Polska Rama
Kwalifikacji w edukacji ogólnej
Dr
Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider Projektu Krajowych Ram
Kwalifikacji z Instytutu Badań Edukacyjnych
Polskie Ramy Kwalifikacji
to ogólny model, według którego będą
opisywane wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne wszystkich osób kończących naukę na różnych poziomach
edukacji. Każdy kraj Unii Europejskiej powinien stworzyć swój
własny model ram
kwalifikacji i odnieść go do tzw. Europejskich Ram Kwalifikacji.
Jest to pierwszy międzynarodowy układ odniesienia, który
obejmuje wszystkie kwalifikacje i jest oparty całkowicie na
efektach uczenia się. Zaproponowano, aby PRK zawierała osiem
poziomów, czyli tyle samo, co Europejskie Ramy Kwalifikacji.
Będą im przypisane poszczególne etapy edukacji od szkoły
podstawowej aż po doktorat. Wiadomo już, jakie wymagania będą
stawiane dla każdego z poziomów. Każdy typ kwalifikacji
uzyskiwanych w Polsce może być w takim systemie uporządkowany
np. matura w polskim modelu będzie na poziomie czwartym. Na
dzień dzisiejszy ramy kwalifikacji są wdrażane w szkolnictwie
wyższym.
Zaprezentowano
statystyki, które pokazały, że dorośli Polacy dokształcają się
po zakończeniu edukacji formalnej znacznie rzadziej niż
przeciętni obywatele Europy. Wyszczególniono bariery wpływające
na to zjawisko.
Dr A. Chłoń-Domińczak
pokazała jakie formy prawne i instytucjonalne można stosować,
aby ten system rozwijać. Ukazała korelację pomiędzy
proponowanymi poziomami ram kwalifikacji w Polsce, a w Europie
oraz sposób realizacji Europejskich Ram kwalifikacji na terenie
Unie Europejskiej. System ma być na tyle skuteczny, aby
dostarczone świadectwo dla każdej osoby odpowiadało jego
faktycznym umiejętnościom. Cały mechanizm ma być na tyle
elastyczny, aby można było go dopasować do każdych warunków.
W dalszej części
przedstawiono strukturę Polskich Ram Kwalifikacji. Pokazano
charakterystykę edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej
oraz podział na trzy kompetencji na trzy kategorie: wiedzę,
umiejętności i kompetencje społeczne. Instytut przygotowuje
ponadto ścieżki i poziomy w PRK, projekt raportu referencyjnego,
założenia w systemie kwalifikacji oraz portal wiedzy. Na końcu
zostały ukazane mocne i słabe strony tych zmian, procedury i
mechanizmy np. w procesie walidacji.
|