BLOK PROGRAMOWY - POLITYKA OŚWIATOWA.
Spotkanie z Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Wręczenie Medali Komisji Edukacji Narodowej.
Na spotkaniu Minister Edukacji Narodowej wręczyła medale
Komisji Edukacji Narodowej osobom wytypowanym przez
OSKKO.
Otrzymali je: Jolanta Basaj, Karolina Domagalska, Renata
Kalinowska, Danuta Sikora oraz Ewa Stefaniak-Bergtaum.
Dyskusja. Absurdy oświatowe OSKKO. Pytania uczestników.
Po przemówieniu minister przedstawiono kolejną edycję
"Absurdów oświatowych"
zgłoszonych przez członków i sympatyków OSKKO. Odczytała
je Izabela Leśniewska - członek Zarządu OSKKO. Następnie
odbyła się dyskusja, której przebieg można poznać w
relacji filmowej.
Po spotkaniu z Minister Edukacji Narodowej,
zainteresowani uczestnicy Konferencji wzięli udział w
dyskusji dotyczącej istotnych zmian w oświacie. Po
krótkiej prezentacji
materiałów pomocniczych do
dyskusji
podzielili się na grupy tematyczne i przystąpili do
twórczej pracy. Widoczne było duże zaangażowanie
uczestników, niektórzy brali udział w pracach kilku
grup. Wypracowane w trakcie aktywnej dyskusji uwagi,
propozycje, wnioski i spostrzeżenia zostały zebrane
przez moderatorów i przedstawione jako rezultaty pracy
grup
tutaj. Będą one
wykorzystywane, jako głos praktyków, przy tworzeniu
stanowisk OSKKO. Jednocześnie wszyscy uczestnicy
zwrócili uwagę na konieczność podjęcia prac nad nową
ustawą (ustawami) porządkującą system oświaty w
państwie, kładąc nacisk na przejrzystość i zwięzłość
zapisów. Nowa ustawa powinna obejmować między innymi:
-
regulacje dotyczące systemu oświaty,
-
prawa i obowiązki nauczyciela,
-
regulacje dotyczące statusu prawnego dyrektora.
BLOK TEMATYCZNY:
WYCHOWANIE i RELACJE W SZKOLE.
Blok pod opieką merytoryczną prof. UAM dr hab. Jacka
Pyżalskiego.
Dlaczego ludziom nie wychodzi integracja?
Dr Piotr Plichta, adiunkt Wydziału Nauk
Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu
Wrocławskiego, pracownik naukowy Instytutu Medycyny
Pracy w Łodzi. Wykład, warsztaty. Wystąpienie zawierało
próbę odpowiedzi na postawione w tytule pytanie ze
szczególnym uwzględnieniem wykluczenia i przemocy
rówieśniczej, w którą są zaangażowani uczniowie z tzw.
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W świetle badań, są
w większym stopniu narażeni na ryzyko stania się ofiarą.
Często, te same czynniki związane z ryzykiem
wiktymizacyjnym tej grupy uczniów prowadzą do
zaangażowania się w roli sprawcy. Sytuację komplikuje
mało zidentyfikowanych przykładów tzw. dobrych praktyk w
zapobieganiu i radzeniu sobie z agresją rówieśniczą
dotyczącą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
oraz nisko oceniane, przez samych nauczycieli, własne
kompetencje do pracy z takimi uczniami. W części
praktycznej przedstawiono ogólne zasady konstruowania
działań profilaktycznych i interwencyjnych oraz
przykłady ich zastosowania.
Pomysły nt cyberwychowania, jak oswoić nowe media w
szkole.
Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski. Nauczyciel na
Facebooku - jak to robić mądrze? Jak oddzielić sferę
prywatną w mediach elektronicznych. Badania:
wolontariusze, blogerzy a „Real”. 10 przykazań
stosowania technologii. Studia przypadku, wyniki rozmów
z młodzieżą.
Jak
motywować niezmotywowanych.
Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski. Warsztat. Z
praktyki nauczyciela. Jak zacząć lekcje by uczniowie
byli wciągnięci. Praktyczne sposoby rozpoczęcia lekcji.
Wykładowca opracował bazę ok. pięćdziesięciu początków
lekcji. Zaprezentował kilkanaście przykładów.
Dyskusja o wychowaniu w szkole.
Do udziału zaproszeni ww. wykładowcy oraz Uczestnicy
konferencji. Ocena zachowania - zadania formalne a
motywowanie uczniów. Czy ocena zachowania jest potrzebna
i jaka powinna być? Cele wychowania w szkole. Jakich
postaw oczekujemy po uczniach? Jak odnieść się do
przestrzeni, w których poruszają się uczniowie, a do
których my - rodzice i nauczyciele - nie potrafimy
dotrzeć? Jak mamy wyznaczać i osiągać wspólne cele:
szkoły, rodziców, państwa, samorządu, uczniów?
Głosy zamówione: Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski,
Dr Piotr Plichta, adiunkt Wydz. Nauk
Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu
Wrocławskiego, pracownik naukowy Instytutu Medycyny
Pracy w Łodzi, Aleksander Pawlicki, Grupa
Trampolina, Jacek Ścibor. Założyciel
społeczności Superbelfrzy RP, Jacek Purski,
Prezes Fundacji Instytut Bezpieczeństwa Społecznego.
Moderuje - Izabela Leśniewska, OSKKO.
Podsumowanie – Marek Pleśniar, OSKKO.
Systemowe podejście do uczenia umiejętności i
kształtowania postaw w szkole.
Wykład. Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
Sophia w Krakowie
Program nauki zachowania.
Wykład. Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
Sophia w Krakowie.
Szkolny system motywacyjny.
Warsztaty. Katarzyna Salamon – Bobińska. Wykład.
NODN Sophia.
Szkolny system motywacyjny to strategia pracy na
poziomie całej szkoły angażujący zarówno nauczycieli jak
i uczniów. W trakcie spotkania poszukiwać będziemy
odpowiedzi, w jaki sposób zmotywować uczniów do
przejęcia odpowiedzialności i kontroli nad własnym
zachowaniem, co wpływa na uczniowską motywację, jak
możemy pomóc uczniom w znalezieniu mocnych stron i
zmiany negatywnych poglądów na swój temat i dlaczego
kary nie działają.
Język serca jako metoda budowania bezpiecznych relacji i
współpracy w szkole.
Warsztaty. Jerzy Rządzki. NODN Sophia.
Treści warsztatu obejmują 4 sposoby słuchania trudnego
komunikatu dziecka lub rodzica, bariery utrudniające
komunikacje, 4 kroki reagowania poprawiającego relację,
(Szakale i żyrafy). Kluczowe będzie rozwijanie
umiejętności empatii: Jak słuchać żeby usłyszeć ukryte
myśli i potrzeby?
Uczestnicy poznają możliwości wykorzystania języka
potrzeb do budowania relacji z uczniem, motywowania
uczniów do uczenia się i zmiany zachowania, do budowania
pozytywnej dyscypliny oraz do zapobiegania zachowaniom
problemowym, Zajęcia mają też walor osobisty i mogą
poprawiać relacje między dorosłymi w tym pomóc w
prowadzeniu trudnej rozmowy z rodzicami czy innymi
nauczycielami.
Kierowanie klasą i zapobieganie trudnym zachowaniom.
Warsztaty. Norbert Karaszewski. NODN Sophia.
Z najnowszych badań i raportów oświatowych wynika,
że nauczyciele dają sobie dobre radę z procesami
nauczania natomiast maja kłopot z praktycznym
zastosowaniem umiejętności miękkich. Należą do nich
umiejętności zapobiegania zakłóceniom toku dydaktycznego
oraz umiejętności powstrzymywania eskalacji takich
zachowań. W trakcie szkolenia przedstawimy analizę
źródeł takich zachowań oraz wybrane sposoby radzenia
sobie z zakłócającymi zachowaniami. Rozprawimy się z
mitami na ten temat i dostarczymy wiedzy nt praktycznych
umiejętności poprawiających skuteczność nauczycieli.
Okiełznać chaos, czyli uczeń z ADHD w klasie.
Warsztaty. Mgr Stanisław Bobula. NODN Sophia.
Najczęściej występujące zaburzenie wieku rozwojowego
(ADHD) to wielkie wyzwanie dla nauczycieli. Warto
wiedzieć więc, w jaki sposób organizować pracę na lekcji
tak, aby sam uczeń z ADHD jak i jego rówieśnicy mogli
uczyć się w klasie w sposób dla siebie optymalny. W tym
celu konieczne jest zbudowanie systemu czytelnych zasad,
umiejętność formułowania poleceń czy praca na
pozytywnych informacjach zwrotnych. Ponieważ uczeń z
ADHD nie funkcjonuje w próżni przydatna jest także
umiejętność pracy z całą klasą tak, aby pomóc nie tylko
uczniowi z ADHD, ale całej klasie.
Na warsztacie uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się
z praktycznymi i prostymi rozwiązaniami, które można
zastosować w klasie, w której uczy się dziecko z ADHD.
Pytania sokratejskie i coachingowe podejście w szkole.
Jerzy Rządzki.
NODN Sophia. Podczas warsztatu trenować będziemy
wspieranie nauczyciela (także ucznia, rodzica) za pomocą
empatii i pytań zwanych przez starożytnych sokratejskimi
a stanowiących podstawy współczesnego wspierania w
rozwiązywaniu problemów i motywowaniu zwanego
coachingiem. Pokażemy jak takie podejście wspiera
dyrektora lub nauczyciela w prowadzeniu rozmów, w
których samodzielność rozmówcy ma kluczowe znaczenie dla
motywacji i rozwiązania problemu (dylematu).
Kiedy nic nie działa… funkcjonalna analiza zachowania –
podejście profesjonalne szkoły.
Norbert Karaszewski.
NODN Sophia. Każdy nauczyciel w swojej karierze
zawodowej doszedł do momentu, kiedy uznał, że w pracy z
„trudnym” uczniem zrobił wszystko, co mógł i nic już
nie da się zrobić. Szacuje się, że około 5% uczniów
jest takimi uczniami, z którymi według bezsilnych
nauczycieli – nic nie da się zrobić. Uczniowie ci
generują 50% wszystkich niewłaściwych zachowań w szkole.
Jest to grupa uczniów, która nie poddaje się
standardowym procedurom dyscyplinarnym szkoły. Potrzebne
jest im indywidualne wsparcie w uczeniu się właściwych
zachowań. Dla tak złożonych przypadków ważne jest
postawienie sobie pytania - Co powoduje, że Ci uczniowie
tak się zachowują? Dopiero po znalezieniu odpowiedzi
powstaje możliwość budowania celowanej interwencji.
Takiemu działaniu pomocna jest Funkcjonalna Analiza
Zachowania (FAZ). Na warsztacie uczestnicy będą mieli
możliwość zapoznania sia z FAZ, przećwiczyć
najistotniejsze elementy tej metody pracy z „trudnymi
przypadkami”.
Jak budować arkusz obserwacji lekcji wykorzystując
narzędzia ewaluacji zewnętrznej.
Stanislaw Bobula. NODN Sophia. Dyrektor
szkoły idąc na obserwację lekcji zastanawia się co tak
naprawdę obserwować. Bardzo często obserwujemy rzeczy
mało istotne, które mają niewielki wpływ na podniesienie
jakości procesu dydaktycznego. Tymczasem kluczowe jest
obserwowanie tego w jaki sposób uczniowie uczą się
kontekście najnowszej wiedzy psychologii poznawczej i
badań nad uczeniem się. Bliższa analiza arkusza
obserwacji ewaluacji zewnętrznej pod kątem tych kwestii,
może pomóc w podjęciu decyzji co chcemy obserwować.
Rozmawiajmy o uchodźcach. Kontrowersyjny temat w szkole.
Jak poruszyć w szkole bardzo aktualny i kontrowersyjny
temat?
-
Jak przeprowadzić w szkole zajęcia polegające na
rozmowie, w trakcie której uczniowie będą się
nawzajem z szacunkiem słuchać, poznają swoje
wartości, lęki i nadzieje oraz uzyskają wiarygodne,
wyważone informacje wokół tematyki migracji?
-
Jak w szkole stworzyć ramy rozmowy na temat, który
jednocześnie budzi silne emocje, jest mocno obecny w
dyskursie politycznym, a jednocześnie jest ważnym
tematem wiedzy o świecie i poważnych skutkach
wychowawczych?
W panelu i wspólnej rozmowie uczestniczek i uczestników
spotkania wezmą udział trenerki i trenerzy Centrum
Edukacji Obywatelskiej, a także dyrektorzy i
nauczyciele, którzy już takie lekcje przeprowadzili.
Panel odbędzie się w ramach projektu „Rozmawiajmy o
uchodźcach” realizowanego przez Centrum Edukacji
Obywatelskiej w partnerstwie z OSKKO oraz Fundacją
Centrum im. prof. Bronisława Geremka. W panelu i
dyskusji wezmą udział:
- Jacek Strzemieczny - Współzałożyciel Centrum
Edukacji Obywatelskiej
- Joanna Jasiak - Dyrektorka V Liceum
Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Tarnowie
- Karima Kanjo - edukatorka pochodzenia
polsko-syryjskiego, z bogatym doświadczeniem prowadzenia
zajęć z młodzieżą w szkołach
- Iwona Kryczka - Nauczycielka z doświadczeniem
prowadzenia lekcji wg scenariusza "Rozmawiajmy o
uchodźcach" oraz w tematach dotyczących edukacji
globalnej i międzykulturowej
- Jadwiga Jarosz - Nauczycielka z doświadczeniem
prowadzenia lekcji wg scenariusza "Rozmawiajmy o
uchodźcach" oraz w tematach dotyczących edukacji
globalnej i międzykulturowej
Panel poprowadzi Elżbieta Kielak, trenerka,
współkoordynatorka projektu "Rozmawiajmy o uchodźcach".
„Bezpieczna szkoła: RADYKALIZACJA”
Wykład. Jacek Purski, Prezes Fundacji Instytut
Bezpieczeństwa Społecznego. Zapowiedź większego
szkolenia skierowanego do placówek oświatowych i
wychowawczych. Celem jest pogłębienie wiedzy nauczycieli
- w ramach podnoszenia kwalifikacji - w dziedzinie
przeciwdziałania radykalizmowi w szkole, ze szczególnym
uwzględnieniem problemów rasizmu, neofaszyzmu i
fundamentalizmu religijnego. Wykład skierowany jest do
nauczycieli, pedagogów i wychowawców wszystkich szkół i
innych placówek edukacyjnych. Zdobyte na naszych
szkoleniach umiejętności mogą być pomocne m.in. podczas
lekcji wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o bezpieczeństwie
czy godzin wychowawczych.
Radykalizacja postaw to poważny problem w szkołach, na
ulicach naszych miast, na stadionach, w naszym
codziennym życiu. Problemom tym musi stawić czoła także
współczesna polska szkoła. Wiedza zdobyta podczas
szkoleń pozwala nauczycielom rozpoznawać zagrożenia
związane ze zjawiskiem radykalizacji zanim przerodzi się
ono w akty terroru. Zagadnienia:
1. Co to jest radykalizacja?
2. Przyczyny radykalizacji.
3. Poziom podstawowy:
- Rasizm, faszyzm, neonazizm - symbolika, kody,
- Pseudo-kibice i chuligani stadionowi
4. Poziom zaawansowany:
- Pozostałe formy radykalizmu (np.: gangi, handel
narkotykami itp.)
- Fundamentalizm islamski
- Inne, np.: cyberprzestępczość, wpływ gier
komputerowych itp.
5. Skala poszczególnych zjawisk w Polsce.
6. Jak możemy przeciwdziałać radykalizacji w szkole?
7. Społeczne skutki radykalizacji.
8. Zapobiegaj, uprzedzaj, reaguj.
9. Deradykalizacja w szkole.
Jacek Purski, Prezes Fundacji Instytut
Bezpieczeństwa Społecznego, dziennikarz, politolog,
działacz społeczny i edukator. Absolwent Wyższej Szkoły
Komunikowania i Mediów Społecznych im. Jerzego
Giedroycia oraz Collegium Civitas - specjalizacja
Zarządzanie Integracją Międzykulturową. Przez wiele lat
związany ze Stowarzyszeniem „Nigdy Więcej”, a także z
redakcjami pism ”Nigdy Więcej” i „Stadion”. W ramach
działalności stowarzyszenia animował kampanię „Wykopmy
Rasizm ze Stadionów” oraz reprezentował organizację w
mediach. W roli konsultanta i eksperta współpracował z
UEFA, m.in. w ramach Programu Odpowiedzialności
Społecznej UEFA EURO 2012 „RESPECT Diversity - Football
Unites”. W przeszłości współpracował także z Niemieckim
Związkiem Piłkarskim, PZPN oraz FIFA. Autor wielu
szkoleń specjalistycznych skierowanych do policjantów,
nauczycieli, urzędników miejskich oraz osób
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo imprez sportowych.
Uczestnik licznych konferencji i szkoleń
międzynarodowych m.in. w ramach Organizacji
Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) oraz
Komisji Europejskiej - Radicalisation Awareness Network
(RAN), podczas których prezentował zagadnienia związane
z problemem rasizmu i dyskryminacji w Polsce.
BLOK PROGRAMOWY –
NAUCZANIE I UCZENIE SIĘ.
Zabawa czy nudne zatrudnienie?
Gabriela Fejkiel.
Froebel.pl . Temat dla przedszkoli i SP. Prelekcja z
warsztatami. Wincenty Okoń w jednej ze swoich książek
powiedział, że bawić się trzeba w pełnym tego słowa
znaczeniu, inaczej nie będzie to zabawa lecz tylko
jakieś nudne zatrudnienie. Przedstawiona zostanie i
jednocześnie udowodniona potęga zabawy świecie dzieci
oraz zagrożenia czyhające w tabletowym świecie. Na
szczęście istnieje sposób łączący tradycję z
nowoczesnością, co daje niezwykłe efekty w rozwoju
naszych najmłodszych. Założenia pedagogiczne Froebla
zostały przypomniane polskiej pedagogice, dzięki czemu
powstał nowoczesny i niezwykle skuteczny Program
Wychowania Przedszkolnego „Dar Zabawy” zakładając
przywrócenie zabawy na właściwe sobie miejsce.
Prelegentka wskaże możliwości i atuty pracy z materiałem
dydaktyczno – zabawowym opracowanym przez ojca
nowożytnego wychowania przedszkolnego – Friedricha
Froebla.
Poruszy między innymi poniższe zagadnienia:
-
froeblowskie dary a rozwijanie kompetencji
językowych, komunikacyjnych, matematycznych,
społecznych dzieci, wprowadzanie w świat sztuki,
rozwijanie wyobraźni przestrzennej
i artystycznej;
-
twórcze prace ręczne wg pedagogiki F. Froebla:
modelowanie w glinie i plastelinie, origami,
składanie papieru, perforowanie, wykłuwanie,
wyszywanie, wyplatanie, drukowanie stemplem,
haftowanie, szycie, konstruowanie z odpadów,
tworzenie ornamentów;
-
zabawa swobodna i dydaktyczna w świetle pedagogiki
F.Froebla;
-
dary natury, ogródek przedszkolny i uczenie się w
plenerze;
-
zabawy badawcze;
-
wykorzystanie koncepcji darów Froebla w edukacji
domowej, terapii pedagogicznej
i rozwijaniu gotowości do nauki czytania i pisania;
Po zakończonym spotkaniu uczestnicy otrzymają
froeblowskie informatory, gotowe do przeprowadzenie
scenariusze zajęć oraz materiały wspierające pracę
nauczyciela.
Twórcze prace ręczne.
Katarzyna Małek.
Froebel.pl. Temat dla przedszkoli i SP. Dzieci w wieku
przedszkolnym przejawiają wiele zdolności twórczych i
nie dotyczy to tylko dzieci uznawanych za „wybitne”.
Można to wykorzystać w procesie nabywania umiejętności
uznawanych za konieczne do podjęcia nauki na sposób
szkolny. Nauczyciel musi pamiętać o tym, że dzieci
poznają świat wielozmysłowo, stąd należy im dostarczać
różnorodnych bodźców i materiałów sprzyjających
rozwijaniu ich zdolności do tworzenia. Koncentracja
uwagi u dzieci jest selektywna i krótkotrwała. Do
nauczyciela należy wybór takich metod i środków, które
będą absorbowały uwagę dziecka i motywowały do
podejmowania efektywnego wysiłku.
Wszelkie prace manualne przyczyniają się do rozwijania
motoryki małej, a komponent kreatywności i niczym
nieograniczanej twórczości dzieci, w sposób umiejętny i
nienachalny proponowany oraz organizowany przez
nauczyciela, znacznie urozmaici i wzbogaci ten żmudny
niekiedy proces kształtowania sprawności manualnej.
Poprzez twórcze prace ręczne dzieci będą miały
możliwość wyrażania siebie, swoich odczuć i emocji,
dzięki czemu stymulowane też będą procesy poznawcze,
warunkujące odpowiedni start w podjęciu nauki szkolnej,
stanie się to to dla nich bardziej atrakcyjne. Walory
twórczych prac ręcznych to:
-
rozwijanie sprawności manualnej, wytrwałości,
uporczywości i koncentracji na zadaniu;
-
przygotowanie do czytania i pisania;
-
budowanie pojęć i sprawności matematycznych;
-
rozwijanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej i
poczucia piękna;
-
wyciszenie i uspołecznienie dzieci.
"Czy nauczyciel jeszcze (się) uczy? - spojrzenie
oddolne."
Wykład. Jacek Ścibor. Założyciel
społeczności Superbelfrzy RP, nauczyciel informatyki z
Zespołu Szkół w Chrząstawie Wielkiej. Czy nauczyciele
się uczą? Pytanie jest podchwytliwe, a odpowiedź wcale
nie oczywista. Przynajmniej nie, jeśli stara się na nią
odpowiedzieć doświadczony nauczyciel, który ma kontakt
zawodowy z setkami (a może i tysiącami) innych
nauczycieli w ciągu roku i który obserwuje (od dawna),
jak społeczność nauczycielską stara się uzupełniać
wiedzę i umiejętności. A jak się uczą? A czy coś potem
umieją? - te pytania też tylko pozornie są proste do
odpowiedzi.
Więcej – w filmie
https://www.youtube.com/watch?t=12&v=aviLLJkyY4c
Pozwólmy dzieciom uczyć się na błędach.
Aleksander Pawlicki,
Grupa Trampolina,
www.grupatrampolina.pl oraz Szkoła Edukacji
Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej
Fundacji Wolności.
Jak naprawdę uczyć się na
błędach? Jak wpuścić do klasy ciekawe błędy? Jak
otworzyć okno błędu, by móc podziwiać inspirujący świat
nietrafionego rozwiązania?
Szkoła badaczy, czyli szkoła, w której uczą się wszyscy.
Agnieszka Borek, Magdalena Tędziagolska,
Era Ewaluacji,
www.eraewaluacji.pl
Szkoła to miejsce uczenia się. Uczą się w niej przede
wszystkim uczniowie, jednak powinni to czynić także
nauczyciele.
Współcześnie uczenie się traktuje się jako proces
ciągły, rozwijającym umiejętności praktycznego wdrażania
zdobywanej wiedzy. Dlatego postulat „Uczyć się, żeby
lepiej nauczyć się, jak się uczyć” (O. Czerniawska 1997)
staje się dziś jednym z najważniejszych wyzwań dla szkół
i placówek oświatowych.
Wszystkim potrzebne są
rzetelne informacje, które pozwolą im upewnić się co do
wartości swojej pracy i dzięki nim uczyć (się) lepiej.
Na przeciw tym wyzwaniom wychodzi koncepcja Szkoły
Badaczy, wypracowana przez zespół trenerów i trenerek
Ery Ewaluacji, na bazie doświadczeń szkoleń dla ponad 25
tys. dyrektorów i nauczycieli (m.in. szkoleń „Nauczyciel
Badacz”). W Szkole Badaczy uczniowie poprzez ewaluację
własnej pracy i zajęć:
-
rozwijają świadomości siebie jako aktywnych
uczestników procesu edukacyjnego,
-
poznają swój indywidualny styl uczenia się (co
podnosi efektywność uczenia),
-
stają się bardziej świadomi tego co wiedzą, potrafią
-
rozwijają umiejętność samooceny
W ramach tej sesji będziemy zajmować się praktycznymi
aspektami procesu uczenia się, w którym badanie jest
rozumiane z jednej strony jako projekt edukacyjny, z
drugiej strony jako poddawanie refleksji własnych
działań (autoewaluacja). Pokażemy szanse i możliwości
wykorzystania tak rozumianych badań w:
-
procesie uczenia się uczniów,
-
nabywania przez nich wiadomości i umiejętności
określonych w podstawie programowej
-
doskonaleniu zawodowemu nauczycieli
-
włączaniu rodziców w proces uczenia się uczniów.
Podczas sesji uczestnicy zapoznają się i przedyskutują
założenia koncepcji Szkoły Badaczy oraz zapoznają z
narzędziami umożliwiającymi wykorzystywanie jej w
praktyce szkolnej.
Od przepisów do sztuki oceniania - czyli od czego zacząć
pisać wymagania przedmiotowe.
Dr Gabriela Olszowska, OSKKO. Seminarium.
Zagadnienia:
-
definicja oceniania i co z tego wynika
-
Niemierko czy Blooom - kogo wybrać
-
wymagania i kryteria - to nie to samo
-
ocenianie kształtujące od 2004 wpisane w prawo
szkolne
-
błędy i mity nt. oceniania, jak sobie to wszystko
poukładać
-
co sprawdzają kontrole - najczęstsze błędy w
ocenianiu
BLOK PROGRAMOWY - WARSZTAT DYREKTORA –
PRAKTYKA.
Szkoła wobec zagrożenia terrorystycznego i innych.
Wykład. Andrzej Kruczyński, CSAT- Centrala Szkoleń AT.
http://csat.pl/bezpieczna_szkola.html
Polskie placówki oświatowe w ostatnich latach również
były atakowane z zewnątrz, w większości były to
wtargnięcia do obiektów z zamiarem pobicia uczniów,
nauczycieli, personelu oraz rabunku pieniędzy. CSAT
stworzyła wspólnie z Wydziałem Zarządzania Kryzysowego
Miasta Bydgoszcz program "Bezpieczna Szkoła". Celem
programu jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa
uczniów oraz pracowników placówek oświatowych.
Instruktorzy CSAT są współautorami książki "Ciekawi
świata - edukacja dla bezpieczeństwa". Zagadnienia,
które zostaną omówione w trakcie wystąpienia:
1. Wstęp
-
Wiadomości dotyczące skali zdarzeń niebezpiecznych w
placówkach oświatowych
w ostatnich latach.
-
Omówienie
zagadnienia „Przygotowanie, a radzenie sobie ze
stresem”.
2.
Profilaktyka i prewencja
-
Rola profilaktyki i prewencji w codziennej pracy,
elementy wiktymologii.
-
Opracowanie folderu „Bezpieczna szkoła”.
-
Zabezpieczenia techniczne w placówce, ich rola i
praktyczne sposoby wykorzystania.
3. Pokaz oraz ćwiczenia w przyjmowaniu pozycji
bezpiecznej.
4. Pokaz wraz z omówieniem standardów postępowania w
różnych sytuacjach kryzysowych:
-
Standard postępowania w sytuacji „Agresywny i
niebezpieczny osobnik w szkole”;
-
Standard postępowania w sytuacji „Aktywny strzelec”
z wykorzystaniem procedur postępowania „Azyl” i
„Ewakuacja”;
-
Standard postępowania w sytuacji „Akt terroru
kryminalnego w placówce oświatowej”.
5. Zagrożenia wynikające z podłożenia ładunku
wybuchowego i sytuacji zakładniczej.
-
Omówienie zagrożeń wynikających z otrzymania
informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego oraz
zagrożeń terrorystycznych w placówce.
-
Projekcja filmu „Zagrożenia bombowe, terrorystyczne”
Andrzej Kruczyński, b. oficer GROM, uczestnik
działań specjalnych i misji zagranicznych.
Wszechstronnie wyszkolony w zakresie operacji
antyterrorystycznych oraz działań sił specjalnych.
Współpracował z czołowymi służbami i formacjami
zagranicznymi. Dowodził operacjami na terenie kraju i
poza jego granicami. Szef CSAT (Centrala Szkoleń AT)
trener, kierownik szkoleń, konsultant, instruktor.
Przygotowane przez niego programy szkoleniowe tworzą
nowe standardy szkoleń z zakresu bezpieczeństwa. W
latach 2009 – 2014 był Kierownikiem ds. Bezpieczeństwa
Stadionu Narodowego. Współpracował między innymi z:
Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, „Invest
Bankiem”, „Lukas Bankiem”, PKO BP, Ministerstwem Spraw
Zagranicznych, „Kredyt Bankiem”, 12 Brygadą
Zmechanizowaną, 11 Lubuską Dywizją Kawalerii Pancernej,
„Provident Polska”, Dowództwem Wojsk Lądowych, Strażą
Miejską Miasta Stołecznego Warszawy, Akademią Obrony
Narodowej w Warszawie, Jednostką Wojskowa Nr 2039 w
Lidzbarku Warmińskim, Zarządem Transportu Miejskiego w
Warszawie, Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych w
Warszawie, PZU, NBP, BPH, Mennicą Wrocławską, Polska
Wytwórnia Papierów Wartościowych.
Na terenie Bydgoszczy wspólnie z Wydziałem Zarządzania
Kryzysowego realizuje program dla placówek oświatowych
przeznaczony dla kadry nauczycielskiej
i Obiektowych Koordynatorów Bezpieczeństwa. Współautor
podręcznika „Edukacja dla bezpieczeństwa” Wydawnictwo
Pedagogiczne Operon, Gdańsk 2012. Oraz współautor
książki ,,Imprezy Masowe Organizacja Bezpieczeństwo
Dobre Praktyki’’ Wydawnictwo Difin S.A. 2015
Zmiana w zarzadzaniu placówką - dyrektor liderem zmian.
Anna Turska, Rafał Iskra.
Froebel.pl . Zajęcia dla
dyrektorów szkół podstawowych i przedszkoli. Nie jest
łatwe w naszych czasach współtworzyć placówkę oświatową.
Na naszej drodze stają wysokie oczekiwania rodziców i
opiekunów. Stała weryfikacja pracy, monitoring postępów
sprawia, że musimy być wielozadaniowi, programy w
których uczestniczymy wartościowe i wyjątkowe.
Nasilająca się konkurencyjność programowa placówek
sprawia, że musimy celnie trafiać za każdym razem.
Obecnie dyrektor jest obarczony odpowiedzialnością za
skuteczne zarządzanie placówką. Wymaga się od niego
znajomości prawa, umiejętności zarządzania,
dostosowywanie pracy do coraz to nowych wymagań i
wytycznych. Brak stwarzania kadrze zarządzającej
warunków do rozwoju, brak wsparcia merytorycznego
sprawie, że często błądzimy i pracujemy intuicyjnie.
Chcąc wprowadzić zmiany, innowację pedagogiczną lub
wdrożyć nowatorskie rozwiązania często spotyka się w
oporem fazie pierwszej. Pokażemy w jaki sposób radę
pedagogiczną przeprowadzić przez zamiany by wspólnie
osiągnęła sukces w oparciu o doświadczenia z wdrażania
na terenie całej Polski Innowacyjnego Programu
Wychowania Przedszkolnego Dar Zabawy.
Podczas spotkania prelegenci poruszą zagadnienia:
-
Wzmacnianie motywacji do zmian.
-
Angażowanie i odpowiedzialność́ za efekty zmian.
-
Identyfikowanie przeszkód i zagrożeń́.
-
Budowanie koalicji.
-
Co to znaczy być liderem zmiany.
-
Zmiana w 8 krokach.
-
Różne style w zarządzaniu zespołem w zmianie.
-
Skuteczność́ i mierzenie efektów zmiany.
-
Dobre praktyki – przykłady zmian z wdrażania
Programu Dar Zabawy
Po zakończonym spotkaniu uczestnicy otrzymają
froeblowskie informatory, gotowe do przeprowadzenia
scenariusze zajęć oraz materiały wspierające pracę
dyrektora.
Zadania dyrektora wynikające ze zmian w prawie
oświatowym.
Seminarium. Jacek Rudnik, OSKKO.
Kolejne z cyklu szkoleń OSKKO dla praktyków kierujących
szkołami. Z dniem 1 września 2015 r. dyrektorzy zostali
zobowiązani do zmian w statutach i regulaminach
szkolnych*. Zapraszamy na spotkanie z dyrektorami
praktykami, a zarazem doświadczonymi trenerami z
praktyką ogólnopolską, którzy
pokażą sprawdzone rozwiązania wykorzystywane w ich
pracy. Omówimy konsekwencje stosowania pewnych zapisów
np. w statutach szkoły, programach wychowawczych i
profilaktyki. Zmiany w statutach powinny funkcjonować od
1 września, lecz doświadczenie pokazuje nam, że przy
formułowaniu nowych zapisów pojawia sie wiele
wątpliwości. Niektóre zapisy niosą za sobą pewne
zagrożenia, niedogodności, dodatkowe (czasem
niepotrzebne) zadania dla szkoły. Chcemy zwrócić uwagę
na to, co jest zmianą konieczną i w jakim zakresie.
Celem szkolenia jest:
Wskazanie zmian w prawie, które skutkują dla dyrektora i
szkoły nowymi/zmienionymi zadaniami, kompetencjami,
m.in. zmiany w katalogu odpowiedzialności dyrektora
szkoły, dostosowanie statutów do zapisów ustawy o
systemie oświaty, plan nadzoru pedagogicznego a
kompetencje stanowiące rady pedagogicznej, program
wychowawczy i program profilaktyki. Prezentowane będą:
przykładowy plan nadzoru dyrektora szkoły, uchwała w
sprawie sposobu wykorzystania wyników nadzoru
pedagogicznego, uchwała dotycząca zmian w statucie,
przykładowe zapisy w programie wychowawczym i programie
profilaktyki. Uczestnicy otrzymają te materiały.
*Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 18 sierpnia 2015 r.,
w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i
placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,
edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu
przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. poz. 1249) które
weszło w
życie 1 września 2015 r., „§ 8. Szkoły i placówki
dostosują, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie
rozporządzenia, program wychowawczy i program
profilaktyki, o których mowa w art. 54 ust. 2 pkt 1
ustawy o systemie oświaty, do przepisów rozporządzenia”.
Kontrola zewnętrzna i wewnętrzna w szkole, placówce
oświatowej.
Jak występować w roli kontrolującego i kontrolowanego.
Seminarium.
Ewa Halska, OSKKO. Kolejne z cyklu szkoleń
OSKKO dla praktyków kierujących szkołami.
Prawo kontrolowania szkół i placówek oświatowych ma
wiele instytucji - poczynając od określonych w ustawie o
systemie oświaty organów, prowadzącego i nadzorującego,
na NIK kończąc. Nie wszystkie instytucje z tego prawa
korzystają, niemniej jednak kontroli w szkole nie da się
uniknąć. Należy więc ją umieć przejść.
Szkolenie ma na celu uporządkowanie wiedzy o kontroli w
szkole/placówce oświatowej.
Uczestnicy szkolenia będą w szczególności:
-
potrafili zaplanować oraz wdrożyć system kontroli
wewnętrznej przyczyniający się do poprawy jakości
kierowanych placówek
-
rozumieli wagę nadzoru i istotę kontroli zarządczej
w procesie kierowania szkołą/placówką
-
znali i potrafili stosować zasady i tryb prowadzenia
kontroli
-
umieli, w sposób profesjonalny, występować w roli
kontrolowanego i kontrolującego.
W programie szkolenia:
-
pojęcie i rodzaje kontroli oraz jej kryteria
-
etapy procesu kontrolnego
-
planowanie systemu kontroli wewnętrznej w
szkole/placówce
-
organy kontrolne uprawnione do prowadzenia kontroli
zewnętrznej – instytucje, zakres kontroli,
odpowiedzialność dyrektora za prawidłowe
funkcjonowanie w kontrolowanych obszarach.
Dyrektor jako przywódca skoncentrowany na uczeniu się
uczniów. Zmiany zaczynaj od siebie.
Warsztaty
Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty (SPLO). Joanna
Jasiak, Marta Hołub, Aleksandra Mikulska, Centrum
Edukacji Obywatelskiej. Celem studiów jest
przygotowanie uczestników do wprowadzenia zmiany w
obszarze uczenia się. Warsztat SPLO zbudowany jest wokół
trzech filarów - przywództwo, uczenie się, współpraca.
Inspirowani T. Brighousem uczestnicy dokonają refleksji
własnego stylu przywództwa. Poznają narzędzia pomagające
diagnozować pracę szkoły w obszarze uczenia się (m.
in.profil szkoły, analiza zeszytów, analiza prac
uczniowskich) oraz doświadczą pracy z celami według
taksonomii Blooma/SOLO." Poznają sposoby diagnozowania,
pracy z zespołem oraz różne strategie wspierania zespołu
przez lidera. Dyskusja.
Dyrektorzy wprowadzający zmianę w obszarze nauczania i
uczenia się uczniów.
Prezentacje dobrych praktyk absolwentów Studiów
Podyplomowych Liderów Oświaty (SPLO). Joanna Jasiak,
Aleksandra Mikulska. Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Historia zmian dotyczących podniesienia jakości
uczenia się i nauczania w szkołach, przeprowadzonych
przez dyrektorów - absolwentów Studiów Podyplomowych
Liderów Oświaty. Dyrektorzy czterech szkół zaprezentują
proces wdrażania zmiany - jej kamienie milowe, sukcesy,
punkty krytyczne oraz efekty. Podzielą się
doświadczeniem i przedstawią rekomendacje.
Praktyka wprowadzania oceniania kształtującego do
szkoły.
Marta
Dobrzyńska. Aleksandra Mikulska. Prezentacja
Programu Szkoła Ucząca się (SUS) - Centrum Edukacji
Obywatelskiej. Jak stosować OK aby szkoła była OK? Dobre
rady dyrektorów. Czego unikać? Trudności związane z
wdrażaniem OK. Po czym poznamy, że nauczyciele stosują
OK? Jak wspierać i motywować nauczycieli wdrażających
OK. Uczestnicy warsztatu otrzymają 10% zniżki na
Warsztaty Szkoły Uczącej Się dla swoich szkół.
Pozyskiwanie środków dla szkoły. Warsztaty.
Dr Małgorzata
Kasperczakowa, Agencja Pracy Twórczej.
W polskich
szkołach jest wielu dyrektorów i nauczycieli o głowach
przesyconych pomysłami na ciekawe projekty i innowacje
podnoszące jakość kształcenia. Problemem, z którym
przychodzi im się zmierzyć przy ich realizacji są
fundusze, a raczej mówiąc wprost, ich brak. Niewiele
osób zdaje sobie sprawę jak wiele jest instytucji
grantodawczych i jakie możliwości rozpościerają się
przed placówkami edukacyjnymi. Jak jednak w tej wielości
wybrać grant, który będzie dla szkoły czy przedszkola
najbardziej odpowiedni, gdzie szukać informacji, i jak
nie utknąć w gąszczu biurokracji?
Agencja
Pracy Twórczej od kilku lat pomaga w skutecznym szukaniu
odpowiedzi na te pytania, prowadząc praktyczne warsztaty
z pisania wniosków o środki europejskie (Program Erasmus
+, Fundusze Strukturalne UE <RPO>, i mniejsze granty
pochodzące ze źródeł krajowych.
Podczas
warsztatu dowiedzą się Państwo:
-
jak
rozpocząć pracę z pozyskiwaniem dodatkowych funduszy
dla swojej szkoły lub przedszkola,
-
gdzie
szukać najkorzystniejszych programów grantowych,
-
z
których programów sfinansować można współpracę
zagraniczną w placówce,
-
jakie
bieżące działania placówki dofinansować można z
programów grantowych,
-
jak
przygotować budżet projektu tak, by otrzymać
maksymalną kwotę dotacji.
Warsztat
poprowadzi dr Małgorzata Kasperczakowa, praktyk z
wieloletnim doświadczeniem w pisaniu i rozliczaniu
projektów unijnych oraz prelegentka, która z ramienia
Agencji Pracy Twórczej przeprowadziła ponad 100
praktycznych warsztatów z pisania wniosków do programu
Erasmus +.
Inteligencja emocjonalna jako kluczowa kompetencja
współczesnego dyrektora.
Warsztat. Szkoła Coachingu Lilianna Kupaj Centrum
Kształcenia Praktycznego.
Zajęcia
współprowadzone przez Wiesławę Krysę.
„Dobrze widzi się tylko
sercem, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”. Praca
nauczyciela wymaga twórczości, otwartości i komunikacji,
aby sprostać rosnącym oczekiwaniom społecznym i
wyzwaniom współczesnego świata. Naukowcy deklarują, że
siłą napędową XXI wieku będzie inteligencja emocjonalna
oraz związana z nią inteligencja praktyczna i kreatywna.
Warsztat
obejmie:
-
Inteligentny emocjonalnie dyrektor i nauczyciel w
szkole. Pięć kompetencji EI wg Daniela Golemana
-
Samoświadomość emocji – jak je nazywamy i jak je
odczuwamy? Co nam to daje w pracy?
-
Kto
kim zarządza – my emocjami, czy emocje nami?
-
Pozytywne intencje emocji – po co pojawiają się
emocje i jakie informacje niosą ze sobą dla nas?
-
Jakie
korzyści wynikają z tego w codziennej pracy
dyrektora i nauczyciela?
Wiesława Krysa - nauczyciel dyplomowany z
wieloletnim doświadczeniem, coach i trener; autorka
licznych artykułów w ogólnopolskiej prasie
pedagogicznej; wielokrotnie nagradzana w konkursach dla
nauczycieli; współautorka książek "Kompetencje
coachingowe nauczycieli" i "Kompetencje trenerskie w
pracy nauczyciela"
Motywacyjne DNA w pracy dyrektora szkoły.
Warsztat. Szkoła Coachingu Lilianna Kupaj Centrum
Kształcenia Praktycznego.
Zajęcia
współprowadzone przez Wiesławę Krysę. Każdy z nas jest
określonym typem motywacyjnym, o którym decyduje nasze
motywacyjne DNA. Nie ma ludzi niezmotywowanych, są tylko
nieskutecznie motywowani. Każdy z nas motywuje się
inaczej, dlatego to co motywuje jedną osobę, demotywuje
inną. Nie ma gorszych czy lepszych motywacji. Poznanie
zasad DNA motywacyjnego to spojrzenie na siebie i ucznia
z jego perspektywy. Co go motywuje a co nie? Jak
rozmawiać, aby uzyskać efekt? Jak uniknąć błędu
podchodzenia do innych z perspektywy swojego typu
motywacyjnego? Warsztat obejmie:
-
Przedstawienie koncepcji Tamary Lowe, która
przeprowadziła badania na 10 tysiącach osób
określając 6 głównych elementów wpływających na
naszą motywację.
-
Określenie własnego typ motywacyjnego przez
rozwiązanie testu DNA motywacyjnego.
-
Poznanie 8 typów motywacyjnych.
-
Praktyczne zastosowanie wiedzy związanej z typem
motywacyjnym.
-
Wpływ
typu motywacyjnego na uczenie się i komunikację.
O prelegencie.
Lilianna Kupaj, właściciel i
dyrektor zarządzającą firmy Szkoła Coachingu Lilianna
Kupaj Centrum Kształcenia Praktycznego, prezes zarządu i
fundatorka Fundacji Świadomego Rozwoju Edukacji. W 2015
roku uhonorowana tytułem Kreator Kompetencji
Społecznych. W 2012 roku nominowana na Ambasadorkę
Przedsiębiorczości Kobiet. Znalazła się w prestiżowym
„Leksykonie coachów trenerów mówców polskich” wydanym
przez Wydawnictwo GALL w 2015 roku. Jako trener
specjalizuje się w coachingu życiowym, edukacyjnym i
biznesowym, komunikacji, zarządzaniu emocjami,
zarządzaniu przez wartości. Autorka książek: „Twój
Podręczny Mentor”, „Coaching przy kuchennym stole”,
„Kompetencje coachingowe nauczycieli”, „Kompetencje
trenerskie w pracy nauczyciela”.
"Pióro i papier w wirtualnej przestrzeni"
Pilotażowe wdrożenie e- dziennika INSPIRIA w szkołach
publicznych. OPPE sp. z o.o. M. in. "przedstawimy jak
działa dziennik elektroniczny w technologii PAPUI w
warszawskiej i krośnieńskiej szkole".
„Dyrektor – aktualny zwierzchnik, były kolega”
Warsztat. Beata Kotlińska,
Bolesław Kotliński,
STREFA POTENCJAŁU. Expose szefa, narzędzie szefowskie,
które stosowane w praktyce umożliwia przedstawienie
ważnych założeń pracy szefa - „ludzie będą pracować
dobrze i spełniać oczekiwania zwierzchnika, o ile tylko
będą mieli możliwość poznać te oczekiwania”.
Zagadnienia:
-
Wiedza pozwalająca zaakceptować siebie w pełni w
roli szefa, a podwładnym poznać granice współpracy z
szefem.
-
Dokąd zmierzam, jako szef zespołu? Jak zamierzam
dotrzeć do celu?
-
Jakie zasoby będą mi potrzebne?
-
Jakie są słabości i atuty zespołu?
-
Czego oczekują ode mnie moi zwierzchnicy, a czego
podwładni?
Moduł ma
charakter warsztatu i chociaż jest fragmentem większego
programu szkoleniowego ‘STREFA SZEFA’, to stanowi
zamkniętą całość. W trakcie uczestnicy otrzymają
odpowiednie materiały.
Sytuacje konfliktowe w szkole.
Beata Kotlińska,
Bolesław Kotliński,
STREFA POTENCJAŁU. Na warsztat zapraszamy osoby, które w
swojej codziennej pracy stykają się z trudnymi
emocjonalnie sytuacjami po stronie nauczycieli jak i
rodziców, i z racji swojej roli czują odpowiedzialność
za zażegnanie konfliktu i zadbanie o dobro obu stron.
Uczestnicy dowiedzą się jak zadbać o ”wyjście z twarzą”
obu stron konfliktu, jak zmierzyć się otwarcie z lękami
i frustracjami rodziców – za wszelką cenę chcą chronić
swoje dzieci i samych siebie przed utratą pozytywnego
obrazu siebie:
„Nie jestem dobrym rodzicem – jeżeli jest problem z
dzieckiem, to znaczy, że nie sprawdzam się jako rodzic.”
Po stronie nauczyciela całkiem podobne obawy:
„Jeżeli rodzic ma uwagi, pretensje, to znaczy, że
podważa moje kompetencje, nie szanuje mnie (nie jestem
dobrym nauczycielem).”
Uczestnicy warsztatu poznają mechanizmy zawiązania i
eskalacji konfliktu, dowiedzą się, jak „zarządzić”
sytuacją konfliktową tak, aby nie stała się
wyczerpującą, nic nieprzynoszącą spiralą wzajemnych
pretensji, a stała się szansą do wyjście na nowy poziom
współpracy.
Dyrektor często znajduje się w przysłowiowej pozycji
„miedzy młotem a kowadłem”.
Z jednej strony dąży do zachowania dobrze rozumianej
lojalności wobec pracownika, chroni go przed utratą
autorytetu i nadszarpnięciem wizerunku szkoły, z drugiej
czuje się zobowiązany do spojrzenia na problem od strony
rodzica, obawia się eskalacji zachowań destrukcyjnych ze
strony ”skrzywdzonego” rodzica, jego wpływu na innych
rodziców, a co za tym idzie propagowania złej opinii o
szkole.
Jak zadbać o interesy jednych i drugich, nie pozwolić na
wciągniecie się w rolę Ratownika , który często „obrywa”
od obu stron konfliktu, jak zachować i propagować w
szkolę postawę wygrana–wygrana, bo przecież obu stronom
chodzi ostatecznie o to samo: dobro dziecka i jego
rozwój w sprzyjającym środowisku.
-----------
Program Konferencji jest
rozwijany i będzie ulegał zmianom. Prosimy o śledzenie
zmian na stronie Konferencji.
------------
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
STOWARZYSZENIA.
Niedziela, 6 marca 2016,
Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 1 w
Krakowie
(al. Kijowska 3),
godz.
9:30
Tylko Członkowie OSKKO. Pozostałe punkty programu
konferencji odbywają się podczas 2 pierwszych dni – w
piątek i sobotę.
-
Sprawozdanie Zarządu. Relacja z prac OSKKO w roku
2015.
-
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej. Uchwała o
absolutorium dla Zarządu.
-
Dyskusja programowa, stanowisko OSKKO w sprawie
podstawowych problemów oświaty. Plan działań na 2016
r.
|