Specjalne
potrzeby edukacyjne – aspekty praktyczne
Łukasz Nowak,
Public Consulting Group Polska
Reforma z 17 IX 2010 wprowadziła wiele istotnych zmian w kwestii
opieki i prowadzenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Spotkanie, które poprowadził Łukasz Nowak z firmy
Public Consulting Group miało na celu przybliżenie tych zmian
oraz zaproponowanie produktu firmy PCG, który może ułatwiać i
usprawniać system opieki nad tymi uczniami.
Firma PCG brała udział we wdrażaniu reformy dotyczącej pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w Stanach Zjednoczonych oraz w
Kanadzie i swoje doświadczenia w tej dziedzinie przeniosła na
rynek polski stwarzając program EDPLAN.
Zgodnie z nowymi rozporządzeniami zmieniła się definicja ucznia
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, efektem czego liczba
takich uczniów z 2-3% może wzrosnąć nawet do 20-30% ogólnej
liczby uczniów. Na szkoły został nałożony obowiązek
formalnej i
indywidualnej dokumentacji ucznia i bezpiecznego przechowywania
tych danych.
Następnie Prowadzący przedstawił porównanie papierowego i
elektronicznego obiegu informacji w szkole. Wskazał, że
zapisując wszystkie ważne dane na arkuszach i kartkach
nauczyciel traci dużo czasu, możliwe są częste pomyłki. Jest to
dodatkowo kosztowne, co tylko potwierdza, ze jest to system
nieefektywny. Natomiast przy elektronicznym obiegu informacji te
wszystkie wady zostają zminimalizowane zostawiając nauczycielowi
więcej czasu i zmniejszając pracy administracyjnej.
Na potwierdzenie zalet systemu informatycznego zostały
zaprezentowane przykładowe zastosowania programu EDPLAN w
rożnych obszarach m.in.:
•
organizacja pomocy i wprowadzania procedur
•
zapewnienie selektywnego dostępu do danych
•
zespołowa formuła pracy z uczniem
•
tworzenie indywidualnej dokumentacji ucznia
Następnie prowadzący odpowiadał na pytania osób zainteresowanych
dotyczące sposobu działania, przechowywania, kosztów i formy
zapłaty.
|