Stanowisko OSKKO w sprawie istotnych
problemów oświaty - status nauczyciela
Moderator dyskusji:
Marek Pleśniar. Paneliści: Izabela Leśniewska,
Alicja Kapcia, Leszek Zaleśny, dr Jakub Kołodziejczyk
Jednym
z bardziej oczekiwanych punktów dnia była dyskusja panelowa na
temat stanowiska OSKKO w sprawie istotnych problemów oświaty ze
szczególnym uwzględnieniem problemu statusu nauczyciela.
Panel dyskusyjny prowadził prezes OSKKO, Marek Pleśniar. W
dyskusji udział wzięli paneliści: przedstawiciele OSKKO: Alicja
Kapcia, Izabela Leśniewska, Leszek Zaleśny oraz dr Jakub
Kołodziejczyk (UJ) – istotny dla dyskusji przedstawiciel
środowiska naukowego.
Alicja Kapcia przedstawiła projekt stanowiska OSKKO dotyczący
selekcji do zawodu nauczyciela, kształtowania kompetencji
nauczycielskich, a także zmian w zakresie awansu zawodowego.
Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że już podczas rekrutacji na
kierunek nauczycielski, uczelnia winna sprawdzić predyspozycje
kandydata do wykonywania zawodu nauczyciela, tj. umiejętność
pracy z uczniami i w zespole nauczycieli oraz warunki
psychofizyczne. Kryteria takiego doboru powinny być zawarte w
stosownym rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wskazany jest stały udział Ministra Edukacji Narodowej przy
opracowywaniu przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
standardów kształcenia w zawodzie nauczyciela oraz obowiązek
konsultowania tych ustaleń ze środowiskiem pracodawców w
oświacie. Szczególnie ważne jest wzmocnienie znaczenia praktyk
nauczycielskich realizowanych w trakcie studiów. Powinny one
wyposażać studentów w praktyczne umiejętności, szczególnie w
zakresie metodyki nauczania, komunikowania się z uczniami,
rozpoznawania problemów rozwojowych dzieci i młodzieży.
Konieczne jest także wprowadzenie egzaminu państwowego,
przeprowadzanego poza uczelnią wyższą, dla kończących studia
kandydatów na nauczycieli – z pytaniem otwartym, kiedy taki
egzamin powinien się odbywać. Kolejny etap selekcji pozwoli na
pozostanie w zawodzie najlepszych kandydatów. OSKKO proponuje
wydłużenie ścieżki awansu zawodowego oraz przeniesienie
kompetencji dotyczących nadawania kolejnych stopni awansu na
dyrektora szkoły. Za ważne uznano także stałe doskonalenie
warsztatu pracy nauczyciela.
W podobnym tonie wypowiedziała się pani Izabela Leśniewska
przedstawiając kolejne postulaty. Stowarzyszeni za projakościowy
uznają nie obecnie funkcjonujący model awansu, ale ten, który
mógłby się odbywać w ramach zarządzania wewnątrzszkolnego.
Należałoby zapisać w ustawie uprawnienia dla dyrektora
pozwalające na powierzanie w szkole nauczycielom płatnych
funkcji oraz obniżania im, w porozumieniu z organem prowadzącym,
pensum. Liczba zadań nakładanych na szkołę, w tym na dyrektora i
nauczycieli, wciąż rośnie. Dyrektor delegowałby uprawnienia wraz
z określeniem obowiązków i odpowiedzialności, np. liderom/
koordynatorom/ przewodniczącym różnych zespołów, zadań,
projektów. Aktywni i wyróżniający się w takiej pracy
nauczyciele, w naturalny sposób zdobywaliby doświadczenie i byli
przygotowani do pełnienia w przyszłości ról kierowniczych (np.
dyrektora i wicedyrektora). Kolejny postulat dotyczył rozważenia
zapisania w ustawie godzin pobytu nauczycieli w szkole. W ramach
tych godzin nauczyciel, oprócz zajęć dydaktycznych, realizacja
pensum, podejmowałby inne działania na terenie szkoły. Tego typu
rozwiązanie funkcjonuje w większości krajów europejskich.
Pozwoli to na bardziej racjonalne zagospodarowanie czasu
nauczyciela. Zaproponowano także, by wymiar urlopu nauczyciela
placówki feryjnej był określony w dniach (np. 56 dni) oraz by
nauczyciele mieli prawo do urlopu na żądanie. Stowarzyszeni
uważają, że nauczyciel to osoba, która wykonuje określony rodzaj
pracy, a nie osoba zatrudniona w określonym miejscu pracy. Karta
Nauczyciela powinna więc, w szczególności, dotyczyć osób
pracujących bezpośrednio z dziećmi, uczniami, wychowankami,
słuchaczami itp. Nie powinna ona obejmować pracowników
administracji oświatowej i osób delegowanych/urlopowanych do
pracy poza szkołą. Konieczne jest także uporządkowanie spraw
dotyczących terminu wypłacania wynagrodzeń dla nauczycieli.
Wynagrodzenie - jak w przypadku wszystkich pracowników - powinno
być wypłacane nauczycielom z dołu.
Dr Jakub Kołodziejczyk zwrócił uwagę na problem kształcenia
nauczycieli, które ma przede wszystkim polegać na nabywaniu
praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu;
postulował rozszerzenie liczby godzin praktyk.
Podkreślił wagę wyboru opiekunów praktyk. Zaakcentował
konieczność systemowego przygotowywania nauczycieli do pełnienia
takiej funkcji, gdyż wymaga to kompetencji dotyczących
kształcenia osób dorosłych. W opozycji do przedmówczyń
zaznaczył, że awans zawodowy powinien być uzależniony od
zewnętrznych egzaminów.
Ważnym tematem dyskusji był czas pracy nauczycieli.
Leszek Zaleśny podjął ten temat. Odwołał się do paragrafu 42 z
Karty Nauczyciela, który postulował zostawić bez zmian. Ten
punkt programu wzbudził żywą dyskusję wśród prelegentów.
Zarzucano mu fikcyjność ze względu na obarczanie obowiązkami
nauczycieli najbardziej aktywnych i kreatywnych Zwrócił również
uwagę na problem kształcenia i dokształcania nauczycieli.
Podczas dyskusji uczestnicy spotkania nie tylko odnosili się do
zaprezentowanych postulatów, ale również wskazywali główne
problemy i sposoby rozwiązywania ich w innych krajach. W
dyskusji wzięli udział: Małgorzata Czyż, Wojciech Patkowski,
Piotr Danielewicz, Grażyna Szczodry, Tomasz Trela, Alina
Dąbrowska.
Spotkanie podsumował prowadzący panel Marek Pleśniar.
Propozycje, wątpliwości, pytania, które zgłaszano podczas
dyskusji będą wykorzystane do dopracowania stanowiska OSKKO o
statusie nauczyciela.
|