Seminaria dla
poszczególnych typów placówek. Wykład wprowadzający.
Andrzej Jasiński, Ośrodek Rozwoju Edukacji, OSKKO
Według Andrzeja Jasińskiego podstawa programowa to dokument zbyt
mało znany i wykorzystywany, należy zatem przekonać nauczycieli
do zapoznania się z nim.
Stara podstawa
programowa koncentrowała się na procesie kształcenia, natomiast
nowa praktycznie nie zawiera informacji, jaka powinna być
podstawa kształcenia, skupia się na efektach, pozostawiając
dowolną drogę ich realizacji.
Podstawa programowa
kształcenia ogólnego określa co uczeń ma umieć po zakończeniu
etapu kształcenia. Nie wyklucza to poszarzenia zakresu
nauczanych treści. Podstawa bowiem daje nauczycielowi możliwość
poszerzania i pogłębiania treści nauczania stosownie do
uzdolnień jego ucznia.
Nowa podstawa programowa
zakłada połączenie programowe gimnazjów i szkół
ponadgimnazjalnych, które maja tworzyć spójny, sześcioletni
program nauczania. Niestety wciąż stanowi to duży problem.
Przyczyną takiej sytuacji jest głęboka niewiara w to, że inni
robią coś dobrze, przekonanie, iż w gimnazjum uczniowie zostali
nauczeni źle.
Niezwykle ważne są także
ponadprzedmiotowe zadania szkoły, czyli m.in.
·
kontynuacja doskonalenia w posługiwaniu się językiem polskim,
·
przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym,
·
wychowanie do właściwego odbioru i wykorzystania mediów,
·
wszechstronne przygotowanie do samokształcenia i samodzielnego
wyszukiwania, selekcjonowania oraz wykorzystywania informacji.
Szybki rozwój
technologii i nauki sprawia, że szkoła może za nim nie nadążać,
natomiast postawy jakie kształtuje są ponadczasowe i sprzyjają
dalszemu rozwojowi ucznia:
·
indywidualnemu, np. uczciwość, wiarygodność, wytrwałość, kultura
osobista,
·
społecznemu, np. postawa obywatelska, poszanowanie tradycji i
kultury własnego narodu, szacunek dla innych
kultur.
Trzema najważniejszymi
dokumentami w szkole są:
·
szkolny program nauczania,
·
program wychowawczy szkoły,
·
program profilaktyki.
Szkolny plan nauczania jest swojego rodzaju kluczem. Z niego
wynika program nauczania, który powinien być krokiem przed
wybraniem podręcznika
|