ZAKOŃCZYŁY SIĘ OBRADY
JEDENASTEJ, DOROCZNEJ KONFERENCJI OSKKO,
W KTÓREJ WZIĘŁO UDZIAŁ 520 DYREKTORÓW SZKÓŁ, PRACOWNIKÓW ORGANÓW PROWADZĄCYCH
I
ORGANÓW NADZORU PEDAGOGICZNEGO.
Konferencja odbyła się w dniach 7-9 marca 2014 r. w Krakowie, w
Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Jej celem było doskonalenie zawodowe, zajęcie stanowisk w kwestii
prawa oświatowego, komunikacja kadry z resortem oświaty. Odbyły się,
tradycyjnie, liczne formy doskonalenia zawodowego. Na zakończenie
Konferencji, w jej trzecim dniu (9 marca 2014 r.), odbyło się
ponadto Walne Zebranie Członków OSKKO, na którym
wybrany został Zarząd, Prezes i Komisja
Rewizyjna Stowarzyszenia.
Poniżej zapraszamy do lektury
relacji z poszczególnych paneli
Konferencji, a także do
galerii zdjęć z jej obrad oraz
koncertu Piwnicy Pod Baranami. Wkrótce dostępne będą do pobrania
pliki przygotowane przez naszych wykładowców.
Partnerzy
merytoryczni Konferencji |
|
|
|
|
Partnerzy
medialni
Konferencji |
|
|
|
|
Sprawozdanie z obrad |
|
Otwarcie obrad XI Konferencji OSKKO
Zebranych powitał prof. Aleksander Noworól, dyrektor
Instytutu Spraw Publicznych UJ, goszczącego Konferencję
OSKKO. Prof. Noworól powiedział, że jest to dla niego
wyróżnienie móc gościć po raz kolejny konferencję OSKKO, i
że ISP UJ czerpie bardzo wiele z doświadczeń corocznych
spotkań z OSKKO.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Spotkanie z Minister Edukacji Narodowej, Joanną Kluzik-Rostkowską.
8 marca 2014 r., uczestnicy Konferencji OSKKO spotkali się z Minister
Edukacji Narodowej, Joanną Kluzik-Rostkowską. Swoje wystąpienie minister
rozpoczęła od prezentacji działań podjętych w ostatnim czasie przez
Ministerstwo Edukacji Narodowej. Przypomniała, że ministerstwo zebrało
wokół siebie grono ekspertów, a także zorganizowało szereg debat, także
z rodzicami, na temat nowoczesnej oświaty i wkrótce przedstawi pomysły
proponowanych zmian. Na razie jednak prace ministerstwa skupiły się
wokół dwóch palących kwestii, które minister zamierzała przedstawić
bliżej zgromadzonym, tj. posłania 6-latków do szkół oraz bezpłatnych
podręczników dla pierwszoklasistów.
czytaj
dalej>>>
|
|
|
Element protokołu i savoir vivre przy organizacji
wydarzeń oficjalnych
Agnieszka Staniszewska,
Zastępca dyrektora Kancelarii Prezydenta Krakowa
Agnieszka Staniszewska
rozpoczęła wystąpienie od wyjaśnienia terminu precedencja, czyli
porządku pierwszeństwa istotnych funkcji państwowych, którego należy
przestrzegać w trakcie oficjalnych wydarzeń i uroczystości. Następnie
referentka przeszła do objaśnienia porządku konkretnych stanowisk w
polskich realiach i wyjaśnienia, jakimi terminami należy tytułować
przedstawicielu kleru i władz uczelnianych.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Przywództwo – projekt kształcenia i doskonalenia dyrektorów. Wykład.
Dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz, Uniwersytet Jagielloński
Dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz zatytułował swój wykład „Przywództwo
edukacyjne: ruchome piaski” i odnosząc się do tytułu wyjaśnił, że
projekt „Przywództwo edukacyjne” jest na końcu fazy wstępnej i wchodzi
w fazę pilotażu, zatem można na razie mówić jedynie o inspiracjach i
planach na przyszłość. Wskazał, że na początek należy zadać sobie
pytanie, po co zmieniać i wspierać dyrektorów, a odpowiedź, że po to,
aby mogli wpływać pozytywnie na rozwój szkół, nie dla wszystkich jest
oczywista. Kolejnymi pytaniami na które trudno znaleźć jednoznaczną
odpowiedź są pytania o to, jakiej chcemy szkoły oraz jak sprawić, żeby
szkoła była bliżej potrzeb uczniów.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Przywództwo – projekt kształcenia i doskonalenia dyrektorów.
Warsztaty.
Magdalena Swat-Pawlicka,
Uniwersytet Jagielloński
Magdalena Swat-Pawlicka poprowadziła spotkanie warsztatowe, podczas
którego zaprezentowała fragmenty warsztatów przygotowanych w projekcie
„Przywództwo – projekt kształcenia i doskonalenia dyrektorów”. Na
początek zaprosiła wszystkich uczestników do udziału w przygotowanych
przykładowych fragmentach zajęć i poprosiła o zgłaszanie uwag, które
pomogą ulepszyć program.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Państwowa Inspekcja Pracy w szkole. Seminarium.
Radosław Łuczak
Prelegent rozpoczął seminarium od przypomnienia podziału typów
odpowiedzialności, jakiej podlegają nauczyciele podczas pracy w szkole.
Wyszczególnił odpowiedzialność dyscyplinarną, karną oraz cywilną.
Zwrócił szczególną uwagę na częste nieprawidłowości mające miejsce w
szkołach, w tym powszechne poświadczanie nieprawdy w dzienniku szkolnym.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Zgłoszenia zbiorów danych osobowych placówek oświatowych do GIODO.
Adam Korzuch, Internet Community
Celem spotkania było omówienie jednego z obowiązków dyrektorów
szkół, zgłoszenia zbiorów danych osobowych do rejestracji Generalnemu
Inspektorowi Danych Osobowych. Pierwszą kwestią, którą prowadzący
rozpatrywał, było pojęcie danych osobowych, przez które rozumiemy
wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do
zidentyfikowania osoby fizycznej.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Nadzór pedagogiczny dyrektora w praktyce. Seminarium dla
przedszkoli.
Anna Zabielska, Beata Gutowska
Podczas
spotkania przedstawicielki Przedszkola nr 201 w Warszawie, dyrektor Anna
Zabielska oraz lider zespołu ewaluacyjnego Beata Gutowska, opowiadały o
tym, jak w ich przedszkolu ewaluacja wewnętrzna stała się procesem
„łatwym, szybkim i przyjemnym”.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły w praktyce.
Seminarium dla szkół podstawowych i gimnazjów. Spotkanie z parą:
dyrektor i nauczyciel- lider ewaluacji wewnętrznej.
Izabela Leśniewska, Beata Rybińska
Lider, Beata Rybińska oraz dyrektor, Izabela Leśniewska, pracujące w
Publicznej Szkole Podstawowej w
Radomiu, poruszyły na spotkaniu kwestię ewaluacji wewnętrznej, istotnego
elementu ich codziennej praktyki szkolnej, dostarczającego licznych
informacji pomagających dyrektorowi w podejmowaniu trafnych,
uzasadnionych decyzji.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły w praktyce.
Seminarium dla szkół ponadgimnazjalnych.
Joanna Jasiak, Anna Olszewska
Spotkanie poprowadziły Joanna Jasiak, dyrektor V Liceum
Ogólnokształcącego w Tarnowie, oraz Anna Olszewska, nauczyciel języka
polskiego i lider zespołu ewaluacyjnego V LO, które przedstawiły
doświadczenia z prowadzenia nadzoru pedagogicznego w swoje szkole.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Ruch służbowy i obowiązki dyrektora szkoły. Seminarium.
Edward Wiśniewski
Spotkanie z Edwardem Wiśniewskim (znanym z Forum OSKKO jako
kompetentny i życzliwy doradca „Dyrek”) miało charakter otwartej
dyskusji, podczas której, równolegle z omawianymi przez prelegenta
zagadnieniami, każdy z uczestników mógł zadać pytanie dotyczące
własnej praktyki dyrektorskiej.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Procedury postępowania dyrektora szkoły w przypadkach
uczniów z zaburzeniami zachowania, wynikającymi z ADHD, zespołu
Aspergera i innych związanych ze stanem zdrowia dziecka.
Teresa Krysztofiak,
redaktor naczelna "Poradnika Dyrektora Szkoły. Zarządzanie w praktyce".
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Spotkanie rozpoczęło się od przywołania przez referentkę sytuacji
kryzysowych w szkołach. Problem związany z agresywnymi dziećmi
nieprzerwanie powoduje bunt rodziców, którzy nie chcą, ażeby ich
pociechy uczyły się z uczniami przejawiającymi tendencje do gwałtownych
zachowań.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Przykłady dobrej praktyki - "Z małej szkoły w wielki świat".
Spotkanie
poprowadziła Elżbieta Tołwińska-Królikowska, prezeska Zarządu Federacji
Inicjatyw Oświatowych, która na wstępie opowiedziała o historii
utworzenia federacji oraz przyczynach, dla których zwrócono uwagę na
problem małych szkół. Podkreśliła specyficzną rolę szkoły wiejskiej w
środowisku lokalnym oraz zalety takiej szkoły jako ośrodka zazwyczaj
niewielkiego i mocno związanego ze społecznością lokalną. Następnie
przedstawiła główne założenia projektu „Z małej szkoły w wielki świat”,
umożliwiającego niewielkim szkołom ciągły rozwój oraz wprowadzanie
licznych innowacji przy jednoczesnej integracji szkoły ze społecznością
lokalną.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Jak nie niszczyć motywacji uczniów? Ewolucja biologiczna
a procesy uczenia się i nauczania. Dydaktyka ewolucyjna.
Dr Marek Kaczmarzyk,
kierownik Pracowni Dydaktyki Biologii Wydziału Biologii i Ochrony
Środowiska, Uniwersytetu Śląskiego.
Wystąpienie rozpoczęło się od wyjaśnienia, iż termin „dydaktyka
ewolucyjna” stanowi jedynie roboczą nomenklaturę. Spojrzenie na
biologiczne konteksty naszego zachowania, nie jest możliwe bez
perspektywy ewolucyjnej.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Neurodydaktyka. Co wspiera, a co hamuje naturalne procesy
uczenia się?
Dr Marzena Żylińska,
NKJO w Toruniu, DSW we Wrocławiu.
Wystąpienie rozpoczęło się od wprowadzenia do anatomii mózgu.
Prelegentka przybliżyła funkcjonowanie synaps, oraz ich rozwój lub
regres w zależności od kształconych umiejętności. Następnie pani doktor
opowiedziała o początkach swojego zainteresowania metodyką nauczania.
czytaj dalej>>>
|
|
|
„Wyróżnij się lub zgiń..." - doradztwo edukacyjno-zawodowe
jako istotny element budowania prestiżu szkoły.
Wojciech Kreft, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J.
Korczaka w Warszawie
Spotkanie poprowadził Wojciech Kreft – psycholog oraz
doradca zawodowy związany z Wyższą Szkołą Psychologii Społecznej im. J.
Korczaka w Warszawie. Prelegent skupił się na odpowiedzi na pytanie, co
powinno wyróżniać szkołę oraz jak budować jej prestiż.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Dyskusja nad przyszłością systemu wspomagania rozwoju
szkół
Spotkanie miało na celu uporządkowanie wiedzy dotyczącej projektu, oraz
wymianę informacji z jego twórcami. Dorota Czerwonka, przedstawicielka
Ośrodka
Rozwoju Edukacji, rozpoczęła od przedstawienia celów spotkania, podczas
którego zamierzała omówić nowe formy wspomagania, różnice między
rozwiązaniami z projektów pilotażowych i tymi planowanymi w systemie
oraz szanse i ryzyka związanie z tymi formami wspomagania na przykładzie
praktyki z powiatu brzeskiego.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Wrocławski tutoring szkolny. Czy możliwy jest tutoring w polskiej
szkole? Wykład.
Jarosław Traczyński, Fundacja Kolegium Tutorów
Jarosław
Traczyński swój wykład dotyczący tutoringu, czyli towarzyszenia uczniowi
w jego drodze przez edukację, rozpoczął od wskazania źródeł tej
kameralnej metody pracy, która w wielu wrocławskich szkołach znalazła
uznanie oraz zastosowanie.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Uświadomiona skuteczna komunikacja.
Witold Kołodziejczyk, redaktor naczelny miesięcznika "Edukacja i dialog"
Redaktor
naczelny miesięcznika „Edukacja i dialog”, twórca Collegium Futurum -
szkoły przyszłości powstającej w Słupsku - Witold Kołodziejczyk, swoje
wystąpienie rozpoczął spostrzeżeniem, że w dzisiejszym ponowoczesnym
świecie nastąpiły potężne zmiany w procesie komunikacji społecznej.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Ucz i inspiruj, czyli w jaki sposób nowe technologie zmieniają oblicze
edukacji.
Aleksandra Dykta, główny metodyk firmy Funmedia
Aleksandra
Dykta, przedstawicielka firmy Funmedia, rozpoczęła spotkanie od pytania
do słuchaczy o to, czym charakteryzuje się współczesny uczeń. Wymieniono
między innymi, że ma problemy z koncentracją, mało czyta, spędza dużo
czasu przy komputerze.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Wyniki ewaluacji programu „Cyfrowa szkoła”.
Piotr Penszko, Instytut Badań Edukacyjnych
Przedstawiciel
Instytutu Badań Edukacyjnych, Paweł Penszko, zaprezentował wyniki
ewaluacji rządowego programu „Cyfrowa szkoła”, który został
przeprowadzony w 400 wytypowanych szkołach podstawowych w ramach
czterech modułów: e-uczeń i e-szkoła, które polegały na zakupie sprzętów
multimedialnych dla uczniów i szkół, e-zasoby, który opierał się na
stworzeniu cyfrowej bazy materiałów dydaktycznych i e-nauczyciel, który
miał na celu zapewnić szkolenia dla nauczycieli.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Ruch kadrowy w oświacie.
Iwona Kobus i Tomasz Wróbel, Wolters Kluwer
Prelegentka
rozpoczęła wystąpienie od wyjaśnienia różnic pomiędzy zatrudnieniem na
podstawie umowy o pracę, a zatrudnieniem na podstawie mianowania.
Podkreśliła, iż te dwie formy zatrudnienia regulowane są według różnych
przepisów.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Podręczniki na tablecie w szkole.
Maciej Jonek, Multiedukacja
Blok tematyczny „Cyfrowa Edukacja” miał za zadanie przybliżyć
uczestnikom konferencji ideę zastosowania narzędzi multimedialnych w
procesie edukacji. Maciej Jonek opowiedział słuchaczom o wprowadzeniu do
szkół podręczników zainstalowanych na nośnikach elektronicznych, w
szczególności na tabletach.
czytaj dalej>>>
|
|
|
Nowoczesne narzędzia wspomagające proces nadzoru i
ewaluacji w praktyce.
Tomasz Pieper, Wolters Kluwer
Prelegent rozpoczął wystąpienie od określenia celu spotkania, czyli
wyjaśnienia sposobów funkcjonowania interaktywnego systemu zarządzania
informacją, oraz nakreślenia korzyści płynących z przysposobienia
narzędzia tego rodzaju w szkołach.
czytaj dalej>>>
|
|
Ekipa
organizatorów Konferencji: |
|
W pracy nad Kongresem wzięła udział ekipa
OSKKO:
Wolontariusze, współpracownicy, członkowie
Zarządu i KR: Jolanta Basaj, Anna Burec-Kobiałka,
Ewa Czechowicz, Iwona Grelka, Ewa Halska, Joanna
Jasiak, Renata Kalinowska, Alicja Kapcia,
Izabela Leśniewska, Gabriela Olszowska, Elżbieta
Rakoczy, Danuta Sikora, Bogna Skoraszewska, Anna
Zabielska, Tadeusz Burczyk, Krzysztof
Kaźmierczak, Jerzy Kostyła, Sławomir Lipiński,
Piotr Pleśniar, Jacek Rudnik, Ryszard Sikora,
Leszek Zaleśny, Dariusz Zelewski, i inni.
Pracownicy Biura OSKKO: Katarzyna Gadzińska,
Jolanta Zglejc, Tomasz Fiedorowicz.
Szefem Konferencji jest: Marek Pleśniar. |
Kontakt z organizatorem:
tel: (89) 527-95-14, fax: (89) 679-05-59
kom: Biuro Konferencji 509-498-266,
501-211-469;
dyrektor – 513-057-830
email: oskko@oskko.edu.pl
|