powrót

Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej na uwagi przekazane przez OSKKO

 


OSKKO otrzymało odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej na uwagi zgłoszone do następujących projektów aktów prawnych:
  1. rozporządzenia w sprawie egzaminów eksternistycznych. przejdź na stronę konsultacji, aby zapoznać się z Konsultacją OSKKO

  2. rozporządzenia w sprawie publicznych placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek kształcenia praktycznego i publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. przejdź na stronę konsultacji, aby zapoznać się z Konsultacją OSKKO

  3. rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. przejdź na stronę konsultacji, aby zapoznać się z Konsultacją OSKKO

  4. rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach. przejdź na stronę konsultacji, aby zapoznać się z Konsultacją OSKKO

  5. rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. przejdź na stronę konsultacji, aby zapoznać się z Konsultacją OSKKO


Odpowiedź Ministerstwa:

 

MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ

Pan Marek Pleśniar
Prezes
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia
Kadry Kierowniczej Oświaty

  

w odpowiedzi na pismo z dnia 8 listopada 2011 r., uprzejmie dziękuję za uwagi i opinie zgłoszone do projektów:

1.    rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie egzaminów eksternistycznych,

2. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek kształcenia praktycznego i publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych,

3.    rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,

4.    rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach,

5.    rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

 

Jednocześnie, pozwolę sobie przedstawić stanowisko wobec zgłoszonych uwag.

1. W odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie egzaminów eksternistycznych.

Odnosząc się do pytania dotyczącego dokumentu potwierdzającego pracę w zawodzie, uprzejmie informuję, że w wyniku uwag resortów, przedmiotowy projekt rozporządzenia uzupełniono o katalog otwarty, w którym zawarto przykładowe wyliczenie dokumentów stanowiących podstawę dokumentowania spełniania przez osobę zamierzającą przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, wymogu, co najmniej dwóch lat kształcenia się lub pracy w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację.

Zgodnie z przepisami projektowanego rozporządzenia w sprawie egzaminów eksternistycznych, podstawę dopuszczenia do egzaminu eksternistycznego potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację stanowi udokumentowanie co najmniej dwuletniej pracy w zawodzie określonym w przepisach rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, które wejdzie w życie z dniem 1 września 2012 oraz w zawodzie określonym w dotychczas obowiązujących przepisach w tym zakresie.

Osoba zamierzająca przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie winna legitymować się doświadczeniem w zakresie tej kwalifikacji, czego potwierdzeniem jest dokument określający rodzaj pracy jaką wykonywała. W przypadku zawodu murarz-tynkarz, w którym wyodrębniono jedną kwalifikację (K1 Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich), osoba zamierzająca przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikację w tym zawodzie winna przedstawić dokument potwierdzający co najmniej dwuletnią pracę w charakterze murarza-tynkarza.

Do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie kwalifikacji K3 Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowywanie dokumentacji przetargowej może przystąpić osoba, która wykonywała zadania zawodowe wchodzące w skład zawodu technik budownictwa, w tym zadania odpowiadające ww. kwalifikacji. Jednakże tytuł technika budownictwa może uzyskać osoba legitymująca się wykształceniem średnim oraz świadectwami potwierdzającymi wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w tym zawodzie.

Odnosząc się do uwagi dotyczącej terminów organizowania egzaminów eksternistycznych potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, uprzejmie wyjaśniam, że egzaminy te przeprowadzane będą zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.), gdzie szczegółowo opisano organizację i przebieg egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, egzaminy eksternistyczne potwierdzające kwalifikacje w zawodzie mogą być przeprowadzane w ciągu całego roku szkolnego w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej w uzgodnieniu z Dyrektorem Komisji Centralnej.

Terminy egzaminów organizowanych w sesji zimowej (luty) i sesji jesiennej (październik), o których mowa w projekcie rozporządzenia w sprawie egzaminów eksternistycznych, odnoszą się do egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowych planach nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych, liceum ogólnokształcącego dla dorosłych lub z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej.

Odpowiadając na pytanie dotyczące okresu, w którym należy zdać egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, uprzejmie informuję, że w projekcie rozporządzenia w sprawie egzaminów eksternistycznych nie wprowadzono żadnego ograniczenia w tym zakresie. Okres, w jakim osoba przystępująca do egzaminów eksternistycznych chce uzyskać potwierdzenie wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie zależy od niej samej.

Odnosząc się do uwagi dotyczącej przyjmowanie do klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych osób, które zdały wszystkie egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, uprzejmie wyjaśniam, że planowane jest wprowadzenie do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz.U. Nr 26, poz. 232 z późn. zm.), nad nowelizacją którego trwają obecnie prace, przepisu, który stworzy taką możliwość.

Odpowiadając na pytanie dotyczące dokumentów potwierdzających wysokość dochodu, którymi osoba zamierzająca przystąpić do egzaminu eksternistycznego winna się posłużyć występując do dyrektora komisji okręgowej z wnioskiem o zwolnienie z całości lub części opłat za ww. egzamin, uprzejmie informuję, że mogą to być wszystkie dokumenty mogące potwierdzić wysokość dochodów, z których utrzymuje się dana osoba.

 

2. W odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie publicznych placówek kształcenia ustawicznego, publicznych placówek kształcenia praktycznego i publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.

1) Odnosząc się do uwagi zgłoszonej do § 17 uprzejmie informuję, że zgodnie ze stanowiskiem Rządowego Centrum Legislacji odstąpiono od szczegółowego regulowania w przedmiotowym projekcie zasad sporządzania arkusza organizacji publicznych placówek i ośrodków, ponieważ kwestie te należą do zakresu przedmiotowego przepisów w sprawie ramowych statutów.

W projekcie rozporządzenia na publiczne placówki i ośrodki nałożono obowiązek sporządzenia na każdy rok szkolny planu kształcenia zawierającego wykaz pozaszkolnych form kształcenia wraz z informacją dotyczącą czasu trwania kształcenia i wymiaru godzin oraz planowanej liczby uczących się. Publiczne ośrodki mają także obowiązek sporządzać - tak, jak dotychczas -plan dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników na dany rok szkolny na podstawie skierowań zgłoszonych przez szkoły lub pracodawców. Plany te należy uwzględnić w arkuszu organizacji publicznych placówek i ośrodków.

2)   Odnosząc się do uwagi zgłoszonej do § 20 ust. 5 uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z art. 223 ust. 1 i 2 samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa m.in. jednostki budżetowe, które gromadzą dochody, źródła, z których dochody są gromadzone na rachunku oraz przeznaczenie dochodów, z tym że dochody wraz z odsetkami nie mogą być przeznaczone na finansowanie wynagrodzeń osobowych.

Instytucja wydzielonego rachunku dochodów stanowi jedyny wyjątek od zasady pokrywania przez jednostkę budżetową całości wydatków z budżetu i odprowadzania całości dochodów do budżetu. Przyjęcie proponowanego rozwiązania, w myśl którego opłaty wnosi się na dowolny rachunek wskazany przez dyrektora cku, ckp lub odidz, stanowiłoby obejście przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

3)   Odnosząc się do uwagi zgłoszonej do § 27, § 31 ust. 1, 2, 3 uprzejmie informuję, że minimalna liczba godzin kształcenia wynika z podstawy programowej kształcenia w zawodach - projekt rozporządzenia w sprawie kształcenia w formach pozaszkolnych nie ingeruje w tę materię.

4)   Odnosząc się do uwagi zgłoszonej do § 39 uprzejmie informuję, że nie wydaje się zasadne i celowe określenie ram czasowych ważności zaświadczeń o ukończeniu kursów. Dotychczas też nie było takiej praktyki.

5)   Odnosząc się do uwagi zgłoszonej do § 41 uprzejmie informuję, że nie widzę zagrożeń wynikających z niemożności dokończenia kursów przez tych uczestników, którzy je rozpoczęli w oparciu o dotychczasowe przepisy. Nowe przepisy są przygotowywane z rocznym wyprzedzeniem również w tym celu, aby organizatorzy dotychczasowych form pozaszkolnych mogli właściwie zaplanować terminy ich zakończenia.

 

3. W odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

1) Uprzejmie informuję, że § 2 projektu rozporządzenia został przeredagowany w poniższy sposób:

„§ 2. Na rok szkolny 2012/2013 nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy) szkół prowadzących kształcenie w zawodach: asystent operatora dźwięku, (...), wiertacz odwiertów eksploatacyjnych i geofizycznych. Kształcenie w tych zawodach prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia."

2)       Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o
systemie oświaty w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wprowadza zawody do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego na wniosek ministra właściwego w zakresie zawodu. Ministrem właściwym w zakresie zawodu ratownik medyczny jest minister właściwy do spraw zdrowia, który wystąpił do Ministra Edukacji Narodowej z wnioskiem o wykreślenie powyższego zawodu z projektowanej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, z zastrzeżeniem, iż ostatni nabór do szkół policealnych kształcących w zawodzie ratownik medyczny powinien się odbyć w roku szkolnym 2012/2013. Wniosek Ministra Zdrowia został w pełni uwzględniony w projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego przekazanym do uzgodnień międzyresortowych

1   konsultacji społecznych. W toku uzgodnień międzyresortowych Minister Zdrowia podtrzymał swoje stanowisko odnośnie wygaszania kształcenia w zawodzie ratownik medyczny w systemie oświaty. Wniosek Ministra Zdrowia jest dla Ministra Edukacji Narodowej wiążący.

3)    Nowe symbole cyfrowe dla zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego określonej projektowanym rozporządzeniem MEN
należy stosować w dokumentacji nauczania dotyczącej kształcenia rozpoczynającego się z dniem 1 września 2012 r. W stosunku do kształcenia
rozpoczętego przed dniem 1 września 2012 r. tj. prowadzonego w oparciu o przepisy dotychczasowe należy stosować dotychczasowe symbole cyfrowe zawodów.

Nadmieniam, iż symbol cyfrowy zawodu w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ma przede wszystkim charakter porządkowy - najistotniejsza jest nazwa zawodu oraz typ szkoły, w jakim przewidziano kształcenie w tym zawodzie.

4) ,5) i 6)

Szkoły prowadzące kształcenie zawodowe przygotowujące rekrutację na rok szkolny 2012/2013 wszelkie procedury będą prowadzić w oparciu o przepisy nowe - projektowane (z wyjątkiem ostatniego naboru do technikum uzupełniającego dla dorosłych przewidzianego zgodnie z art. 7 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206). W szczególności, jeżeli dotychczas w danym zawodzie istniała możliwość kształcenia w szkole policealnej, a projektowana klasyfikacja takiej możliwości nie przewiduje, kształcenie w tym zawodzie rozpoczynające się z dniem 1 września 2012 r. należy zaplanować w typie szkoły dopuszczonym nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.

7), 8) i 9)

W projekcie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 15 września 2011 r. tj. w wersji przekazanej do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych istotnie nie we wszystkich zawodach przewidziano możliwość kształcenia dla osób dorosłych (w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych lub w szkole policealnej). Wynikało to przede wszystkim z braku stanowiska ministrów właściwych dla niektórych zawodów odnośnie wyrażenia/ niewyrażenia zgody na kształcenie w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych. W toku uzgodnień międzyresortowych ministrowie przekazali swoje stanowiska (np. dotyczące wyrażenia zgody na prowadzenie kwalifikacyjnych kursów zawodowych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach technik pojazdów samochodowych, technik telekomunikacji, technik drogownictwa), tak więc w obecnej wersji projektu klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego tj. przygotowywanej do zwolnienia z Komisji Prawniczej nie przewiduje się sytuacji, aby dla jakiegokolwiek zawodu nie była zabezpieczona możliwość kształcenia dla osób dorosłych (dostępne formy to szkoła policealna i/lub kwalifikacyjny kurs zawodowy).

Informuję ponadto, że niektórzy ministrowie w toku przygotowywania i uzgadniania projektu rozporządzenia nie wyrazili zgody na możliwość kształcenia w szkołach policealnych dla dorosłych lub prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych dla kwalifikacji wyodrębnionych w pewnych zawodach, uzasadniając to względami jakości kształcenia, ochrony zdrowia i życia ludzi (np. w odniesieniu do zawodów medycznych i z zakresu zabezpieczenia społecznego), bezpieczeństwa ludzi i towarów (np. w odniesieniu do zawodów z dziedziny transportu lotniczego, morskiego czy drogowego), czy tłumacząc to wymogami międzynarodowymi (zawody z działu gospodarka morska) - wymogi te mogą być zrealizowane wyłącznie przy zabezpieczeniu odpowiedniej liczby godzin na kształcenie zawodowe, w tym kształcenie praktyczne (np. w zawodach technik geodeta czy technik geolog). W tych zawodach dla osób dorosłych tj. w wieku powyżej 18 lat i poza obowiązkiem nauki przewidziano możliwość zdobywania kwalifikacji w szkole policealnej.

Odnośnie zawodu technik prac biurowych uprzejmie informuję, iż decyzją ministra właściwego dla zawodu tj. ministra właściwego do spraw administracji publicznej zawód ten ma być przeznaczony wyłącznie dla osób niewidomych i słabowidzących i przewidziany do kształcenia w czteroletnim technikum na podbudowie gimnazjum oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Jako zawód ogólnodostępny (tj. dla osób bez dysfunkcji wzroku) w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego przewidziano zawód technik administracji (także z właściwości ministra do spraw administracji publicznej), przeznaczony do kształcenia w dwuletniej szkole policealnej. Dla tego zawodu minister właściwy nie wyraził zgody na kształcenie w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych.

Informuję także, iż podział szkół policealnych na szkoły dla młodzieży i dla dorosłych (ze względu na formę organizacyjną kształcenia a nie ze względu na wiek słuchaczy) jest ustalony w ramowych planach nauczania dla szkół publicznych. Zastrzeżenie kształcenia w szkole policealnej dla młodzieży(dotyczące np. zawodów medycznych czy zawodów żeglugi morskiej) wynika z wniosków ministrów właściwych dla zawodów.

 

4. W odniesieniu do projektu rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.

Uprzejmie informuje, że:

1)      Wiedza i umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, które uczący się nabywa w procesie kształcenia zawodowego w projektowanym rozporządzeniu opisane są, zgodnie z ideą europejskich ram kwalifikacji, w języku efektów kształcenia. Obejmują one: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, w tym kompetencje personalne i społeczne, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia oraz efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach.

Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w danym zawodzie lub grupie zawodów dotyczą wspólnych umiejętności nabywanych przez ucznia w procesie kształcenia, który realizowany jest w szkole ponadgimnazjalnej prowadzącej kształcenie zawodowe.

2)      Kwalifikacje wyodrębnione w zawodach nauczanych w poszczególnych typach szkół, w: zasadniczej szkole zawodowej, technikum i szkole policealne, określa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego. Zawody jednokwalifikacyjne to przede wszystkim zawody nauczane w zasadniczej szkole zawodowej. Wśród zawodów jednokwalifikacyjnych nauczanych na poziomie technikum i szkoły policealnej znajdują się te, dla których ministrem właściwym jest minister do spraw zdrowia, minister do spraw zabezpieczenia społecznego, minister do spraw transportu, minister do spraw gospodarki morskiej. Fakt wyodrębnienia w danym zawodzie na poziomie technika tylko jednej kwalifikacji wynika z jego specyfiki. Liczba egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe jest równa liczbie kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie. Należy przy tym wskazać, że w technikum zawody jednokwalifikacyjne, to najczęściej zawody, których absolwenci muszą jeszcze dodatkowo zdawać egzaminy we właściwych Urzędach typu Urząd Morski, Urząd Lotnictwa. W tych zawodach samo ukończenie technikum i zewnętrzne potwierdzenie kwalifikacji nie daje możliwości zatrudnienia.

3)      Projektowane rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach uwzględnia fakt, że w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego wyodrębnione zostały kwalifikacje, z których każda obejmuje określony zasób wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych. Kolejność kwalifikacji wyodrębnionych w poszczególnych zawodach, w których kształcenie realizowane jest w formach szkolnych nie jest przypadkowa czy dowolna, bowiem została ona określona w projektowanym rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (kolejność: K1, K2, K3), jak również wynika z kolejności kwalifikacji zamieszczonych w tabeli „Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego" w części III załącznika do przedmiotowego projektu rozporządzenia.

4)      Kwalifikacje wyodrębnione w ramach zawodów, dla których przewidziano możliwość organizowania kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kwalifikacje, dla których nie przewiduje się takiego rozwiązania wskazuje klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego. Wyłączenie możliwości prowadzenia kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych wynika ze specyfiki zawodów, z których zostały one wyodrębnione. W tej mierze istotne były stanowiska ministrów wiodących

5)      W przypadku, gdy ramowy plan nauczania przewiduje mniejszą liczbę godzin niż podana w tabeli, zastosowanie ma liczba godzin określona w przepisach w sprawie w ramowych planów nauczania dla danego typu szkoły (dotyczy to w szczególności szkoły policealnej dla dorosłych).

6)      Technik budownictwa najpierw musi umieć to, co monter konstrukcji budowlanych, czyli wymienione różne rodzaje konstrukcji, a dopiero potem - na poziomie technikum rozszerza swoje umiejętności o inne technologie i organizację tych robót. W projekcie podstawy programowej, w wyniku prowadzonych konsultacji, rozszerzono listę zawodów, które mogą stanowić podbudowę kształcenia w zawodzie technika budownictwa o murarza-tynkarza i betoniarza-zbrojarza, z uzasadnieniem, że te wszystkie zawody są zawodami konstrukcyjnymi.

 

5. W odniesieniu do projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Uprzejmie informuje, że:

1)      Uwaga dotycząca § 109 i § 116a ust. 1 - zapisy tego paragrafu uległy zmianie. Dyrektor szkoły lub placówki, oraz pracodawca, u którego ma być przeprowadzony egzamin, zgłaszają szkołę, placówkę lub, miejsce, gdzie zostanie przeprowadzony egzamin, do dnia 1 września roku szkolnego, w którym ma się odbyć egzamin.

2)      Uwaga dotycząca § 110 - część pisemna egzaminu zawodowego sprawdza wiedzę z zakresu danej kwalifikacji, natomiast zadaniem testu praktycznego jest sprawdzenie umiejętności praktycznych. Efektem wykonania testu praktycznego może być wyrób, usługa lub dokumentacja.

3)      Uwaga dotycząca § 112 ust. 1 - uzyskanie tytułu laureata lub finalisty turnieju lub olimpiady zwalnia z części pisemnej egzaminu zawodowego w okresie następującym po uzyskaniu tytułu. Odnosi się to do wszystkich egzaminów zdawanych w tym okresie przez ucznia szkoły.

4)      Uwaga dotycząca § 113 - termin egzaminu zawodowego będzie ogłaszany na 5 miesięcy przed tym terminem, termin przekazania do komisji okręgowej wykazu uczniów zostanie dostosowany do daty ogłoszenia terminu egzaminu zawodowego. W przypadku kształcenia szkole kolejność nabywania kwalifikacji określa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego i podstawa programowa kształcenia w zawodach. Zatem uczeń szkoły powinien zdawać egzaminy w kolejności wynikającej z powyższych aktów prawnych. W przypadku słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz osób przystępujących do egzaminu w trybie eksternistycznym kolejność zdawania egzaminów potwierdzających poszczególne kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie może być dowolna.

5)      Uwaga dotycząca § 115 ust. 1 w powiązaniu z § 140 ust. 1 -zapis „na zasadach określonych w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych" oznacza w tym przypadku opłatę za egzamin taką, jak w przypadku egzaminów eksternistycznych. Zatem absolwent szkoły policealnej kształcącej w zawodzie medycznym będzie mógł przystąpić do egzaminu w terminie późniejszym niż do końca raku kalendarzowego, w którym ukończył szkołę, z tym zastrzeżeniem, że będzie musiał wtedy zapłacić za ten egzamin tak, jak osoba przystępująca do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w trybie eksternistycznym. W odniesieniu do propozycji zastosowania podobnych zasad w przypadku egzaminu maturalnego należy zauważyć, że zakres obecnej nowelizacji rozporządzenia jest ściśle związany z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) i dotyczy wyłącznie egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Nie jest zatem możliwe wprowadzanie zamian w zakresie egzaminów maturalnych.

6)      Uwaga dotycząca § 115 ust. 2 - oryginały dokumentów poświadczających ukończenie szkoły za granicą zdający będzie zobowiązany złożyć nie później niż na 4 miesiące przed terminem egzaminu.

7)      Uwaga dotycząca § 115a ust. 2 - kwestie dotyczące młodocianych pracowników, także tych, którzy dokształcają się w zasadniczych szkołach zawodowych regulują przede wszystkim przepisy prawa pracy, w tym Kodeks Pracy i rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagrodzenia (Dz. U. z 1996 r. Nr 60, poz. 278 z późn. zm.). Właśnie z przywołanego rozporządzenia wynika odmienny tryb zdawania egzaminów zawodowych przez młodocianych pracowników, w tym odpłatność za ten egzamin. Zgodnie z § 11 ust. 6 tego rozporządzenia pracodawca zatrudniający młodocianego pracownika pokrywa koszty egzaminów zdawanych w pierwszym wyznaczonym terminie, może też pokryć koszty egzaminów poprawkowych.

8)      Uwaga dotycząca § 116a ust. 2 - w rozporządzeniu znajdą się zapisy doprecyzowujące warunki zapewniające prawidłowy przebieg części pisemnej egzaminu zawodowego, przeprowadzanej w systemie elektronicznym. Należy jednak zwrócić uwagę, że warunki zapewniające prawidłowy przebieg części pisemnej egzaminu zawodowego, w tym także przeprowadzanej w systemie elektronicznym, wynikają z kolejnych paragrafów rozporządzenia (m. in. § 122).

9)      Uwaga dotycząca § 117 i § 118 - koszty pracy zespołu nadzorującego część pisemną egzaminu zawodowego w innej szkole będą rozliczane na takich zasadach, jak w przypadku udziału nauczyciela w egzaminie gimnazjalnym w szkole innej, niż szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony.

10)   Uwaga dotycząca § 120 - „przedstawiciel pracodawcy", o którym mówi rozporządzenie, to osoba niebędąca nauczycielem, której doświadczenie zawodowe związane jest z zawodem, w jakim wyodrębniono kwalifikację, której dotyczy egzamin. Wszyscy trzej przedstawiciele pracodawców, uczestniczący w egzaminie, mogą być zatrudnieni u pracodawcy, u którego przeprowadzany jest egzamin, pod warunkiem, że nie uczestniczyli w kształceniu zdającego.

11)   Uwaga dotycząca § 121 a ust. 5, § 121 a ust. 6 - ilekroć w tych paragrafach mówi się o przewodniczącym zespołu nadzorującego, należy przez to rozumieć przewodniczącego zespołu nadzorującego w danej sali. Wynika to jednoznacznie z zawartego w § 121a ust. 6 przywołania § 142 ust. 1.

12)   Uwaga dotycząca § 125 - zapis dotyczący ustalania przez komisję okręgową wyniku części pisemnej egzaminu zawodowego jest powtórzeniem zapisu z obowiązującego obecnie rozporządzenia, uwzględniającym możliwość przeprowadzania części pisemnej egzaminu w systemie elektronicznym. Podobnie jak obecnie ustalenie to będzie polegało na określeniu wyniku egzaminu na podstawie liczby uzyskanych punktów.

13)   Uwaga dotycząca § 126 ust. 1 - wniosek o upoważnienie szkoły, placówki lub pracodawcy do przeprowadzenia części praktycznej egzaminu zawodowego będzie składany nie później niż do dnia 1 września roku szkolnego, w którym ma się odbyć egzamin.

14)   Uwaga dotycząca § 127 ust. 3 - za przeprowadzenie części praktycznej egzaminu zawodowego odpowiada odpowiednio dyrektor szkoły, placówki lub pracodawca na podstawie upoważnienia udzielonego przez okręgową komisję egzaminacyjną. Zatem w sytuacji, kiedy osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie egzaminu w danym ośrodku, nie może wypełniać swoich obowiązków, jej zastępcę wyznacza osoba odpowiedzialna za przebieg całego egzaminu zawodowego, czyli dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.

15)   Uwaga dotycząca § 129 ust. 1 - zespoły nadzorujące część praktyczną przeprowadzają tę część, ponieważ nie tylko nadzorują przebieg samego egzaminu, ale także przewodniczący tego zespołu dokonuje oceny efektów egzaminu.

16)   Uwaga dotycząca § 129 ust. 2 - obowiązki przewodniczącego zespołu nadzorującego wiążą się ściśle z faktem, że jest on jednocześnie egzaminatorem. Za przebieg egzaminu nie może być odpowiedzialna osoba, która nie jest egzaminatorem, ponieważ nie ma do tego odpowiednich kwalifikacji. Nie jest zatem możliwe rozłączenie funkcji egzaminatora i   przewodniczącego   zespołu.   W   obecnie   funkcjonującym systemie przewodniczącym zespołu egzaminacyjnego jest także egzaminator, który łączy obie te funkcje (nadzór nad przebiegiem egzaminu i ocena wyniku egzaminu).

17)   Uwaga dotycząca § 129 ust. 3 - z zapisów tego paragrafu w żaden sposób nie wynika, że zespół nadzorujący część praktyczną u pracodawcy musi być liczniejszy niż zespół nadzorujący część praktyczną w szkole lub placówce. W obu przypadkach wymagania dotyczące składu są dokładnie takie same. Należy przy tym zaznaczyć, że pracodawcy także mogą być egzaminatorami wpisanymi do ewidencji egzaminatorów. Ta możliwość istniej w obecnym stanie prawnym, będzie także istniała od 1 września 2012 r., czyli od wejścia w życie przepisów dotyczących zmian w kształceniu zawodowym.

18)   Uwaga dotycząca § 129 ust. 5 - przewodniczącego zespołu nadzorującego część praktyczną w sali, w której jest więcej niż 6 zdających, zatem także więcej niż jeden egzaminator, będzie wskazywał zgodnie ze swoimi kompetencjami kierownik ośrodka egzaminacyjnego.

19)   Uwaga dotycząca § 133 ust. 3 i 4 - w przypadku przeprowadzania części praktycznej w sali, w której jest więcej niż 6 zdających, zatem więcej niż jeden egzaminator, oceny efektów wykonania testu praktycznego dokonują wszyscy egzaminatorzy. Należy przy tym zaznaczyć, że ocenie nie podlega cały przebieg egzaminu, a jedynie te jego elementy (przestrzeganie zasad bhp, rezultat pośredni), które mają bezpośredni wpływ na efekt końcowy.

20)   Uwaga dotycząca § 138 ust. 1 - jak wynika z kompozycji przepisu egzamin przerywa przewodniczący zespołu nadzorującego w danej sali, zarówno w przypadku części pisemnej, jak i części praktycznej.

21)   Uwaga dotycząca § 139 ust. 1 - każdy egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, jeśli zakończy się wynikiem pozytywnym, prowadzi do uzyskania świadectwa potwierdzającego kwalifikację w danym zawodzie. Zatem w przypadku zawodów, których wyodrębniono jedną kwalifikację, osoba, która zda egzamin zawodowy oraz posiada odpowiedni poziom wykształcenia, otrzyma zarówno świadectwo, jak i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Ograniczeniem dla okresu, w którym można będzie kompletować kolejne świadectwa, by uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w pełnym zawodzie będzie ograniczony zmianami technicznymi i technologicznymi, które znajdą swoje odzwierciedlenie w podstawie programowej kształcenia w zawodach.

22)   Uwaga dotycząca § 139 ust. 2 - kwestie związane z wydawaniem świadectw potwierdzających kwalifikację w zawodzie i dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe będzie regulowało rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. Datę wydania świadectwa lub dyplomu będzie określał dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.

23)   Uwaga dotycząca § 140 ust. 2 - zapis „na zasadach określonych w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych" oznacza w tym przypadku   opłatę   za   egzamin   taką,   jak   w   przypadku egzaminów eksternistycznych. Zatem uczestnik kwalifikacyjnego kursu zawodowego będzie mógł przystąpić do egzaminu w terminie późniejszym niż pierwszy termin wyznaczony przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, z tym zastrzeżeniem, że będzie musiał wtedy zapłacić za ten egzamin tak, jak osoba przystępująca do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w trybie eksternistycznym.