Patron medialny
|
|
Dobiegł końca I Kongres Zarządzania Oświatą.
Wzięło w nim udział ok. 850 osób, uczestników modułów:
Dyrektorskiego i Samorządowego. Poniżej - sprawozdanie z
przebiegu Kongresu.
Środa, 27 września 2006r.
Początek Modułu Dyrektorskiego
|
|
Pierwszego dnia Kongresu do Wydziału Zarządzania UŁ
przybyło ok. 550 uczestników. Obrady rozpoczęła
Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry
Kierowniczej Oświaty - Joanna Berdzik. Przedstawiła
ona zebranym przesłanie organizatorów: |
Szanowni
Państwo - Uczestnicy I Kongresu Zarządzania Oświatą
Organizując Kongres, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry
Kierowniczej Oświaty kontynuuje działania, mające na celu
budowanie silnej, opiniotwórczej, mającej realny wpływ na
oświatę grupy zawodowej osób zajmujących się profesjonalnym
kierowaniem polską szkołą.
Kierując szkołami, organizując oświatę w samorządach, sprawując
nadzór pedagogiczny, dyrektorzy, pracownicy wydziałów edukacji,
wizytatorzy często mają poczucie braku wpływu na prawo
oświatowe, niedostatecznego przepływu informacji między resortem
edukacji a nimi.
Aby to zmienić, od kilku już lat budujemy ruch kadry
kierowniczej, a wreszcie powołaliśmy do życia nasz Kongres –
platformę wymiany idei i poglądów całego środowiska oświatowego.
W obradach weźmie udział kilkuset członków Stowarzyszenia.
Wszyscy oni są współtwórcami naszego spotkania w Łodzi.
Dyrektor Biura
OSKKO, Marek Pleśniar przedstawił organizację obrad
i omówił działalność Stowarzyszenia będącego
organizatorem kongresu. |
|
Po jego
wypowiedzi odbył się wykład inauguracyjny:
Nauczyciel jako zawód
Bogusław Śliwerski, Uniwersytet Łódzki
Autor jest prof. zwyczajnym
Uniwersytetu Łódzkiego, a zarazem rektorem Wyższej Szkoły
Pedagogicznej w Łodzi.
Pełna treść referatu do pobrania (24 str)
We wstępie, B.
Śliwerski powiedział:
"Proponuję
przyjrzeć się nauczycielowi w zakresie adekwatnym do
leksykalnego znaczenia pojęcia zawód, które ukazuje nam trojakie
jego rozumienie:
1) zawód jako zespół specjalistycznych (fachowych,
profesjonalnych) kompetencji koniecznych do stałego wykonywania
określonej pracy w celach zarobkowych lub w ramach służby
społecznej;
2) zawód jako stan rozczarowania z wykonywanej pracy, czyli
doświadczenie nieziszczenia się, niespełnienia się kogoś w nim.
Stan ten może być wynikiem rozczarowania tych, dla których jest
on wykonywany, jak i odczuwany jako ciężar, coś bolesnego,
przykrego, niepożądanego. Tę perspektywę odnajdujemy w
sytuacjach, gdy nauczyciel sprawia komuś zawód, gdy sam zawiódł
czyjeś zaufanie, oczekiwania, nadzieje lub też gdy z racji jego
wykonywania osobiście doznaje negatywnych stanów emocjonalnych,
psychicznych czy fizycznych itp.
3) zawód jako konkurowanie, współzawodniczenie z innymi
profesjonalistami czy społecznikami, to wchodzenie w zawody z
innymi, porównywanie się z nimi, dorównywanie im lub oddawanie
pola walki. Bycie nauczycielem to możność i/lub konieczność
współzawodniczenia z innymi (nauczycielami, nadzorem, uczniami,
ich rodzicami czy politykami oświatowymi), ale i z samym sobą."
|
W
kolejnej części spotkania, zebrani zapoznali się z
opracowaniem Centralnego Ośrodka Doskonalenia
Nauczycieli
Statystyczny
obraz dyrektora polskiej szkoły - 2006
Mirosław Sielatycki, CODN
prezentacja do pobrania |
Edukacja ekonomiczna
i finansowa młodzieży
Danuta Raczko,
Wiceprezes Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości,
Dariusz Danilewicz, Wydział Edukacji Narodowego Banku
Polskiego.
W
ramach Programu Edukacji Ekonomicznej NBP opracowuje
i realizuje szereg działań edukacyjnych, których
celem jest przybliżenie społeczeństwu nie tylko
zasad funkcjonowania i roli Narodowego Banku
Polskiego, ale też przekazanie szeroko rozumianej
wiedzy ekonomicznej.
NBP stara się dotrzeć do powszechnego odbiorcy
poprzez media, szkolenia, publikacje, konkursy itp.
Nie chcąc wyważać już otwartych drzwi programy
edukacyjne prowadzi we współpracy z innymi
instytucjami publicznymi i organizacjami
pozarządowymi.
Więcej informacji można znaleźć w
NBPortalu.
|
|
|
Przedstawiono też
Program Bezpieczny Uczeń.
Głównym
celem akcji „Bezpieczny uczeń - jak unikać zagrożeń”
jest nauczenie młodych ludzi zarówno postaw
sprzyjających minimalizacji agresji w ich najbliższym
otoczeniu, jak i opanowanie przez nich podstawowych
technik samoobrony. |
Pierwszy dzień kongresu zakończono prelekcją:
Konstruowanie
i rola programu wychowawczego w placówce oświatowej w
oparciu o program Kamyczkowe rady
Anna Sowińska,
Nowa Szkoła
prezentacja
do pobrania
|
|
Następnie
odbyła się uroczysta kolacja.
Czwartek, 28 września 2006r.
Drugi dzień kongresu.
Dzień otworzyło spotkanie z przedstawicielem NIK.
Wyniki kontroli
organizacji i finansowania szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Krzysztof Kieres, Departament Nauki i Dziedzictwa Narodowego
Najwyższej Izby Kontroli.
|
Kontrola została
przeprowadzona w 48 jednostkach, w b. Ministerstwie
Edukacji i Nauki i w 47 jednostkach samorządu
terytorialnego (21 powiatach i 26 gminach). Celem
kontroli była ocena wdrażania reformy oświaty w zakresie
kształcenia ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem
problematyki spełniania obowiązku nauki. |
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła efekty reformy
oświaty, polegające na wdrażaniu do ustroju szkolnego sieci
różnych typów publicznych szkół ponadgimnazjalnych, pomimo
stwierdzenia istotnych nieprawidłowości.
Stwierdzone istotne nieprawidłowości dotyczą: nieprawidłowej
organizacji i niepełnego finansowania części szkół prowadzonych
przez powiaty, niezadowalających efektów pracy dydaktycznej w
liceach profilowanych i zasadniczych szkołach zawodowych oraz
niedostatecznego nadzoru ze strony organów prowadzących szkoły i
kuratorów oświaty, a także niedostatecznej kontroli ze strony
gmin w zakresie spełniania obowiązku nauki przez młodzież w
wieku 16-18 lat.
1. Stwierdzono, że organizacja pracy dydaktycznej w szkołach
ponadgimnazjalnych oraz jej finansowanie przez powiaty, nie
zawsze były prowadzone w sposób zgodny z obowiązującymi
wymogami. Około 10% szkół, ze względu na brak naboru w warunkach
niżu demograficznego , podjęło działalność dydaktyczną z
opóźnieniem, a 5% szkół nie podjęło działalności i zostało
zlikwidowane (dotyczyło to głównie liceów profilowanych i
zasadniczych szkół zawodowych).
W 6 powiatach (28,6%) wskutek braku środków finansowych lub
braku nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach, nie były
przestrzegane obowiązujące wymagania w zakresie podziału na
grupy, a w 11 powiatach (52,4%) wprowadzano działania
oszczędnościowe, m.in. polegające na zaleceniu dyrektorom szkół
stosowania liczebności klas na poziomie 34-35 uczniów (wielkość
przyjęta jako optymalna – 25 uczniów) oraz ograniczeniu zakupu
pomocy dydaktycznych.
W 14 powiatach (66,7%) nie finansowano podległym szkołom
ponadgimnazjalnym żadnych zajęć dodatkowych i pozalekcyjnych,
bądź finansowano te zajęcia w bardzo ograniczonym zakresie.
W 2002 r. w budżetach 5 powiatów (23,8%), mimo obowiązku
wynikającego z ustawy - Karta Nauczyciela, nie wyodrębniono
środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, a
w 5 powiatach (23,8%) wielkość wyodrębnionych środków była
niższa od normy określonej w ww. ustawie. W 10 powiatach (47,6%)
stwierdzono nieprawidłowości w gospodarowaniu ww. wyodrębnionymi
środkami.
2. Wyniki zewnętrznych egzaminów (tj. egzaminu maturalnego i
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe) wskazują na
niskie efekty pracy dydaktycznej części szkół
ponadgimnazjalnych, zwłaszcza liceów profilowanych i
zasadniczych szkół zawodowych.
W roku szkolnym 2004/2005 egzaminu maturalnego w skontrolowanych
liceach ogólnokształcących nie zdało 7,2% absolwentów
przystępujących do tego egzaminu, a w liceach profilowanych –
28,8%. W skali kraju w 2005 r. w liceach ogólnokształcących
egzaminu maturalnego nie zdało 7,5%, a w liceach profilowanych –
32,9% (natomiast w 2006 r. odpowiednio 10,4% i 38%). Egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w latach szkolnych od
2003/2004 do 2004/2005 nie zdało (odpowiednio) 30,1% i 32,1%
osób przystępujących do tego egzaminu (absolwentów zasadniczych
szkół zawodowych), co świadczy o niedostatkach w procesie
kształcenia zawodowego uczniów tych szkół.
3. Nadzór nad działalnością szkół ponadgimnazjalnych nie był
sprawowany w sposób rzetelny zarówno przez organy prowadzące,
które ograniczały się głównie do kontroli w zakresie spraw
finansowych, jak i przez kuratorów oświaty, którzy koncentrowali
się przede wszystkim na opiniowaniu arkuszy organizacyjnych
szkół.
W 13 powiatach (61,9%) w żadnej z podległych szkół
ponadgimnazjalnych nie przeprowadzono kontroli w zakresie
przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów oraz
przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły.
Do 9 powiatów (42,8%) kuratorzy oświaty nie przekazali
dokumentów dotyczących mierzenia jakości pracy szkół
ponadgimnazjalnych, pomimo ustawowego obowiązku w tym zakresie.
4. Skontrolowane gminy nie wykonywały rzetelnie ustawowych zadań
w zakresie kontroli spełniania obowiązku nauki przez młodzież w
wieku 16-18 lat .
W 7 skontrolowanych gminach i miastach na prawach powiatu
(20,6%) podjęto realizację ww. zadań dopiero w roku szkolnym
2004/2005, a w 10 jednostkach (29,4%) nie prowadzono ewidencji i
kontroli spełniania obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18
lat.
W skontrolowanych jednostkach ustalono, że w odniesieniu do 25%
mieszkańców w wieku 16-18 lat brak było informacji o spełnianiu
w roku szkolnym 2004/2005 obowiązku nauki (lub obowiązku
szkolnego). W ocenie NIK, dane dotyczące spełniania tego
obowiązku, przekazane w ramach systemu informacji oświatowej z
19 skontrolowanych gmin i miast na prawach powiatu (55,9%) do
Ministerstwa nie były rzetelne.
Spowodowane to było m.in. brakiem w ustawie o systemie oświaty
regulacji zobowiązujących dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych
oraz inne podmioty, w których może być realizowany obowiązek
nauki, do informowania gmin o spełnianiu tego obowiązku przez
absolwentów gimnazjów.
W celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości Minister
Edukacji Narodowej m.in. powinien: rozważyć zasadność
funkcjonowania liceów profilowanych w obecnym kształcie
organizacyjnym oraz określić podstawy programowe dla wszystkich
zawodów, ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,
a także:
1) egzekwować od kuratorów oświaty obowiązek mierzenia jakości
pracy szkół ponadgimnazjalnych,
2) usprawnić wykorzystywanie środków finansowych, kierowanych na
wyposażenie szkół ponadgimnazjalnych,
3) podjąć działania zmierzające do nowelizacji ustawy o systemie
oświaty w zakresie ewidencji i kontroli spełniania obowiązku
nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat.
Organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne m.in. powinny
analizować wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach oraz
zapewnić warunki organizacyjne i finansowe działalności szkół
(m.in. określać zakres koniecznej poprawy warunków pracy szkół)
oraz wzmocnić nadzór nad szkołami.
Zarządzanie szkołą w
Finlandii – na czym polega sukces fińskiej oświaty?
Jorma Lempinen,
President of Finnish Rectors' Association SURE-FIRE, General
Secretary of European School Heads' Association ESHA, Council Member
of International Confederation of Principals ICP
prezentacja do pobrania -
English version
prezentacja do pobrania -
wersja polska
J. Lempinen przybył do Polski na koleżeńskie zaproszenie
organizatorów Kongresu, jako gość OSKKO - podobnej do fińskiej
SURE-FIRE organizacji dyrektorskiej.
Jest on jednocześnie Sekretarzem Generalnym Europejskiej
Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół, do którego OSKKO wkrótce
wstąpi. Najprawdopodobniej nastąpi to podczas jesiennej
konferencji ESHA w Rzymie, gdzie przedstawiciele Stowarzyszenia
się udają.
Pan Lempinen został poproszony o przedstawienie fińskich
doświadczeń w obszarach wyznaczonych programem Kongresu.
Przygotował swoje wystąpienie we współpracy z fińskim
Ministerstwem Edukacji i był tym samym na Kongresie
przedstawicielem resortu oświaty Finlandii.
Fińskie Stowarzyszenie Dyrektorów SURE-FIRE:
Zasady etyki zawodowej dyrektorów szkół
”Kierowanie szkołą ma pozyskiwać zarówno serca jak i umysły.”
Zasady etyki zawodowej dyrektorów szkół
1. Dyrektor zna cele edukacyjne wyznaczone przez społeczeństwo i
dąży do ich osiągnięcia
2. Dyrektor szanuje indywidualność, nienaruszalność i równość
wszystkich pracowników
3. Dyrektor zapewnia uczniom poszanowanie ich poglądów
4. Dyrektor jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo środowiska
pracy
5. Dyrektor próbuje rozwijać własną wiedzę fachową i
umiejętności aby podnieść rangę swego zawodu
6. Dyrektor jest odpowiedzialny za kierowanie szkołą
Struktura systemu
edukacyjnego w Finlandii
-
nieobowiązkowa edukacja
przedszkolna dla sześciolatków
-
pańswowe/powszechne szkoły
podstawowe (9 lat)
-
10 klasa szkoły podstawowej
(3% absolwentów szkoły podstawowej
-
szkoły średnie
ogólnokształcące (3 lata)
-
54% absolwentów szkoły
podstawowej
-
szkoły średnie zawodowe (3
lata)
-
36% absolwentów szkoły
podstawowej
-
politechinki
-
uniwersytety
-
kształcenie dorosłych
|
”Kierowanie szkołą ma
pozyskiwać zarówno serca jak i umysły.” |
Fińska droga do uzyskania autonomii szkół:
Okres reformy w szkolnictwie:
- szkoły powszechne w latach 1972-82
- szkolnictwo średnie 1978-1992
W tym czasie zastosowano ścisłe kierownictwo centralne, dwa
centralne urzędy podlegające Ministerstwu Edukacji, państwowe
urzędy w poszczególnych prowincjach kierujące szkolnictwem na
szczeblu regionu
Po okresie
reformy niezbędna była deregulacja i decentralizacja. Rozpoczęła
się ona w połowie lat 80-tych; od 90-tych jest wzmacniana
Istnieją dwa poziomy kierowania szkołą: przez ministerstwo oraz
prowincje. Funkcjonuje jedna Narodowa Komisja Edukacji pełniąca
rolę eksperta
Finowie mają
długą tradycję autonomii lokalnej – 432 okręgi samorządowe
(średnia liczba mieszkańców 12 000)
- opodatkowanie w
okręgach stanowi 16-20% dochodów
- państwo
wyrównuje różnice poprzez dotacje
- finansowanie
systemu edukacji przez państwo w okręgach odbywa się w
przeliczeniu na jednego ucznia
Funkcjonuje
Okręgowy System Edukacji (lokalny)
- nieobowiązkowe
szkolnictwo przedszkolne (96%
- szkoły
podstawowe (3670, liczba uczniów 580 700)
- szkoły średnie
ogólnokształcące (440, liczba uczniów 110 000)
- szkoły zawodowe
(zwykle należące do związków okręgów)
Kierowanie
szkołą na szczeblu lokalnym
- Rada szkoły
(nieobowiązkowa)
- Komisja edukacji
- Władze i rada
miejska
Autonomia fińskiej szkoły:
1. program
nauczania
- państwowy podstawowy program
nauczania jest określony przez ministerstwo – ma on na celu
uzyskanie dobrych osiągnieć z poszczególnych przedmiotów
- oddzielne wytyczne określane są
w okręgach – poziom lokalny
- inne ustalenia może zawierać
program nauczania szkoły
W kraju jest:
-
10% wolnych
miejsc w niższych klasach szkoły podstawowej
-
20% wolnych
miejsc w wyższych klasach szkoły podstawowej
-
25% wolnych
miejsc w szkołach średnich
2. Profilowanie
szkół pod względem materiału nauczania
3. Podręczniki szkolne i inne materiały nie są
cenzurowane i podlegają wolnemu rynkowi
4. Autonomia nauczycieli w zakresie pedagogicznym
(dotycząca n-li z wykształceniem wyższym w dziedzinie
przedmiotów ścisłych)
5. Decyzje podejmowane przez szkoły odnośnie formowania
grup/klas, dzienny rytm pracy i inne procedury
6. Nieobowiązkowy udział w państwowych programach rozwoju
Decyzje
podejmowane przez dyrektorów i radę szkoły:
-
rekrutacja
nauczycieli
-
budżet szkoły
-
roczny plan
pracy
-
przepisy
szkolne
Inne uwarunkowania:
Brak przepisów
dotyczący wielkości klas
Maksymalna liczba godzin nauczania (zgodnie z przepisami) jest
określona przez komisję edukacji w okręgu
Zarobki n-li i plan innych wydatków ustalane są według przepisów
Obowiązują potwierdzone kwalifikacje nauczycieli
Podstawy
elementy fińskiego systemu edukacji
-
Zaufanie
pokładane w szkole, dyrektorach, nauczycielach i uczniach
-
Wpływ
społeczności lokalnej
-
Ogólna szkoła
podstawowa zapewniająca rozległe nauczanie specjalne i
wyrównawcze
-
Ograniczone
współzawodnictwo pomiędzy szkołami podstawowymi
-
Intensywne
współzawodnictwo pomiędzy szkołami na poziomie
ponadpodstawowym
Co wpływa na jakość edukacji:
-
Brak egzaminów na zakończenie
szkoły podstawowej
-
Państwowy egzamin dojrzałości
na zakończenie szkoły średniej ogólnokształcącej
-
Brak kontroli w szkołach
-
Obowiązkowa samoocena szkół
Wiemy, że
jesteśmy w dobrej szkole, jeżeli w szkole:
-
Nauczyciele
rozmawiają na temat procesu nauczania i uczenia się
-
Nauczyciele
przyglądają się nawzajem swojej pracy
-
Nauczyciele
planują, organizują, dostarczają, monitorują i oceniają
swoją pracę wspólnie
-
Nauczyciele
uczą innych
Projekty Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Wolontariat
Studencki.
Prezes Zdzisław
Hofman, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA
Delegat Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
prezentacja do pobrania
|
Misją Fundacji jest:
-
Działanie na rzecz
umacniania społeczeństwa obywatelskiego, demokracji
i gospodarki wolnorynkowej,
-
Wyrównywania szans
rozwoju indywidualnego i społecznego,
-
Wspieranie procesów
transformacji w Polsce, a także w innych krajach
Europy Środkowej i Wschodniej
|
Z. Hofman przedstawił działania PAFW i jej projekt realizowany
przez Klanzę:
www.wolontariatstudencki.pl
|
Prace
legislacyjne Sejmu RP.
Przewodnicząca
Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP, poseł Krystyna
Szumilas
Egzaminy zewnętrzne
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Marek
Legutko.
prezentacja dyr. CKE
|
Oczekiwaną przez zebranych częścią Kongresu było spotkanie z
Przewodniczącą Komisji Edukacji Sejmu i dyrektorem Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej.
Ponieważ prace Sejmu i CKE dotyczą tych samych obszarów,
dyskusja toczyła się w obecności obojga Gości kongresu.
20 lipca br. przedstawiciel OSKKO, Marek Pleśniar wziął udział w
posiedzeniu KENiM poświęconym wynikom egzaminu maturalnego w
roku szkolnym 2005/2006.
Posiedzenie prowadziła przewodnicząca - posłanka Krystyna
Szumilas. To posiedzenie Komisji zaowocowało zaproszeniem pani
Przewodniczącej i pana Dyrektora na Kongres.
zobacz dyskusję w Sejmie>>>
Komisja Edukacji Sejmu RP dyskutowała nad dezyderatem KENIM
w sprawie "amnestii maturalnej" skierowanym do premiera.
wprowadzenie takiej zmiany po ogłoszeniu wyników matury
podważa sens przeprowadzenia egzaminów, obniża jej rangę i nie
motywuje młodych ludzi do podjęcia trudu rzetelnej i
systematycznej pracy. Powoduje podział maturzystów na lepszych i
gorszych. Zagraża zasadzie równoważności egzaminu maturalnego z
egzaminem na wyższe uczelnie. Budzi sprzeciw środowiska
akademickiego.
Cele
Akademii Podziel się Posiłkiem.
Marek Borowski, Prezes Federacji
Polskich Banków Żywności.
Banki Żywności są organizacjami pozarządowymi. Ich celem jest
zmniejszanie obszarów niedożywienia oraz przeciwdziałanie
marnotrawieniu żywności. Biorą udział w rozwiązywaniu lokalnych
problemów socjalnych i ekonomicznych,przez co stają się istotnym
ogniwem w ekonomii społecznej kraju. Są wyspecjalizowanymi
organizacjami społecznymi, co pozwala im na bardziej efektywne
niesienie pomocy. Działają w oparciu o trzy podstawowe zasady:
• Zasada non-profit - działalność bez zysku - realizowana
poprzez bezpłatne pozyskiwane żywności oraz jej bezpłatny
rozdział,
• Zasada kierowania żywności do potrzebujących poprzez
organizacje charytatywne zajmujące się bezpośrednio dożywianiem,
• Zasada apolityczności oraz różnorodności światopoglądowej
Banki żywności realizują swoją misję poprzez:
• Wyszukiwanie rezerw żywności produkowanej w nadmiarze,
• Pozyskiwanie żywności o krótkich terminach przydatności do
spożycia
• Gromadzenie rezerw żywności i ich racjonalna dystrybucja,
• Promowanie postaw przeciwdziałających utylizacji żywności lub
jej marnotrawieniu.
28.09.2006.
Godz. 15:40-16:15
BLOK REFERATÓW.
Po przerwie obiadowej, a przed panelami programowymi odbył się
blok referatów partnerów wspierających
kongres>>>.
|
|
Uczestnicy Kongresu mogli
wybrać jeden z trzech równolegle wygłaszanych referatów.
Można się było tam zapoznać z
najnowszymi propozycjami programistycznymi do zarządzania
szkołami: |
W
trosce o jakość szkoły
Dziennik Optivum 2,
nowoczesne narzędzie zastępujące tradycyjny dziennik lekcyjny
Lesław Otręba, VULCAN; Adam Jankowski, Nowa
Era
zobacz>>>
Pierwszy katalog multimedialny
Wojciech Szczerbak,
Nowa Era
zobacz>>>
Prezes Instytutu Badania Kompetencji wygłosił ponadto referat
dotyczący diagnozy osiągnięć uczniów.
O potrzebie
zewnętrznej diagnozy osiągnięć uczniów
Janusz Mulawa, Dariusz Sroka - Instytut Badań
Kompetencji w Wałbrzychu
O potrzebie zewnętrznej
diagnozy osiągnięć uczniów i pożytkach z niej płynących
powiedziano już wiele, głównie za sprawą egzaminów
doniosłych na zakończenie szkoły podstawowej i
gimnazjum. |
|
Chcemy
dziś mówić o potrzebie diagnozy przez pryzmat
doświadczeń Instytutu, czyli o diagnozie powszechnej,
zewnętrznej, o badaniu kompetencji w ciągu całego cyklu
kształcenia. Chcemy uświadomić co może dać szkole i
uczniom wynik takiej diagnozy, jak z tych wyników
korzystać, jak je interpretować i do czego mogą one
służyć.
„Edukacja egzaminacyjna” społeczeństwa
powinna upowszechnić wiedzę o diagnostycznej statystyce,
o skalach, wskaźnikach, rozkładach. Czy jest to dziś
wiedza powszechna, czy ciągle jeszcze wiedza „tajemna”.
W tym krótkim wystąpieniu postawimy to pytanie, choć –
być może jest to pytanie retoryczne.
Do czego więc szkole potrzebna jest diagnoza
osiągnięć uczniów i jak z niej korzystać.
-
Dwie skale: jedna, skala wyników surowych testu,
(wyrażona w punktach, procentach lub ocenach)
rozstrzyga o stanie ilościowym efektów kształcenia
(ile na ile). Dopiero umieszczenie tego ilościowego
wyniku na skali rozkładu znormalizowanego populacji
pozwala na oszacowanie jego jakości.
-
Badanie kompetencji uczniów nierozłącznie wiąże się
z rozwiązywaniem zadań, udzielaniem odpowiedzi na
pytania. Co wiemy o zadaniach, o ich empirycznych
normach łatwości wyznaczonych nie przez nauczyciela,
lecz przez poziom osiągnięć badanej populacji?
Diagnoza zewnętrzna pozwala już dziś stworzyć
całkiem pokaźny zbiór pomierzonych zadań, które
wykorzystane w procesie dydaktycznym pozwalają
lepiej ocenić osiągnięcia uczniów.
-
Tylko systematyczne badania dają ciąg wyników, z
których możliwe jest wnioskowanie o rozwoju ucznia,
klasy szkoły. Pomiar jednokrotny nie daje punktu
odniesienia. Surowy wynik też niewiele mówi. Ocena
wewnątrzszkolna jest subiektywna i zawsze
uwarunkowana czynnikami lokalnego kontekstu.
Przewidywanie szans ucznia w planowaniu jego ścieżki
kształcenia, jego szans w konkurencyjnym otoczeniu,
wymaga stałej obserwacji jego osiągnięć na
staninowej (znormalizowanej) skali rozkładu. Krzywa
rozwoju badań wielokrotnych pozwala rozwój tych
osiągnięć obserwować i wnioskować o potencjalnym
wyniku podczas egzaminów doniosłych.
-
Wynik testów pokazuje, co uczeń wie, umie, potrafi w
wymiarze indywidualnym i zbiorowym na tle badanej
populacji. Jednak obraz „nieumiejętności” jest dość
rozproszony. Nie pozwala na przyjęcie założenia, że
wszystkie one mogą być wyeliminowane w trakcie
procesu dydaktycznego. Umieszczenie w programie
naprawczym odpowiednich umiejętności wymaga więc
zastosowania strategii wyboru, uwzględniając nie
tylko poziom opanowania tych umiejętności w zespole
klasowym (szkole), ale także ich porównanie do
osiągnięć populacji.
|
28.09.2006.
Godz. 16:15-19:30
PANELE PROGRAMOWE
KONGRESU
|
Nadzór
pedagogiczny. Projekt rozporządzenia.
Prowadziła: Prezes
OSKKO Joanna Berdzik.
sprawozdaje dyr. Dorota Kulesza, OSKKO.
|
Spore emocje wśród uczestników Kongresu wywołał
panel o nadzorze pedagogicznym prowadzony przez Prezesa OSKKO,
Joannę Berdzik. J. Berdzik przypomniała, że stanowisko
Stowarzyszenia w sprawie nadzoru pedagogicznego jest jednym z
zagadnień programowych Kongresu, jednak, w związku z powstałym
projektem nowego Rozporządzenia w sprawie nadzoru prace nad
stanowiskiem powinny ustąpić miejsca przedstawieniu nowego
projektu.
|
Ministerstwo Edukacji Narodowej reprezentował Dyrektor
Departamentu Nadzoru Oświatowego pan Ryszard Szubański
współautor Rozporządzenia |
Wśród gości panelu obecny był także dr Stefan Wlazło oraz
Jacek Strzemieczny, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej. |
|
|
Pan Ryszard Szubański przedstawił uczestnikom panelu jeszcze
„gorący” projekt nowego Rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym,
skierowany do konsultacji wewnętrznej, co oznacza, ze prace nad
projektem nie zostały jeszcze w ministerstwie ostatecznie
zakończone.
Pierwszą reakcją większości zgromadzonych było ożywienie z
powodu zniesienia mierzenia jakości pracy szkoły w
dotychczasowym przynajmniej kształcie. Widoczne też było znaczne
uszczuplenie dokumentacji potrzebnej do prowadzenia nadzoru
pedagogicznego. Wiele osób zwróciło uwagę na fakt, iż projekt
ten powstał na bazie Rozporządzenia o nadzorze z roku 1991 i
niepokojąco cofa politykę oświatową w tym zakresie do
ogólnikowych stwierdzeń, niejasno sprecyzowanych, co może być
powodem kolejnych niedomówień przede wszystkim na linii
kuratoria oświaty a dyrektorzy szkół, na co wskazuje niedobra
praktyka w stosowaniu obecnie jeszcze obowiązującego
Rozporządzenia w sprawie nadzoru.
|
|
Dyskusję nad projektem rozpoczął Stefan Wlazło,
zarzucając nowym zapisom ujemne skutki braku mierzenia jakości
pracy szkoły oraz niebezpieczne przesunięcie akcentu z funkcji
wspomagającej nadzoru na diagnostyczno – oceniającą.
Do dyskusji włączył się Jacek Strzemieczny i uczestnicy
panelu zadając pytania dotyczące praktycznej strony wdrażania
rozwiązań zaproponowanych w Rozporządzeniu. J. Strzemieczny stoi
na stanowisku, że należy, konsultując projekt, dopilnować by nie
zapomniano o właściwym celu nadzoru pedagogicznego - jakim jest
edukacja uczniów.
Projekt Rozporządzenia w innym, nieco bardziej dopracowanym niż
omawiany podczas Kongresu kształcie jest aktualnie konsultowany
przez Stowarzyszenie na forum, o co poprosił dyrektor Szubański,
stwierdzając, że w Stowarzyszeniu znajdują się najbardziej
zainteresowani adresaci dokumentu.
plik projektu do pobrania
plik uzasadnienia do pobrania
strona WWW konsultacji projektu
Dokument ten ma być, zgodnie z deklaracjami dyr. Szubańskiego,
podpisany 14 października b.r., co chyba jest niemożliwe, ze
względu na niedawno rozpoczęty proces konsultacji społecznych
9.10.2006
OSKKO przekazało MEN swoje uwagi,
po konsultacji zapoczątkowanej na Kongresie
Dyskusja dotyczyła postaci
lidera w szkole - zarówno lidera - dyrektora, jak i
innych szkolnych przywódców. Kwestie przywództwa,
realizacji ambicji są w polskiej oświacie zaniedbywane a
nawet celowo pomijano - jako wstydliwe, nie na miejscu.
Tymczasem stworzenie możliwości realizacji ludzkich
ambicji w oświacie może być sposobem na oczekiwaną
zmianę. OSKKO, w oparciu o projekt OECD "Improving
Leadership in School" przygotowało własną propozycję. |
|
Stowarzyszenie
zaproponowało zmianę systemu motywacyjnego w oświacie.
Skompromitowany i nieefektywny system awansu zawodowego
nauczycieli proponuje się zamienić na system prawdziwego awansu
pionowego. Należy stworzyć system stanowisk kierowniczych -
funkcji liderów szkolnych zespołów itp, płatnych i zaopatrzonych
w uprawnienia kierownicze.
Zobacz
relację piątkową.
Zobacz dokument OSKKO-CODN ze stycznia
2006r.
|
Panel
Pracowni Rozwoju Kadr Zarządzających Systemu Oświaty CODN
Analiza poszczególnych kompetencji w pracy dyrektora szkoły.
Zespół Pracowni: Marzena Owczarz, Mirosław Sielatycki,
Jolanta Kubacka-Mróz, Hanna Chilmon
Sprawozdaje dyr. Gabriela
Olszowska, OSKKO.
|
prezentacja do pobrania - Model kompetencji dyrektora
szkoły wg CODN
O kompetencjach, czyli... jaki mamy profil.
W czwartek na modelu popołudniowym udaliśmy się na spotkanie z
pracownikami Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli – by
dyskutować o kompetencjach dyrektora szkoły. Spotkanie rozpoczął
Mirosław Sielatycki, dokonując analizy pojęcia oraz ukazując
źródła i przyczyny przenikania do zarządzania szkołą technik
biznesowych. I jak stwierdzono - oświata nie może istnieć w
dalszej izolacji. Zapóźnienia są jednak spore.
Samo pojęcie ma bogatą historię i jest ciągle redefiniowane.
Celem wyobrażenia sobie i skatalogowania kompetencji jest próba
dopracowania kursu dla dyrektorów szkół. Obecnie prowadzone są
szerokie prace teoretyczne, które doprowadziły do wskazania i
opisania specyficznych kompetencji dyrektora szkoły
W cz. warsztatowej poproszono obecnych o wskazanie osobistej
hierarchii zaproponowanych kompetencji w kilkustopniowej skali.
Zanim przystąpiono jednak do rangowania wywiązała się ciekawa
dyskusja, w toku ustaleń padło wyraźne stwierdzenie, iż istnieje
zapotrzebowanie (może zaistnieć) na specyficzne zapotrzebowanie
na kompetencje w danej-określonej szkole, np. w szkole na
głęboko upośledzonych dyrektor musi być przygotowany na odejście
dziecka. Kultura danej organizacji wymagać może od nauczyciela i
dyrektora bardzo wąskich kompetencji niepotrzebnych gdzie
indziej. Szkoły mogą opracowywać tzw. księgi kompetencji
wyłącznie na własny użytek - podpowiedziała prowadząca
warsztaty.
Pracownicy CODN chcieli się jednak skupić na modelu
statystycznym i wypracować tzw. profil kompetencji typowego
dyrektora, czyli na podstawie indywidualnej hierarchii praktyków
(dyrektorów i pewnej grupy zgromadzonych nauczycieli) opracować
model zawierający nie tylko statystyczny zestaw
najpopularniejszych kompetencji, ale również zbadać jego układ.
Zanim wypełniliśmy kartki, zadano pytanie o to, czy owe
kompetencje i ich hierarchia to model pożądany, oczekiwany i
idealny zgodny naszymi wyobrażeniami czy wymuszony potrzebą,
działaniami organów prowadzącego i nadzoru lub innych organów
kontroli
Prowadząca poprosiła o... model idealny, co przyjęliśmy z
uznaniem.
Materiały wypracowane przez dyrektorów – a więc tzw. profil
kompetencji dyrektora polskiej szkoły oraz slajdy z wystąpienia
Mirosława Sielatyckiego obiecano dołączyć do materiałów
kongresowych dlatego ich nie opisuję.
Czwartek, 28 września 2006r,
godz. 15:30.
Rozpoczęcie Modułu Samorządowego.
Program:
Związek Miast Polskich, przew. KE ZMP, Krystyna
Rendecka. Prowadzenie: prof. Antoni Jeżowski, OSKKO.
Prace legislacyjne Sejmu
Posłanka
Krystyna Szumilas, przewodnicząca sejmowej Komisji Edukacji,
Nauki i Młodzieży
Egzaminy zewnętrzne. Wpływ na ocenę pracy szkoły.
Marek Legutko,
dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Pani poseł
Przewodnicząca KENiM oraz pan dyrektor CKE, podobnie jak
dyrektorów, zapoznali zebranych z
pracami Sejmu oraz organizacją egzaminów zewnętrznych.
Samorządy są bardzo
zainteresowane możliwościami płynącymi z analizy wyników
egzaminów zewnętrznych. Można na ich podstawie podjąć próbę
oceny jakości pracy szkoły. Pan Marek Legutko niejednokrotnie
poruszał sprawę "wartości dodanej" w edukacji.
Następnie wygłoszono
referat:
Nabór do szkół w kontekście standaryzacji i gromadzenia informacji o
uczniach.
Radosław
Wiktorski, ekspert VULCAN oraz zaproszeni goście.
Bez wątpienia można stwierdzić, iż elektroniczne systemy
wspomagania naboru do szkół stają się powszechne. W roku 2006
najpopularniejszym i najczęściej wybieranym przez samorządy
elektronicznym systemem rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych
objętych była ponad jedna trzecia tegorocznych absolwentów
gimnazjów w Polsce. W niektórych rejonach kraju odsetek ten był
znacznie większy - w zasięgu działania OKE w Jaworznie oraz OKE
w Warszawie było to ponad 55%, a dla OKE w Gdańsku blisko 50%
wszystkich gimnazjalistów przystępujących w tym roku do
egzaminu.
Oczywiście wdrożenie takiego systemu rozwiązuje typowe i
niejednokrotnie bardzo uciążliwe problemy związane z naborem (na
przykład blokowanie miejsc, brak dostępu do wiarygodnej
informacji) oraz sprawia, że cały proces staje się przejrzysty.
Trzeba jednak pamiętać, że dobre rozwiązanie tego typu niesie ze
sobą dla samorządu szereg innych, być może nawet ważniejszych
korzyści. Przede wszystkim ułatwia kształtowanie i prowadzenie
racjonalnej polityki oświatowej, głównie w zakresie sieci oraz
oferty szkół.
Prowadząc nabór w sposób tradycyjny nie da się gromadzić lub nie
da się utrzymać aktualności niektórych ważnych danych. Zapomnieć
można również o tak przydatnych mechanizmach jak symulacja
wyników rekrutacji, pozwalająca przed opublikowaniem wyników
zapoznać się z efektami naboru przy różnych założeniach
(zwłaszcza w zakresie liczby i liczebności oddziałów) i wybrać
najbardziej optymalny wariant. Nie sposób w kilku zdaniach
opisać wszystkich korzyści dla samorządu (powiatu) związanych z
wdrożeniem systemu elektronicznego naboru, można natomiast
stwierdzić, iż bieżącej sytuacji kurczących się środków, niżu
demograficznego i rosnących wymagań rozwiązania takie stają się
koniecznością.
Patrząc szerzej można zadać pytanie, czy elektroniczny system
naboru daje jakieś korzyści innym podmiotom niż szkoły
ponadgimnazjalne i prowadzące je samorządy? Oczywiście tak!
Przede wszystkim należy tu wymienić kuratoria oświaty oraz
gimnazja wraz z ich organami prowadzącymi. Warunkiem uzyskiwania
określonych korzyści jest jednak współuczestnictwo tych
jednostek w procesie rekrutacji.
Kurator oświaty, jako organ ustalający zasady rekrutacji i
czuwający nad jej merytorycznym przebiegiem może zdecydowanie
łatwiej kontrolować stosowanie obowiązujących reguł. Dobrze
skonstruowany system komputerowy znakomicie mu tę rolę ułatwia
przez odpowiednio skonstruowany zestaw raportów i wbudowanych w
oprogramowanie ograniczeń. W pewnym zakresie elektroniczny
system wspomagający prowadzenie naboru wręcz wymusza stosowanie
prawa.
Niebagatelną rolę w procesie naboru do szkół ponadgimnazjalnych
odgrywają gimnazja. Z technicznego punktu widzenia gimnazjum
jest znakomitym źródłem danych - posiada prawie wszystkie dane
niezbędne do prowadzenia naboru, a większość z nich powinno
posiadać zgromadzone elektronicznie (jedynymi danymi, które
dodatkowo należy uzyskać to lista preferencji, czyli wybory
dokonane przez kandydata). Ponadto, a może nawet przede
wszystkim, gimnazjum ma bieżący kontakt z uczniami, dzięki czemu
jest znakomitym źródłem informacji o procesie naboru. Trzeba
bowiem zdawać sobie sprawę z ludzkiego aspektu rekrutacji. Nawet
najlepszy system komputerowy nie zastąpi przemyślanych i
racjonalnych wyborów. Efekt przydziału wyrażony procentem
kandydatów zakwalifikowanych za pierwszym razem jest wprost
zależny od jakości dokonanych przez nich wyborów. Jakość tę
można wyrazić liczbą wskazanych oddziałów oraz dopasowaniem
dokonanych wyborów do możliwości kandydata. Właśnie na tę jakość
wyborów nieoceniony wpływ może mieć gimnazjum.
Angażowanie w proces rekrutacji gimnazjów jest łatwe w przypadku
jednostek będących miastami na prawach powiatu - mamy wówczas
jeden organ prowadzący szkoły ponadgimnazjalne i gimnazja.
Sytuacja nieco komplikuje się w przypadku powiatu ziemskiego,
który prowadzi wyłącznie szkoły ponadgimnazjalne, natomiast
znajdujące się na jego terenie gimnazja podlegają gminom. W
takim przypadku konieczna jest współpraca między powiatem a
gminami. Współpraca ta jest jednak bardzo opłacalna dla każdej
ze stron. Wspólnie angażując się w proces naboru jednocześnie
powiat rozwiązuje swoje problemy z rekrutacją. Dzięki
zaangażowaniu gimnazjów kandydaci są lepiej poinformowani i
dokonują lepszych wyborów. Po ogłoszeniu wyników rekrutacji
gimnazja otrzymują zwrotną informację o losach absolwentów,
która z kolei z punktu widzenia gminy jest kluczowym elementem
realizacji zadania kontroli spełniania obowiązku nauki przez
młodzież zamieszkującą na terenie gminy.
Warto również zauważyć, iż jednym systemem wspomagającym
prowadzenie naboru może być objętych wiele jednostek
prowadzących szkoły ponadgimnazjalne. Im większy obszar
działania jednego systemu, tym mniejszy problem związany z
kandydatami z sąsiednich jednostek. W przypadku dużych miast
zazwyczaj jedna trzecia wszystkich uczniów w szkołach
ponadgimnazjalnych to uczniowie spoza tego miasta. należy więc
dążyć do tworzenia jak największych zasięgiem systemów. Sytuacja
idealna, to jeden system dla całego województwa.
Na zakończenie przyjrzyjmy się roli, jaką organizacja procesu
naboru może pełnić w szerszym kontekście. Oczywistym jest, że
zaangażowanie w jakiś proces - w tym przypadku gromadzenia
danych o uczniach - wymaga pewnej standaryzacji jego
prowadzenia. W tym przypadku kluczowym elementem tej
standaryzacji jest format danych.
Aby zachować jedną z największych zalet takich działań, którą
jest zasada jednokrotnego wprowadzania danych i późniejszego ich
wykorzystania przez inne podmioty i do innych celów, wszyscy
uczestnicy muszą gromadzić oraz wymieniać dane w określonym
formacie. Proces naboru do szkół ponadgimnazjalnych jest
znakomitą okazją do rozpoczęcia takiej standaryzacji, która
konsekwentnie kontynuowana i rozszerzana na inne typy szkół w
niedługiej przyszłości pozwoli po pierwsze usprawnić wszelkie
działania związane z gromadzeniem i przetwarzaniem danych o
uczniach, a po drugie umożliwi wykonywanie zupełnie nowych,
niedostępnych analiz i wyciąganie z nich wniosków. A wszystko po
to, by zarządzanie oświatą było jeszcze efektywniejsze.
|
Stanowisko Komisji Edukacji Związku Miast Polskich w
sprawie standardów edukacyjnych
Krystyna Rendecka, Przewodnicząca Komisji Edukacji ZMP,
Tadeusz
Matusz, Gł. Specj. UM Kraków. |
Kwestia standardów oświatowych jest dla organizatorów oświaty
sprawą kluczową. Zarówno OSKKO jak i ZMP zabiegają o stworzenie
standardów finansowych, organizacyjnych - na poziomie samorządu,
szkoły, państwa.
Stanowisko Komisji Edukacji Związku Miast Polskich w sprawie
standardów edukacyjnych
przyjęte na spotkaniu w dniach 18-19 września
2006 r. w Pabianicach
Komisja Edukacji uznaje ustalenie standardów edukacyjnych za
jedno z najważniejszych i jednoczenie najpilniejszych zadań,
jakie powinny być podjęte przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
we współpracy z organizacjami samorządu terytorialnego. Do
dobrego zarządzania potrzebne są narzędzia - w oświacie jednym 2
podstawowych narzędzi powinny być standardy zatrudnienia
nauczycieli. Zadaniem standardów zatrudnienia nauczycieli jest
jawne i wyraźne określenie skali zobowiązań finansowych państwa
wobec samorządów w zakresie finansowania wynagrodzeń
nauczycieli. Mają one również definiować wzorzec porównawczy
organizacji oświaty, jednak nie jest ich celem narzucenie
jednolitego i powszechnie obowiązującego modelu organizacji.
Samorządy będą więc mogły decydować się na rozwiązania
odbiegające od standardów (w ramach obowiązującego prawa).
Podstawowymi wadami obecnego systemu są:
• niestabilność zasad finansowania oświaty;
• brak punktów odniesienia do porównań i oceny organizacji
oświaty w JST;
• brak określenia poziomu obowiązków państwa w kwestii
finansowania oświaty.
Komisja uważa, że dobrze skonstruowane standardy
zatrudnienia:
• muszą być jednoznaczne;
• muszą zawierać mechanizm uwzględniania zmian w ramowych
planach nauczania;
• powinny być czytelne i zrozumiałe dla laików;
• ich podstawowe założenia powinny być zapisane w ustawie.
Standardy należy wyrazić w liczbach (ułamkach) nauczycielskich
etatów przeliczeniowych przypadających na jednego ucznia szkoły
danego rodzaju,. Przy czym przez daną liczbę etatów
przeliczeniowych nauczycieli należy rozumieć taką liczbę
nauczycieli, jaką należałoby zatrudnić, aby wszyscy oni byli
pełnozatrudnieni, a jednocześnie nie realizowali godzin
ponadwymiarowych ani też zwiększonego obowiązkowego wymiaru
godzin, o którym mowa w art. 42 ust. 2a Karty Nauczyciela.
Do wyznaczenia tych liczb należy wykorzystać modele szkół
(szkoły odniesienia). Na konstrukcję szkół odniesienia powinny
składać się przede wszystkim:
• przeciętne wielkości oddziałów;
• liczby godzin z ramowych planów nauczania;
• jednoznacznie określone zasady podziałów na grupy;
• liczby etatów nielekcyjnych (bibliotekarzy, pedagogów,
wychowawców świetlic,
opiekunów uczniów dowożonych, kadry kierowniczej itp.);
• skutki skróconych okresów nauki w klasach maturalnych itp.
Podczas wyznaczania standardów zatrudnienia należy uwzględnić
trudności w organizacji szkół podstawowych i gimnazjów na
terenach niezurbanizowanych, przy czym należy odejść od
„wiejskości" jako kategorii prawnej. Kategorię tę można
zastąpić, np. stopniem zurbanizowania lub gęstością zaludnienia.
Bardzo małe szkoły w miejscowościach, z których dowóz dzieci
jest szczególnie uciążliwy i długotrwały, należy traktować w
sposób specjalny.
Standardy powinny też uwzględniać inne koszty związane z
funkcjonowaniem systemu oświaty, np. koszty nauczania
indywidualnego, paradni psychologiczno-pedagogicznych itp.
W konstrukcji standardów trzeba unikać progów, które sprawiają,
że przybycie lub ubycie jednego ucznia ma nieproporcjonalnie
wielkie skutki finansowe.
Dochodzenie do podziału środków wg założonych standardów powinno
być rozłożone w czasie, np, na trzy lata, aby organy prowadzące
mogły dostosować się do nowych zasad finansowania.
Podp.
Przewodnicząca Komisji Edukacji ZMP, Krystyna Rendecka
Prowadzący tę część Modułu Samorządowego przygotowali następnie
swoje stanowiska na następny dzień Kongresu. Po spotkaniu odbyła
się uroczysta kolacja.
Piątek, 29 września 2006r.
Sesja Wspólna Samorządowców i Dyrektorów.
Piątek był dniem spotkania uczestników obu modułów Kongresu -
Dyrektorskiego i Samorządowego. Sesję prowadzili: prezes OSKKO,
Joanna Berdzik i prowadzący Moduł Samorządowy - prof. Antoni
Jeżowski. jako pierwszy wygłosił referat przedstawiciel władz
Łodzi:
Wystąpienie Urzędu Miasta Łodzi przed Trybunałem Konstytucyjnym
W sprawie niedoszacowania kwoty subwencji oświatowej oraz
wadliwego mechanizmu podziału środków subwencyjnych
realizowanego poprzez algorytm podziału części oświatowej
subwencji ogólnej.
Włodzimierz Tomaszewski,
Wiceprezydent Miasta Łodzi
prezentacja do pobrania
Prezydent W. Tomaszewski wyjaśnił, że dla Łodzi podstawą
wystąpienia przed Trybunałem Konstytucyjnym były:
|
-
niedoszacowanie kwoty
subwencji oświatowej przekazywanej Miastu na
realizację zadań edukacyjnych, które w części ma
swoje źródło w niewystarczającej wysokości środków
przeznaczonych na realizację zadań z tego obszaru w
budżecie państwa;
-
wadliwe mechanizmy
podziału środków subwencyjnych realizowanego poprzez
tzw. algorytm podziału części oświatowej subwencji
ogólnej.
|
Art. 167 Konstytucji RP gwarantuje jednostkom samorządu
terytorialnego środki adekwatne do wszystkich realizowanych
zadań. Za nadużycie i oczywistą nieprawdę trzeba uznać
odwoływanie się do zwiększonych dochodów, w tym udziałów w
podatkach, w sytuacji, gdy samorządy terytorialne, w tym Miasto
Łódź, przejmują kolejne zadania, których źródłem finansowania
mają być zwiększone udziały w podatkach, bądź dotacje celowe.
Zmiany w zakresie finansowania zadań przekazywanych samorządom
wiązały się z czterema równoległymi operacjami:
-
Zamiany dotacji celowych z
budżetu państwa przekazywanych do 2003 r. (włącznie)
samorządom na realizację przekazanych im wcześniej zadań nie
związanych z zadaniami oświatowymi na zwiększone udziały w
podatkach stanowiących dochód budżetu państwa;
-
Zamiany dotacji celowych z
budżetu państwa przekazywanych do 2003 r. (włącznie)
samorządom na realizację przekazanych im wcześniej zadań o
charakterze oświatowym na „teoretycznie” zwiększoną
subwencję w części oświatowej;
-
przekazywania nowych zadań nie
związanych z oświatą wraz z nowymi źródłami ich
finansowania;
-
Zamiany ustawy o podatku od
towarów i usług (VAT) powodujące zwiększenie obciążeń
podatkowych samorządów.
Do każdej z tych operacji Miasto Łódź musiało dopłacić. Każda z
tych operacji nie prowadziła do ekwiwalentności. Nowe źródła
dochodów nie pokrywały starych i nie pozwalały w pełni
sfinansować zadań, na które były przeznaczone. Jednocześnie
zwiększyły się obciążenia podatkowe.
Bilans wprowadzanych zmian ustawowych wpływających na dochody i
wydatki jednostek samorządu terytorialnego skutkował tylko w
roku 2004 zwiększonym deficytem budżetu Miasta o co najmniej
20,9 mln. zł.
Miasto stoi na stanowisku, że przy braku mechanizmu weryfikacji
odpowiedniości środków, a takim mechanizmem byłyby standardy
edukacyjne, zadaniem-obowiązkiem państwa jest przekazywanie
środków na wszystkie zadania oświatowe realizowane przez
jednostkę samorządu terytorialnego w wysokości równej
rzeczywiście ponoszonym wydatkom.
Miasto wyraża też pogląd, iż zagadnienie podziału części
oświatowej subwencji ogólnej winno być regulowane ustawowo – tym
samym zapisy art. 28 ust. 6 ustawy o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego jak i wydanego na tej podstawie
rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej
subwencji ogólnej należy uznać za niekonstytucyjne.
Podtrzymujemy stanowisko, że poprzez art. 28 ust. 6 ustawy
ustawodawca wypełnił jedynie pierwszy warunek określony w art.
92 ust. 1 Konstytucji RP, tj. wskazał zakres spraw przekazanych
do uregulowania. Nie można jednak uznać, iż w sprawie spełniona
została druga konieczna przesłanka zupełności delegacji
ustawowej, tj. wskazanie wytycznych dotyczących treści aktu.
Niedopuszczalne jest, aby prawodawczym decyzjom organu władzy
wykonawczej pozostawić kształtowanie zasadniczych elementów
regulacji prawnej
ZWIĄZEK MIAST POLSKICH. Stanowiska Komisji Edukacji ZMP.
Krystyna Rendecka,
Przewodnicząca Komisji Edukacji Związku Miast Polskich,
Kazimierz Hudzik, wiceburmistrz Zelowa.
prezentacja do pobrania
Stanowisko Związku Miast Polskich w sprawie podziału kompetencji
między organami prowadzącymi i sprawującymi nadzór
pedagogiczny.
Przedstawiciele KE ZMP przygotowali na kongres, podczas
posiedzenia Komisji Edukacji:
Stanowisko
Komisji Edukacji Związku Miast Polskich w sprawie podziału
kompetencji pomiędzy organem prowadzącym a kuratorom oświaty
oraz uregulowań prawnych usprawniających zarządzania oświatą
przyjęte na spotkaniu w dniach 18-19 września 2006 r. w
Pabianicach
Oczekujemy czytelnego rozdziału kompetencji pomiędzy JST a
organem nadzoru pedagogicznego. Wszystko co wiąże się z
organizacją sieci szkół i organizacją ich pracy musi być
wyłączną domeną organów prowadzących z uwzględnieniem uprawnień
opiniodawczych kuratora oświaty. Zasadniczym zadaniem kuratora
oświaty powinno być dbanie o efekty pracy szkół, a w
szczególności mierzenie edukacyjnej wartości dodanej rozumianej
jako wpływ szkoły na wzrost wiedzy i umiejętności uczniów oraz
efektów pracy wychowawczej.
W związku z tym Komisja Edukacji ZMP uznaje, że:
Wybór kandydata na dyrektora szkoły powinien być dokonywany
przez komisję konkursową, w której głos stanowiący mieliby
przedstawiciele organu prowadzącego (trzech) i organu
sprawującego nadzór pedagogiczny (dwóch). W pracach komisji
mogliby uczestniczyć w charakterze obserwatorów z prawem
zadawania pytań przedstawiciele rady pedagogicznej i rodziców.
Ocena pracy dyrektora powinna składać się z dwóch niezależnych
ocen dokonywanych przez kuratora i organ prowadzący. Ocena
negatywna ustalona przez jeden z tych organów skutkować powinna
odwołaniem dyrektora ze stanowiska.
Kurator oświaty, nie ponosząc żadnej odpowiedzialności za
finansowanie szkół, nie może mieć uprawnień do blokowania zmian
w sieci szkół. Łączenie szkół w zespoły powinno pozostawać w
wyłącznej kompetencji Organów prowadzących.
Ponadto Komisja Edukacji po raz kolejny wskazuje na potrzebę:
Rezygnacji z konieczności corocznego uchwalania regulaminów
wynagradzania nauczycieli.
Odejścia od konieczności zapewnienia ustawowych średnich
wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu
zawodowego w ramach JST. Jednostki te winny tylko przestrzegać
minimalnych stawek określanych przez ministra edukacji.
Ustawowego umożliwienia zatrudniania nauczycieli w zespołach
szkół.
Określenia wysokości dotacji dla przedszkoli niepublicznych z
uwzględnieniem ich faktycznego czasu pracy.
Utworzenia jednego systemu obejmującego całość pomocy
materialnej dla uczniów.
Przewodnicząca Komisji Edukacji
ZMP Krystyna Rendecka
Ponadto zapoznano zebranych z dyskutowanym w
pierwszym dniu
Modułu Samorządowego zagadnieniem potrzeby
wprowadzenia standardów edukacyjnych.
Zatrudnianie nauczycieli w zespołach szkół – wniosek o zmianę
zapisów ustawowych.
|
Sztuczne rozwiązanie
problemu zatrudniania nauczycieli w zespołach szkół
przeszkadza w pracy zarówno szkołom jak i samorządom.
Niezrozumiały jest tu upór MEN, które stoi na stanowisku
konieczności zatrudniania nauczycieli w szkołach a nie
zespołach szkół. |
Jan Zięba
zwraca uwagę, że Ustawa z 15 lipca 2004
r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 179, poz. 1845) ustaliła
następująco początek art. 10 ust. 1 Karty Nauczyciela: Art.
10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole ...
Według MEN:... występujące zjawisko, które polega na
nawiązywaniu stosunku pracy z nauczycielami w zespołach szkół,
jest sprzeczne z istotą i z prawnymi rozstrzygnięciami
ustrojowymi w szkolnictwie oraz umożliwia odstąpienie od
podstawowych przepisów warunkujących zatrudnienie zgodnie z
kwalifikacjami, a także w istotny sposób wpływa na jakość i
realizowanie procedury awansu zawodowego...
Z kolei Rozporządzenie MENiS z 10 września 2002 r. w sprawie
szczegółowych kwalifikacji... również rozróżnia kwalifikacje
wymagane od nauczyciela wyłącznie od rodzaju szkoły. Nie jest
zatem możliwe zatrudnienie i rozwój zawodowy nauczyciela
powiązany z wszystkimi szkołami tworzącymi zespół.
Aby zapewnić zgodności ustawy z rozporządzeniem dostosowano
ustawę do rozporządzenia nie uwzględniając przy tym wielu
negatywnych skutków tej zmiany.
Negatywne skutki zatrudniania nauczycieli w szkole, zamiast w
zespole, to:
-
Coroczne zamieszanie z umowami
o pracę
-
Kłopoty z zastępstwami i
opieką nad uczniami na imprezach ogólnoszkolnych
-
Zwiększenie kosztów
zatrudnienia
-
Poczucie niestabilności
zatrudnienia nauczycieli
-
Wiele świadectw pracy
-
Dyrektorzy szkół zatrudniani
są niezgodnie z Kartą Nauczyciela
Istnienie zespołów szkół - zwłaszcza ponadgimnazjalnych - jest
konieczne
Po co zatem utrudniać ich pracę?
Środowisko oświatowe oczekuje uregulowanie tej sprawy, zgodnie z
jego potrzebami. Tym przecież ma służyć oświacie ministerstwo.
Głos w sprawie standardów
i niedostatków prawa oświatowego zabrał Antoni Jeżowski
[tekst w przygotowaniu] |
|
|
W drugim dniu Kongresu,
dyrektor Departamentu nadzoru Oświatowego MEN, Ryszard
Szubański kontynuował konsultowanie projektu
rozporządzenia w sprawie nadzoru. Prace nad projektem
trwały w czwartek
przejdź
>>> |
Do projektu odniósł się Stefan Wlazło.
Tezy S. Wlazły:
1. Musiała nastąpić zmiana rozporządzenia dot. nadzoru
pedagogicznego, ponieważ mierzenie zdegenerowało się.
2. Przyczyna degeneracji tkwiła w strategii tzw.
"twardego nadzoru" pedagogicznego, co zaowocowało
gigantyczną "papieromanią" |
|
3. Można było się
jednak spodziewać zmiany rozporządzenia w kierunku zwiększania a
nie zmniejszania autonomii szkół, np. przez wprowadzenie systemu
akredytacji, swego czasu zapowiadaną przez b. ministra J.
Zielińskiego, projekt rozporządzenia cofa nas do stosowania
nadzoru w koncepcji sprzed 30 lat.
4. Istotne będzie, czy nowy nadzór stosowany przez wizytatorów
będzie partnerski czy w relacji przełożony-podwładny, tekst
projektu rozporządzenia daje szeroki wachlarz możliwości w
stosowaniu go przez wizytatora.
Wyróżnienie dla pana Jerzego Owsiaka i Wielkiej Orkiestry
Świątecznej Pomocy.
Za edukację dzieci i młodzieży w zakresie pierwszej pomocy.
|
Tradycją kolejnych
Kongresów Zarządzania Oświatą OSKKO chce uczynić
składanie podziękowań osobom, które szczególnie się
zasłużyły pomagając szkole w pracy z dziećmi i
młodzieżą, działając na rzecz ich edukacji.
Pismo odebrała córka
Jerzego Owsiaka, Olga. |
Zarobki dyrektorów – wyniki badań. Próba spojrzenia ze strony
organu prowadzącego i szkoły.
Łukasz Świtała,
prezes Instytutu Badań w Oświacie
prezentacja do pobrania
|
W okresie od 1 marca do 26
lipca 2006r Instytut przeprowadził na reprezentatywnej
grupie dyrektorów szkół i placówek oświatowych badanie
dotyczące ich zarobków.
|
Badano następujące obszary:
-
Charakterystyka dyrektorów
(wiek, staż, płeć...)
-
Organizacja szkół i placówek
kierowanych przez respondentów
-
Wicedyrektorzy (liczba osób,
wysokość zniżek)
-
Administracja w szkołach i
placówkach (w tym sposób organizacji księgowości, liczby
etatów)
-
Dochody szkół i placówek
(dochody własne, kwoty uzyskane od sponsorów)
-
Dodatek funkcyjny dyrektorów
-
Dodatek motywacyjny dyrektorów
(wysokość, rozkłady, zmiany)
-
Dorabianie do pensji przez
dyrektorów (liczba i struktura dorabiających dyrektorów,
miejsca dorabiania do pensji)
Badający doszli m.in. do konkluzji:
-
Mężczyźni kierują szkołami na
wyższych poziomach kształcenia
-
Mężczyźni kierują szkołami, w
których jest więcej uczniów
i dlatego
-
Mężczyźni otrzymują dodatki
funkcyjne średnio o 100 zł wyższe od kobiet.
W kolejnej części spotkania przedstawiono stanowiska OSKKO
Stanowisko OSKKO w sprawie awansu zawodowego
nauczycieli
Ryszard Sikora,
przewodniczący KR OSKKO
|
W czwartek, 28 września
nad zagadnieniami systemu awansu zawodowego i
zarządzania wewnątrzszkolnego pracował II panel
dyskusyjny.
Po kilku latach
funkcjonowania systemu, stowarzyszeni w Ogólnopolskim
Stowarzyszeniu Kierowniczej Kadry Oświatowej wyrażają
niezadowolenie z funkcjonowania systemu awansu
zawodowego w obecnej postaci- wynikającej z przepisów
prawa oświatowego. |
Naszym zdaniem awans zawodowy nauczycieli w obecnym kształcie
nie jest żadnym gwarantem zmian jakościowych w szkole, polega
bowiem na podejmowaniu jednorazowego wysiłku w celu osiągnięcia
określonego nauczycielskiego statusu. W dodatku wysiłku
sformalizowanego i bardzo ukierunkowanego poprzez kuratoryjne
reguły i interpretacje.
Jednorazowe ustalenie statusu nauczyciela i od niego
uzależnienie gratyfikacji finansowych wydaje nam się poważnym
błędem, z którego należy - zdaniem Stowarzyszonych zrezygnować
na rzecz motywowania finansowego nauczycieli pracujących po
prostu dobrze.
Korzystając z mocnych stron awansu zawodowego postulujemy
wykorzystać potencjał nauczycielski i wprowadzić w polskiej
szkole prawdziwie motywujący, pionowy awans zawodowy wynikający
z zarządzania wewnątrzszkolnego.
Stanowisko OSKKO w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko
dyrektora.
Marek Plesniar,
dyrektor Biura OSKKO.
|
Postulujemy przede
wszystkim:
Jawność i bezwzględną
rozstrzygalność konkursu na stanowisko dyrektora szkoły
lub placówki. |
Wyjaśnienie:
Przez jawność rozumiemy taką organizację konkursu, by
rozmowę konkursową, podczas której kandydaci przedstawiają swoje
koncepcje prowadzenia placówki i odpowiadają na pytania komisji,
mogli obserwować wszyscy zainteresowani przebiegiem konkursu.
Jesteśmy przy tym za utrzymaniem tajnego głosowania członków
komisji.
Uznajemy jawność i obecność obserwatorów za gwarancję
demokratycznej idei konkursu – by wygrywał najlepszy,
najbardziej kompetentny kandydat. Jawność i obecność innych niż
członkowie komisji obserwatorów daje naszym zdaniem również
gwarancję obiektywizmu i bezstronności komisji.
Przez bezwzględną rozstrzygalność konkursów rozumiemy
przyjęcie takich rozwiązań, by brak jednoznacznego wyniku
konkursu nie stwarzał konieczności powierzania stanowiska
dyrektora przez pozakonkursowe gremia. Konkurs zawsze powinien
wyłonić zwycięskiego kandydata.
Zgłaszamy także dalsze oczekiwania środowiska oświatowego
dotyczące regulaminu konkursowego:
1. Proponujemy wprowadzenie obligatoryjnego uwzględnienia w
koncepcjach prowadzenia szkoły aktualnego programu jej rozwoju.
2. Widzimy potrzebę ustalenia wymagań dotyczących członków
komisji konkursowych
3. Dostrzegamy również możliwość zaniechania przeprowadzania
konkursu w sytuacji, gdy dyrektor kończący kadencję otrzymał
najwyższą ocenę pracy.
Podsumowanie. Stanowiska OSKKO w sprawie oczekiwanych zmian w
oświacie
Joanna Berdzik,
Prezes OSKKO
|
W swoim wystąpieniu za
najgorszy problem oświaty J. Berdzik uznała brak
długofalowej strategii rozwoju edukacji, która byłaby
wdrażana niezależnie od zmian ekip rządzących krajem.
Dla stworzenia takiej strategii potrzebna jest rzetelna
diagnoza stanu, w którym polska szkoła się obecnie
znajduje, stworzony na bazie porozumienia
zainteresowanych szkołą podmiotów plan działań, a przede
wszystkim zgoda społeczna na wprowadzenie zmiany. Musi
powstać- powiedziała Joanna Berdzik, pakt społeczny dla
oświaty, będący gwarantem rzetelnego wprowadzania zmian
na przestrzeni kilku lat. Działanie na rzecz powstania
takie paktu jest dla OSKKO bardzo ważnym działaniem,
którego należy się podjąć dla dobra szkół. |
Zmiany, które są wskazywane przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie
Kadry Kierowniczej Oświaty, muszą dokonywać się w sposób
systemowy, jednocześnie na wielu płaszczyznach. Oczekiwane przez
dyrektorów jest ustalenie standardów organizacyjnych pracy szkól
i placówek - postulujemy stworzenie standardu podstawowych usług
edukacyjnych dla ucznia, rodzaju „teczki dla ucznia”, w której
mieściłyby się niezbywalne szkolne uczniowskie prawa -
jednakowe w gminach bogatych i biednych, miejskich i wiejskich,
zawierającej m.in. liczebność klas, dostęp do biblioteki, prawo
do przestrzeni szkolnej, możliwość skorzystania z dożywiania i
inne.
Konieczne dla prawidłowego funkcjonowania szkół i placówek są
zmiany w przepisach prawa oświatowego, nadzoru pedagogicznego,
awansu zawodowego. Dobrej, autonomicznej szkole potrzebny jest
dyrektor o prawnie ustalonym statusie, a także ścisłe
ustalenie kompetencji organu prowadzącego, kuratorium oświaty i
dyrektora.
Szkole potrzebny jest także dobry nauczyciel- taki, który celowo
wybrał swój przyszły zawód, właściwie kształcony na
pedagogicznych uczelniach i pracujący na dobrych podstawach
prawnych, co wymaga dyskusji nad Kartą Nauczyciela.
W podsumowaniu Joanna Berdzik podkreśliła, ze I Kongres
zarządzania oświatą jest wielka szansą na powstanie paktu dla
edukacji.
Zakończenie Kongresu.
|
Zebranym: uczestnikom,
gościom, organizatorom Kongresu podziękowali za trzy dni
wspólnej pracy Prezes OSKKO - Joanna Berdzik i
prowadzący Moduł Samorządowy profesor Antoni Jeżowski
(honorowy członek OSKKO). |
Przed nami kolejny, II Kongres Zarządzania Oświatą - za rok.
Prace nad nim zaczynamy od dzisiaj.
Organizatorzy Kongresu.
Przygotowania do tegorocznej edycji kongresu rozpoczęto w
grudniu 2005r. Przez niemal rok pracowało nad nim Biuro OSKKO.
Podczas kongresu ekipa organizacyjna złożona głównie z
dyrektorów - członków OSKKO liczyła ponad 30 osób.
Współpracowały z nią liczne firmy i organizacje ...
|
|
Ekipa organizująca
Kongres: członkowie OSKKO i łódzka młodzież. |
Prace kongresowe.
Członkami ekipy organizacyjnej byli między innymi: Joanna
Berdzik, Marek Pleśniar, Piotr Tałan, Gabriela Zdunek, Piotr
Sobczyk, Ryszard Sikora, Ewa Czechowicz, Ewa Halska, Sławomir
Lipiński, Iwona Sobka, Beata Domerecka, Jerzy Kostyła, Elżbieta
Rakoczy, Bogna Skoraszewska, Dorota Kulesza, Anna
Burec-Kobiałka, Anna Zabielska, Andrzej Jasiński, Danuta Sikora
|
Prowadząca obrady,
Joanna Berdzik, Prezes OSKKO
Szef Kongresu, Marek
Pleśniar, dyrektor Biura OSKKO |
|
Biuro OSKKO: Marek
Pleśniar, Jolanta Zglejc, Marta Szwonder |
Biuro
kongresowe: Ewa Halska, Gabriela Zdunek, Piotr
Sobczyk, Ryszard Sikora, Ewa Czechowicz, Sławomir
Lipiński, Jerzy Kostyła, Elżbieta Rakoczy, Bogna
Skoraszewska, Anna Burec-Kobiałka, Anna Zabielska,
Andrzej Jasiński, Danuta Sikora, Małgorzata Cołokidzi |
|
|
|
|
Dorota Kulesza i Piotr
Tałan - koordynatorzy ds. kontaktu z DS i
noclegów uczestników, Beata Domerecka -
odpowiedzialna za organizację żywienia. |
|
|
|
|
|