Umiejętności osobiste nauczyciela. Jak sprzyjać procesowi uczenia się?
Małgorzata Skura i Michał Lisiecki, Fundacja Berdo

Całe spotkanie dotyczyło tego, aby wzbudzić w dzieciach chęć nauczenia się treści, które nauczyciel chce im przekazać, ponadto było to przeprowadzone w bardzo ciekawej i momentami zaskakującej formie.

Warsztaty były przewidziane dla osób, które nauczają w przedszkolach oraz jako nauczyciele nauczania początkowego. Zadaniem trenerów było przekazanie podstawowych kompetencji nauczyciela, nauczenie obserwacji, zarządzanie uwagą dziecka oraz definiowania pojęć u najmłodszych. Prowadzący przekazywali swoją wiedzę za pośrednictwem dźwięku, obrazu, zagadek itp. Ta forma pozwoliła na ukazanie słuchaczom świata oczami dziecka.  Wskazano istotę przekazu, formy, a nie samej treści. Wskazano że warunki muszą być dla dzieci, aby mogły się uczyć, a nie dla nauczycieli. Dzieci uczą się przez zabawę, kojarzą rzeczy życia codziennego i znają pojęcia na poziomie intuicji. Pierwsza część była poświęcona niejako wstępowi teoretycznemu do zajęć praktycznych. Tematem warsztatów były zagadnienia błędów w edukacji. Na początku uczestnicy szkolenia dostali za zadanie nauczenia pięcioletniego dziecka prawa przemienności dodawania. Każdy z uczestników maił inny pomysł na pracę z pięciolatkiem:

         wykorzystanie kolorowych karteczek, układanie ich w różne kombinacje i dodawanie,

         układanie krzeseł w różnych szeregach oraz kombinacjach i ich liczenie,

         zabawa w łapki i liczenie palców,

         liczenie liczby rąk uniesionych w górę,

         liczenie palców przy różnym ułożeniu rąk,

         liczenie ilości zjedzonych jabłek.

 

 

Kolejna cześć stanowiła analiza błędów popełnianych przez nauczycieli prowadzona w formie dyskusji. Jak się okazuje nauczyciele mają wielką skłonność do komplikowanie czegoś, co jest w rzeczywistości proste. Wielu nauczycieli w przedszkolu prosi dziecko, żeby sobie coś wyobraziło, np. kartki to krasnoludki. Nie zdają sobie sprawy z tego, że w ten sposób dziecko nie skupia się na zadaniu, tylko na wyobrażanej historii. Kolejnym błędem jest skazywanie małego dziecka na spędzanie wszystkich lekcji w ławce. W tym przypadku ważne jest wyczucie i zdrowy rozsądek. W nauczaniu przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym duży problem stanowi fakt, iż nauczyciele nie czują się profesjonalistami, przyczyną licznych problemów z rodzicami może być między innymi brak wiary we własne kompetencje.