Konsultacja Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty
Stanowisko Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej do projektu Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej w
sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej
szkoły lub placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej.
Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Spis treści:
UWAGI SZCZEGÓŁOWE DO PROJEKTU ROZPORZĄDZENIA Zapis projektu |
Uwagi OSKKO |
§ 1.2.4) f) zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym, | Postulujemy doprecyzowanie zapisu poprzez wskazanie kwalifikacji tego lekarza- np. lekarz medycyny pracy |
§ 1.3.
Informację o ogłoszeniu konkursu organ prowadzący publiczne
przedszkole, publiczną szkołę lub placówkę zamieszcza na swojej
stronie internetowej i w miejscu ogólnodostępnym w swojej siedzibie
lub w inny zwyczajowo ustalony sposób.
§ 1.4. W przypadku konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub placówki, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, informację o ogłoszeniu konkursu zamieszcza się również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Informacja o ogłoszeniu konkursu może być również zamieszczona w dzienniku o zasięgu wojewódzkim. |
Naszym zdaniem
informacja to powinna być zamieszczona: 1. na stronie BIP:
a) organu prowadzącego b) kuratorium oświaty właściwego dla siedziby przedszkola, szkoły lub placówki 2. w miejscu ogólnodostępnym: a) w siedzibie OP, b) siedzibie przedszkola, szkoły lub placówki 3.lub w inny zwyczajowo ustalony sposób Może być również zamieszczona w dzienniku o zasięgu wojewódzkim. |
§ 1.5. W przypadku konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub placówki, prowadzonej przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego organ, informację o ogłoszeniu konkursu zamieszcza się również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej tego organu. Informacja o ogłoszeniu konkursu może być również zamieszczona w dzienniku o zasięgu wojewódzkim. |
Wskazujemy na
potrzebę doprecyzowania, że zapis ten dotyczy szkół i placówek
prowadzonych przez administrację rządową.
Zgodnie bowiem z Art. 36a. Ustawy o systemie oświaty " Wymogu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora nie stosuje się do szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego." |
§ 6.1. Komisja wyłania kandydata na stanowisko dyrektora w głosowaniu tajnym. Każdy z członków komisji dysponuje jednym głosem. Członek komisji nie może wstrzymać się od głosu. | Ze względu na procedury głosowania tajnego wydaje się być niemożliwe ustalenie, co to znaczy wstrzymac się od głosu. Proponujemy zapis: nie może zrezygnować z udziału w głosowaniu. |
Stanowisko OSKKO do pobrania w pliku pdf (kliknij aby pobrać)
3. Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej
MINISTER
EDUKACJI NARODOWEJ
Warszawa, 2010-04-08
DS - WPZN -021 l/8b/BSZ/10
Pan
Marek Pleśniar
Dyrektor Biura Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia
Kadry Kierowniczej Oświaty
Szanowny Panie Dyrektorze,
w odpowiedzi na pismo z dnia 22 lutego 2010 r., zawierające
uwagi, zgłoszone
w toku konsultacji społecznych do projektu rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora
publicznej
szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej,
poniżej
przedstawiam stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej nie podziela propozycji doprecyzowania w projekcie rozporządzenia kwalifikacji lekarza, który może wydawać zaświadczenia o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym, gdyż przyjęcie zaproponowanego rozwiązania byłoby wyjściem poza delegację ustawową. Powyższe określa § 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, póz. 332, z późn. zm.), czyniąc uprawnionymi do wydania ww. zaświadczenia wszystkich lekarzy uprawnionych do wykonywania badań profilaktycznych. Jednocześnie, należy zauważyć, że Minister Edukacji Narodowej nie posiada kompetencji do określania kwalifikacji lekarzy.
Ministerstwo Edukacji Narodowej nie znajduje także
uzasadnienia dla
dodatkowego wyszczególnienia miejsc, gdzie powinna być zamieszczona
informacja
o
ogłoszeniu
konkursu. Zapis "w inny zwyczajowo ustalony sposób" umożliwia
organom prowadzącym zamieszczenie informacji o ogłoszeniu konkursu m.in.
w siedzibie przedszkola szkoły lub
placówki. Ponadto należy zauważyć, że przepis zbyt szczegółowo
określający, gdzie przedmiotowa informacja ma być zamieszczona
ograniczyłby autonomię organów
prowadzących.
Ponadto, Ministerstwo Edukacji Narodowej nie widzi także
podstaw
doprecyzowania w § 1 ust. 5 projektu rozporządzenia, iż przepis ten dotyczy
szkół
i
placówek
prowadzonych przez administrację rządową. Zakres podmiotowy
stosowania tego przepisu wynika z art.
5, 36a ust. 3 i 12 ustawy o systemie oświaty.
Stosowanie przepisów rozporządzenia do
szkół publicznych prowadzonych przez
osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące
jednostkami samorządu terytorialnego oraz szkół artystycznych zostało
wyłączone wprost, odpowiednio w przepisie
art. 36a ust. 3 i ust. 12 ww. ustawy.
Jednocześnie,
informuję, że uwzględniona została uwaga, dotycząca
trudności w ustaleniu, co to znaczy wstrzymać się od głosu. W związku z
powyższym odstąpiono od zamieszczenia w treści rozporządzenia braku
możliwości wstrzymania się od głosu przez członków komisji.
Przedstawiając
powyższe wyjaśnienia, uprzejmie proszę o ich przyjęcie.
Treść projektu i uzasadnienia:
Odbyła się dyskusja na forum OSKKO: