Umiejętności osobiste
nauczyciela. Jak sprzyjać procesowi uczenia się?
Małgorzata Skura i Michał Lisiecki, Fundacja Berdo
Całe spotkanie dotyczyło
tego, aby wzbudzić w dzieciach chęć nauczenia się treści, które
nauczyciel chce im przekazać, ponadto było to przeprowadzone w
bardzo ciekawej i momentami zaskakującej formie.
Warsztaty były
przewidziane dla osób, które nauczają w przedszkolach oraz jako
nauczyciele nauczania początkowego. Zadaniem trenerów było
przekazanie podstawowych kompetencji nauczyciela, nauczenie
obserwacji, zarządzanie uwagą dziecka oraz definiowania pojęć u
najmłodszych. Prowadzący przekazywali swoją wiedzę za
pośrednictwem dźwięku, obrazu, zagadek itp. Ta forma pozwoliła
na ukazanie słuchaczom świata oczami dziecka. Wskazano istotę
przekazu, formy, a nie samej treści. Wskazano że warunki muszą
być dla dzieci, aby mogły się uczyć, a nie dla nauczycieli.
Dzieci uczą się przez zabawę, kojarzą rzeczy życia codziennego i
znają pojęcia na poziomie intuicji. Pierwsza część była
poświęcona niejako wstępowi teoretycznemu do zajęć praktycznych.
Tematem warsztatów były zagadnienia błędów w edukacji. Na
początku uczestnicy szkolenia dostali za zadanie nauczenia
pięcioletniego dziecka prawa przemienności dodawania. Każdy z
uczestników maił inny pomysł na pracę z pięciolatkiem:
•
wykorzystanie kolorowych
karteczek, układanie ich w różne kombinacje i dodawanie,
•
układanie krzeseł w
różnych szeregach oraz kombinacjach i ich liczenie,
•
zabawa w łapki i
liczenie palców,
•
liczenie liczby rąk
uniesionych w górę,
•
liczenie palców przy
różnym ułożeniu rąk,
•
liczenie ilości
zjedzonych jabłek.
Kolejna
cześć stanowiła analiza błędów popełnianych przez nauczycieli
prowadzona w formie dyskusji. Jak się okazuje nauczyciele mają
wielką skłonność do komplikowanie czegoś, co jest w
rzeczywistości proste. Wielu nauczycieli w przedszkolu prosi
dziecko, żeby sobie coś wyobraziło, np. kartki to krasnoludki.
Nie zdają sobie sprawy z tego, że w ten sposób dziecko nie
skupia się na zadaniu, tylko na wyobrażanej historii. Kolejnym
błędem jest skazywanie małego dziecka na spędzanie wszystkich
lekcji w
ławce. W tym przypadku ważne jest wyczucie i zdrowy
rozsądek. W nauczaniu przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym duży
problem stanowi fakt, iż nauczyciele nie czują się
profesjonalistami, przyczyną licznych problemów z rodzicami może
być między innymi brak wiary we własne kompetencje.
|