Praca z danymi
w celu poprawy efektów nauczania i pracy szkół
Ewa Kochanowska, Public
Consulting Group, reprezentantki szkół
Dużym zainteresowaniem uczestników cieszyło się spotkanie
dotyczące realizacji projektu „Praca z danymi w celu poprawy
efektów nauczania i pracy szkół”. Wykład otworzyła Ewa
Kochanowska - przedstawicielka Public Counsulting Group -
międzynarodowej firmy consultingowej, która funkcjonuje w Polsce
od kilku lat. Celem prezentacji było podzielenie się
możliwościami rozwiązywania problemów nękających polskie szkoły
na przykładzie doświadczeń dwóch szkół, które zdecydowały się na
współpracę w ramach tego projektu.
Na początku prelegentka przybliżyła obecnym skąd wziął się
pomysł projektu, który jest odpowiedzią na najczęstsze zadania i
problemy, jakie pojawiają się w funkcjonowaniu szkół.
Zaznaczyła, że jest coraz więcej danych, ale że nauczyciele
często boją się i nie potrafią z nich korzystać. Celem programu
jest odpowiedzenie na te problemy poprzez: pomoc w analizie
problemu, wsparcie funkcjonowania szkoły, sprawdzeniu danych ze
szkoły, wymianę doświadczeń, uprawnianie organizacji pracy i
indywidualne wsparcie pracowników oświaty.
Metodologia programu polega na przejściu przez wszystkie etapy:
·
przygotowania
·
identyfikację problemu
·
diagnozę
·
działanie
·
ocenę skuteczności działania.
Wszystkie etapy powinny być realizowane po kolei, a wyjściem do
nich jest zadanie odpowiednich pytań na właściwym poziomie
działań – jak podkreśliła Prowadząca. Najczęstszymi błędami
jakie popełniają dyrektorzy są niewystarczające rozpoznanie
problemu i zbyt powierzchowna ocena lub niewłaściwe działanie.
Pierwsza o swoich doświadczeniach związanych ze wdrażaniem
projektu podzieliła się wicedyrektor gimnazjum. Zaczęła od
przybliżenia warunków szkoły (400 uczniów, 40 nauczycieli,
wysokie wyniki z egzaminów gimnazjalnych – wyższe niż przeciętne
z OKE).
Następnie przeszła do omawiania szczegółów kolejnych
etapów. Dyrektorka zauważyła, że od samego początku wśród grona
pedagogicznego panowało nastawienie, żeby z projektu jak
najbardziej skorzystać i wykorzystać możliwości jakie daje. Były
również obawy m. in. o to że zajmie to zbyt dużo czasu i jest za
bardzo skomplikowane. Jej zdaniem warunkami osiągnięcia sukcesu
są: przekonanie kierownictwa szkoły do wzięcia udziału w
projekcie, powołanie odpowiedniego zespołu do pracy z danym
dzieckiem oraz zaangażowanie całego grona pedagogicznego w
proces poprawy (np. przez wypełniane przez wszystkich
nauczycieli ankiety, a potem ich wspólne omawianie i wyciąganie
wniosków). Najwięcej czasu zajął w szkole etap przygotowania,
czyli kolekcjonowania danych. W etapach identyfikacji i diagnozy
problemu poprzez pytania focusowe dotarli do problemu jakim była
mała frekwencja uczniów na zajęciach pozalekcyjnych, a tak
naprawdę słaby system motywacyjny. Zespół opracował konkretne
działania, które miały zmienić ten stan. Powołano zespoły
asystentów ds. edukacji rówieśniczej – uczniowie, którzy się
lepiej uczą będą mieli zajęcia z tymi ze słabszymi wynikami. Jak
pokazały ankiety przeprowadzone wśród uczniów w ten sposób
młodzież nie będzie się stresować zajęciami. Przeprowadzono
również akcję promowania projektu i postarano się o umieszczenie
odpowiedniej adnotacji na świadectwach pomagających.
Drugą relację
przedstawiła również dyrektor gimnazjum.
Wszystkie
etapy przebiegały podobnie, inny był natomiast pomysł na
rozwiązanie problemu. Uczniowie osiągali słabe wyniki na
egzaminie gimnazjalnym z części humanistycznej. Po dokładnym
zbadaniu okazało się, że problematyczne są krótkie formy
wypowiedzi, rozprawka i pytania otwarte. Aby zachęcić uczniów do
dbałości i troski o jakość ich wypowiedzi nauczyciele innych
przedmiotów zobowiązali się jedną czwartą pytań na swoich
sprawdzianach robić otwartą.
|