Wpływ
zróżnicowania socjoekonomicznego na osiągnięcia szkolne dzieci
Piotr Rycieleski, lider zespołu SUEK (Szkolne Uwarunkowania
Efektywności Kształcenia) Instytutu Badań Edukacyjnych
Spotkanie miało charakter omówienia badań, które przeprowadził
dr Rycielski. Główne pytanie jakie sobie w nich stawiał
dotyczyło związku między cechami środowiska szkolnego a
efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych.
Na początku prowadzący omówił warunki i przebieg badania
będącego pierwszą częścią badań podłużnych, które będą
prowadzone jeszcze przez kilka lat.
Celem badań jest przede wszystkim poznanie tego, co najbardziej
determinuje efektywność kształcenia, ale również ocena zmian
zachodzących na poziomie całego systemu oświaty (głównie w
związku z wprowadzeniem nowej podstawy programowej i obniżeniem
wieku szkolnego).
W badaniu analizowano bardzo wiele zmiennych (np. zmienne
metrykalne, psychologiczne, opisujące środowisko domowe) i
przeprowadzono je na bardzo dużej próbie (3500 uczniów i 3500
rodziców), tak aby na końcu znaleźć ten czynnik, który ma
największy wpływ na wyniki dziecka w szkole, a także ustalić od
czego one zależą.
Zaprezentowano testy, jakie zostały ułożone przez organizatorów
badania a uczestnicy mieli okazję zobaczyć przykładowe pytania,
jakie były zadawane badanym uczniom.
Wyniki testów z matematyki i języka polskiego analizowano potem
pod względem różnych kryteriów: wielkość miejscowości, płeć,
wykształcenie rodziców, przez kogo dziecko jest wychowywane,
ilość czasu, w którym przebywało w przedszkolu i w żłobku,
frekwencja. W badaniu próbowano określić również wpływ innych
czynników, takich jak: integracja uczniów w szkole czy poziom
lęku.
|