
na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub
placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej - na
zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących
nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub
placówki, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego,
którego dotyczy plan.
2. Plan
nadzoru, o którym mowa w ust. 1, jest opracowywany z
uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego
sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku
szkolnym.
3. Plan
nadzoru, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej
przeprowadzenia;
2)
tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania
przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej
działalności statutowej szkół i placówek;
3) zakres
wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, o którym
mowa w § 23 ust. 1 pkt 3. |
Zdarza
się, że w trakcie roku szkolnego pojawia się konieczność
dokonania zmian w planie nadzoru opracowanym przez
dyrektora. W brzmieniu dotychczasowych przepisów zdarzały
się przypadki, kwestionowania i wydawania zaleceń przez
wizytatorów, jeśli takie zmiany zostały dokonywane jako
niezgodne z obowiązującym prawem. Dlatego postulujemy
dopisanie ust. 4 w brzmieniu:
4. W
przypadku dokonania zmian w opracowanym i przedstawionym
radzie pedagogicznej planie nadzoru po terminie wymienionym
w ust. 1, dyrektor niezwłocznie informuje radę pedagogiczną
o dokonanych zmianach. |
3. |
§ 25.
Dyrektor szkoły lub placówki publicznej, w terminie do dnia
31 sierpnia, przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w
przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady
pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób
niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe
szkoły lub placówki, wyniki i wnioski ze sprawowanego
nadzoru pedagogicznego. |
Zwracamy
uwagę na zapis art. 40 ust. 7 ustawy o systemie oświaty:
Art. 40.
7. Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie
pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym,
ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
Uważamy,
że zapis ustawy jest wystarczający i nie ma potrzeby
wprowadzania do rozporządzenia przepisu zawartego w § 25
projektu. |
4. |
Rezygnuje
się z określania poziomu spełniania wymagań: niski,
podstawowy, średni, wysoki, bardzo wysoki, którym
odpowiadają symbole literowe E, D, C, B, A. |
Pozytywne:
z uznaniem przyjmujemy realizację postulatu kadry
kierowniczej oświaty, m.in. zawartego w stanowisku OSKKO w
tej sprawie. W pełni zgadzamy się z wyjaśnieniem:
„ocena
w skali często nie służy poprawie pracy szkoły i jej
rozwojowi. Koncentruje uwagę rady pedagogicznej na trafności
przypisanej szkole oceny, odwracając uwagę od refleksji nad
pracą szkoły i tworzenia planu jej rozwoju.” |
|
Projekt przekazany do konsultacji:
Treść projektu rozporządzenia
Uzasadnienie
Ocena Skutków Regulacji
Konsultacja
na Forum OSKKO:
Dyskusja
na Forum OSKKO
|