BLOK PROGRAMOWY POŚWIĘCONY OCENIANIU I
EGZAMINOWANIU
Partnerem głównym bloku o ocenianiu jest Centrum
Edukacji Obywatelskiej i Szkoła Ucząca Się.
Dyskusja o egzaminach i sprawdzianach zewnętrznych.
Spotkanie z Dyrektorem Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej, dr Marcinem Smolikiem.
|
RELACJA |
"Dyskretny urok oceny"
Wykład. Dr Marek Kaczmarzyk, kierownik Pracowni
Dydaktyki Biologii Wydziału Biologii i Ochrony
Środowiska Uniwersytetu Śląskiego. Biologiczne podłoże
procesu oceniania.
|
RELACJA |
Informacja zwrotna w ocenianiu bieżącym.
Wykład.
Dr Jacek Strzemieczny.
Przykłady dobrej praktyki prezentowane przez nauczycieli
i dyrektorów wybranych szkół z terenu całego kraju.
|
RELACJA |
Budowanie przedmiotowych systemów oceniania.
Wykład i
warsztaty. Dr Gabriela Olszowska , OSKKO.
|
RELACJA |
Ocenianie w Dialogu, OWD.
Joanna Piasta-Siechowicz.
Przykład praktyki szkolnej. Szkolny model oceniania
przedmiotowego połączony z oceną zachowania ucznia,
oparty na dialogu kształtującym osobowość.
Przeznaczenie: szkoła podstawowa-ponadgimnazjalna. Idea:
połączenie przeciwstawnych tendencji filozofii i
praktyki oceniania - z jednej strony dążenie do
obiektywizmu wymagań i kryteriów oceniania, z drugiej
potrzeba indywidualizacji, co dotychczas wydawało się
nie do pogodzenia w polskim systemie edukacji.
Sojusznicy: prof. Howard Gardner. Filozofia projektu:
teoria inteligencji wielorakich i idea pięciu umysłów
przyszłości Howarda Gardnera. Cele: zaproponowanie
modelu oceniania wspierającego realizację podstawy
programowej: uniwersalnego, wspierającego,
indywidualizującego, obiektywnego, teleologicznego,
rzetelnego. Testowanie: Samorządowa Szkoła Podstawowa w
Ostojowie (woj. świętokrzyskie).
BLOK PROGRAMOWY - POLITYKA OŚWIATOWA.
Spotkanie z Ministerstwem Edukacji Narodowej,
Podsekretarz stanu MEN, Joanna Berdzik.
Kolejna wizyta Ministra Edukacji Narodowej na
Konferencji OSKKO – największego ruchu społecznego
polskich dyrektorów i osób zajmujących się
profesjonalnym zarządzaniem w oświacie w historii
polskiej edukacji. Przewidywane zagadnienia: aktualne
informacje o pracach MEN. Postulaty uczestników. Kolejna
porcja „absurdów oświatowych”.
Funkcjonowanie młodzieżowych ośrodków wychowawczych w
systemie oświaty i resocjalizacji.
Temat Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.
|
RELACJA |
Przygotowanie stanowiska OSKKO ws. Systemu Informacji
Oświatowej.
Liczne przypadki zgłoszenia problemów związanych z
funkcjonowaniem SIO, protesty dyrektorów i urzędników
oświatowych, spowodowały ogłoszenie niniejszego
spotkania wszystkich zainteresowanych podczas
Konferencji OSKKO. Opracujemy wspólnie stanowisko,
poddamy krytyce poszczególne elementy systemu i
zobowiążemy MEN do zajęcia stanowiska w tej sprawie.
BLOK PROGRAMOWY - EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA.
Edukacja włączająca,
wychodząc z założenia, że wszystkie dzieci (także te z
niepełnosprawnościami) mogą i mają prawo uczyć się w szkołach
ogólnodostępnych, najbliższych miejsca zamieszkania –
koncentruje się na tym, jak je efektywnie uczyć i jak zapewnić
im poczucie przynależności do zbiorowości szkolnej. Idea opiera
się na społecznym modelu niepełnosprawności, w myśl którego to
nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu
szkolnego, lecz odwrotnie – szkoła i system nauczania musi się
zmienić tak, by wyjść naprzeciw indywidualnym potrzebom wszystkich dzieci
– i sprawnych i niepełnosprawnych.
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA WE WŁOSKIEJ SZKOLE: KONCEPCJE, STRATEGIE,
PERSPEKTYWY.
(HOW INCLUSION POLICY WORKS IN ITALY: ISSUES AND PERSPECTIVES)
Amalia Rizzo. Lucia Chiappetta Cajola.
Wykład.
|
RELACJA |
INNOWACYJNE TECHNIKI I METODY EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ WE WŁOSKICH
SZKOŁACH: KU EFEKTYWNEJ EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ.
Amalia
Rizzo, Lucia Chiappetta Cajola. Warsztaty.
|
RELACJA |
Nauczanie włączające – polskie wyzwania, oczekiwania,
możliwości w świetle obowiązujących regulacji prawnych.
Wykład.
Dr Ewa Dyduch - wykładowca UJ, AP;
Małgorzata Niewodowska - wykładowca UP, UJ.
|
RELACJA |
Jak poradzić sobie w obecnej rzeczywistości oświatowej
z nauczaniem włączającym.
Warsztaty.
Małgorzata Niewodowska - wykładowca UP, UJ.
|
RELACJA |
BLOK PROGRAMOWY - KRAKOWSKA PRAKTYKA
KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Wizyta studyjna w ZSŁ.
Zwiedzanie Technikum Łączności nr 14
im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku, które od kilku
lat zajmuje pierwszą lokatę w Polsce we
współzawodnictwie techników w rywalizacji maturalnej
oraz czołowe miejsce w zdawalności egzaminów
potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Na podstawie
udostępnionych w listopadzie 2013 r. danych Instytutu
Badań Edukacyjnych Technikum uzyskało najwyższy w
Krakowie wskaźnik Edukacyjnej Wartości Dodanej, głównie
za sprawą ogromnych postępów uczniowskich poczynionych w
zakresie edukacji matematycznej.
Krakowska Szkoła Doradztwa Zawodowego.
Temat
Wydziału Edukacji UM Krakowa.
|
RELACJA |
BLOK PROGRAMOWY - WARSZTAT DYREKTORA –
PRAKTYKA.
Trudne zachowania uczniów. Co warto (a czego nie warto)
robić w ramach działań wychowawczych w szkołach.
Wykład. Prof. UAM, dr hab. Jacek Pyżalski.
|
RELACJA |
„Kryzys w szkole – przekleństwo? Dobrodziejstwo?”
Strategie zarządzania kryzysem w środowisku szkoły.
Wykład i
warsztat. Krzysztof Sarzała, Centrum Interwencji
Kryzysowej PCK w Gdańsku.
|
RELACJA |
Progi edukacyjne. Edukacja matematyczna.
Wykład wprowadzający. Warsztaty.
Małgorzata Skura i
Michał Lisicki, Fundacja Berdo .
|
RELACJA |
Próg
edukacyjny przedszkole/pierwsza klasa.
Warsztat.
Małgorzata Skura i
Michał Lisicki, Fundacja Berdo.
|
RELACJA |
edukacyjna wartość dodana w szkole podstawowej.
Model EWD dla II etapu edukacyjnego. Przykłady zastosowania
kalkulatora EWD SP.
Wykład i warsztaty
Instytutu Badań Edukacyjnych. Grzegorz Humenny,
Pracownia EWD.
|
RELACJA |
Szkolenie z sędzią Anną Marią Wesołowską.
Przeciwdziałanie przemocy, edukacja prawna.
Anna Maria Wesołowska.
|
RELACJA |
Polityka kadrowa dyrektora Szkoły, placówki oświatowej.
Seminarium. Jacek Rudnik, OSKKO.
|
RELACJA |
Ocena pracy nauczyciela. Uwarunkowanie prawne i praktyka
szkolna.
Seminarium.
Izabela Leśniewska,
Dr Gabriela Olszowska, OSKKO.
|
RELACJA |
Prawo wewnątrzszkolne. Decyzje dyrektora.
Seminarium.
Ewa Halska, OSKKO. Podstawy prawne
tworzenia i funkcjonowania aktów prawa
wewnątrzszkolnego. Rodzaje dokumentów prawa tworzonego
przez organy szkoły (po co i kiedy je tworzyć?).
Regulaminy organów kolegialnych funkcjonujących w
szkołach (uchwały organów kolegialnych, na co zwrócić
uwagę, jak usprawnić pracę rady pedagogicznej, a może…
rada pedagogiczna online?). Zasady techniki prawodawczej
mające zastosowanie w szkole (jak profesjonalnie tworzyć
prawo wewnątrzszkolne?). Statut szkoły i inne dokumenty
wewnętrzne - tworzenie, nowelizacja, przykładowe zapisy.
Decyzje administracyjne i kierownicze dyrektora.
Zarządzenia dyrektora. Etapy wydawania decyzji i
postępowania administracyjnego. Konstruowanie decyzji
administracyjnych zgodnie z wymogami prawa.
Uczestnicy
otrzymają sprawdzone w szkole wzory kilkunastu
dokumentów,
takich jak: decyzja ws. nauczania indywidualnego;
decyzja ws. skreślenia z listy uczniów; decyzja ws.
zwolnienia z zajęć wf; decyzja ws. niedopuszczenia
pracownika, który stawił się po spożyciu lub spożywał
alkohol w pracy; decyzja ws. odroczenia obowiązku
szkolnego, decyzja ws. przeniesienia w stan nieczynny i
inne.
Praca zespołowa, budowanie zespołów nauczycielskich.
Alicja Kapcia,
OSKKO.
|
RELACJA |
Sześciolatek w świetlicy szkolnej.
Seminarium. Anna Zabielska, OSKKO. Dziecko
w wieku przedszkolnym, również dziecko sześcioletnie
przejawia szereg zachowań, które wynikają ze specyfiki
rozwojowej. Często zachowania postrzegane przez
nauczyciela w szkole jako niepożądane, złe, jest
spowodowane tzw. wiekiem metrykalnym.
U sześciolatka możemy zaobserwować: odporność
psychofizyczną zależną od pory dnia, pory roku, pogody,
krótki czas skupienia uwagi, chęć poznawania świata
poprzez działanie, w „całościowy” sposób. Nauczyciele w
świetlicy napotykają pytania jako przejaw ciekawości,
egocentryzm jako cechę rozwojową, potrzebę uwagi, bycia
w centrum, dużą wrażliwość uczuciową. Seminarium ma na
celu wskazanie szans edukacyjnych jakie daje pobyt
sześciolatka w świetlicy: proces społecznego uczenia
się, uczenie się intuicyjne, ogromna szansa na
akcelerację rozwoju społecznego, brak stresu lekcyjnego,
sytuacje edukacyjne wyzwalające naturalną aktywność
dziecka, duża możliwość swobodnych, a także kierowanych
zabaw, poczucie wspólnoty.
Status prawny rodziców w przedszkolu.
Seminarium Anna Zabielska, OSKKO, dyrektor
przedszkola.
|
RELACJA |
Przykłady dobrej praktyki w przedszkolu.
Przykłady praktyki przedszkoli z całego kraju i z
Krakowa.
Warszawa:
Biblioteka Przedszkolaka.
Wprowadzenie dzieci do korzystania z biblioteki, co
umożliwi im łagodniejszy start w szkole, rozwijanie
szacunku do książek oraz umiejętności korzystania z
nich.
Kraków:
Zielona Flaga – droga placówki do międzynarodowego
certyfikatu w ramach Programu ,,Szkoły dla Ekorozwoju”.
Samorządowe Przedszkole Nr 176 im. M. Konopnickiej w
Krakowie.
Zielona Flaga"
jest
tytułem, który nadawany jest szkołom na całym świecie w
ramach Programu Eco – Schools, który realizowany jest od
1994 roku, jak na razie uczestniczy w nim ok. 15.000
szkół w 43 krajów Europy, Afryki, Ameryki Płd., Azji i
Oceanii. Do tej pory 4.500 szkół uzyskało wyróżnienie -
Zieloną Flagę. Eco-Schools - jest programem opartym na
Systemach Zarządzania Środowiskowego (EMAS, ISO 14001)
polegającym na podnoszeniu świadomości ekologicznej
dzieci poprzez działania na rzecz efektywnego
wykorzystania energii i surowców oraz zrównoważonej
gospodarki odpadami (w tym recyklingu) w szkołach i ich
otoczeniu.
Kraków:
Innowacje pedagogiczne drogą
do rozwoju zainteresowań dzieci.
W bieżącym roku szkolnym realizowane są w naszym
przedszkolu cztery innowacje pedagogiczne:
-
Mały artysta – wykorzystanie wychowanie przez sztukę do
stymulowania rozwoju twórczej aktywności plastycznej u
dzieci w wieku przedszkolnym;
-
Teatralno – muzyczne inspiracje – twórcze działania
dzieci;
-
Mała Ojczyzna, duża Europa – dziecięce podróże z muzyką,
śpiewem i tańcem regionalnym;
-
Bajeczny angielski.
Kraków:
Erasmus+, eTwinning w przedszkolu.
Erasmus+ to program Unii Europejskiej wspierający
uczestnictwo w edukacji pozaformalnej. Przedszkole
otrzymało status akredytowanej organizacji Wolontariatu
Europejskiego. Praca wolontariuszy z Turcji, Wenezueli,
Chorwacji, Francji, Hiszpanii i Włoch wpłynęła na rozwój
edukacyjny dzieci, które poszerzyły zakres swoich
wiadomości o aspekty związane z kulturą, obyczajami i
językiem przedmiotowych państw.
eTwinning
to edukacyjny program UE, który promuje wykorzystywanie
technologii informacyjno – komunikacyjnych w
europejskich szkołach. Nawiązana została współpraca
międzynarodowa, program został zatwierdzony do
realizacji na rok szkolny 2014/2015 przez Agencję
Narodową Polski oraz Czech i jest realizowany przez
nauczycieli Samorządowego Przedszkola Nr 176 w Krakowie.
W jego ramach wdrażana jest w przedszkolu innowacja
pedagogiczna ,,Bajeczny angielski”. Udział w programach
wpływa na wiedzę, postawy, umiejętności dzieci oraz na
jakość pracy przedszkola.
W przygotowaniu: Kraków: Język migowy w
przedszkolu - innowacyjny pomysł realizowany w
przedszkolu we współpracy z Uniwersytetem Pedagogicznym
w Krakowie.
Projekty współpracy międzynarodowej służące rozwojowi
szkoły – przykłady dobrych praktyk.
Agnieszka Foszcz,
Joanna Jasiak, Hanna Stasicka.
|
RELACJA |
„Dyrektor – aktualny zwierzchnik, były kolega”.
Strefa Potencjału Coaching & Training TEAM.
|
RELACJA |
„Dyrektor, liderzy, zespół – jak unikać pułapek pracy
zespołowej w szkole ”.
Strefa Potencjału Coaching & Training TEAM.
|
RELACJA |
Pióro i papier w wirtualnej przestrzeni. Edukacja z
użyciem cyfrowego pióra.
Małgorzata Haller de Hallenburg, OPPE.PL, http://www.edukacja.oppe.pl
|
RELACJA |
KONCERT PIWNICY POD BARANAMI.
W piątek, 6 marca 2015 r. o godz. 20:00 w
klubie Studio odbył się, podobnie jak na XI
Konferencji OSKKO, koncert zespołu Piwnicy Pod Baranami.
-----------
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW STOWARZYSZENIA.
Niedziela, 8 marca 2015 r., Zespół szkół
Ogólnokształcących Integracyjnych Nr 1 (Al. Kijowska 3),
godz. 9:30
Tylko Członkowie OSKKO
-
Sprawozdanie Zarządu. Relacja z prac OSKKO w roku 2014.
-
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej. Uchwała o absolutorium
dla Zarządu.
-
Dyskusja programowa, stanowisko OSKKO w sprawie
podstawowych problemów oświaty. Plan działań na 2015 r.
|