Umiejętności
złożone polskich uczniów – diagnoza, normy osiągnięć,
narzędzia wsparcia
Dr Joanna Dobkowska, lider Pracowni Języka Polskiego i Adam
Brożek, Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań
Edukacyjnych.
Jako pierwsza głos
zabrała dr Joanna Dobkowska. Przedmiotem jej rozważań była
działalność Instytutu Badań Edukacyjnych. Przedstawiła dwa
główne projekty jakimi zajmuje się Instytut: „Krajowe Ramy
Kwalifikacji” oraz „Entuzjaści Edukacji”. Dotykają one
pięciu obszarów badawczych:
·
nowych podstaw programowych,
·
psychologicznych i pedagogicznych aspektów edukacji,
·
socjologicznych aspektów edukacji,
·
prawnych aspektów edukacji,
·
kwestii związanych z ekonomiką i rynkiem pracy.
Zdaniem autorki Instytut
Badań Edukacyjnych jest nietypową instytucją
naukowo-badawczą, ponieważ wszystkie przeprowadzane badania
przekłada na praktykę. Na cykl pracy placówki składają się:
·
badania naukowe,
·
diagnoza,
·
wsparcie systemu edukacji.
W skład placówki wchodzi
130 badaczy m.in. socjologów, pedagogów, psychologów i
specjalistów od poszczególnych przedmiotów. Razem prowadzą
liczne projekty związane z dydaktyką, np. diagnozowanie
kompetencji gimnazjalistów czy monitorowanie podstaw
programowych. Każdego roku raportują co zaobserwowali w
trakcie przeprowadzania badań. Wydają także dwa kwartalniki:
„Edukacja” oraz „Edukacja biologiczna i środowiskowa”.
Drugą część spotkania
poprowadził Adam Brożek. Tematem przemówienia były wyniki
diagnozy kompetencji gimnazjalistów i sposób prezentacji
tych wyników. Zastanawiał się jak zaprezentować wyniki, by w
jak największym stopniu pozwalały reagować szkołom i
zabezpieczały przed manipulacjami ze strony mediów.
CKE zdecydowała się na
prezentację wyników według określonego porządku:
·
przypomnienie i omówienie treści zadania – przytoczenie
pytania i podanie obszernego komentarza, zaznaczenie
umiejętności jakich wymaga od ucznia,
·
zaprezentowanie wyników w sposób graficzny i tabelaryczny,
·
porównanie wyników danego zadania w szkołach,
·
komentarz – próba dociekania, co może być przyczyną podania
złej odpowiedzi,
·
wnioskowanie ogólne – konkluzja wynikająca ze sposobu
rozwiązywania zadań (co jest dobrze a co należy zmienić oraz
jakie podjąć środki, by naprawić sytuację).
Nie zdecydowano się
natomiast na podanie średnich za test, ponieważ ich
porównywanie może prowadzić do nieuprawnionych wniosków o
jakości nauczania. Należy pamiętać, że duże znaczenie ma
kontekst i warunki w jakich działa szkoła, niekiedy placówka
o niższej średniej może uczyć lepiej.
Po opublikowaniu raportu
nauczyciel powinien analizować wyniki swoich uczniów nie
tylko poprzez pryzmat liczb, ale także przez pryzmat
jakości. Raport można analizować z głównymi
zainteresowanymi, czyli gimnazjalistami. Niezwykle ważna
jest budowa i stosowanie indywidualnych narzędzi wsparcia i
selektywne podejście. Nie mniejsze znaczenie ma
podpatrywanie dobrych praktyk, czyli uczenie się od innych.
Dobre praktyki w
szkołach:
·
kto się uczy ma prawo do błędu – trzeba się uczyć, by potem
umieć,
·
z kim mam pracować, czyli wstępne rozpoznanie swoich
uczniów, dostosowanie wymagań do ich umiejętności,
·
kto szuka ten pyta i wątpi – uczeń ma prawo pytać i
kwestionować,
·
ucz się na błędach – waga analizy wykonanych zadań,
·
czym jest sukces – ranga postępów,
·
szacunek dla czasu lekcyjnego.