OSKKO na konferencji
„Od transformacji do modernizacji” podsumowującej 2 lata
pracy rządu. Panel: Nowoczesna podstawa programowa polskiej szkoły. |
W dniach 20-21 listopada 2009 w
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyła się konferencja
podsumowująca 2 lata rządu koalicyjnego PO-PSL. Została ona
podzielona na 18 paneli dyskusyjnych, wśród których znalazł się
panel poświęcony nowoczesnej podstawie programowej polskiej szkoły,
na który zaproszona została prezes OSKKO, Joanna Berdzik.
Panelistami zewnętrznymi byli: Joanna Berdzik (prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej
Oświaty), Sławomir Broniarz (prezes Związku Nauczycielstwa
Polskiego), dr hab. Jolanta Choińska-Mika (Uniwersytet Warszawski),
Teresa Ogrodzińska (prezes Fundacji Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego),
Włodzimierz Paszyński (wiceprezydent Warszawy). Dyskusję panelową
prowadził dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych Michał Federowicz. [Ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej]: W swoim wystąpieniu minister Katarzyna Hall przypomniała, że rząd przygotował proces wdrażania nowej podstawy programowej. W bieżącym roku szkolnym reforma programowa rozpoczęła się w przedszkolach i pierwszych klasach szkół podstawowych i gimnazjów. W następnych latach proces wdrażania nowej podstawy programowej będzie obejmował kolejne klasy. W przygotowanej przez duży zespół naukowców, metodyków i nauczycieli reformie, którą poddano szerokim konsultacjom społecznym, duży nacisk położono m.in. na indywidualne podejście do potrzeb edukacyjnych każdego ucznia. Ważnym elementem reformy jest zmiana organizacji nauczania w ostatnich dwóch latach nauki w szkołach ponadgimnazjalnych. - Dziękuję wszystkim ekspertom, którzy zaangażowali się w prace oraz wszystkim tym, którzy brali udział w szerokich konsultacjach nad zmianą podstawy programowej - powiedziała minister Katarzyna Hall. Minister edukacji narodowej zwróciła również uwagę na rozpoczęcie procesu obniżania wieku szkolnego. Znowelizowana ustawa o systemie oświaty stopniowo wprowadza obowiązek szkolny dla 6-latków i przyczynia się do upowszechnienia wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3-5 lat. Istotą zmian jest także gwarancja rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci pięcioletnich. Cała
relacja na
stronie MEN.
Tę indywidualność, wyjątkowość szkoła może budować tylko dzięki wewnętrznym, nie narzucanym centralnie decyzjom i swobodzie w określaniu sposobów swojej pracy. Dla Kadry Kierowniczej Oświaty, Dyrektorów szkół i placówek bardzo ważne jest przekazanie szkołom – zespołom nauczycieli i dyrektorom szkół, możliwości autonomicznego decydowania o jej istocie. Wiele kluczowych decyzji warunkujących pracę placówek można podjąć już na poziomie szkół, a więc tam, gdzie wiedza na temat tego, jaki jest nasz uczeń i czego potrzebuje, jest największa:
Joanna Berdzik zwróciła także uwagę, że to od nauczycieli i dyrektorów zależeć będzie jakość wprowadzanej zmiany. OSKKO liczy na działania Ministerstwa dotyczące awansu zawodowego nauczycieli. Wprowadzanie zmian bardzo utrudnia brak systemu wewnątrzszkolnego zarządzania – "jeden lub dwóch generałów i żołnierze", to formuła nieprzystająca do nowoczesnego sposobu pojmowania przywództwa w oświacie. Potrzebujemy w szkołach formalnych liderów – szefów zespołów nauczycielskich, wynagradzanych za wykonywanie zadań. Prezes OSKKO zaapelowała także o działania na rzecz zmiany sposobu kształcenia nauczycieli (połączenie kształcenia teoretycznego z rocznym stażem w szkole, liczonym do okresu studiów – na kształt praktyk pedagogicznych) – po to, żeby do szkół trafiali młodzi przygotowani ludzie, których nie będziemy narażali na frustrujące odnoszenie porażek zawodowych w pierwszych latach ich pracy.
|